Het grote Honda Varadero topic!

Hallo daar. Even voorstellen. Mijn naam is Henk en ben van plan een Varadero te gaan kopen. Moet uiterlijkvan 2003 zijn ivm updates. Kunnen jullie me zggen wat de voor- en nadelen zijn van de Vara 1000 van 2003 en jonger?
warr moet ik op leeten bij de aankoop, wat zijn zijn zwakke punten enz.
Ik rijd nu op een Yamaha XTZ750 Super Tenere uit 1992 en zoek wat zwaarders, maar moet net zo lekker aanvoelen en redelijk hoog zitten. Lukt dit ook op een Vara?

Hoor graag.

Gr. Henk.
 
Hallo allemaal,

Mijn schoonvader had een vraag over zijn Varadero bj 2007:

De Motor staat te laat (ontsteking) afgesteld... bij het gas loslaten ploft de motor al ware.
Nu zit er een PowerCommander erop en nu is vraag hoe zou hij dat evt kunnen afstellen?

bij voorbaat dank :)
 
@Starscreamer,
Deed de motor dat altijd al of is het iets nieuws? Als het een nieuw verschijnsel is, is het waarschijnlijk de achterste cilinder. T.h.v de achterbrug zit een klem, die gaat vaak lekken. Bekent probleem, leid tot ploffen/knallen wanneer gas dicht. Kun je gewoon voelen, bv bij koude motor, stationair).

En ja een PC kan je laten afstellen, zelf eventueel ook met de usb kabel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo daar. Even voorstellen. Mijn naam is Henk en ben van plan een Varadero te gaan kopen. Moet uiterlijkvan 2003 zijn ivm updates. Kunnen jullie me zggen wat de voor- en nadelen zijn van de Vara 1000 van 2003 en jonger?
warr moet ik op leeten bij de aankoop, wat zijn zijn zwakke punten enz.
Ik rijd nu op een Yamaha XTZ750 Super Tenere uit 1992 en zoek wat zwaarders, maar moet net zo lekker aanvoelen en redelijk hoog zitten. Lukt dit ook op een Vara?

Hoor graag.

Gr. Henk.

Nollie (Henk),

Welkom in het Varadero-topic!

Tja, voor- en nadelen....beide hebben denk ik wel wat dingen. Zelf heb ik een 2004 maar eerlijk gezegd omdat ik t uiterlijk van de SD02 mooier vond ;)

In van 2003-jonger baseer ik op van horen zeggen en lezen (omdat ik natuurlijk een 2004 heb)

2003-jonger:
- hebben carbs
- loopt mooi rond
- schijnt n slokje te lusten

2004-verder:
- injectie
- ietsje zuiniger
- aan-/uit effect (heb ik opgelost door een weerstand, anderen mbv PC)

Voor de zithoogte kun je denk ik even op onderstaande site kijken en je lengte invoeren.
Dat doe je dan voor alle 3 de motoren (XTZ750, SD01 en SD02).
Dan weet je precies hoe en wat

Motorcycle Ergonomics

Ik vind m iig fijn rijden :)
 
Hallo daar. Even voorstelle. Mijn naam is Henk en ben van plan een Varadero te gaan kopen. Moet uiterlijkvan 2003 zijn ivm updates. Kunnen jullie me zggen wat de voor- en nadelen zijn van de Vara 1000 van 2003 en jonger?
warr moet ik op leeten bij de aankoop, wat zijn zijn zwakke punten enz.
Ik rijd nu op een Yamaha XTZ750 Super Tenere uit 1992 en zoek wat zwaarders, maar moet net zo lekker aanvoelen en redelijk hoog zitten. Lukt dit ook op een Vara?

Hoor graag.

Gr. Henk.
waarschijnlijk is 1 van de voordelen dat de 2003+ model injectie hebben en een 6de versnellin (?) daardoor zullen ze zuinier zijn dan bijv de mijne, 99 met carb en 5-bak
 
Hallo daar. Even voorstellen. Mijn naam is Henk en ben van plan een Varadero te gaan kopen. Moet uiterlijkvan 2003 zijn ivm updates. Kunnen jullie me zggen wat de voor- en nadelen zijn van de Vara 1000 van 2003 en jonger?
warr moet ik op leeten bij de aankoop, wat zijn zijn zwakke punten enz.
Ik rijd nu op een Yamaha XTZ750 Super Tenere uit 1992 en zoek wat zwaarders, maar moet net zo lekker aanvoelen en redelijk hoog zitten. Lukt dit ook op een Vara?

Hoor graag.

Gr. Henk.

Ik reed vroeger ook met een super teneree 750. Deze reed al goed maar de varadero rijdt stukken beter hoor. In het bijzonder als je groot bent. Ik ben 1,92 m
 
Nollie (Henk),

Welkom in het Varadero-topic!

Tja, voor- en nadelen....beide hebben denk ik wel wat dingen. Zelf heb ik een 2004 maar eerlijk gezegd omdat ik t uiterlijk van de SD02 mooier vond ;)

In van 2003-jonger baseer ik op van horen zeggen en lezen (omdat ik natuurlijk een 2004 heb)

2003-jonger:
- hebben carbs
- loopt mooi rond
- schijnt n slokje te lusten

2004-verder:
- injectie
- ietsje zuiniger
- aan-/uit effect (heb ik opgelost door een weerstand, anderen mbv PC)

Voor de zithoogte kun je denk ik even op onderstaande site kijken en je lengte invoeren.
Dat doe je dan voor alle 3 de motoren (XTZ750, SD01 en SD02).
Dan weet je precies hoe en wat

Motorcycle Ergonomics

Ik vind m iig fijn rijden :)

Vanaf 2003 zijn ze er ook al met injectie. Alleen aan/uit effect is aanzienlijk (maar hoeft niet)
- Vering verbeterd tov carbudero
- Opnieuw vormgegeven

Vanaf 04
- Opbergvakje in de kappen ^^ (kentekenpas, schadeformulier erin etc)
- Injectie verbeterd
- ABS mogelijk!

Vanaf 07 model/uitstraling aangepast.
- Aangepast naar Euro3 norm
- Vering weer verbeterd(?) :? (nog een stukje stugger gemaakt)
- Uitgaande demping enigszins instelbaar achter


Hallo daar. Even voorstellen. Mijn naam is Henk en ben van plan een Varadero te gaan kopen. Moet uiterlijkvan 2003 zijn ivm updates. Kunnen jullie me zggen wat de voor- en nadelen zijn van de Vara 1000 van 2003 en jonger?
warr moet ik op leeten bij de aankoop, wat zijn zijn zwakke punten enz.
Ik rijd nu op een Yamaha XTZ750 Super Tenere uit 1992 en zoek wat zwaarders, maar moet net zo lekker aanvoelen en redelijk hoog zitten. Lukt dit ook op een Vara?

Hoor graag.

Gr. Henk.

Ik heb een 2003 gehad. Injectie is natuurlijk al genoemd. Jonger dan 03 is carburateur.
Kijk je naar een 04, Welke qua uiterlijk hetzelfde is als de 03, kom je ze ook tegen met ABS.
Misschien iets om mee te laten wegen ;)

Nadelen zijn er niet echt. Het aan/uit effect zal wel meer aanwezig zijn bij de injecties. Het inhouden/stotteren bij een contacten snelheid met bepaald toerental, vaak bij file rijden. Op te lossen met een PC dus.

Ze kunnen olie verbruiken, wanneer dat het verhaal is --> laten staan.

Vering word aangeschreven als slap zijnde, zeker de carbu uitvoering. Progressieve erin lost dit op.

Ik schrok letterlijk van de stugheid van de vering van de 07 tov van de 03. Was zo gewend geraakt aan een wat slappere vering dat ik niet meer remde voor drempels... Dat gaf een klap op de voorkant, de eerste keer. _O-
Het oudere model weet ik niet meer, slecht een keer op gereden.



Ben je lid van motopuls? In hun archief staat ook een à twee artikelen.
Met daarin ook per bouwjaar de aanpassingen/verbeterpunten. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben Mark, 41 jaar, woon in Leerdam en heb kortgeleden mijn Yamaha XJ900S Diversion verkocht. Deze had ik gekocht nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald. Vanwege mijn lengte op zoek gegaan naar een iets grotere motor en de keuze gemaakt voor een Honda Varadero. Als het goed is kan ik hem volgende week ophalen. Het wachten is nu op papieren van de RDW, dit omdat de motor uit Duitsland komt.

Dit is 'm geworden! *O* 2008 met ±15.500 km

full

Wachten duurt nu wel erg lang... -O-
 
Welkom in het Varadero-topic Goliath1973!

Das een hele mooie Dero die je daar hebt! Geniet ervan en houd de glimmende kant boven!
(zodra je m hebt natuurlijk ;) )
 
Goliath 1973 je zult het niet beklagen. Ikzelf reed met een Suzuki freewind 650 cc( nog steeds te koop trouwens). Het verschil is groot. Zeker wanneer je met z'n tweeën rijdt. Ikzelf heb een Varadero van 1999. Rijdt heerlijk. Weet er iemand trouwens de ral code van Candy blaze orange.
Ook had ik graag de ral code van de zilvergrijze benzine tank. Ik kan deze nergens vinden. De honda code is YR 196 C. Hier een foto ter illustratie
full
 
Welkom in het Varadero-topic Goliath1973!

Das een hele mooie Dero die je daar hebt! Geniet ervan en houd de glimmende kant boven!
(zodra je m hebt natuurlijk ;) )

Glimmende kant boven, dat is wel de bedoeling ja.

Heb twee weken geleden mijn Yamaha verkocht, daarvoor een week op vakantie geweest. Al drie weken niet gereden. Ik sta te stuiteren op dit moment, ik wil rijden... :9

Zijn er al eens Varadero tourritten geweest?
 
Het probleem is boven water, mijn Dero startte niet goed. Het bleek dat de brandstofpomp stuk was. Schijnt vaker voor te komen.
 
Ik heb een verbruik van 6,5 l per 100 km met mijn Varadero sd01 1999. Is dat veel of weinig of normaal? Zondag toen ik wou vertrekken reed hij met horten en stoten. Ik dacht dat er te weinig benzine in was. 18 liter getankt dus er zat nog 7 liter in. Ik vertrek, terug het zelfde. Motor start goed, maar wanneer je de koppeling loslaat om te vertrekken moest ik veel gas geven om de motor enigszins te laten draaien. Dan maar in 1 ste versnelling terug naar huis. Toen ik op 300 meter van mijn deur was plofte de motor enkele malen kort na elkaar en vanaf dan rijdt hij als een zonnetje. De motorboer heeft wel een product ingegoten om de carburators te reinigen. Iemand daarmee ervaring of soortgelijke ervaringen. Ik heb trouwens motorolie van MOTUL 10w50 half synt ingedaan nadat ik hier ergens gelezen had dat het beter was voor het schakelen. Het is inderdaad zo, hij schakelt veel beter.
 
6,5 litier op 100 km is 1:15,3 lijkt me voor een carburateur Varadero netjes.
 
toen ik gisteren naar huis ging op de Vara en ik het gas losliet knalde het flink in de uitlaat.
Nu roffelde hij altijd af en toe wel een beetje, dat is niet bijzonder.
maar de harde knal wel, die was vergelijkbaar met het truckje met de Kill-Switch.
Ik heb zojuist de uitlaat gecontroleerd zoals op het Transalp forum aangeraden werd, en tot mijn schrik zag ik dat de hele klem verdwenen was van de achterste uitlaat
gelukkig ziet de aansluiting er niet slecht uit, een beetje lichtelijk geoxideerd voor zijn leeftijd, maar verder niks.
is het voldoende om een nieuwe klem eromheen te doen? of moet er echt een nieuwe pakking in?
 
toen ik gisteren naar huis ging op de Vara en ik het gas losliet knalde het flink in de uitlaat.
Nu roffelde hij altijd af en toe wel een beetje, dat is niet bijzonder.
maar de harde knal wel, die was vergelijkbaar met het truckje met de Kill-Switch.
Ik heb zojuist de uitlaat gecontroleerd zoals op het Transalp forum aangeraden werd, en tot mijn schrik zag ik dat de hele klem verdwenen was van de achterste uitlaat
gelukkig ziet de aansluiting er niet slecht uit, een beetje lichtelijk geoxideerd voor zijn leeftijd, maar verder niks.
is het voldoende om een nieuwe klem eromheen te doen? of moet er echt een nieuwe pakking in?
Zit de pakking er nog wel? Bij mij was die hele pakking namelijk 'weggeknald', het zag er uit alsof daar nooit een pakking had gezeten. Ik had dus zeker zowel een nieuwe pakking als een betere klem nodig.

Het volledig ontbreken van mijn pakking kan komen omdat ik een tijdje ben blijven rondrijden met die knallen :P.
 
dat heb ik even bekeken, maar de pakking zelf lijkt er nog in te zitten gelukkig.
ik denk dat alleen de klem door corrosie, hitte, vocht, trillen enz. eraf gevallen is.
die van mijn begon echt gisteren met de knallen, daarvoor was het af en toe een kleine rommeltje, niks bijzonders voor een Carb. motor.
 
Hallo allemaal,

Sindskort heb ik ook een Varadero gekocht. De Varadero komt uit '10 met 7000km op de teller. Hij rijdt super fijn.
De aankoop heb ik gedaan omdat ik ook nog een R1 RN09 uit 2003 heb, maar om lekker te toeren krijg ik last van m'n rug.

Ik heb er meteen wat injectie reiniger ingedaan en ''gas treatment'', is een vloeistof voor de kleppen ed. Nadat ik er weer 100 km mee gereden heb is hij wel wat zuiverder gaan lopen. Voorheen wilde hij af en toe pingelen bij het stationair toerental.
Waar ik wel aan moet wennen is geen tussengas geven, dit deed ik met de R1 wel altijd, maar de Varadero vind dit niet zo fijn, hij begint dan af en toe te poffen.

full
 
Laatst bewerkt:
Blijft mooi, die voorkant. :Y

Héél veel plezier met die machine. Heb je ook een plaatje van de zijkant?
 
Dankjewel. En dit is de zijkant.

full



Gas Treatment doet het volgende:
Bron: Forté > Home

Forté Gas Treatment biedt de volgende voordelen:
• Reinigt en smeert het gehele brandstofsysteem.
• Verzorgt bovensmering en smeert injectoren.
• Verwijdert kool- en lakafzettingen op in- en uitlaatkleppen, in verbrandingskamers,
zuigerveergroeven en lambdasondes.
• Gaat veroudering van benzine tegen en neutraliseert schadelijke zuren in de tank.
• Vermindert vervuiling van het inlaatspruitstuk en lambdasondes.
• Verbetert de verbranding en de motorprestaties.
• Optimaliseert het brandstofverbruik en zorgt voor schonere uitlaatgassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan