Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Blokrevisie kan toch helemaal niet uit? Voor een habbekrats heb je een vervanger :)
Ik zou het vooral doen omdat het mij leukt lijkt er mij mee bezig te houden :t

En als ik zo eens rond kijk, voor een los blok vragen ze dikwijls niet minder dan 300€, en in veel gevallen lijkt het er dan nog op dat ze het van de zeebodem opgevist hebben ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Als je goed wil doen, heb je naast kennis en geschikt gereedschap ook veel onderdelen nodig; lagers, pakkingen etc. Dat gaat veel geld kosten in verhouding tot de waarde. Leuk misschien maar wel duur grapje. Ik heb mn kapotte blok gedemonteerd voor onderdelen en een ander blok gekocht, 1100, voor 300 euro. Een 750 blok koop je voor veel minder, complete fiets voor 3/400 dan kun je m meteen testen/proberen. Koop desnoods oudere type voor meer vermogen en de bijbehorende spullen als carburateurs bv. Resterende spul voor dumpprijzen proberen te slijten. Valt niet mee want brengt weinig op maar dan rij je voordelig. :)
 
Als je goed wil doen, heb je naast kennis en geschikt gereedschap ook veel onderdelen nodig; lagers, pakkingen etc. Dat gaat veel geld kosten in verhouding tot de waarde. Leuk misschien maar wel duur grapje. Ik heb mn kapotte blok gedemonteerd voor onderdelen en een ander blok gekocht, 1100, voor 300 euro. Een 750 blok koop je voor veel minder, complete fiets voor 3/400 dan kun je m meteen testen/proberen. Koop desnoods oudere type voor meer vermogen en de bijbehorende spullen als carburateurs bv. Resterende spul voor dumpprijzen proberen te slijten. Valt niet mee want brengt weinig op maar dan rij je voordelig. :)
Lagers hoeven normaal niet vervangen te worden. Maar uiteraard wel sowieso alle pakkingen omdat je het blok opengemaakt hebt, en ook de zuigerringen. Dat dat laatste niet van de goedkoopste gaat zijn weet ik. Ook zou het interessant kunnen zijn de cilinders te laten honen (niet uitboren, maar waar zuiver laten maken, heet dat honen? Zo hoeven er ook geen nieuwe zuigers in). Tenzij de cilinderwanden nog erg netjes zijn, dan hoeft het niet.

Als je dat allemaal een beetje goed doet, kan dat blok weer probleemloos klokje rond, zonder nieuwe lagers.

De kennis van zaken is vooral belangrijk bij het opnieuw monteren van dit alles.

Maar nogmaals, het zou voor mij gewoon leuk zijn het eens te doen. Kennis is niet slecht, gereedschap momenteel wel onvoldoende. Heb vroeger regelmatig motorblokken van oude Citroëns en Renaults open gehad (leuk die laatste, losse cilinderwanden :X ). Deed ik samen met een paar nonkels die in Citroën old timers doen, en alles ernaast wat maar Frans is. Er werd weinig vervangen in die blokken, behalve alles wat pakking is uiteraard.
 
Nu zal er een hoop kennis achter schuil gaan, logica niet;

Hoe kun je op een (verlengde) aftermarket shock een korte montage vork plaatsen dan op een OEM exemplaar?

De logica en mijn ervaring hiermee recent, wijzen uit dat dit een uitdaging vormt mbt. afstand dogbone, niet geheel onwaarschijnlijk uiteraard.

Koop je, in mijn ogen (tevens opgemaakt uit reacties derden), een dure schokbreker... en al helemaal voor zon ouwe budget motor... kun je aan de dogbone gaan zitten vijlen om het ding er überhaupt tussen te krijgen 🤐🤬

Overwoog om hyperpro hierop te wijzen maar vond het al te zot voor woorden dat ze dat zelf niet konden verzinnen.

Verder niks dan lof maar vond bovenstaand gewoon idioot. Op de gok maar ff een andere vork hoogte. Ja op een originele lengte gaat dat (net) maar op een verlengde dus net niet. Scheelt ook niet ff paar milimeter ofzo 🤐

Bekijk bijlage 1494854
Bekijk bijlage 1494855
Apart, maar in Werkendam en Alphen aan de Rijn ben ik vaak in de werkplaats geweest, en daar monteren ze die onderdelen zelf en zouden ze het gelijk merken en aanpassen voor de productie.
Werkendam zit zelfs aan de fabriek, daar lopen regelmatig mensen uit de fabriek door de werkplaats voor een praatje.
Misschien een fout onderdeeltje in de assemblage of verwisseling met een andere motorfiets.
Om niet te zeggen een speciale en andere methode voor het monteren. O-)
 
Lagers hoeven normaal niet vervangen te worden. Maar uiteraard wel sowieso alle pakkingen omdat je het blok opengemaakt hebt, en ook de zuigerringen. Dat dat laatste niet van de goedkoopste gaat zijn weet ik. Ook zou het interessant kunnen zijn de cilinders te laten honen (niet uitboren, maar waar zuiver laten maken, heet dat honen? Zo hoeven er ook geen nieuwe zuigers in). Tenzij de cilinderwanden nog erg netjes zijn, dan hoeft het niet.

Als je dat allemaal een beetje goed doet, kan dat blok weer probleemloos klokje rond, zonder nieuwe lagers.

De kennis van zaken is vooral belangrijk bij het opnieuw monteren van dit alles.

Maar nogmaals, het zou voor mij gewoon leuk zijn het eens te doen. Kennis is niet slecht, gereedschap momenteel wel onvoldoende. Heb vroeger regelmatig motorblokken van oude Citroëns en Renaults open gehad (leuk die laatste, losse cilinderwanden :X ). Deed ik samen met een paar nonkels die in Citroën old timers doen, en alles ernaast wat maar Frans is. Er werd weinig vervangen in die blokken, behalve alles wat pakking is uiteraard.

Ik ben ook erg benieuwd wat ik ga aantreffen. Heb het Hynes handboek dus qua kennis kan ik daar fijn op terug vallen.
Ben er nog niet aan uit wat ik er mee ga doen. Sowieso de kappen er af trekken en een beetje kijken wat ik aan tref.

Hoop hem dinsdag op te halen en houd jullie natuurlijk op de hoogte.
 
Hoi allemaal,

Ik ben heel erg nieuw op dit forum, dus bij deze zal ik in dit draadje mijn tweewieler voorstellen.
IMG_20200503_142943.jpg
IMG_20200503_143111.jpg
Het is een (grotendeels) originele GSX1100F uit '92. Na een paar duizend kilometers ben ik eraan gehecht aan het raken en ben ik telkens aan het bedenken wat ik anders of in betere staat wil hebben.

Eerst zijn sowieso de kappen aan de beurt. Ik ben nog aan het dubben of ik ze ga opknappen en spuiten (andere kleur?) of dat ik betere kappen ga aanschaffen bij bijv. Boonstra.

Daarna de tank, spiegels, topkoffer, dash...
 
Hoi allemaal,

Ik ben heel erg nieuw op dit forum, dus bij deze zal ik in dit draadje mijn tweewieler voorstellen. Bekijk bijlage 1495610Bekijk bijlage 1495611Het is een (grotendeels) originele GSX1100F uit '92. Na een paar duizend kilometers ben ik eraan gehecht aan het raken en ben ik telkens aan het bedenken wat ik anders of in betere staat wil hebben.

Eerst zijn sowieso de kappen aan de beurt. Ik ben nog aan het dubben of ik ze ga opknappen en spuiten (andere kleur?) of dat ik betere kappen ga aanschaffen bij bijv. Boonstra.

Daarna de tank, spiegels, topkoffer, dash...
Welkom in het grote GSX F topic! En op MF! *O**O**O*

Nice! Een 1100! :]

We zien uiteraard alle aanpassingen hier graag passeren! 😍
 
Hoi allemaal,

Ik ben heel erg nieuw op dit forum, dus bij deze zal ik in dit draadje mijn tweewieler voorstellen. Bekijk bijlage 1495610Bekijk bijlage 1495611Het is een (grotendeels) originele GSX1100F uit '92. Na een paar duizend kilometers ben ik eraan gehecht aan het raken en ben ik telkens aan het bedenken wat ik anders of in betere staat wil hebben.

Eerst zijn sowieso de kappen aan de beurt. Ik ben nog aan het dubben of ik ze ga opknappen en spuiten (andere kleur?) of dat ik betere kappen ga aanschaffen bij bijv. Boonstra.

Daarna de tank, spiegels, topkoffer, dash...
Ik dacht even dat de motor op een pleintje in Berkel stond, maar even vergeleken, en er zijn toch net wat details anders. _O-
 
Wat is loos met de kappen en overig bovenstaande punten die je wil aanpassen?
De kappen hebben rondom lelijke steenslag (helderwitte puntjes), hier en daar laat de heldere coating los (doffe plekken) en zijn over het algemeen niet netjes behandeld bij het los- of vastmaken ervan, wat resulteert in:
IMG_20200503_143310.jpg

Ik twijfel of ik andere kappen zal kopen, of deze ga opknappen. Hebben jullie advies?

De tank is ooit opnieuw gespoten met een in gewicht te zware rood, waardoor deze niet candy rood blijft, maar vooral bovenop langzaamaan verkleurd naar een romige-tomatensoep-kots-lelijk gedrocht:
IMG_20200503_143528.jpg

Daarnaast zit er rond de achterzijde van de gascap al aardig wat roest:
IMG_20200503_143538.jpg

Het ziet er nog behandelbaar uit, maar ook hier weet ik niet zeker wat ik ga doen (vervangen of aanpakken).

De originele spiegel aan de linkerzijde is ooit bij een val gebroken en in plaats van een andere originele spiegel, of allebei de spiegels vervangen door hetzelfde type, is er gekozen voor:
IMG_20200503_143347.jpg

Een scheve bek 8)7. Voordeel hiervan is dat ik ze nu met elkaar kan vergelijken en ik ervoor kies om ze allebei op termijn te vervangen voor niet-originele spiegels.

Die richtingwijzers op de foto staan trouwens ook op mijn todo-lijst.

En dan nog een paar kleinere dingen: het dash moet een keer open voor het vervangen van een lampje en het vastzetten van een afdekkapje op de toerenteller (die rammel maakt me geschift bij het stilstaan), de kont moet er een keer af om het lampje van de kentekenverlichting te vervangen, wat betekent dat de bedrading van de richtingwijzers achter voorzien moeten worden van stekkers, de topkoffer is verhoudingsgewijs te klein (klopt, want het model was gemaakt voor bromscooters), en ik wil graag tijdens het rijden een navi hebben. Op dit moment rij ik veel op goed geluk of over de snelweg en zelfs als ik keer met iemand mee rijdt, kan ik de gereden route niet zelfstandig herhalen.

Gelukkig valt het allemaal mee ,_O-
 

Ik snap m. Op de eerste foto's leek die in showroom conditie vandaar mijn vragen.

Van topkuip en knippers dacht ik damn... heb dat spul twee jaar bewaard en vorige maand net weg gedonderd 😏

Knipperlichy voor lijkt 1 van achter trouwens of niet?
 
Yep!

Maar, eerlijk is eerlijk, onderhuids is het een pláátje: volledig gereviseerd blok, gedeeltelijk gereviseerde remklauwen (alleen daar waar nodig), zo goed als nieuwe koppeling, idem schokdempers voor en achter, een nieuwe kettingset en nieuwe banden...

Heeft ding zoveel gelopen dan? Lopen volgens mij makkelijk een ton of anderhalf zonder revisie.

Btw bandenset van 2018 heb ik nog wel liggen bt45.

Koppelt die verder goed en kookt de accu niet droog?
 
Terug
Bovenaan Onderaan