done-and-gone
MF veteraan
- 27 mei 2003
- 5.359
- 1.701
Ik kan op één lading heen-en-weer, en dan houd ik me niet bijzonder in (heb dat wel een beetje moeten ervaren hoor, ik begon voorzichtig).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Op dat korte stukje hadden ze ook wel een verlengsnoer kunnen gebruiken.Dan onthoudt ie een hoop rij historie... Bij de Zero zie je de range aangepast worden tijdens de rit, je kunt gemakkelijk met veel méér range aankomen dan waarmee je vertrok (ook zonder te laden...).
Maar even een tussendoortje...
Op Fully Charged een interessante video over een elektrische veerboot die vaart tussen Denemarken en Zweden. Robert Llewellyn rijdt met zijn Tesla model 3 aan boord en krijgt een rondleiding tussen de enorme batterypacks van 6,1 MW die tussen 42% en 66% soc gebruikt worden.
Het betreft een “retrofit”, dus een conversie van diesel naar elektrisch. De boot maakt tot wel 46 overtochten van 4 km per dag waarbij aan weerszijden automatisch geladen wordt.
Of een bovenleiding met zo’n pantograaf...Op dat korte stukje hadden ze ook wel een verlengsnoer kunnen gebruiken.
Silence, een nieuwe fabrikant in Barcelona maakt een lichte scooter met uitwisselbare batterij, vergelijkbaar met wat Gogoro doet in Taiwan.
De scooter is niet bedoeld voor de snelweg maar kan wel een uitkomst zijn voor ander lokaal- en woon-werk verkeer.
Hoewel het vast niet esthetisch verantwoord is vind ik het wel innovatief, je kunt de batterij snel omwisselen voor een andere, je kunt hem ook meenemen naar je werkplek als er anders geen stopcontact in de buurt is.
Verder kun je de batterij met omvormer ook andersom gebruiken, dus als voeding voor elektrische apparaten.
Bekijk bijlage 1393647
Bron: Electrek.
Up close with Silence's S01 100 km/h scooter with swappable rolling batteries
The 100th anniversary of the Barcelona International Motor Show is currently underway, and automakers from every corner of the planet...electrek.co
Ik kan op één lading heen-en-weer, en dan houd ik me niet bijzonder in (heb dat wel een beetje moeten ervaren hoor, ik begon voorzichtig).
Onder het mom van zitten is het nieuwe roken, gezonde mensen hun hele werkdag laten rond rijden in een scootmobiel.Ik dacht al eerder zo,n ding te hebben gezien in Amsterdam, en jawel hoor een driewieler van stadtoezicht waarmee je geparkeerde auto wordt gescand. Heeft bromfietskenteken. En is afzichtelijk om te zien,..
ScanGenius e-scooter van ARVOO en Silence op Intertraffic - SILENCE
ARVOO Imaging Products, specialist in beeldanalyse elektronica, staat van 20 tot en met 23 maart op de Intertraffic beurs in de RAI in Amsterdam. Zij tonen daar onder andere het ScanGenius Scansysteem: een Silence elektrische scooter met scansysteem voor onder meer parkeerhandhaving en politie...www.silencenederland.com
Hoe ging het met de Energica afgelopen weken ? Hoe rijdt dat nu ?
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe het regenereren is geregeld. Kun je daar iets over vertellen ?
De volgende stap is een autonoom robotje, nog goedkoper. Dan kan die BOA thuis op de bank blijven zitten.Onder het mom van zitten is het nieuwe roken, gezonde mensen hun hele werkdag laten rond rijden in een scootmobiel.
Zet je terugleveren op zwaar, dan rijd je echt op een dikke twin met flinke compressie. Vooral op de snelweg is dat niet comfortabel. Met het terugleveren op stand 'midden' kun je (ook) prima op de motor afremmen en gebruik ik de - overigens goede brembo - remmen veel minder.
Een energica heeft toch een smeersysteem? Of is dat een optie die @Artemecion er specifiek op heeft zitten?
Verder valt me op dat je blijkbaar echt verder kunt komen als je hem op Eco zet. Ik vraag me af hoe dat kan... Bij de Zero (sorry, daar vergelijk ik natuurlijk mee) is de Eco stand niets meer dan een begrenzing aan de maximale stroom. Die kun je zelf ook instellen maar hij wordt hierdoor echt niet zuiniger dan wanneer je zelf gewoon minder gas geeft.
Niet van zichzelf, optioneel kun je er een scottoiler of vergelijkbaar op laten zetten.
Hier trouwens een aardig verslag van een "race" tussen een Zero en een Energica:
morganvetter.tumblr.com/post/184868335147
Goeie aanpak.Ik doe het nog anders... Ik laat hem nooit volledig opgeladen staan. Als je volledig moet opladen zorg je dat ie pas vlak voor vertrek vol is. Dat gaat prima met een tijdschakelaar.
Heb je de range niet nodig, laad hem dan ook niet helemaal vol. Dat is beter voor de batterij.
Af en toe is het goed om hem wél helemaal vol te laden, dat heeft te maken met het balanceren. Alleen bij helemaal vol komen alle cellen weer op dezelfde spanning, dat doe ik zelf eens in de week/twee weken vlak voor een langere rit.
Als je dat regelmatig doet hoef je de lader echt niet uren daarna aangesloten te laten.