Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik kan op één lading heen-en-weer, en dan houd ik me niet bijzonder in (heb dat wel een beetje moeten ervaren hoor, ik begon voorzichtig).
 
Dan onthoudt ie een hoop rij historie... Bij de Zero zie je de range aangepast worden tijdens de rit, je kunt gemakkelijk met veel méér range aankomen dan waarmee je vertrok (ook zonder te laden...).




Maar even een tussendoortje...

Op Fully Charged een interessante video over een elektrische veerboot die vaart tussen Denemarken en Zweden. Robert Llewellyn rijdt met zijn Tesla model 3 aan boord en krijgt een rondleiding tussen de enorme batterypacks van 6,1 MW die tussen 42% en 66% soc gebruikt worden.
Het betreft een “retrofit”, dus een conversie van diesel naar elektrisch. De boot maakt tot wel 46 overtochten van 4 km per dag waarbij aan weerszijden automatisch geladen wordt.


Op dat korte stukje hadden ze ook wel een verlengsnoer kunnen gebruiken.
 
Op dat korte stukje hadden ze ook wel een verlengsnoer kunnen gebruiken.
Of een bovenleiding met zo’n pantograaf...


John Deere is bezig met een autonome tractor met zo’n verlengsnoer... Iedereen dacht eerst aan een 1 april grap, photoshop of zo maar het is echt.

256EF719-B700-4FE5-A40F-34D59910CAD0.jpeg



https://www.mechaman.nl/landbouwmechanisatie/2018/12/19/elektrische-john-deere-in-actie/
 
Silence, een nieuwe fabrikant in Barcelona maakt een lichte scooter met uitwisselbare batterij, vergelijkbaar met wat Gogoro doet in Taiwan.
De scooter is niet bedoeld voor de snelweg maar kan wel een uitkomst zijn voor ander lokaal- en woon-werk verkeer.

Hoewel het vast niet esthetisch verantwoord is vind ik het wel innovatief, je kunt de batterij snel omwisselen voor een andere, je kunt hem ook meenemen naar je werkplek als er anders geen stopcontact in de buurt is.
Verder kun je de batterij met omvormer ook andersom gebruiken, dus als voeding voor elektrische apparaten.


Bekijk bijlage 1393647


Bron: Electrek.
https://electrek.co/2019/05/13/up-c...m-h-scooter-with-swappable-rolling-batteries/

Ik dacht al eerder zo,n ding te hebben gezien in Amsterdam, en jawel hoor een driewieler van stadtoezicht waarmee je geparkeerde auto wordt gescand. Heeft bromfietskenteken. En is afzichtelijk om te zien,..

http://www.silencenederland.com/scangenius-e-scooter-arvoo-en-silence-op-intertraffic/
 
Ik kan op één lading heen-en-weer, en dan houd ik me niet bijzonder in (heb dat wel een beetje moeten ervaren hoor, ik begon voorzichtig).

Hoe ging het met de Energica afgelopen weken ? Hoe rijdt dat nu ?
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe het regenereren is geregeld. Kun je daar iets over vertellen ?
 
Hoe ging het met de Energica afgelopen weken ? Hoe rijdt dat nu ?
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe het regenereren is geregeld. Kun je daar iets over vertellen ?

Grappig is dat iedereen altijd naar de actieradius vraagt ("ergens tussen de 80 en 200 Km") maar dat ik in 850 Km nog geen laadpaal/snellader heb gezien. Oftewel 850 Km rijden en alleen maar een lader+verlengsnoer bij me moeten hebben.
(eerlijkheid gebied te zeggen dat ik wel een zakelijke rit had gepland met laden bij de fastned, maar toen was ik ziek en ging de rit niet door)

Ik heb 4 rij-modi (eco/urban/rain/sport) en 4 terugleverinstellingen (niet/licht/midden/zwaar).
Het meeste rijd ik in eco (in de stad) en urban (op de snelweg) en heb ik terugleveren op 'midden' staan.
Zet je terugleveren op zwaar, dan rijd je echt op een dikke twin met flinke compressie. Vooral op de snelweg is dat niet comfortabel. Met het terugleveren op stand 'midden' kun je (ook) prima op de motor afremmen en gebruik ik de - overigens goede brembo - remmen veel minder.
Bij nat weer schakel ik in drive mode over op 'rain'.
Het is wel opmerkelijk wat binnendoor in Eco (max 90 Km/u) of 130+ over de A50 in urban voor je range betekent. Op een halve lading scheelt dat maar zo 50 Km. Dus die 200 Km is in Eco echt wel haalbaar, heb ik het idee.

Vergeleken met de FJR heb ik weer meer plezier in het motorrijden gekregen. Qua gewicht ontloopt het elkaar niet veel, maar de Eva is echt een 'hooliganfiets'. Filerijden etc. gaat ook makkelijker, door de motor maar ook doordat je niet meer met een koppeling te maken hebt.
Ik was ook bang dat ik de kuip ('schuifpui') van de FJR zou missen, maar tot op heden is dat niet zo. Mogelijk komt dat wel als het winterseizoen weer nadert.

Had ik op de FJR nog niet zo lang geleden een topkoffer gekocht voor mijn laptop+andere zooi, moet ik nu wel weer met een rugzak rijden. Maar door de streetfighter-houding op de EVA is dat niet erg, waar op de FJR de rugzak echt aan mijn schouders 'hing'.

Ik zal kijken of ik binnenkort tijd heb om ook wat cijfers (Kwh gemiddeldes etc) te posten.
 
Laatst bewerkt:
Zet je terugleveren op zwaar, dan rijd je echt op een dikke twin met flinke compressie. Vooral op de snelweg is dat niet comfortabel. Met het terugleveren op stand 'midden' kun je (ook) prima op de motor afremmen en gebruik ik de - overigens goede brembo - remmen veel minder.

Op mijn EsseEsse9 gebruik ik ook stand "midden", welke ik zelf erg vergelijkbaar vind met mijn vorige motor (DL1000), een dikke twin :)
Stand hoog heb ik nog niet geprobeerd, maar mijn mening is gelijk aan die van jou, op midden kun je prima op de motor afremmen.

Ik schakel daarnaast bijna nooit tussen de rij-modi, heb hem eigelijk altijd in sport (nog weinig regen gehad tijdens mijn ritjes de afgelopen maand) staan en met mijn pols regel ik zelf wel hoe snel ik op trek.
 
Persoonlijke smaak waarschijnlijk, maar tijdens de huurperiode heb ik de hele tijd op max terugleveren gereden, vond het heerlijk te bepalen met het gas hoe hard ik reed. Vond dat een stuk minder fijn met de Zero.
 
Dank jullie wel.

Dat er verschillende modi zijn is me duidelijk maar wanneer gaat ie regenereren ? Is dat al met “gas”hendel tegen de nulstop of kun je de remkracht tijdens het remmen ook regelen...
Dat mis ik een beetje bij de Zero, regenereren is Aan/Uit. Gas tegen de stop en hij gaat terugleveren, pak je het remhendel er bij dan geeft het remlichtschakelaartje signaal voor extra regeneratie. Omdat het Aan/Uit is is de remkracht niet overdreven hoog maar wel bruikbaar.

Verder valt me op dat je blijkbaar echt verder kunt komen als je hem op Eco zet. Ik vraag me af hoe dat kan... Bij de Zero (sorry, daar vergelijk ik natuurlijk mee) is de Eco stand niets meer dan een begrenzing aan de maximale stroom. Die kun je zelf ook instellen maar hij wordt hierdoor echt niet zuiniger dan wanneer je zelf gewoon minder gas geeft.

En wat ik ook herken, ik heb nu ook weer meer lol aan het motorrijden dan voorheen. Elektrisch rijdt gewoon fijner, dat kan ik niet uitleggen, heb het wel geprobeerd maar dat begrijpt alleen degene die zelf elektrisch rijdt.
 
Regenereren gaat bij de Energica inderdaad gedoseerd. Hoe meer gas terug, hoe meer je afremt/teruglevert. En daarmee kun je prima afremmen.
Ik heb begrepen dat het achterlicht dan bij een bepaalde vertraging ook net als bij de F1-auto's begint te knipperen.

Hoe het precies met de eco mode werkt weet ik niet; moet er ook bij zeggen dat je daarmee dus niet op de snelweg wilt rijden. Maar voor N-wegen prima te doen.

Wat ik nog wel moet uitvinden is een makkelijke manier om de ketting te smeren en ik denk dat het bij de eerstvolgende beurt het laten monteren van een scott-oiler oid zal worden. Wat zit die ketting verstopt zeg, als je een plekje zoekt om met de spuitbus langs te gaan.

Hier trouwens een aardig verslag van een "race" tussen een Zero en een Energica:
morganvetter.tumblr.com/post/184868335147
 
Ik rijd 80% van de tijd in race mode, anders urban of soms rain en regeneratie meestal medium of high afhankelijk van de rijstijl. Ik moet wel zeggen dat ik met woon-werk nauwelijks rekening houd met stroomverbruik omdat ik het makkelijk haal. Zaterdag ga ik van Leiden naar Drenthe (zondagochtend Ducati clubraces demo rijden:]) en dan zal ik wat op moeten letten op de lange stukken. Het remlicht knippert inderdaad met afremmen op de motor in de standen medium en high tot 30 km/h. Werkt goed om koekblikken op afstand te houden bij naderend filegevaar.

Ketting smeren is eenvoudig met een Energica, als je tenminste een paddockstand hebt: op de stand zetten, klemmetje op gas en rem, side stand inklappen en in de kruipstand zetten. De motor en ketting draaien nu langzaam en met relatief weinig koppel. Nu kun je van onderaf een kartonnetje achter de ketting houden en de ketting aan de binnenkant naar believen sprayen. De spuitbus moet liefst wel een slangetje hebben want inderdaad hij is niet heel toegankelijk.
 
Verder valt me op dat je blijkbaar echt verder kunt komen als je hem op Eco zet. Ik vraag me af hoe dat kan... Bij de Zero (sorry, daar vergelijk ik natuurlijk mee) is de Eco stand niets meer dan een begrenzing aan de maximale stroom. Die kun je zelf ook instellen maar hij wordt hierdoor echt niet zuiniger dan wanneer je zelf gewoon minder gas geeft.

Ik betwijfel of dit echt zo is.
Maar daar is makkelijk achter te komen, de komende week eens een paar keer op de eco stand heen en weer naar het werk en dan kijken hoe dat zich verhoud met mijn vrij rustige rijstijl in de sport stand.

Niet van zichzelf, optioneel kun je er een scottoiler of vergelijkbaar op laten zetten.

Klopt, die heb ik erop zitten.
Tot nu toe doet ie goed zijn werkt, maar ik heb dan afgelopen niet veel in de regen hoeven rijden, dus geen idee hoe het dan gaat.
 
De eco stand op de Energica geeft een beperking op 90 km/h. Je kunt niet harder wanneer je op eco rijdt. Daarnaast accelereer je gewoon net zo hard dacht ik. Je hebt zo'n indicator op je display die aangeeft hoe 'zuinig' je accelereert. Dit gaat van groen naar geel / oranje en rood. Bij rood heb je je hendel volledig open, maar kan hij vanwege software niet méér power leveren, dan gaat het gewoon fout. Daarin zit dan ook de beperking dat je geen tot bizar moeilijk een wheelie kan trekken met een EV motor.

Gevoelsmatig had ik op de Energica's bij volledig opengooien van je stroomhendel en hij in het rood gaat, dat hij het softwarematig downtuned voor het vermogen. D.w.z.: de hendel geeft aan dat je bijv. 100 ampere open gooit, maar door software 'tuned' hij dit terug naar 70 ampere want anders gaat het fout. Ergens is daar, lijkt mij, energieverlies. Het meest zuinige accelereren blijft in groen, maar dan mis je de kick van het snelle optrekken. Geel/oranje was mijn favo speelstandje.

Het remlicht begint overigens te knipperen zodra je je hendel loslaat, dus dat gaat sneller wanneer je je regenereren op licht heb staan (dan rol je immers langer door). Was met een kameraad te proefrijden, toen viel me dit ook al op.

Het kettingsmeersysteem van de Energica is inderdaad trouwens een optie/accessoire op de motor. Standaard zit dit er niet op. Hiermee verleng je echter de leeftijd van je ketting aanzienlijk volgens de fabriek, en dat zou dus aardig schelen in het onderhoud.
 
Hier trouwens een aardig verslag van een "race" tussen een Zero en een Energica:
morganvetter.tumblr.com/post/184868335147

@GranCandy Een aardig verslag? Supertof verslag imho! Geeft direct de voor/nadelen weer van zijn Zero t.o.v. de Energica van z'n maat. Wel leuk dat hij concludeert dat de Energica - ondanks in de basis een lagere range - beter uit de verf komt op zulke tours :-). Hoezo geen vakantie mogelijk dus!
 
Wat doen jullie trouwens (m.n. Energica) wanneer de motor is volgeladen en deze nog een paar dagen of langer stil staat? Laat je 'm aan de lader hangen, of ontkoppel je de motor?
 
Ik doe het nog anders... Ik laat hem nooit volledig opgeladen staan. Als je volledig moet opladen zorg je dat ie pas vlak voor vertrek vol is. Dat gaat prima met een tijdschakelaar.
Heb je de range niet nodig, laad hem dan ook niet helemaal vol. Dat is beter voor de batterij.

Af en toe is het goed om hem wél helemaal vol te laden, dat heeft te maken met het balanceren. Alleen bij helemaal vol komen alle cellen weer op dezelfde spanning, dat doe ik zelf eens in de week/twee weken vlak voor een langere rit.

Als je dat regelmatig doet hoef je de lader echt niet uren daarna aangesloten te laten.
 
Ik doe het nog anders... Ik laat hem nooit volledig opgeladen staan. Als je volledig moet opladen zorg je dat ie pas vlak voor vertrek vol is. Dat gaat prima met een tijdschakelaar.
Heb je de range niet nodig, laad hem dan ook niet helemaal vol. Dat is beter voor de batterij.

Af en toe is het goed om hem wél helemaal vol te laden, dat heeft te maken met het balanceren. Alleen bij helemaal vol komen alle cellen weer op dezelfde spanning, dat doe ik zelf eens in de week/twee weken vlak voor een langere rit.

Als je dat regelmatig doet hoef je de lader echt niet uren daarna aangesloten te laten.
Goeie aanpak. :Y
 
Vandaag een zakelijke rit vanuit Apeldoorn naar Almelo. Vanwege de werkzaamheden op de A1 stuurde google maps me binnendoor. Had - in eco mode - nog 62% over, dus hoefde eigenlijk niet eens een laadpaal op te zoeken om weer thuis te komen. Range bleef ook heel lang op +100 Km hangen.
B27E8ACE-4666-4F9E-8755-817E5D740E88.jpeg
 
En terug in sport mode over de A1 (inclusief file) terug naar huis.
Had evenveel over als ik op de heenweg had gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan