Tinbot topic

Dr1v3r 7

2 wheels 4 ever!
1 feb 2016
2.906
4.404
ergens in NL
Zoals de topic titel al aangeeft, is dit een eerste opzet voor een verzamel draadje, specifiek over motoren van dit Duitse merk :)
weliswaar vind de productie grotendeels in China plaats, maar willen onze oosterburen met Tinbot een serieuze stap zetten op het gebied van E-motoren.

en hoewel de RS1 nog niet echt te koop is in Nederland, mocht ondergetekende hem afgelopen Zaterdag wel alvast aan de tand voelen.
dus trap ik bij deze alvast af met een review over de RS1
full


Op de motorbeurs van laatst, stonden twee exemplaren van de RS1 naast de AJP’s, achter de stand van Zero.
(en voor wie het tot t moment dat ie door de standhouder teruggezet was, opgevallen was dat de rode niet keurig in zn vak geparkeerd stond, maar met zn voorwiel deels op het loop pad buiten het vak; ik was hiervan de oorzaak.
toen ze even niet opletten, had ik wat met de knoppen gespeeld en m aan t rijden gekregen.
Maar omdat ie geen achteruit heeft, had ik m niet zo snel meer terug op zn plek voor ze doorhadden dat ik er bijna mee door de hallen zou rijden.)

Hun uitnodiging om de RS1 uit te proberen was niet aan dovemansoren gezegd, dus afgelopen Zaterdag ben ik richting motorservice IJmuiden geweest voor de testrit.
Bij binnenkomst stond de motor nog op de lader.
Na een bakkie en babbel over motoren etc. kon de rit beginnen.
full

Het eerste wat gelijk opviel was het vrij rechte stuur.
Normaliter zijn de handvatten wat naar je toegebogen, maar bij de Tinbot voelt het haast alsof ze gewoon een rechte staaf erop geschroefd hebben.
Overigens went het snel, en bovendien zorgt het ervoor dat je niet helemaal rechtop zit, maar ietsjes voor-over.

full

deze knipperlichten ogen strak, maar ik weet uit eigen ervaring dat vuil op termijn zn weg naar binnen vind.
en deze krengen zijn in elkaar gelijmd, dus open maken en schoonmaken zit er niet in...

Het is zeer aan te bevelen om vóór het opdraaien van de snelweg er zeker van te zijn dat de motor in sportstand staat.
Anders houd je zelfs de vrachtwagens onnodig op.
De motor heeft drie rij modi, welke middels een schakelaar op de rechter console word bediend.
Geheel rechts is ECO mode, in het midden zit D (van Drive), en links de S van sport.

- ECO mode: de naam zegt het al, de energie save functie.
Handig als je het probeert te rekken tot thuis met een bijna lege accu en zonder laad mogelijkheid in de buurt, maar je snelheid is hiermee gelimiteerd tot dat van een pittige brommer.

- D(rive) mode: gewoon rondrijden, en zeker als je weinig snelweg rijd is het eigenlijk de enige functie die je nodig hebt.
Enige twee kanttekeningen erbij zijn wel :
1 dat de motor bij het optrekken een beetje voelt als een 125cc: trekt aardig op, maar zonder echt veel kracht.
2 als je veel 80 wegen rijd, kan dat wel (gelimiteerd tot ong. 83kmpu), maar zou je als een beetje extra power achter de hand fijner voelt, toch beter kunnen overstappen op Sport mode

- S(port) mode: noem ik in gedachten altijd Snelweg mode.
Hierin komt de motor eigenlijk het beste tot zn recht.
Optrek snelheid is (zeker als je snelle ICE’s gewend bent) niet heel erg verbazend.
Tenminste, zeker de eerste meter niet.

Net als bij een naafmotor, lijkt de op de achtervork gemonteerde elektromotor de eerste meter wat te treuzelen, maar geeft je direct daarna ineens alles wat ie in huis heeft.
Met aanzwellend gejank van de versnellingsbak, doet de motor alles om je te lanceren.
Maar dit lanceren gebeurd alsnog beheerst, en niet met de brute kracht van bijv. een Energica.

Wat verder nog mist is een dop… op de tank.
De ´tankdop´ van de tinbot zit niet op de tank, maar ervóór tussen tank en stuur in.
full

Hieronder vind je de bekende laadpaal aansluiting, waardoor onderweg bijladen tot de mogelijkheden behoort.
full

Overigens betreft het hier enkel de aansluiting.
Het laden zelf gebeurt op zelfde snelheid als via een 220V stopcontact, want snelladen behoort niet tot de mogelijkheden.

Tinbot lijkt zich wel een beetje te schamen voor het feit dat de motor (technisch gezien) berekend is op thuis opladen, en dus een chuco poort heeft voor de gewone stekkerlader.
De chuco port zit haast onzichtbaar weggewerkt aan de linkerkant, onder het kontje van de motor.
full

De lader zelf zit ingebouwd achter het achterlicht.
Slechts een verloopstekker en een gewoon stopcontact is nodig om te ´tanken´
hier doet de motor zo’n 5,5 a 6 uur over als ie van leeg naar vol moet.

De tank heeft hiermee een andere functie gekregen, van bagage compartiment.
haal het zadel weg, en de bovenkant van de tank kan omhoog worden geklapt.
Een helm past er niet in, maar een slot, handschoenen, kortom; wat in een gemiddelde GIVI topkoffer past, kun je nu boven de accu kwijt.
full

Haal je de vijf schroeven van het ´bakje´ los, dan komt een fors Lithium-ion accupakket tevoorschijn van 72 Volt en 120 Ah.
Deze accu draagt met een netto gewicht van 68KG het meeste bij aan het totaal gewicht van de motorfiets, welke 183KG weegt.
In dezelfde ruimte, maar dan naast de achterveer, vinden we de controller.
Voor nu moet ik jullie de specs van de controller schuldig blijven, omdat er geen specificaties zichtbaar waren, en ik niet van plan was om ter plekke e.e.a. te verwijderen om daar achter te komen…

boven de controller, en direct onder het zadel, zit de pomp voor het aanwezige ABS systeem.
full

De sensoren zitten bij de enkele remschijf achter, en de rechter remschijf van het voorwiel.
Op de testrit heb ik de ABS gelukkig niet nodig gehad, maar evenmin getest.

Als gevolg van deze indeling onder het zadel en tank, heeft de Tinbot een aparte ergonomie.
Het zadel zit voor je gevoel wat hoog, mede omdat de stepjes vrij laag op het frame gemonteerd zitten.
Je benen zitten zo dus niet in een gekantelde hoek van 90 graden, maar meer in een lichte kromming, zoals meer bij een gewone trapfiets.
i.c.m. het zachte comfortabele zadel geeft dit een aangename zit, welke lang volgehouden kan worden zonder kramp in de benen te krijgen.
Het nadeel van die lage stepjes is weer, dat je voeten bij een bocht relatief snel in contact kunnen komen met het wegdek.
Bij het opdraaien van de snelweg hoefde ik de motor niet eens zo heel erg ver af te schuinen, om de neus van mn rechter motorlaars m.b.v. het wegdek mooi vlak te schuren.
full

De passagier heeft qua zitten minder geluk, en moet het doen met de gangbare zit zoals op een sportbike: voeten relatief dicht bij het zadel, en redelijk dubbelgevouwen knieën, wat zeker op middelange tot langere ritten oncomfortabel word.
Normaliter zitten de stepjes voor de passagier zo hoog i.v.m. de uitlaat.
Maar aangezien deze machine die niet heeft, vraag ik me af waarom Tinbot de passagier dan niet een vergelijkbare comfortabele zithouding geeft als de bestuurder?

Recht onder de controller, zit een 11 KW borsteloze motor, die d.m.v. een hoektandige ketting 90Nm koppel op het achterwiel los laat.
full

De motor levert maar 35 KW aan vermogen (omgerekend net iets meer dan 47 PK).

EDIT: inmiddels is gebleken dat volgens het type plaatje (rechts boven de achterbrug) de motor nominaal maar 11KW (14 pk) levert.
en 35KW is het piekvermogen van de RS1 waar Tinbot mee pronkt.
zodoende word in deze review slechts 11KW vermeld.


Niet indrukwekkend voor stoplicht sprintjes, maar het laat je wel leuk de bochten uit accelereren.
Overigens zit de motor niet direct aan het kettingwiel verbonden, maar geeft zn kracht via de versnellingsbak over.
De rechte tandwielen geven de motor hiermee een jankend geluid, welke alleen echt hoorbaar is als de motor druk op uitoefent.
Rij je vervolgens met ´gas dicht´ uit op de massa snelheid, valt het jankgeluid vrijwel weg.
Waarna je nog slechts wind en bandengeruis als gezelschap hebt.
De bak maakt ook het letten op olie, zoals bij ICE’s weer noodzakelijk.
Een kijkglaasje zit er niet op, wel een aluminium dop voor vullen/peilen.
full


Bij nadere inspectie, bleek de ketting een gepatenteerd ontwerp te zijn, welke een kruising is tussen een gewone ketting, en een getande riem.
full

Volgens Tinbot, verenigd deze ketting-riem de gunstige eigenschappen van beide in één ontwerp.
Het ziet er mijn inziens erg fraai uit, maar het is nog te vroeg om te concluderen of Tinbot’s ketting-riem een geslaagd concept is.
Als ie veel langer meegaat dan een ketting, én tegelijkertijd net zo stil en soepel blijft als een rubber riem, is het mijn inziens een schot in de roos.
full


Het scherm op dit exemplaar is in feite al weer gedateerd.
Als de verkoop van de RS1 echt van start gaat in Nederland, zullen de verkochte exemplaren vrijwel zeker het nieuwe TFT scherm meekrijgen, welke een kleiner formaat heeft, en visueel ook wat anders ingericht is
maar steevast zijn de volgende zaken in beeld:
full

accu percentage, snelheid en actueel ampere verbruik zitten bij elkaar in een ring, links in het scherm.
Rechts vind je de tijd, rijmodus, tripteller en totale km stand.
In de rand zitten de oplichtende icoontjes van zaken als knipperlichten, dimlicht/grootlicht en het motorwaarschuwingslampje verstopt.
Verder klinkt er een akoestisch signaal bij gebruik van de richting aanwijzers.
En ook bij het bedienen van de dodemansknop, ten teken dat ie ´ready´ is om ervandoor te gaan zodra je je pols beweegt.
full


Om af te remmen ontbreekt de rechter remhendel niet, maar het rempedaal wel.
Net als bij een motorscooter, zit de achter rem gekoppeld aan de linker hevel op je stuur.
Dit kan wennen zijn, maar als je ervaring hebt met motorscooters, wijst het zich vanzelf.
Beide remmen zijn goed doseerbaar, en hebben meer dan voldoende remkracht.

Qua uiterlijk is de Tinbot mooi om te zien, maar zijn helaas ook enkele dingetjes die niet in mijn persoonlijke smaak vallen.
Eerste voorbeeld is de plastic kentekenplaat houder, die middels een apparte houder op de uiterste punten van de achtervork gemonteerd is.
full

De laatste tijd is dit vaker te zien bij modellen van allerlei merken, en ik snap dat het een soort van mode trend is, maar het kan deze testpiloot niet bekoren.
Daarbij had ik wel al een soort uitsparing gezien onder het achterlicht, waar niks aangeschroefd leek, maar wel vier boutjes zaten.
full

Misschien dat een alternatieve kentekenplaat houder in de toekomst op de accessoires lijst verschijnt??
verder scoort de Tinbot goed qua looks.
De kunststof delen sluiten elk prima en naadloos aan met de vorm van het frame.
De afwisseling van zowel matte als glanzende delen en honingraat structuur naast de strakke lijnen, vullen het ontwerp van het frame en achterbrug mooi aan.
Enige kanttekening (of minpuntje, zo je wilt) is het nep-carbon aan de voorkant.
full

full


Qua rijbeleving is de Tinbot een fijne motor, die zich t beste thuisvoelt in de stad en op provinciale wegen.
Omdat alle elektronica vrij laag zit, voelt de motor licht aan.
Bochten nemen gaat bijna vanzelf, en het koppel van de elektromotor laat leuke spelletjes toe.
Een stoplichtsprinter is deze motor niet, maar daar draait het volgens Tinbot ook niet om.
Betrouwbaar woon werkverkeer van en naar de stad, met genoeg in huis voor een leuke omweg op de terugweg en ook eens een vrije tijd rit, dát zijn de ingredienten van de RS1.

Snelwegen zijn an sich ook prima, maar de techniek is nog niet zover dat een stekkerfiets dat lang vol kan houden, en dat merk je hier ook.
Met een max van 122kmpu kan je je in tegenstelling tot een brandstof 125cc redelijk handhaven op de snelweg.
Het enige wat de acceleratie bij 115+ echt beïnvloed is de wind, dus met wind tegen trek je de accu vrij snel leeg als je continu bezig bent met inhalen..
in ECO modus kan de accu je 200km ver brengen (ong. 175 in de praktijk).
Continue op de snelweg? Reken dan op ong. 90 a 100 kilometer, (afhankelijk van zaken als wind, temperatuur, banden en gewicht) tot je weer een stopcontact nodig hebt.

Al met al zet Tinbot met de RS1 een mooie woon-werk motor neer, welke ook voor fun-ritjes van bijv. max twee a drie uur prima voldoet.
Qua opbergruimte is er de opberg-tank, maar word het nog gissen of er bijv. zijkoffers of een topkoffer bij komt in de toekomst.
Wel zo handig i.v.m. meezeulen van werkgerelateerde zaken als kleding.
Maar voor vakantieritten (of andere lange afstanden) hoef je dat als gevolg van de beperkte actieradius nu nog niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat is best interessant.
Ik kan gratis laden op het werk en thuis laad ik op de zonnepanelen.
Voor woon-werk zou hij mij prima passen.
 
Zeker leuke en duidelijke recensie! Ik zal ook de landing van dit merk in de markt nauwgezet volgen. Dit is gewoon een Chinese motorfiets (Jiangsu KEYROAD Transportation technology co., ltd), in de USA heet 'ie Kollter en hier in Europa dus Tinbot.

Ik begrijp echter niet dat er weer een (nieuw) merk is dat zich richt op de Westerse markt maar 'bezuinigd' op de lader en laadsnelheid. 1,6kW laden is echt totaal niet marktconform of gebruiksvriendelijk hier. 20kW DC snelladen is ook niet gelijk nodig op een elektrische motor, maar 1,6kW kan m.i. echt niet meer (In China zal dat wel anders zijn..). Verdubbel die snelheid (dan kun je nog steeds op het lichtnet laden!) en je maakt de motor gelijk veel beter inzetbaar, zonder veel duurdere accucellen toe te hoeven voegen.

Verbruik lijkt wel netjes, zo te zien vrij efficiente motor. Ook de frunk is royaal, dat vind ik wel een pluspunt.

En dan die kentekenplaathouder: volgens mij is dit een gevolg van regelgeving. Vind de kont van die Tinbot ook wel erg veel lijken op de Zero SR/F.
 
Laatst bewerkt:
Mooi compleet verhaal!

Hieronder wat op en aanmerkingen:
- Ik heb wel wat moeite met het 35kW verhaal dat krapaan snelwegsnelheden haalt. Een beetje benzine 35kW klapt toch leuk voorbij de 150 en in veel gevallen leuk op de 180.
- Laadpunt onder de kont, die is dus na een half jaar amper tot niet meer bruikbaar...
- Die ketting lijkt me een redelijk concept, echter ben ik niet zo gek van ''concepten'' op een Chinees ding met heel beperkte dealer netwerken. Het zal misschien wel 2x zo goed zijn als een normale ketting, maar wanneer Tinbot het in Nederland voor gezien houdt (wat best mogelijk is, meer goede ontwerpen zijn geflopt) kom dan maar eens aan een aandrijflijn. Daarom ben ik heel gek op plug and play onderdelen uit de markt op nieuwe merken.
- Op de motorbeurs ook naar gekeken, maar vind het wel heel veel motor voor weinig prestatie. Niet duur, dat moet ik ze wel nageven!
 
Dit is gewoon een Chinese motorfiets (Jiangsu KEYROAD Transportation technology co., ltd), in de USA heet 'ie Kollter en hier in Europa dus Tinbot.
dit wist ik niet, dankjewel! :t
misschien dat ik via de andere namen aan nog meer info kan komen, zoals bijv. merk/type controller...
Ik begrijp echter niet dat er weer een (nieuw) merk is dat zich richt op de Westerse markt maar 'bezuinigd' op de lader en laadsnelheid. Verdubbel die snelheid (dan kun je nog steeds op het lichtnet laden!) en je maakt de motor gelijk veel beter inzetbaar, zonder veel duurdere accucellen toe te hoeven voegen.
ben ik met je eens.
hopelijk veranderd dit nog in de toekomst :Y
maar de meeste budget E-motoren hebben niet eens een laadpaal aansluiting.
die moet je bij wijze van spreken iedere dag in de woonkamer neerzetten omdat de lader gemaakt is voor binnenshuis opladen.
Hieronder wat op en aanmerkingen:
- Ik heb wel wat moeite met het 35kW verhaal dat krapaan snelwegsnelheden haalt. Een beetje benzine 35kW klapt toch leuk voorbij de 150 en in veel gevallen leuk op de 180.
eigenlijk is het appels met peren vergelijken. :/
de ICE in jouw voorbeeld zal veel meer pk's in huis hebben dan de 125cc klasse (11 kw) waar deze e-motoren op gebouwd worden.
koppel en pk zijn twee heel verschillende dingen, en een elektromotor moet het in dit geval vooral van zn koppel hebben.
dus hoewel een e-motor bijv. hooguit 5kw kan hebben (ong. 6 a 7 pk) kan deze in de praktijk toch veel harder dan een ICE van 6 a 7 pk
- Laadpunt onder de kont, die is dus na een half jaar amper tot niet meer bruikbaar...
valt mee. :)
ik heb eenzelfde op mn huidige motor, en die doet t nog uitstekend.
voor de foto in het artikel hield ik het klepje open.
die op de mijne kon gewoon nat regenen etc. dus heb m verplaatst naar onder de kuip.
die op de Tinbot zit al afgeschermd voor regen, en links naast ´het spoor´ wat het achterwiel op kan werpen bij nat wegdek.
- Die ketting lijkt me een redelijk concept, echter ben ik niet zo gek van ''concepten'' op een Chinees ding met heel beperkte dealer netwerken. Het zal misschien wel 2x zo goed zijn als een normale ketting, maar wanneer Tinbot het in Nederland voor gezien houdt (wat best mogelijk is, meer goede ontwerpen zijn geflopt) kom dan maar eens aan een aandrijflijn.
geen probleem: de dealer had me verteld dat voor beide tandwielen universele maten zijn gebruikt.
anders gezegd; volgens hem is het mogelijk om alsnog via universele weg een gewone ketting en tandwielen erop te zetten.

v.w.b. de rest ben ik het met je eens.
en kan ik erover meepraten: E-broh is inmiddels ook verdwenen uit Nederland, en als er malheur komt met de elektronica/naafmotor..... heb ik een probleem. :/
 
35kW top vermogen is 35kW topvermogen. Daar zit natuurlijk geen verschil in of dat nu door een ICE, EV of heel indrukwekkende beenspieren gemaakt wordt.
Met de stroomlijn van deze motor zou je dan een heel stuk voorbij de 150 moeten komen.
 
35kW top vermogen is 35kW topvermogen. Daar zit natuurlijk geen verschil in of dat nu door een ICE, EV of heel indrukwekkende beenspieren gemaakt wordt.
Met de stroomlijn van deze motor zou je dan een heel stuk voorbij de 150 moeten komen.
En met 50 pk kun je ook optrekken van 0 naar 100 in 4,5 a 5 seconden, doet deze Tinbot dat er? Anders klopt die 35 kw 50 pk gewoon niet.
 
En met 50 pk kun je ook optrekken van 0 naar 100 in 4,5 a 5 seconden, doet deze Tinbot dat er? Anders klopt die 35 kw 50 pk gewoon niet.
heb het even opgezocht (op de kade. vlakbij de haven mag je volgens mij max 50 O-)) ik heb m daar van 0 naar 100 gekregen in ong. 9 seconden.
dus 4,5 seconden is imo een beetje te ambitieus.
 
Jammer dat er niet eens AC-laden op zit, terwijl die laadpoort er wel op zit. Al is AC ook achterhaald, langs snelwegen verdwijnen ze zelfs. Ook de ketting vind ik jammer, dan toch liever een riem. Je hoeft niet te tanken, waarom zou je dan nog willen smeren? Die topsnelheid zal begrensd zijn om de accu niet te snel leeg te trekken.

Voor 9400 euro zou ik 'm persoonlijk laten staan. Ik zie het voordeel niet tegenover een nieuwe ICE-motor voor woon-werk die minder kost. Elektrisch is best leuk, maar voor deze prijzen met deze specs niet. Ik denk dan ook dat veel van de kleinere merken het echt zwaar gaan krijgen.
 
heb het even opgezocht (op de kade. vlakbij de haven mag je volgens mij max 50 O-)) ik heb m daar van 0 naar 100 gekregen in ong. 9 seconden.
dus 4,5 seconden is imo een beetje te ambitieus.
Bij z'n langste leven dus geen 35 kW, niet erg, maar zet het er dan niet op. Zeker elektrisch met dat topvermogen moet makkelijk in die 5 seconden op de 100 zitten, iig lang geen 9, dat is meer een 15/20kW benzine.

Wel mooi dat ze een vertanding hebben gebruikt, dan kun je dus inderdaad een redelijk normale eindoverbrenging gebruiken in tegenstelling tot Zero met hun gigantische achterpoulie/tandwiel.
 
Leuke recensie!
Kun je ook wat meer vertellen over de gebruikte componenten, zoals vering en remmen?

Wat me wel meteen opvalt, is de roestige ring bij het scharnierpunt van de frunk...
 
Wat me wel meteen opvalt, is de roestige ring bij het scharnierpunt van de frunk...

Aan de andere kant zie je dat ook. Lijkt wel op een borgringetje o.i.d. wat roest.
Op de foto van de ABS-module zie je rechts bovenaan ook iets wat lijkt op een roest op het frame. Ben wel benieuwd of dat het is of iets anders. Maar dat is nu niet meer te controleren. :)
 
Elektrisch is best leuk, maar voor deze prijzen met deze specs niet. Ik denk dan ook dat veel van de kleinere merken het echt zwaar gaan krijgen.
Ik denk dat elektrische motoren goed de wind in de zeilen krijgen als vanaf 2030 door de Europese regelgeving de brandstofauto’s uit het straatbeeld verdwijnen, en (dus) daarmee ook de tankstations.
Ik moet toegeven dat 9 van de 10 motorrijders momenteel nog reageren met “maar dát zullen ze niet doen”, maar ik weet niet hoe ze aan het idee komen dat de oliemaatschappijen hun raffinaderijen door zouden laten draaien voor een handjevol hobbyisten. Eventueel hoogstens voor wat diesel voor beroepsverkeer, vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat elektrische motoren goed de wind in de zeilen krijgen als vanaf 2030 door de Europese regelgeving de brandstofauto’s uit het straatbeeld verdwijnen, en (dus) daarmee ook de tankstations.
Ik moet toegeven dat 9 van de 10 motorrijders momenteel nog reageren met “maar dát zullen ze niet doen”, maar ik niet weet hoe ze aan het idee komen dat de oliemaatschappijen hun raffinaderijen door zouden laten draaien voor een handjevol hobbyisten. Eventueel hoogstens voor wat diesel voor beroepsverkeer, vrees ik.

Ik vraag het me af of dat allemaal doorgang zal vinden. Niet iedereen heeft geld voor elektrisch rijden (al is dat misschien een bijkomstig doel van de overheden), nu al willen ze niet dat je gaat laden tussen 16-21u, het net kan het sowieso niet aan. Mensen zijn er niet happig op. Daarnaast hoor ik ook steeds vaker van mensen die elektrisch rijden, dat ze toch weer benzine gaan kopen omdat het elektrisch rijden nogal wat haken en ogen heeft.

Maar feit blijft dat je straks in stadscentra (en later daarbuiten) niet meer naar binnen mag met benzine/diesel. Heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Maar kleine merken redden het vaak niet, zo zijn Cake, Clevr, Volta, Trilvee, Uno en RGNT al failliet gegaan. Ook Brammo is er natuurlijk niet meer. RGNT maakt een doorstart, dat wel. Maar de prijs voor elektrisch is nu gewoon te hoog, waardoor men gewoon voor brandstof blijft kiezen en geef ze eens ongelijk. Als de prijs echt scherp gaat worden, dan ga je misschien een verandering zien. De enige betaalbare elektrische optie voor lokaal gebruik is voor mij nog steeds de Segway E300SE. Maar goed, dat is geen motor maar een motorscooter die er uit ziet als een brommer, dus daar ga je zeker geen vrouwen mee versieren. Niet iedereen wil daar op rijden en eigenlijk moet je snelweg vermijden daarmee (kan wel, maar accu zo leeg).

Als ik mag kiezen tussen deze Tinbot of een Kawasaki Ninja 500SE voor minder geld, dan weet ik wel waar ik voor ga.
Overigens vind ik elektrisch rijden leuk hoor, maar realistisch gezien zal de meerderheid er zeker nu nog niet voor kiezen. Later ook niet, ze zullen gedwongen moeten worden. Maar goed, dat is meer voer voor een algemeen topic en niet specifiek hier.
Zo'n Tinbot is best een leuk ding, maar prijstechnisch ga je dit niet veel verkopen in NL. Laten we over 5 jaar hier nog eens terugkijken naar dit antwoord. :) Jammer dat er geen reminder-bot is voor zoiets, wat je wel hebt op X. :+
 
Zoals de topic titel al aangeeft, is dit een eerste opzet voor een verzamel draadje, specifiek over motoren van dit Duitse merk :)
weliswaar vind de productie grotendeels in China plaats, maar willen onze oosterburen met Tinbot een serieuze stap zetten op het gebied van E-motoren.

en hoewel de RS1 nog niet echt te koop is in Nederland, mocht ondergetekende hem afgelopen Zaterdag wel alvast aan de tand voelen.
dus trap ik bij deze alvast af met een review over de RS1
full


Op de motorbeurs van laatst, stonden twee exemplaren van de RS1 naast de AJP’s, achter de stand van Zero.
(en voor wie het tot t moment dat ie door de standhouder teruggezet was, opgevallen was dat de rode niet keurig in zn vak geparkeerd stond, maar met zn voorwiel deels op het loop pad buiten het vak; ik was hiervan de oorzaak.
toen ze even niet opletten, had ik wat met de knoppen gespeeld en m aan t rijden gekregen.
Maar omdat ie geen achteruit heeft, had ik m niet zo snel meer terug op zn plek voor ze doorhadden dat ik er bijna mee door de hallen zou rijden.)

Hun uitnodiging om de RS1 uit te proberen was niet aan dovemansoren gezegd, dus afgelopen Zaterdag ben ik richting motorservice IJmuiden geweest voor de testrit.
Bij binnenkomst stond de motor nog op de lader.
Na een bakkie en babbel over motoren etc. kon de rit beginnen.
full

Het eerste wat gelijk opviel was het vrij rechte stuur.
Normaliter zijn de handvatten wat naar je toegebogen, maar bij de Tinbot voelt het haast alsof ze gewoon een rechte staaf erop geschroefd hebben.
Overigens went het snel, en bovendien zorgt het ervoor dat je niet helemaal rechtop zit, maar ietsjes voor-over.

full

deze knipperlichten ogen strak, maar ik weet uit eigen ervaring dat vuil op termijn zn weg naar binnen vind.
en deze krengen zijn in elkaar gelijmd, dus open maken en schoonmaken zit er niet in...

Het is zeer aan te bevelen om vóór het opdraaien van de snelweg er zeker van te zijn dat de motor in sportstand staat.
Anders houd je zelfs de vrachtwagens onnodig op.
De motor heeft drie rij modi, welke middels een schakelaar op de rechter console word bediend.
Geheel rechts is ECO mode, in het midden zit D (van Drive), en links de S van sport.

- ECO mode: de naam zegt het al, de energie save functie.
Handig als je het probeert te rekken tot thuis met een bijna lege accu en zonder laad mogelijkheid in de buurt, maar je snelheid is hiermee gelimiteerd tot dat van een pittige brommer.

- D(rive) mode: gewoon rondrijden, en zeker als je weinig snelweg rijd is het eigenlijk de enige functie die je nodig hebt.
Enige twee kanttekeningen erbij zijn wel :
1 dat de motor bij het optrekken een beetje voelt als een 125cc: trekt aardig op, maar zonder echt veel kracht.
2 als je veel 80 wegen rijd, kan dat wel (gelimiteerd tot ong. 83kmpu), maar zou je als een beetje extra power achter de hand fijner voelt, toch beter kunnen overstappen op Sport mode

- S(port) mode: noem ik in gedachten altijd Snelweg mode.
Hierin komt de motor eigenlijk het beste tot zn recht.
Optrek snelheid is (zeker als je snelle ICE’s gewend bent) niet heel erg verbazend.
Tenminste, zeker de eerste meter niet.

Net als bij een naafmotor, lijkt de op de achtervork gemonteerde elektromotor de eerste meter wat te treuzelen, maar geeft je direct daarna ineens alles wat ie in huis heeft.
Met aanzwellend gejank van de versnellingsbak, doet de motor alles om je te lanceren.
Maar dit lanceren gebeurd alsnog beheerst, en niet met de brute kracht van bijv. een Energica.

Wat verder nog mist is een dop… op de tank.
De ´tankdop´ van de tinbot zit niet op de tank, maar ervóór tussen tank en stuur in.
full

Hieronder vind je de bekende laadpaal aansluiting, waardoor onderweg bijladen tot de mogelijkheden behoort.
full

Overigens betreft het hier enkel de aansluiting.
Het laden zelf gebeurt op zelfde snelheid als via een 220V stopcontact, want snelladen behoort niet tot de mogelijkheden.

Tinbot lijkt zich wel een beetje te schamen voor het feit dat de motor (technisch gezien) berekend is op thuis opladen, en dus een chuco poort heeft voor de gewone stekkerlader.
De chuco port zit haast onzichtbaar weggewerkt aan de linkerkant, onder het kontje van de motor.
full

De lader zelf zit ingebouwd achter het achterlicht.
Slechts een verloopstekker en een gewoon stopcontact is nodig om te ´tanken´
hier doet de motor zo’n 5,5 a 6 uur over als ie van leeg naar vol moet.

De tank heeft hiermee een andere functie gekregen, van bagage compartiment.
haal het zadel weg, en de bovenkant van de tank kan omhoog worden geklapt.
Een helm past er niet in, maar een slot, handschoenen, kortom; wat in een gemiddelde GIVI topkoffer past, kun je nu boven de accu kwijt.
full

Haal je de vijf schroeven van het ´bakje´ los, dan komt een fors Lithium-ion accupakket tevoorschijn van 72 Volt en 120 Ah.
Deze accu draagt met een netto gewicht van 68KG het meeste bij aan het totaal gewicht van de motorfiets, welke 183KG weegt.
In dezelfde ruimte, maar dan naast de achterveer, vinden we de controller.
Voor nu moet ik jullie de specs van de controller schuldig blijven, omdat er geen specificaties zichtbaar waren, en ik niet van plan was om ter plekke e.e.a. te verwijderen om daar achter te komen…

boven de controller, en direct onder het zadel, zit de pomp voor het aanwezige ABS systeem.
full

De sensoren zitten bij de enkele remschijf achter, en de rechter remschijf van het voorwiel.
Op de testrit heb ik de ABS gelukkig niet nodig gehad, maar evenmin getest.

Als gevolg van deze indeling onder het zadel en tank, heeft de Tinbot een aparte ergonomie.
Het zadel zit voor je gevoel wat hoog, mede omdat de stepjes vrij laag op het frame gemonteerd zitten.
Je benen zitten zo dus niet in een gekantelde hoek van 90 graden, maar meer in een lichte kromming, zoals meer bij een gewone trapfiets.
i.c.m. het zachte comfortabele zadel geeft dit een aangename zit, welke lang volgehouden kan worden zonder kramp in de benen te krijgen.
Het nadeel van die lage stepjes is weer, dat je voeten bij een bocht relatief snel in contact kunnen komen met het wegdek.
Bij het opdraaien van de snelweg hoefde ik de motor niet eens zo heel erg ver af te schuinen, om de neus van mn rechter motorlaars m.b.v. het wegdek mooi vlak te schuren.
full

De passagier heeft qua zitten minder geluk, en moet het doen met de gangbare zit zoals op een sportbike: voeten relatief dicht bij het zadel, en redelijk dubbelgevouwen knieën, wat zeker op middelange tot langere ritten oncomfortabel word.
Normaliter zitten de stepjes voor de passagier zo hoog i.v.m. de uitlaat.
Maar aangezien deze machine die niet heeft, vraag ik me af waarom Tinbot de passagier dan niet een vergelijkbare comfortabele zithouding geeft als de bestuurder?

Recht onder de controller, zit een 35 KW borsteloze motor, die d.m.v. een hoektandige ketting 90Nm koppel op het achterwiel los laat.
full

De motor levert maar 35 KW aan vermogen (omgerekend net iets meer dan 47 PK).
Niet indrukwekkend voor stoplicht sprintjes, maar het laat je wel leuk de bochten uit accelereren.
Overigens zit de motor niet direct aan het kettingwiel verbonden, maar geeft zn kracht via de versnellingsbak over.
De rechte tandwielen geven de motor hiermee een jankend geluid, welke alleen echt hoorbaar is als de motor druk op uitoefent.
Rij je vervolgens met ´gas dicht´ uit op de massa snelheid, valt het jankgeluid vrijwel weg.
Waarna je nog slechts wind en bandengeruis als gezelschap hebt.
De bak maakt ook het letten op olie, zoals bij ICE’s weer noodzakelijk.
Een kijkglaasje zit er niet op, wel een aluminium dop voor vullen/peilen.
full


Bij nadere inspectie, bleek de ketting een gepatenteerd ontwerp te zijn, welke een kruising is tussen een gewone ketting, en een getande riem.
full

Volgens Tinbot, verenigd deze ketting-riem de gunstige eigenschappen van beide in één ontwerp.
Het ziet er mijn inziens erg fraai uit, maar het is nog te vroeg om te concluderen of Tinbot’s ketting-riem een geslaagd concept is.
Als ie veel langer meegaat dan een ketting, én tegelijkertijd net zo stil en soepel blijft als een rubber riem, is het mijn inziens een schot in de roos.
full


Het scherm op dit exemplaar is in feite al weer gedateerd.
Als de verkoop van de RS1 echt van start gaat in Nederland, zullen de verkochte exemplaren vrijwel zeker het nieuwe TFT scherm meekrijgen, welke een kleiner formaat heeft, en visueel ook wat anders ingericht is
maar steevast zijn de volgende zaken in beeld:
full

accu percentage, snelheid en actueel ampere verbruik zitten bij elkaar in een ring, links in het scherm.
Rechts vind je de tijd, rijmodus, tripteller en totale km stand.
In de rand zitten de oplichtende icoontjes van zaken als knipperlichten, dimlicht/grootlicht en het motorwaarschuwingslampje verstopt.
Verder klinkt er een akoestisch signaal bij gebruik van de richting aanwijzers.
En ook bij het bedienen van de dodemansknop, ten teken dat ie ´ready´ is om ervandoor te gaan zodra je je pols beweegt.
full


Om af te remmen ontbreekt de rechter remhendel niet, maar het rempedaal wel.
Net als bij een motorscooter, zit de achter rem gekoppeld aan de linker hevel op je stuur.
Dit kan wennen zijn, maar als je ervaring hebt met motorscooters, wijst het zich vanzelf.
Beide remmen zijn goed doseerbaar, en hebben meer dan voldoende remkracht.

Qua uiterlijk is de Tinbot mooi om te zien, maar zijn helaas ook enkele dingetjes die niet in mijn persoonlijke smaak vallen.
Eerste voorbeeld is de plastic kentekenplaat houder, die middels een apparte houder op de uiterste punten van de achtervork gemonteerd is.
full

De laatste tijd is dit vaker te zien bij modellen van allerlei merken, en ik snap dat het een soort van mode trend is, maar het kan deze testpiloot niet bekoren.
Daarbij had ik wel al een soort uitsparing gezien onder het achterlicht, waar niks aangeschroefd leek, maar wel vier boutjes zaten.
full

Misschien dat een alternatieve kentekenplaat houder in de toekomst op de accessoires lijst verschijnt??
verder scoort de Tinbot goed qua looks.
De kunststof delen sluiten elk prima en naadloos aan met de vorm van het frame.
De afwisseling van zowel matte als glanzende delen en honingraat structuur naast de strakke lijnen, vullen het ontwerp van het frame en achterbrug mooi aan.
Enige kanttekening (of minpuntje, zo je wilt) is het nep-carbon aan de voorkant.
full

full


Qua rijbeleving is de Tinbot een fijne motor, die zich t beste thuisvoelt in de stad en op provinciale wegen.
Omdat alle elektronica vrij laag zit, voelt de motor licht aan.
Bochten nemen gaat bijna vanzelf, en het koppel van de elektromotor laat leuke spelletjes toe.
Een stoplichtsprinter is deze motor niet, maar daar draait het volgens Tinbot ook niet om.
Betrouwbaar woon werkverkeer van en naar de stad, met genoeg in huis voor een leuke omweg op de terugweg en ook eens een vrije tijd rit, dát zijn de ingredienten van de RS1.

Snelwegen zijn an sich ook prima, maar de techniek is nog niet zover dat een stekkerfiets dat lang vol kan houden, en dat merk je hier ook.
Met een max van 122kmpu kan je je in tegenstelling tot een brandstof 125cc redelijk handhaven op de snelweg.
Het enige wat de acceleratie bij 115+ echt beïnvloed is de wind, dus met wind tegen trek je de accu vrij snel leeg als je continu bezig bent met inhalen..
in ECO modus kan de accu je 200km ver brengen (ong. 175 in de praktijk).
Continue op de snelweg? Reken dan op ong. 90 a 100 kilometer, (afhankelijk van zaken als wind, temperatuur, banden en gewicht) tot je weer een stopcontact nodig hebt.

Al met al zet Tinbot met de RS1 een mooie woon-werk motor neer, welke ook voor fun-ritjes van bijv. max twee a drie uur prima voldoet.
Qua opbergruimte is er de opberg-tank, maar word het nog gissen of er bijv. zijkoffers of een topkoffer bij komt in de toekomst.
Wel zo handig i.v.m. meezeulen van werkgerelateerde zaken als kleding.
Maar voor vakantieritten (of andere lange afstanden) hoef je dat als gevolg van de beperkte actieradius nu nog niet te doen.
Bedankt voor de leuke recensie 👍🏿 .
Dat de Eco modus bedoeld is om thuis te komen is prima. Dat men dan de max range opgeeft in die stand zou ik alleen acceptabel vinden als je dan iig continue 50 kan rijden, om in het NL verkeer mee te kunnen komen.
Het is een motor dus dan maak je ook gebruik vd openbare weg. Daar moeten/ mogen brommers ook gebruik van maken.

Verder kom ik op een Amperage van 486 als je 35000 watt uit een 72 volt accu pack wilt trekken, wat nogal optimistisch is gezien de laadstroom van 20 .
Maar misschien geschikt voor latere modellen met andere accupack's en controllers?
 
Dat de Eco modus bedoeld is om thuis te komen is prima. Dat men dan de max range opgeeft in die stand zou ik alleen acceptabel vinden als je dan iig continue 50 kan rijden, om in het NL verkeer mee te kunnen komen.
Het is een motor dus dan maak je ook gebruik vd openbare weg. Daar moeten/ mogen brommers ook gebruik van maken.
mee eens, en dat kan ook wel (als van A naar B één lange 50 weg is).
maar feit is dat de fabrikant net als andere het hoogst haalbare in ideale situatie neemt om mee te pronken.
daarom schreef ik ook een meer realistische schatting erbij, aangezien die max 200 beteketn dat je in die modus van 100% naar nagenoeg 0% moet rijden, wat de accu niet fijn vind.
Verder kom ik op een Amperage van 486 als je 35000 watt uit een 72 volt accu pack wilt trekken, wat nogal optimistisch is gezien de laadstroom van 20 .
Maar misschien geschikt voor latere modellen met andere accupack's en controllers?
in dergelijke berekeningen ben ik eerlijk gezegd geen ster.
de genoemde specificaties zijn die, die in de documentatie van de motor staan.
En verder kan ik vanaf hier alleen hopen dat Tinbot de waarheid spreekt.
Leuke recensie!
Kun je ook wat meer vertellen over de gebruikte componenten, zoals vering en remmen?
niet veel, eerlijk gezegd.
er stond geen merknaam o.i.d. op.
de veerpoten in de voorvork zijn ondersteboven geplaatst.
de achterveer heeft een reservoir voor stikstof (ding met ventiel is zichtbaar op foto's)

qua remmen zelfde verhaal.
geen info zichtbaar, behalve op de achterveer, maar kon ik door de zwarte plastic flap niet lezen...
Wat me wel meteen opvalt, is de roestige ring bij het scharnierpunt van de frunk...
ja, dat viel me ook op.
ik dacht eerlijk gezegd dat het van doen had met de werking van zeelucht op metaal (de motor staat bij een zaak in de haven van IJmuiden)

en nu ik dit schrijf, (en door de foto's blader), valt me dit pas op.
Tinbot is kennelijk niet geheel eerlijk in de documentatie.
op hun website staat dat de elektro motor 35KW heeft, maar op het typeplaatje van de motor staat:
full

dat verklaard voor de rekenmeesters onder ons wellicht een boel.
dat is fors minder dan het geadverteerde.
ik heb al bericht gestuurd naar de dealer, en wacht nog op antwoord.
de reactie zal ik uiteraard meenemen in de edit van mn review, later vandaag.
 
Laatst bewerkt:
35kW geloof ik ook niet als piek. Dan zou hij nog aanzienlijk vlotter naar de 100 gaan.
daarbij zou dat er dan ook bij moeten staan op t type plaatje.

voorbeeld: als ie daadwerkelijk 35KW heeft, en de verzekeraar gaat bij de bepaling van de premie uit van 11KW omdat dat erop staat....
is imo hetzelfde als een motor proberen te verzekeren als begrensd tot 250cc terwijl ie in werkelijkheid de volle (bijv.) 800cc heeft.
de info moet gewoon kloppen.

mn E-broh heeft max 5KW en dát staat ook op t type plaatje en in de papieren.
ook al gebruikt ie op lagere snelheden minder....
 
heb het even opgezocht (op de kade. vlakbij de haven mag je volgens mij max 50 O-)) ik heb m daar van 0 naar 100 gekregen in ong. 9 seconden.
dus 4,5 seconden is imo een beetje te ambitieus.
9 seconden is voor een motor gewoon traag. Dat ding heeft waarschijnlijk geen ,35 kw. Wel mooi in te zien.
 
Ik moet bij het zien van die ketting denken aan een distributieketting.
1710361946626.png


Puur als voorbeeld wat er qua schakels het meest op lijkt, maar toevallig een Yam Wr250.
Misschien zijn kettingwielen en ketting ( deels) van een motorblok afkomstig? .

Overigens is de berekening van Volt x Amperage= Watt , niet zo moeilijk en de laatste keer dat ik keek bij Niu en vermoed ook de Segway, is de accu doorgaans iets van 4 Kw, dus heeft deze motorfiets het dubbele.

Ik blijf zelf fan van de Talaria, waar net een nieuwe reeks van uit is, maar dat is meer speelgoed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan