Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Vooral nooit lang ontladen laden staan. Beter direct opladen tot 80-85%. Volledig opgeladen is ook niet goed dus inderdaad beter alleen doen als je weet dat je die range nodig zult hebben.

Bij de laatste zero heb je in de app de mogelijkheid het laden op tijd /percentage te plannen. Ik weet wel niet of dat enkel in de betalende versie zit of standaard is. Je krijgt een paar jaar de connected services er bij bij aankoop.

Die geschakelde stopcontacten zijn anders een goed idee inderdaad.
 
Een paar dingen over Li-Ion batterijen.

Er zijn twee belangrijke zaken die invloed hebben op de levensduur van Li-Ion batterijen: batterijspanning en temperatuur.

Vooropgesteld, je mag de batterij natuurlijk over de hele range gebruiken, daar is ie voor. Maar als je de rit eindigt op zeg maar 10% soc moet je hem direct daarna laden naar minimaal 30% soc. Dus altijd meteen laden naar (net) boven de 30% soc.

Helemaal vol is het andere uiterste, dat versnelt de degeneratie. Best is om de batterij niet langdurig vol te hebben. Moet ie echt vol zorg dan dat ie pas vlak voor vertrek helemaal vol is. Vreemd genoeg was het oorspronkelijke advies van Zero anders...
Hoge temperatuur versnelt de degeneratie ook, parkeer dus bij voorkeur in de schaduw of in een koele ruimte.
Goede omstandigheden om een batterij te bewaren is rond 40% tot 50% soc in een koele ruimte.

Het lijkt allemaal ingewikkeld maar als je regelmatige ritten hebt kun je het vrij eenvoudig helemaal optimaal doen met een tijdschakelaar.

Onder een leerzame video van een college gegeven door Jeff Dahn, dé autoriteit als het gaat om Li-Ion batterijen. Deze professor van de universiteit van Halifax werkt tegenwoordig samen met Tesla, daar weten ze wel het e.e.a. van batterijen...
Het is een lange zit en let vooral niet op de ondertitels, die leiden alleen maar af.


 
Laatst bewerkt:
Wat ik nog steeds tamelijk raar vind is dat de Zero’s (en andere E-motorfietsen) niet zijn uitgerust met een laadstand “lagerspannung” (ik gebruik effe de Duitse term, weet de Nederlandse niet). Bij de rc-modelbouw is dit doodnormaal; na gebruik laadt je op die manier de accu op tot een spanning van 3,7 volt per cel, dit is de stand waarmee je de accu weglegt. Heb je ‘m weer nodig dan laad je hem voor gebruik op vanaf die 3,7 volt per cel naar 100% vol.
 
Wat ik nog steeds tamelijk raar vind is dat de Zero’s (en andere E-motorfietsen) niet zijn uitgerust met een laadstand “lagerspannung” (ik gebruik effe de Duitse term, weet de Nederlandse niet). Bij de rc-modelbouw is dit doodnormaal; na gebruik laadt je op die manier de accu op tot een spanning van 3,7 volt per cel, dit is de stand waarmee je de accu weglegt. Heb je ‘m weer nodig dan laad je hem voor gebruik op vanaf die 3,7 volt per cel naar 100% vol.
Dat heeft de laatste zero srf volgens wat ik begrepen heb van de verdeler wel. Je kan via de app inplannen wanneer en tot welke soc te laden. Wanneer is vooral handig voor wie nog dag/nacht tarief heeft. Tot bepaalde soc voor het niet onnodig belasten van de accu als je toch de helen range niet nodig zult hebben.
 
Energica’s hebben dat al jaren hoor, de zogenaamde Long Period Rest mode, die de accu op 87% soc houdt bij stalling. Vanaf FW 034 kun je tevens een target soc instellen tussen de 40 en 100% en er is een optie de fan van de charger tot een bepaald niveau laten draaien ter voorkoming van overlast.
 
Voor zakelijk rijden in België blijft het spijtig dat ze de regeling bij auto's niet hebben gevolgd. En aangezien dit het laatste jaar is dat je elektrische auto's 120% kunt inbrengen zal dat wel nooit gebeuren. Gemiste kans.

Laat je trouwens niets wijsmaken! Een verkoper beweerde dat het ook voor elektrische motoren 120% zou zijn. Dacht waarschijnlijk dat dat de verkoop kon bespoedigen.

Nu is er eigenlijk maar weinig incentive. Elk type motor kun je 100% inbrengen. De brandstof 50% geloof ik. Elektriciteit wel volledig. Maar dat is ook het enige. De lagere onderhoudskosten ben je al snel kwijt in meerprijs. En restwaarde is al helemaal niet veel zekerheid rond.

Wegvallen wegen taks en inschrijving is alleen in Vlaanderen en zijn geen grote kosten. VAA zal ook wel 't minimum zijn. Maar goed bij de auto's is het dat allemaal + die 120%.
 
Grappig is dat iedereen altijd naar de actieradius vraagt ("ergens tussen de 80 en 200 Km") maar dat ik in 850 Km nog geen laadpaal/snellader heb gezien. Oftewel 850 Km rijden en alleen maar een lader+verlengsnoer bij me moeten hebben.
...

Omdat de actieradius op dit moment nog steeds de grootste NOGO is.

Ik heb nu weer serieus onderzoek gedaan maar het zit er nog niet in, ik ga weer een benzine ploffer aanschaffen.
Ik wil gewoon 200 km snelweg met normale snelheid 120--130 km/h kunnen rijden en dat is er gewoon nog niet.
Bij een rit van 130 km/h op de snelweg gaat de accu gewoon te snel leeg.

Dat betekend dat ik een klant op 100 km kan bezoeken zonder mij druk te maken om een laadpaal.
Bij mijn huidige opdracht staan best veel laadpalen (opdrachtgever staat gratis laden toe en er staan er een hele berg)
Maar die dingen staan echt no time vol met Tesla's enz en dan ook nog een berg plugin hybrides. Dus geen plek.
De regel is dan rond 12:00 stekkerren maar dat vergeten de meeste of gebeurd te weinig en dan heb je een probleem.

Ik voorzie dit probleem steeds groter worden omdat het aantal electrische motoren en auto's stijgt.
Dus ik wil niet afhankelijk zijn van laden op het werk. Elke dag thuis laden is geen probleem.

Kortom we gaan over 3 jaar weer eens kijken.
 
De energica prik ik gewoon in het stopcontact. Verlengsnoertje mee.

Die kan dus
- aan de laadpaal
- aan fastned (en shell is nu ook bezig met snelladers)
- en gewoon in ‘t stopcontact
 
Ja, dat weet ik. En ik heb echt serieus onderzoek gedaan.

Geen probleem inderdaad met gewoon plezier rijden, ergens bakkie doen en je kunt weer. Op vakantie gaan zou ik zelfs geen probleem vinden.
Maar ik gebruik hem ook voor woonwerk verkeer en dan wil ik gewoon rijden en gaan.
Dat houdt in heenrijden en terugrijden, liefst zo direct mogelijk dus snelweg.
Nee, niet in woonwerk verkeer een bakkie onderweg doen.
Nee, niet zoeken op het werk naar een stopcontact / laadpaal die zijn er of niet of ze zitten tegenwoordig vol.

Ik kan tussen de 350-400 km rijden met een benzine ploffer maar ik heb gewoon als eis gesteld voor mij zelf dat ik 200 km moet kunnen rijden.
En in mijn geval is dat meestal snelweg. (100 heen en 100 terug) dat beperkt me al in klanten keuze. Maar die concessie wil ik wel doen.
Ik ga gewoon niet lager, dat dan weer niet.

En ik zie allerlei getallen over 320 km actieradius, ja leuk in het mandje dus? nou nee, even verder lezen:
Snelweg met 89 km/h :? (echt is het een vrachtwagen?? ) 159 km. Dat wordt dus niets met 130 km/h.

En ja het rijd heerlijk dus daar ben ik al om en ik rij zakelijk dus de kosten zijn veel beter dan particulier dus daar ook om.
En nu rij ik een DCT dus schakelen ga ik niet missen, heerlijk.

Maar ik heb echt een harde limiet aan de actieradius, ik wil niet afhankelijk zijn van de klant. En na een werkdag van 9 uur wil ik gewoon naar huis.
Zoals gezegd zie ik nu al mensen met een elektrische auto bij mijn werk misgrijpen omdat alles vol staat. En ik ben er van overtuigd dat dit alleen maar meer wordt.

Kortom ik wil onafhankelijk zijn, ik tank nu ook niet bij mijn klant
Ik ga er wel vanuit dat ik over 3 jaar wel een keuze kan maken.
 
Het is denk ik grotendeels sowieso subjectief, de overstap van ploffer naar elektrisch rijden.

In mijn beleving is op een rit van 100 km even 15 minuten aan de snellader juist geen probleem. Langer ben je niet nodig, en als ik bij een klant op bezoek zou gaan, hang ik hem daar wel aan de lader inderdaad. Sterker nog, met de demo Energica die ik hier op de zaak had tijdelijk, reed ik hem gewoon naar binnen voor het stopcontact :-) Toch geen uitstoot, en het trekt bekijks.

Een actieradius van 200+ kilometer in de praktijk zal er niet snel komen, of er moet iets komen in de vorm van dit soort batterij. Dat werkt dan natuurlijk door in de prijs dus koopt weer niemand het.

Ik ben wel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen de komende jaren.
 
Toch snap ik het wel. Ik heb zelf het probleem niet meer gezien ik nu dichter bij huis werk, maar had een jaar geleden een woon-werk afstand van zo'n 80km enkele reis. Laden op kantoor was geen optie. En bij woon-werk wil je gewoon zo snel mogelijk naar huis. Dan is 15 minuten vertraging door laden gewoon teveel (ik vond om de dag 5 minuten tanken al vervelend). Voor plezierritjes is dat een heel ander verhaal.
Enige reden dat ik er nu nog geen een heb is domweg dat ik zo'n ding niet kan betalen. :P
 
Toch snap ik het wel. Ik heb zelf het probleem niet meer gezien ik nu dichter bij huis werk, maar had een jaar geleden een woon-werk afstand van zo'n 80km enkele reis. Laden op kantoor was geen optie. En bij woon-werk wil je gewoon zo snel mogelijk naar huis. Dan is 15 minuten vertraging door laden gewoon teveel (ik vond om de dag 5 minuten tanken al vervelend). Voor plezierritjes is dat een heel ander verhaal.
Enige reden dat ik er nu nog geen een heb is domweg dat ik zo'n ding niet kan betalen. :P

Leasen via je werkgever :-D
 
Ik rij best veel electrisch de laatste tijd.
Ik heb een doodsimpel chinees e-scootertje en heel eerlijk: het bevalt fantastisch. Lekker stil, schoon en simpel.
Het is een ontzettend lullig dingetje om te zien maar het rijdt helemaal niet verkeerd. Voor kleine boodschapjes in de buurt en zo is het echt perfect.
Ik zou er absoluut geen bezwaar tegen hebben om een grote versie hiervan als woon-werk voertuig te hebben.
Even sparen nog.
 
Leasen via je werkgever :-D
Graag, maar daar wilde ze toen ik er in april vorig jaar kwam werken niet aan. Een auto kon ik krijgen... of een OV pas... of reiskostenvergoeding (maar voor 19ct per kilometer kan ik geen e-motor voorschieten ;)).
 
Graag, maar daar wilde ze toen ik er in april vorig jaar kwam werken niet aan. Een auto kon ik krijgen... of een OV pas... of reiskostenvergoeding (maar voor 19ct per kilometer kan ik geen e-motor voorschieten ;)).
Dat waren bij mij destijds ook de opties. En dat begrijp ik ergens ook wel want door de grotere afname van auto's kunnen ze daar veel betere voorwaarden verkrijgen. Voor die enkeling die een motor wil gaan ze niet alles overhoop gooien.
 
Dat waren bij mij destijds ook de opties. En dat begrijp ik ergens ook wel want door de grotere afname van auto's kunnen ze daar veel betere voorwaarden verkrijgen. Voor die enkeling die een motor wil gaan ze niet alles overhoop gooien.

Hmm. Doorgaans gaat het bij ons om het totale (potentiële) wagenpark... Fietsen, e-scooters, e-motoren en auto's, dus dat lijkt me niet zoveel uit te maken. Kan aan ons liggen, weet natuurlijk niet hoe andere leasemij'en dat bepalen.
 
Veel werkgevers schuiven je ook een contract onder de neus waarbij je het leasecontract over moet nemen als je voordat deze afloopt van werkgever switcht. Dus echt een argument is het blijven zitten met een motorfiets ook niet.
 
Klopt. Zit ook wel wat in natuurlijk, het levert doorgaans hoge afkoopkosten op wanneer iemand na een paar maanden besluit weer weg te gaan. De werkgever dekt zichzelf hier simpelweg mee in, wat m.i. ook volkomen terecht is.

Meestal ga je echter van een bepaalde functie waarin je een voertuig nodig hebt, door in eenzelfde functie bij de nieuwe werkgever. Zo kun je vaak 1 op 1 wel dat contract over laten nemen natuurlijk.
 
W00T! Staat daar opeens de Zero van @Erasmos op MP!

Je gaat emigreren? Kon je de motor niet meenemen? :)

Ik ben heel benieuwd wat @Erasmos ervoor krijgt! Puur voor eigen gewin de restwaarde inschatting van mijn elektrische motoren, haha. #spannend.
 
Artikel over India, daar wil men wellicht alle verbrandingsmotoren tot 150 cc in twee-en driewielers tegen 2025 verbieden.

Dit kan een belangrijke ommezwaai betekenen voor de industrie.

 
In India wonen tegen de 1,3 miljard mensen, heel veel daarvan verplaatsen zich op lichte gemotoriseerde tweewielers. Het is een enorme markt voor lichte motorfietsen.
150 cc lijkt licht, alleen hier kan men schijnbaar niet met minder dan 1200 cc toe om zich te verplaatsen door de binnenstad.

Als er daar een wet komt die verbrandingsmotoren tot 150 cc verbiedt dan zullen de fabrikanten een alternatief moeten bieden, of stoppen. Die situatie dient zich nu aan.
Blijkbaar is dat nodig want de meeste bestaande fabrikanten doen niets, helemaal niets als het niet wettelijk moet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan