HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom zo vaak op het circuit dat ik jou nog wel tegen het lijf loop. Dan kunnen we gezellig even samen op het paddock kijken of jij die 80 % straatbanden gaat halen. De kalenders van beide circuits kan je zelf bekijken.
maczandvoort.nl
En voorlopig alleen nog even een wedstrijdje in de MSL cup op 27 juli. :$
Ik heb mijn seizoen al weer zo'n beetje gehad in Zuid Spanje. :+
 
Mij huidige voorband is haast op. Nu zit ik met het probleem dat de achterband nog langer niet op is, dit is een Bridgestone bt021. Omdat ik de motor voor woon werk gebruik en ook in de regen rijd wilde ik graag Pilot roads 2 of 3, maar dit lijkt me geen gelukkige combinatie. Zal ik er dan toch niet onderuit kunnen om direct beide banden te vervangen?
 
Mij huidige voorband is haast op. Nu zit ik met het probleem dat de achterband nog langer niet op is, dit is een Bridgestone bt021. Omdat ik de motor voor woon werk gebruik en ook in de regen rijd wilde ik graag Pilot roads 2 of 3, maar dit lijkt me geen gelukkige combinatie. Zal ik er dan toch niet onderuit kunnen om direct beide banden te vervangen?


Beide banden vervangen 8-)


Neem ik je achterband wel over :+
 
Op internet lees ik dat de BT 016 met name en supersport band is. Ik rij nog langer niet het maximale uit mij motor en band, en daarbij komt nog dat ik met name veel woon/werk rij. Maar als jullie zeggen dat hij wel evt. wel met de 021 te combineren valt is deze het overwegen waard en dan als ze beide op zijn deze vervangen. Bedankt voor de snelle antwoorden!
 
Op internet lees ik dat de BT 016 met name en supersport band is. Ik rij nog langer niet het maximale uit mij motor en band, en daarbij komt nog dat ik met name veel woon/werk rij. Maar als jullie zeggen dat hij wel evt. wel met de 021 te combineren valt is deze het overwegen waard en dan als ze beide op zijn deze vervangen. Bedankt voor de snelle antwoorden!

als je een 0121 of 023 neemt, dan is je achterband op en je voorband nog lang niet... daarom de zachtere 016 optie voor voor. en de 016PRO is erg goed in de regen (zeker voor bridgestone begrippen) als we te tests mogen geloven. Dan heb je in ieder geval voor genoeg zekerheid, slijten doet hij ook wat sneller dus zal elkaar niet heel veel ontlopen met slijtage.

De meeste mensen doen een stuk langer met voor dan achter, dus als je achterband nu halverwege is, dan zal het redelijk uitkomen.
 
Op internet lees ik dat de BT 016 met name en supersport band is. Ik rij nog langer niet het maximale uit mij motor en band, en daarbij komt nog dat ik met name veel woon/werk rij. Maar als jullie zeggen dat hij wel evt. wel met de 021 te combineren valt is deze het overwegen waard en dan als ze beide op zijn deze vervangen. Bedankt voor de snelle antwoorden!

Heb die combinatie gehad op mijn ZZR en het was geen fijne combi. Simpel weg omdat de band meer aan kan (lees verder) dan de fiets (middenbok, stepjes komen op een bepaald moment tegen de grond). Alleen het nadeel is, is dat je de BT016 eerst fatsoenlijk warm moet rijden voordat hij fijn stuurt voordat hij meer grip levert dan de fiets zelf aan kan. Vind het dus veel fijner om een sporttoer band voor te hebben. Stuurt makkelijker in en geeft sneller feedback. Waarschijnlijk zal deze ook veel sneller op temperatuur zijn.

*EDIT*

En dan lees ik je eerdere reactie over de BT21 achter en de gewenste Pilot Road 2 of 3. Laat de BT21 combinatie met de PR 2 nou net de combi zijn die ik er nu onder heb zitten, vele malen fijner dan het reed met de BT16 voor. Helemaal in het korte werk en de middellange bochten. Nu heb ik de PR2 er pas net onder liggen dus echte ervaringen heb ik er nog niet mee maar de combi werkt tot nu toe prima.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel nuttige informatie om mee te nemen, bedankt. Zijn er ook nog meerdere mensen die met deze combinatie Michelin Pilot Road 2 (voor) en Bridgestone BT21 (achter) rijden?

Ik verwacht nog ongeveer 1000km met deze band te kunnen doen. Deze ligt er volgens mij al vanaf 2004 op aan de uitdroog plekken te zien (staat nu pas 10.00km op de teller) Ik zal ook gaan informeren bij banden boeren of zij nog tips hebben.
 
Dat is wel nuttige informatie om mee te nemen, bedankt. Zijn er ook nog meerdere mensen die met deze combinatie Michelin Pilot Road 2 (voor) en Bridgestone BT21 (achter) rijden?

Ik verwacht nog ongeveer 1000km met deze band te kunnen doen. Deze ligt er volgens mij al vanaf 2004 op aan de uitdroog plekken te zien (staat nu pas 10.00km op de teller) Ik zal ook gaan informeren bij banden boeren of zij nog tips hebben.

Je hebt droogtescheurtjes op die band? Dan zou ik er geen 1000km meer mee rijden......
 
Dat is wel nuttige informatie om mee te nemen, bedankt. Zijn er ook nog meerdere mensen die met deze combinatie Michelin Pilot Road 2 (voor) en Bridgestone BT21 (achter) rijden?

Ik verwacht nog ongeveer 1000km met deze band te kunnen doen. Deze ligt er volgens mij al vanaf 2004 op aan de uitdroog plekken te zien (staat nu pas 10.00km op de teller) Ik zal ook gaan informeren bij banden boeren of zij nog tips hebben.

als je nu nog slechts 1000 km te kunnen rijden, gooi er dan een compleet nieuw setje onder, dacht dat je halverwege je achterband was.

bestel nieuwe banden via het internet en laat ze bij HEMO in Hekelingen er omheen zetten. Ton heeft daar schappelijke prijzen voor.... je kan ze zelfs bij hem af laten leveren ( wel even in overleg doen)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt droogtescheurtjes op die band? Dan zou ik er geen 1000km meer mee rijden......

Ja ze zien er een beetje uitgedroogd uit, ik kan morgen wel eens een foto maken. Heb er al 1300km mee gereden de laatste maand, en voorlopig alles goed gegaan. Maar het is dus aan te raden dan er wel haast achter te zetten?

TheScreamingChief: Nee de voorband kan nog 1000km mee, dacht ik in ieder geval. De achterband nog wel langer, die is al een keer vervangen en aan het profiel te zien niet zo heel veel km's geleden.
Met hemo heb ik goede ervaringen, zal dan maar eens wat actie achter gaan zetten. Word een paar biertjes minder op vakantie, hoopte het uit te kunnen stellen tot na Augustus.
 
Ja ze zien er een beetje uitgedroogd uit, ik kan morgen wel eens een foto maken. Heb er al 1300km mee gereden de laatste maand, en voorlopig alles goed gegaan. Maar het is dus aan te raden dan er wel haast achter te zetten?

TheScreamingChief: Nee de voorband kan nog 1000km mee, dacht ik in ieder geval. De achterband nog wel langer, die is al een keer vervangen en aan het profiel te zien niet zo heel veel km's geleden.
Met hemo heb ik goede ervaringen, zal dan maar eens wat actie achter gaan zetten. Word een paar biertjes minder op vakantie, hoopte het uit te kunnen stellen tot na Augustus.

tis een beetje verwarrend zo, mar als je voor nog 1000 kan, wat denk je zelf dan van de achterband?
 
Ja ze zien er een beetje uitgedroogd uit, ik kan morgen wel eens een foto maken. Heb er al 1300km mee gereden de laatste maand, en voorlopig alles goed gegaan. Maar het is dus aan te raden dan er wel haast achter te zetten?

Droogtescheurtjes geven meerdere dingen aan: dat je rubber aan het verharden is en daarom gaat scheuren, dat het hardere rubber veel minder grip biedt en dat een droogtescheurtje op zichzelf al tot een klapband kan leiden, vandaar dat ik aangaf dat je band aan vervanging toe is.
Maar ik ben benieuwd naar je foto.
 
Zo zeg, net 4 ritjes gereden met de Dunlop SportSmart's.
Prima bandjes!
Verliezen pas grip als je met je knie nog aan de grond een te grote bak vermogen loslaat.
Geeft veel vertrouwen, maar is toch wel even wennen.

Op 1 of andere vage manier als ik vol open trek bij 140 + zeg maar, begint die achter iets te zwabberen (met 2,7 bar).

Ik rijd op 2,35 voor, en 2,7 of 2,65 achter.
Prima te doen!!!

Maar of ze 10 a 11 a 12.000 mee gaan? Lijkt mij sterk.
Bij een beetje bochtjes draaien rullen ze al harder dan een pipo of RossoCorsa.

Des an niet te min, ZEKER een aanrader, en beter dan de PiPo.
Ook zaterdag 300 km regen gereden, in de regen 10x beter dan de Rosso Corsa van Pirelli.

Das even wat ik er tot nog toe over kan zeggen.
Voor vragen PM.
 
Zoals jullie al gemerkt hebben heb ik weinig verstand van banden, daarom vind ik het erg fijn dat jullie mij helpen. Bedankt!

Morgen zal ik foto´s maken van de voorband, van deze weet ik niet precies wat voor 1 het is. Dat zie ik morgen ook direct. De achterband (de bt021) verwacht ik dat deze na 1000km ook nog niet aan vervanging toe is.

Financieel gezien komt het niet gelukkig uit als ik ook de achterband zou moeten vervangen. Als het niet anders kan, dan is het wel mogelijk. Maar daarom wil ik graag de opties weten die ik heb :)
 
OK, ga me nog eens mengen in dit topic :)
Zit met een vraagje. Momenteel heb ik Bridgestone BT023 opliggen. Heel tevreden van, grip overal & altijd enzo. Nu ga ik binnenkort een trip doen met de moto, daarna moeten de banden waarschijnlijk vervangen worden. Ergens ben ik wel nieuwsgierig naar andere merken :) Heeft er iemand daarom een voorstel? ;) Rijstijl is matig sportief, redelijk vaak lange afstanden & duo. Betreft een kawa Z750S uit '05 btw :)
Heb zelf al beetje gekeken naar o.a. de Pirelli Angel ST, is dat iets?
 
Dat is wel nuttige informatie om mee te nemen, bedankt. Zijn er ook nog meerdere mensen die met deze combinatie Michelin Pilot Road 2 (voor) en Bridgestone BT21 (achter) rijden?

Ik verwacht nog ongeveer 1000km met deze band te kunnen doen. Deze ligt er volgens mij al vanaf 2004 op aan de uitdroog plekken te zien (staat nu pas 10.00km op de teller) Ik zal ook gaan informeren bij banden boeren of zij nog tips hebben.
ouder dan 5 jaar = eraf. (zie dotcode, waarschijnlijk is hij nog ouder)
 
OK, ga me nog eens mengen in dit topic :)
Zit met een vraagje. Momenteel heb ik Bridgestone BT023 opliggen. Heel tevreden van, grip overal & altijd enzo. Nu ga ik binnenkort een trip doen met de moto, daarna moeten de banden waarschijnlijk vervangen worden. Ergens ben ik wel nieuwsgierig naar andere merken :) Heeft er iemand daarom een voorstel? ;) Rijstijl is matig sportief, redelijk vaak lange afstanden & duo. Betreft een kawa Z750S uit '05 btw :)
Heb zelf al beetje gekeken naar o.a. de Pirelli Angel ST, is dat iets?
De Angel ST is een goede band, en gaat lang mee. In de regen echter geen topper....
Denk ook eens aan de Dunlop Roadsmart, al meerdere jaren meermaals vergelijkingstestwinnaar (ook in 2011 weer). Ze doen het prima op jouw Z750.
 
He LOOKSLIKEYOU, ik heb nu BT016 PRO's op mijn gixxer 750 zitten en ik vind ze goed vertrouwen geven. Hele fijne band!
koud, warm, nat of droog maakt niks uit!
Vind ze net zoveel vertrouwen geven als de MPP 2ct die ik hiervoor had!
En de slijtage zal wel meevallen bij jou en dat je meer band over hebt dan je motor/ rijstijl aan kan lijkt mij juist fijn!
Over de combi kan ik dan weer niks zeggen.
 
De Angel ST is een goede band, en gaat lang mee. In de regen echter geen topper....
Denk ook eens aan de Dunlop Roadsmart, al meerdere jaren meermaals vergelijkingstestwinnaar (ook in 2011 weer). Ze doen het prima op jouw Z750.
Dunlops zijn wel beter in de regen? Is wel belangrijk, moet altijd overal geraken, regen of niet, en dan wil ik liefst wat grip... :) Ga die bandjes eens bekijken, alvast bedankt!

edit: ik heb tevens een 170 achter ipv 180 laten omleggen vorige keer, gebruikte niet het volledige gebied (nu net, meer heb ik dus niet echt nodig :) ) omdat de dealer zei dat het iets meer grip gaf. Klopt dit eigenlijk, of kan ik evengoed terug een 180 omleggen?

edit2: bij koud weer (lees: vrieskou) is de roadsmart dan nog steeds een goede keuze? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Roadsmart er nu onder liggen en als deze op zijn komen er weer MPR2 of 3 onder want ik vind ze bij nat niet voldoende vertrouwen geven.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet kan wennen aan het neutrale stuurkarakter en ik mis het "invallen" van de Michelins.
Mijn keuze om toch eens iets anders te proberen was wel gebaseerd op de vele goede ervaringen van de Roadsmart dus dit is wel een persoonlijke mening die waarschijnlijk niet door velen gedeeld wordt maar weleen mogelijkheid, de wintertijd heb ik nog niet kunnen testen.
 
Ik heb de Roadsmart er nu onder liggen en als deze op zijn komen er weer MPR2 of 3 onder want ik vind ze bij nat niet voldoende vertrouwen geven.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet kan wennen aan het neutrale stuurkarakter en ik mis het "invallen" van de Michelins.
Mijn keuze om toch eens iets anders te proberen was wel gebaseerd op de vele goede ervaringen van de Roadsmart dus dit is wel een persoonlijke mening die waarschijnlijk niet door velen gedeeld wordt maar weleen mogelijkheid, de wintertijd heb ik nog niet kunnen testen.

Ik kan goed inkomen dat je met de Michelins het invallen van de bocht prettig vind bij de VFR, die ervaring had ik ook dat je er makkelijker mee kon sturen, wat bij sportief rijden zeker een pre was bij de VFR. :Y
Het regenrijden is inderdaad persoonlijk, want daar vond ik de Roadsmart juist bij de VFR duidelijk beter scoren en vertrouwen geven, mede geholpen door het feit dat ik de VFR te zwaar aan vond voelen voor het slappere karkas van de Michelins.

Nu de VFR naar mijn zusje is gegaan heb ik er toch weer Dunlops onder gedaan, juist het neutralere stuurgedrag vond ik belangrijker voor haar belangrijker dan flitsend stuurgedrag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Roadsmart er nu onder liggen en als deze op zijn komen er weer MPR2 of 3 onder want ik vind ze bij nat niet voldoende vertrouwen geven.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet kan wennen aan het neutrale stuurkarakter en ik mis het "invallen" van de Michelins.
Mijn keuze om toch eens iets anders te proberen was wel gebaseerd op de vele goede ervaringen van de Roadsmart dus dit is wel een persoonlijke mening die waarschijnlijk niet door velen gedeeld wordt maar weleen mogelijkheid, de wintertijd heb ik nog niet kunnen testen.

en je voorvorkpoten iets meer door laten steken is niet een optie?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan