HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
Lid geworden
7 jun 2005
Berichten
27.804
Waarderingsscore
4
Locatie
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft bandencombinatie...heb goede ervaringen op zowel droog als nat met een Honda Hornet 900 cc.
Voorband Conti Road Attack 2, Achterband Pirelli Angel ST.
De achterband was aan vervanging toe, zou eerst een Conti worden, maar toen las ik in een test dat
deze nogal slijtgevoelig is. Toen maar de Pirelli gekozen, want die zou ongeveer dezelfde rij-eigenschappen moeten hebben (daar dus wel op gelet). Blijkt inderdaad prima te gaan.
 
Er is nooit gezegd dat een bepaalde combi niet kan werken.
De vraag is dan weer of een ander hem ook zal waarderen, zelfs op dezelfde motor.
 
Wat betreft bandencombinatie...heb goede ervaringen op zowel droog als nat met een Honda Hornet 900 cc.
Voorband Conti Road Attack 2, Achterband Pirelli Angel ST.
De achterband was aan vervanging toe, zou eerst een Conti worden, maar toen las ik in een test dat
deze nogal slijtgevoelig is. Toen maar de Pirelli gekozen, want die zou ongeveer dezelfde rij-eigenschappen moeten hebben (daar dus wel op gelet). Blijkt inderdaad prima te gaan.

de Road Attack 1 is daar ook prima te gebruiken.

Maar zoals je ziet, het kan goed utpakken
 
Ik vraag me af of het verstandig is om in de OP straatbanden te adviseren voor circuit gebruik. Ik vind het geen goed idee om met straatbanden op het circuit te rijden. Straatbanden hebben een laag temperatuurvenster en zijn hierdoor eigenlijk ongeschikt voor circuitgebruik, iig bij droogweer. Een advies geven over bandenspanning is ook lastig, gezien de verschillen per fabrikant. Het advies om bij Dunlop banden standaard de bandenspanning te verlagen is niet juist. In zo’n geval is het beter te vermelden om welk typen banden het gaat.
 
Ik vraag me af of het verstandig is om in de OP straatbanden te adviseren voor circuit gebruik. Ik vind het geen goed idee om met straatbanden op het circuit te rijden. Straatbanden hebben een laag temperatuurvenster en zijn hierdoor eigenlijk ongeschikt voor circuitgebruik, iig bij droogweer. Een advies geven over bandenspanning is ook lastig, gezien de verschillen per fabrikant. Het advies om bij Dunlop banden standaard de bandenspanning te verlagen is niet juist. In zo’n geval is het beter te vermelden om welk typen banden het gaat.



Feit is echter wel dat mensen met toerbanden het circuit opgaan, en daarover worden vele vragen gesteld m.b.t. bandenspanning. Dan is het leuk om te kunnen lezen wat er algemeen gedaan wordt i.p.v. weer een nieuw topic te openen met steeds dezelfde vraag.

Daarnaast rijden velen van ons op het circuit dusdanige tijden dat het venster zelden aan de bovenkant overschreden wordt.

Een gegeven advies is een venster waarmee je kan beginnen, daarna zal je je eigen recept uit moeten dokteren.

Als laatste wil ik nog even zeggen dat er meer mensen gevaarlijk doen om op de openbare weg met semi-circuitbanden te gaan rijden, aangezien het temperatuurvenster dan vaak hoger ligt dan er feitelijk gehaald wordt en zodoende meer gevaar lopen vanwege te weinig grip, dan een waarschuwende band omdat deze te heet op het circuit wordt.

Maar wie ben ik om hier het laatste woord in te hebben.

maar ik zal er nog eens naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of het verstandig is om in de OP straatbanden te adviseren voor circuit gebruik. Ik vind het geen goed idee om met straatbanden op het circuit te rijden. Straatbanden hebben een laag temperatuurvenster en zijn hierdoor eigenlijk ongeschikt voor circuitgebruik, iig bij droogweer. Een advies geven over bandenspanning is ook lastig, gezien de verschillen per fabrikant. Het advies om bij Dunlop banden standaard de bandenspanning te verlagen is niet juist. In zo’n geval is het beter te vermelden om welk typen banden het gaat.
Ach, mensen die echt op een circuit gaan boenderen rijden toch op circuitbanden en weten wat ze willen. De mensen die het advies in dit topic nodig hebben, zullen geen Rossi's zijn en zijn ook op een circuit heel prima af zijn met sport(/tour)banden. Kwa bandenspanning heb je wel gelijk, het gaat niet op voor alle Dunlop banden, eigenlijk alleen de nieuwste generatie. Maar goed, een beetje een foolproof richtlijn is altijd handig :)
 
Als laatste wil ik nog even zeggen dat er meer mensen gevaarlijk doen om op de openbare weg met semi-circuitbanden te gaan rijden, aangezien het temperatuurvenster dan vaak hoger ligt dan er feitelijk gehaald wordt en zodoende meer gevaar lopen vanwege te weinig grip, dan een waarschuwende band omdat deze te heet op het circuit wordt.
:^ :^

Ik ken mensen die vol vertrouwen op hun Supercorsa's rijden, dat zijn circuitbanden dus die hebben superveel grip. Ze rijden alleen nog als een natte krant en krijgen die hele band niet in z'n werkbereik, dan kun je beter op straatbanden rijden. Maar ja, dat zijn geen superzachte racebanden en daar heeft men dan weer geen vertrouwen in.
 
Ik vraag me af of het verstandig is om in de OP straatbanden te adviseren voor circuit gebruik. Ik vind het geen goed idee om met straatbanden op het circuit te rijden. Straatbanden hebben een laag temperatuurvenster en zijn hierdoor eigenlijk ongeschikt voor circuitgebruik, iig bij droogweer.
Er is nagenoeg wel iedere dag een circuitdag op Zandvoort en Assen.
En zeker 80% van de deelnemers in de gemiddeld vijf groepen x 25 deelnemers staat op doodnormale straatbanden. ;)
 
hallo allemaal!,
op het moment ben ik op zoek naar een nieuwe achterband. ik ben uitgekomen bij een roadsmart van dunlop. alleen nu is mijn vraag. op mijn voorwiel heb ik een bridgestone 021f zitten. in hoeverre heeft dit effect op elkaar. is dit een combi die werkt? ik vervang mijn bt020R .
de motor waar het onder komt te zitten is een suzuki gsx 650f.
 
hallo allemaal!,
op het moment ben ik op zoek naar een nieuwe achterband. ik ben uitgekomen bij een roadsmart van dunlop. alleen nu is mijn vraag. op mijn voorwiel heb ik een bridgestone 021f zitten. in hoeverre heeft dit effect op elkaar. is dit een combi die werkt? ik vervang mijn bt020R .
de motor waar het onder komt te zitten is een suzuki gsx 650f.
Geen probleem. Deze combinatie heb ik al tientallen keren gemonteerd, en gaat gewoon goed. Het is niet optimaal, maar goed genoeg totdat de BT021 ook vervangen wordt.
Denk er wel even aan dat je met name in de regen veel meer grip met de Dunlop hebt. De eerste band die gaat glijden is dus je voorband......
 
ja op het moment is het mijn achterband die glijd.... het is ook een band die niet snel warm loopt. als hij eenmaal echt warm is dan heb ik mijn grip weer maar daarvoor ben ik er niet echt over te spreken.. bye bye bt :)
 
@JanB
duidelijke uitleg waar ik me volledig kan in vinden. Echter... kan je me uitleggen waarom mijn setje diablo's totaal niet bevielen, dewelke volgens de fabrikant altijd samen moeten gebruikt worden omdat het ontwerp van voor en achterband voor elkaar ontwikkeld zijn. En als ik deze achteraan liet vervangen door een pilot power liep de motor ineens als op rails. Je hebt het over loterij, wel volgens mij spelen de fabricanten eveneens mee met de loterij en willen ze de mensen doen geloven dat hun combinatie de beste is.
onze vriend 2712 krijgt veel commentaar op zijn stellingen en meningen maar hij slaat wel de nagel op de kop. Ook ik heb al ondervonden (op alle vlakken en niet enkel op banden) dat je een hoop papagaaien bij elkaar kan laten zeggen wat je wil, zolang je het maar lang genoeg herhaald.

Idd. Ik snap 2712 grotendeels ook wel.
Hoe vaak je bv mensen over het al dan niet snel opwarmen van straatbanden en tegenvallende grip van merk X praten op toerfietsen met minstens 3cm schaamrand.

klopt weer voor geen meter metJe hebt een paar uitstekende nike hardloopschoenen, en een paar van bommel nette schoenen. met beide paar schoenen heb je nergens last van.
Doe nu eens een nike hardloopschoen links aan en een van bommel nette schoen rechts, wedden dat je problemen krijgt ????

Echt :
[afbeelding]


Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar dat is geen reden voor dit soort kinderachtige reacties.
Je probeert iemand iets duidelijk te maken, maar snapt volgens mij niet helemaal wat 2712 bedoelt.
Aangezien nette stappers niet alleen van ander materiaal zijn, maar ook totaal anders van vorm. Dat komt meer in de buurt van een discussie over vierkante en ronde banden o.i.d. (Dan had je de vergelijking Nike en Reebok moeten maken ofzo).

Zelf rij ik overigens liever ook niet met 2 verschillende merken/type banden, maar dat is mentaal.
Wat ik me afvraag: merken de meesten hier echt veel verschil tussen de verschillende merken? Ik heb het volgende onder de blade gehad: set Bridgestone BT014, set Pirelli Diablo, set Michelin PP2CT en een combi van Diablo voor en MPP 2ct achter, maar echt enorme verschillen heb ik nooit gemerkt eerlijk gezegd.
 
Volgens mij gaat het meer om de grip van elke band, kortom komt het erop neer dat je liever meer grip met je voorband hebt dan met je achterband.
De keuze welke glijd eerst.
Of met dezelfde types voor en achter dan heb je dit probleem niet.
Ik denk dat we allemaal 2712 zijn verhaal wel snappen maar dat word hier niet echt bedoeld.

Denk ik hoor, en misschien (hoop ik, anders sta ik voor lul) papegaaien de meesten me nu na.
 
Volgens mij gaat het meer om de grip van elke band, kortom komt het erop neer dat je liever meer grip met je voorband hebt dan met je achterband.
De keuze welke glijd eerst.
Of met dezelfde types voor en achter dan heb je dit probleem niet.
Ik denk dat we allemaal 2712 zijn verhaal wel snappen maar dat word hier niet echt bedoeld.

Denk ik hoor, en misschien (hoop ik, anders sta ik voor lul) papegaaien de meesten me nu na.

niet elke achterband met meer grip kan probleemloos bij een voorband met minder grip, je moet ook rekening houden met de opbouw van de band. maar daar zijn al een paar pagina's dicussie aan besteedt .
 
niet elke achterband met meer grip kan probleemloos bij een voorband met minder grip, je moet ook rekening houden met de opbouw van de band. maar daar zijn al een paar pagina's dicussie aan besteedt .

Klopt. Als er iets is waar alle fabrikanten het over eens zijn, dan is dat wel dat de voorband altijd wat meer grip moet hebben dan de achterband.
 
Tja als je alleen maar in je eigen wereldje leeft dan denk je dat. :P
Laatste keer op Zandvoort geen ene slick gezien, beste was SC2, maar meerendeel Powers en BT016. Daarvoor op Assen een enkele ONK en ZACer die meetrainden op een reguliere circuitdag. Waren samen met Barry Veneman op bijna ene hand te tellen. O-)
 
Idd. Ik snap 2712 grotendeels ook wel.
Hoe vaak je bv mensen over het al dan niet snel opwarmen van straatbanden en tegenvallende grip van merk X praten op toerfietsen met minstens 3cm schaamrand.Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar dat is geen reden voor dit soort kinderachtige reacties.
Je probeert iemand iets duidelijk te maken, maar snapt volgens mij niet helemaal wat 2712 bedoelt.
Aangezien nette stappers niet alleen van ander materiaal zijn, maar ook totaal anders van vorm. Dat komt meer in de buurt van een discussie over vierkante en ronde banden o.i.d. (Dan had je de vergelijking Nike en Reebok moeten maken ofzo).

Zelf rij ik overigens liever ook niet met 2 verschillende merken/type banden, maar dat is mentaal.
Wat ik me afvraag: merken de meesten hier echt veel verschil tussen de verschillende merken? Ik heb het volgende onder de blade gehad: set Bridgestone BT014, set Pirelli Diablo, set Michelin PP2CT en een combi van Diablo voor en MPP 2ct achter, maar echt enorme verschillen heb ik nooit gemerkt eerlijk gezegd.
ik ondervond toch een wereld van verschil tussen een bt16 en een exp tourance, en ja betere grip van de all-road op asfalt bij nat.
dus Nike - Reebok zal nog wel lukken, maar 't is breder dan dat, en ook daar vragen mensen advies of ervaringen in.
(maar 2712 heeft wel een punt idd. dat niet alles wat op 't web staat waarheid is, daarom is het ook www...., filter er uit wat voor u past! (en maak u niet te druk, relax!))
 
Tja als je alleen maar in je eigen wereldje leeft dan denk je dat. :P
Laatste keer op Zandvoort geen ene slick gezien, beste was SC2, maar meerendeel Powers en BT016. Daarvoor op Assen een enkele ONK en ZACer die meetrainden op een reguliere circuitdag. Waren samen met Barry Veneman op bijna ene hand te tellen. O-)

Ik kom zo vaak op het circuit dat ik jou nog wel tegen het lijf loop. Dan kunnen we gezellig even samen op het paddock kijken of jij die 80 % straatbanden gaat halen. De kalenders van beide circuits kan je zelf bekijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan