HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
Lid geworden
7 jun 2005
Berichten
27.804
Waarderingsscore
4
Locatie
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Hebben ze eindelijk de regenkwaliteit onder controle, leveren ze het nog harder in op het slijtage vlak. Het is maar kort genieten met die 16 pro...
danny1 in "Wie heeft er hier ervaring met de nieuwe..."

Zo zie je dat Bridgestone er nog steeds niet helemaal uit is.
Natuurlijk kan een fabrikant een band maken die zich uitstekend gedraagt bij nat weer, gewoon zacht rubber gebruiken en een geschikt profiel.
De truc is dan het compromis met de levensduur van de band te vinden, zoals Michelin en Dunlop dat wel hebben gevonden.
 
Ik heb in dit topic gevraagd om te argumenteren, om mij en de rest van het forum uit te leggen waarom ik het mis heb, geen deftig antwoord.
Ik heb op het internet gezocht naar een onafhankelijke argumentatie over het waarom, niet gevonden.

Ik sta zoals de meeste mensen (hopelijk) altijd open voor nieuwe dingen en om mijn eigen kennis bij te schaven maar ik neem dus helemaal niets zomaar aan, zeker niet van papegaaien, zelfs niet in een volle kooi. Een papegaai kun je namelijk alles laten zeggen, als je het maar voldoende herhaalt.

Als een band maar rond en zwart is toch?
 

wat snap je nu niet?

het KANproblemen geven, dat betekent dat je niet 100% zeker bent dat het geen problemen geeft.

Trek dan daaruit zelf je conclusie of je het wel of niet wil proberen.

Als zich hier meerdere mensen gaan melden dat het zonder problemen kan zullen we het woordje kan weglaten en aangeven dat het geen problemen geeft.

en als je op internet bewijs gaat zoeken, welkom op het internet > daar heb je leugens en google.......... dus nog geen zekerheid.

ook een motorblad gat bepaalde dingen niet schrijven omdat het problemen kan gaan geven en ze geen zin hebben in dit soort discussies.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in dit topic gevraagd om te argumenteren, om mij en de rest van het forum uit te leggen waarom ik het mis heb, geen deftig antwoord.
Ik heb op het internet gezocht naar een onafhankelijke argumentatie over het waarom, niet gevonden.
Ik sta zoals de meeste mensen (hopelijk) altijd open voor nieuwe dingen en om mijn eigen kennis bij te schaven maar ik neem dus helemaal niets zomaar aan, zeker niet van papegaaien, zelfs niet in een volle kooi. Een papegaai kun je namelijk alles laten zeggen, als je het maar voldoende herhaalt.

Ah. Jij roept gewoon wat en de ánderen moeten maar bewijzen dat het niet klopt.
Die hebben we vaker meegemaakt..... :X

Ik ga het toch nog eens proberen:

De vorm en de vervorming van banden verschilt naar gelang het merk en type, onder meer door zaken als profiel en rubbersamenstelling, maar ook de stijfheid van het karkas.
Tot zover zul je het hopelijk nog met me eens zijn? Anders zijn we snel klaar.

Een fabrikant stelt, op basis van jarenlange ervaring en onderzoeken, een setje banden samen. Van de voorband is bekend dat die altijd wat meer grip moet bieden, daar houdt de fabrikant dan ook rekening mee. Een achterband die wat eerder grip verliest in een bocht valt nog te corrigeren, bij een slippende voorband lukt dat meestal niet meer.
Nog steeds bij?

De fabrikant zal ook rekening houden met de vorm van de band en het profiel. Stel dat je een puntige vorm voor hebt en een veel geleidelijker verlopend model achter, dan betekent dat dat de voorband zich -in een deel van de bocht of bv. bij sterk remmen- opeens anders zal gaan gedragen dan de achterband. Dat geldt misschien nog wel meer bij moderne banden met andere rubbersamenstellingen (dus gripverschillen...) in het midden en op de zijkanten.
Bij een verschil in het profiel geldt dat ook. Dat profiel biedt niet alleen een bepaalde grip door het wegwerken van water, maar zorgt er, door de beweging, ook voor dat de band meer of minder opwarmt. Dat laatste is zelfs nog belangrijker dan het gedrag bij nat weer....
Een verschil in profiel kan er dus voor zorgen dat je achterband prima op temperatuur is, maar de voorband nog helemaal niet, of andersom. Ook dat levert grote verschillen op in grip en weggedrag.

Bij dat alles komt nog de afstelling van de vering op de motor, het monteren van andere veren/schokbrekers, gewicht van de berijder enz. Een motor die qua afstelling "op het randje" zit kan opeens totaal anders reageren met de montage van een andere band. Een hard afgestelde vering kan bij een wat slappere band misschien nog prima zijn werk doen, waar een hardere band al wat kan gaan stuiteren. Met name bij het remmen kan dat grote verschillen in de remweg geven.

Oh... heb ik het al gehad over de verschillen in sportbanden, toerbanden enz.?

Dit alles leidt er toe dat het monteren van verschillende banden voor en achter een soort loterij is. Er zijn zoveel factoren van toepassing, dat je nooit kunt voorspellen hoe de motor zich gaat gedragen. Het kan zelfs zo zijn dat de motor prima in een rechte lijn rijdt en alleen bij bepaalde bochten opeens anders gaat reageren, of juist andersom.
Dat noemen we dus onvoorspelbaar.......
Wil dat zeggen dat het absoluut niet kan? Welnee. Maar van te voren kun je niet zeggen wat het resultaat is, tenzij anderen die combinatie met dezelfde motor, hetzelfde gewicht en dezelfde veerafstelling hebben geprobeerd. Onvoorspelbaar dus.....

Overigens: niets van dit alles behoeft enig "bewijs". Het zijn allemaal zaken van algemene bekendheid en het toepassen van wat gezonde logica.
Maar vertel me vooral waar mijn betoog niet klopt.

Uiteraard kun je als berijder best "wennen" aan een totaal verkeerde bandencombinatie en leren waar je motor minder grip heeft enz. Maar dat maakt het niet veiliger. Het maakt ook een lange remweg door een verkeerde bandencombi of afstelling niet korter....
 
Laatst bewerkt:
Zoals jij het stelt ben ik het daar volledig mee eens en volg ik volledig.

Alleen zie ik geen reden tot onvoorspelbaar gedrag. je kunt verwachten van een onderdeel dat het presteert zoals de fabrikant dat beschijft, een band x op de voorvork gaat band y op de achteras niet anders doen presteren en vice versa. Hij wordt er niet beter van, ook niet slechter.

Natuurlijk als je een sportband voor en een tourband achter voorzien, en dan gaat verwachten dat die tourband presteert op de manier dat die sportband dat zal doen... dat is geen onvoorspelbaar gedrag, dat is gewoon idioot gedrag. Dan heb je het volledig aan jezelf te danken.

In jou betoog kunnen we stellen dat elke aanpassing aan de motor die afwijkt van stock "onvoorspelbaar" gedrag met zich mee kan brengen. Daar kan ik je volledig in volgen.
 
Laatst bewerkt:
@JanB
duidelijke uitleg waar ik me volledig kan in vinden. Echter... kan je me uitleggen waarom mijn setje diablo's totaal niet bevielen, dewelke volgens de fabrikant altijd samen moeten gebruikt worden omdat het ontwerp van voor en achterband voor elkaar ontwikkeld zijn. En als ik deze achteraan liet vervangen door een pilot power liep de motor ineens als op rails. Je hebt het over loterij, wel volgens mij spelen de fabricanten eveneens mee met de loterij en willen ze de mensen doen geloven dat hun combinatie de beste is.
onze vriend 2712 krijgt veel commentaar op zijn stellingen en meningen maar hij slaat wel de nagel op de kop. Ook ik heb al ondervonden (op alle vlakken en niet enkel op banden) dat je een hoop papagaaien bij elkaar kan laten zeggen wat je wil, zolang je het maar lang genoeg herhaald.
 
Zoals jij het stelt ben ik het daar volledig mee eens en volg ik volledig.
klopt weer voor geen meter met
Alleen zie ik geen reden tot onvoorspelbaar gedrag. je kunt verwachten van een onderdeel dat het presteert zoals de fabrikant dat beschijft, een band x op de voorvork gaat band y op de achteras niet anders doen presteren en vice versa. Hij wordt er niet beter van, ook niet slechter.

Je hebt een paar uitstekende nike hardloopschoenen, en een paar van bommel nette schoenen. met beide paar schoenen heb je nergens last van.
Doe nu eens een nike hardloopschoen links aan en een van bommel nette schoen rechts, wedden dat je problemen krijgt ????

Echt :
m1ayr15ws1ur.jpg
 
@JanB
duidelijke uitleg waar ik me volledig kan in vinden. Echter... kan je me uitleggen waarom mijn setje diablo's totaal niet bevielen, dewelke volgens de fabrikant altijd samen moeten gebruikt worden omdat het ontwerp van voor en achterband voor elkaar ontwikkeld zijn. En als ik deze achteraan liet vervangen door een pilot power liep de motor ineens als op rails. Je hebt het over loterij, wel volgens mij spelen de fabricanten eveneens mee met de loterij en willen ze de mensen doen geloven dat hun combinatie de beste is.
onze vriend 2712 krijgt veel commentaar op zijn stellingen en meningen maar hij slaat wel de nagel op de kop. Ook ik heb al ondervonden (op alle vlakken en niet enkel op banden) dat je een hoop papagaaien bij elkaar kan laten zeggen wat je wil, zolang je het maar lang genoeg herhaald.

Vreemd. Ik kan onderbouwen wat ik zeg over die verschillende banden, het bestaat volledig uit algemeen bekende feiten en een stuk logica.
Jij en 2712 zijn het daar mee eens, maar dan toch ook weer niet (??). En op basis daarvan beschuldig je me van napapegaaien? Iemand als Super Blackbird weet zonder twijfel véél meer over banden dan ik of de meesten van ons bij elkaar en ook die "papegaait" maar wat?
Dat mag je uiteraard vinden, maar dán verwacht ik wel enige onderbouwing......

Overigens: waar jij het over hebt met die Diablo's is doodeenvoudig "gevoel". Sommige mensen vinden de ene band of combinatie nu eenmaal prettiger onder hun motor dan een andere band of combi. Dat heeft vrijwel zeker niets te maken met de set op zich of de manier waarop de fabrikant die heeft samengesteld, maar eerder met jou.
Ik had hetzelfde met een setje OEM Metzlers onder m'n Fazer 1000. Ik vond het vreselijke banden, geen grip en ze boden geen enkel vertrouwen. Anderen waren daar dan weer verbaasd over, die merkten niets.... al heb ik heel wat commentaren gelezen van mensen die ze ook slecht vonden.
Ik heb jaren gereden met MPR2's. Ik merk wel dat ze een tikje bewegen in bochten (slap karkas), maar vertrouw ze qua grip volledig. Een maatje van me schrok zich de neten toen hij op MPR2's reed en zei dat hij ze nooit meer wilde hebben.....
 
@JanB
duidelijke uitleg waar ik me volledig kan in vinden. Echter... kan je me uitleggen waarom mijn setje diablo's totaal niet bevielen, dewelke volgens de fabrikant altijd samen moeten gebruikt worden omdat het ontwerp van voor en achterband voor elkaar ontwikkeld zijn. En als ik deze achteraan liet vervangen door een pilot power liep de motor ineens als op rails. Je hebt het over loterij, wel volgens mij spelen de fabricanten eveneens mee met de loterij en willen ze de mensen doen geloven dat hun combinatie de beste is.
onze vriend 2712 krijgt veel commentaar op zijn stellingen en meningen maar hij slaat wel de nagel op de kop. Ook ik heb al ondervonden (op alle vlakken en niet enkel op banden) dat je een hoop papagaaien bij elkaar kan laten zeggen wat je wil, zolang je het maar lang genoeg herhaald.



Mijn idee, misschien is de diblo qua karkas een stuk harder en jouw motorfiets achter veringstechnisch niet super..... dan moet vanwege de harde band alles uit je vering komen... Dat kan voor jou slecht uitpakken. Nu neem je een band met een zacht karkas en dan hoeft de vering niet alles te doen en hoppa, jij tevreden ( tis maar een redenatie m.b.t. jouw probleem...ik ben niet alwetend....

ik denk dat Super Blackbird daar misschien een beter antwoord op kan geven.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat Super Blackbird daar misschien antwoord op kan geven.
Mijn idee, misschien is de diblo qua karkas een stuk harder en jouw motorfiets achter veringstechnisch niet super..... dan moet vanwege de harde band alles uit je vering komen... Dat kan voor jou slecht uitpakken. Nu neem je een band met een zacht karkas en dan hoeft de vering niet alles te doen en hoppa, jij tevreden ( tis maar een redenatie m.b.t. jouw probleem...ik ben niet alwetend....

Je hebt mogelijk een punt.
Pirelli en Metzler zijn één pot nat. Al heb ik nooit Pirelli gereden, van Metzler weet ik dat het over het algemeen een behoorlijk stijve band is. Dat kan problemen geven met een stevig afgeveerde motor, bv. stempelen in een bocht. Dat kan nog worden verergerd als de motor een één of tweecilinder is. Ook weer een factor die een rol kan spelen.
Ik had m'n Fazer voorzien van een stuk strakkere vering. Dat speelde dan weer op met de BT020 waar ik toen op reed, erg gevoelig voor richels en stempelen in bochten. Setje MPP's er op en de motor leek wel een transformatie te hebben ondergaan....
 
Je hebt mogelijk een punt.
Pirelli en Metzler zijn één pot nat. Al heb ik nooit Pirelli gereden, van Metzler weet ik dat het over het algemeen een behoorlijk stijve band is. Dat kan problemen geven met een stevig afgeveerde motor, bv. stempelen in een bocht. Dat kan nog worden verergerd als de motor een één of tweecilinder is. Ook weer een factor die een rol kan spelen.
Ik had m'n Fazer voorzien van een stuk strakkere vering. Dat speelde dan weer op met de BT020 waar ik toen op reed, erg gevoelig voor richels en stempelen in bochten. Setje MPP's er op en de motor leek wel een transformatie te hebben ondergaan....

let wel, het KAN.


pirelli en metzeler zijn van dezelfde fabrikant.

Dunlop kan ook met lage spanning rijden, dus waarschijnlijk ook een hard karkas.

michelin en conti hebben een zachter karkas ( maar wil daarmee niet zeggen dat ze hetzelfde zijn.)
 
let wel, het KAN.

Vandaar ook mijn benaming "mogelijk een punt"...... :+
Zeker weten kun je dat ook niet, ik weet niet hoe de motor van TRM is afgeveerd en al helemaal niet hoe hij zaken als wegligging en sturen aanvoelt. Ik weet zelfs niet of hij z'n bandenspanning regelmatig controleert of wat hij voor druk gebruikt.
Oh.... hij heeft ws. een T-Max? Bij een scooter ligt dat al helemaal anders, de voorband krijgt bv. veel minder druk als bij een motor.

Nee, volgens mij zijn Michelin en Conti totaal andere fabrikanten. Ze gebruiken toevallig beide een wat slapper karkas, da's alles.
 
Laatst bewerkt:
Vandaar ook mijn benaming "mogelijk een punt"...... :+
Zeker weten kun je dat ook niet, ik weet niet hoe de motor van TRM is afgeveerd en al helemaal niet hoe hij zaken als wegligging en sturen aanvoelt. Ik weet zelfs niet of hij z'n bandenspanning regelmatig controleert of wat hij voor druk gebruikt.
Oh.... hij heeft ws. een T-Max? Bij een scooter ligt dat al helemaal anders, de voorband krijgt bv. veel minder druk als bij een motor.

Nee, volgens mij zijn Michelin en Conti totaal andere fabrikanten. Ze gebruiken toevallig beide een wat slapper karkas, da's alles.

TRM kan sowieso beter eens naar zijn vering laten kijken of af laten stellen.... bijvoorbeeld HK of Hyperpro om er even twee te noemen
 
TRM kan sowieso beter eens naar zijn vering laten kijken of af laten stellen.... bijvoorbeeld HK of Hyperpro om er even twee te noemen

Yep.
Als het om die T-Max gaat kan ik me so wie so voorstellen dat die stugger staat afgesteld. Op een scooter is nu eenmaal minder ruimte voor de vering en zullen de veerwegen ook korter zijn.
 
Ik heb in dit topic gevraagd om te argumenteren, om mij en de rest van het forum uit te leggen waarom ik het mis heb, geen deftig antwoord.
Ik heb op het internet gezocht naar een onafhankelijke argumentatie over het waarom, niet gevonden.

Ik sta zoals de meeste mensen (hopelijk) altijd open voor nieuwe dingen en om mijn eigen kennis bij te schaven maar ik neem dus helemaal niets zomaar aan, zeker niet van papegaaien, zelfs niet in een volle kooi. Een papegaai kun je namelijk alles laten zeggen, als je het maar voldoende herhaalt.

qua onderbouwing, lees eens motorcycle dynamics van Vittore Cossalter. Leidende onderzoeker op het gebied van 2 wieler dynamica. Zie ook hier voor een lijst met papers

Grove samenvatting:
Stijfheid van een band is een invloedrijke factor voor het bochten gedrag, het combineren van verschillende stijfheden kan afhankelijk van de combinatie o.a. leiden tot onder & overstuur maar heeft ook invloed op het eerder optreden van fenomen als bijvoorbeeld wobble & weave..

Bij een set worden eigenschappen van voor en achterband op elkaar afgestemd om tot een optimale combinatie te komen. Bij een samenstelling is het afwachten wat het resultaat word. In combinatie met verschillen in geometrie, plaatsing van COG (hori & vert) kan dit theoretisch op verschillende fietsen tot andere gedragingen en wel of geen problemen zorgen.

met deze kennis in het achterhoofd is het niet gek om te adviseren om een set te laten monteren - men kan over prestaties van verschillende combinaties nl. niet 1-2-3 een accurate voorspelling doen. Een set is dan de veilige keus.
 
Zo zie je dat Bridgestone er nog steeds niet helemaal uit is.
Natuurlijk kan een fabrikant een band maken die zich uitstekend gedraagt bij nat weer, gewoon zacht rubber gebruiken en een geschikt profiel.
De truc is dan het compromis met de levensduur van de band te vinden, zoals Michelin en Dunlop dat wel hebben gevonden.
Maar dat is gek... Silica zorgen voor levensduur, en tevens natte grip. Gewoon veel van dat spul gebruiken en Bridgetone heeft spontaan fatsoenlijke banden, maar dat is het blijkbaar niet... Misschien dat de Sportsmart qua rijeigenschappen net iets gepasseerd is door de BT016pro, maar als die met 3.000km op is hoef ik hem alsnog niet te hebben _O-
 
Laatst bewerkt:
Vreemd. Ik kan onderbouwen wat ik zeg over die verschillende banden, het bestaat volledig uit algemeen bekende feiten en een stuk logica.
Jij en 2712 zijn het daar mee eens, maar dan toch ook weer niet (??). En op basis daarvan beschuldig je me van napapegaaien? Iemand als Super Blackbird weet zonder twijfel véél meer over banden dan ik of de meesten van ons bij elkaar en ook die "papegaait" maar wat?
Dat mag je uiteraard vinden, maar dán verwacht ik wel enige onderbouwing......

Overigens: waar jij het over hebt met die Diablo's is doodeenvoudig "gevoel". Sommige mensen vinden de ene band of combinatie nu eenmaal prettiger onder hun motor dan een andere band of combi. Dat heeft vrijwel zeker niets te maken met de set op zich of de manier waarop de fabrikant die heeft samengesteld, maar eerder met jou.
Ik had hetzelfde met een setje OEM Metzlers onder m'n Fazer 1000. Ik vond het vreselijke banden, geen grip en ze boden geen enkel vertrouwen. Anderen waren daar dan weer verbaasd over, die merkten niets.... al heb ik heel wat commentaren gelezen van mensen die ze ook slecht vonden.
Ik heb jaren gereden met MPR2's. Ik merk wel dat ze een tikje bewegen in bochten (slap karkas), maar vertrouw ze qua grip volledig. Een maatje van me schrok zich de neten toen hij op MPR2's reed en zei dat hij ze nooit meer wilde hebben.....

Was helemaal niet de bedoeling om je persoonlijk aan te vallen, dat van het papagaaien was dan ook een algemene opmerking, en zoals je kan lezen was dat zelfs niet specifiek op dit bandentopic bedoelt maar dit is nu eenmaal een eigenschap van de mensen in het algemeen.
Verder vind ik je bijdrage waardevol om te lezen, een forum dient ten slotte om te discussieren en van elkaar bij te leren, dus voel je aub niet persoonlijk aangesproken.
Om verder te antwoorden, ik rij nu inderdaad met een motorscooter maar waar ik van spreek dateerd nog van toen ik nog met schakelmotoren reed. Ik twijfel zelfs of de diablo's of mpp in mijn bandenmaat verkrijgbaar zijn, mogelijk wel maar heb het nog niet nagekeken.
 
Zoals jij het stelt ben ik het daar volledig mee eens en volg ik volledig.

Alleen zie ik geen reden tot onvoorspelbaar gedrag. je kunt verwachten van een onderdeel dat het presteert zoals de fabrikant dat beschijft, een band x op de voorvork gaat band y op de achteras niet anders doen presteren en vice versa. Hij wordt er niet beter van, ook niet slechter.
Jezus mina. Wil het er nou gewoon niet in dat NIEMAND, op jou na, het hier heeft over uberhaupt het gedrag van de banden zelf? Het ENIGE wat we zeggen is dat we niet kunnen voorspellen hoe de combinatie gaat rijden en dat NOEMEN we onvoorspelbaar. Prima, noemen we het voor speciale mensen zoals jij 'moeilijk-te-voorspellen', zijn wel veel letters maar je moet het een beetje begrijpelijk houden heah. "Onvoorspelbaar" blijkt lastig uit te leggen aan iemand zo bijzonder als jij. Wat we al niet voor je over moeten hebben.

Voor de zoveelste keer: De grip zal zijn wat het is dat die band hoort te hebben, dat verandert niet met een andere combinatie. Maar de manier waarop het stuurt wel... Dat jij dat niet zou merken zegt meer over jou dan over de bandencombinaties die je geprobeerd hebt.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat is gek... Silica zorgen voor levensduur, en tevens natte grip. Gewoon veel van dat spul gebruiken en Bridgetone heeft spontaan fatsoenlijke banden, maar dat is het blijkbaar niet... Misschien dat de Sportsmart qua rijeigenschappen net iets gepasseerd is door de BT016pro, maar als die met 3.000km op is hoef ik hem alsnog niet te hebben _O-

Goeie vraag.
Mogelijk dat daar ook het probleem van Bridgestone ligt, dat ze het gebruik van silica en/of lamellen niet optimaal kunnen inpassen in hun banden?
In dat geval kun je grip bij slecht weer alleen bereiken door het toepassen van zachter rubber, maar dat veroorzaakt weer hogere slijtage.
 
Mijn idee, misschien is de diblo qua karkas een stuk harder en jouw motorfiets achter veringstechnisch niet super..... dan moet vanwege de harde band alles uit je vering komen... Dat kan voor jou slecht uitpakken. Nu neem je een band met een zacht karkas en dan hoeft de vering niet alles te doen en hoppa, jij tevreden ( tis maar een redenatie m.b.t. jouw probleem...ik ben niet alwetend....

ik denk dat Super Blackbird daar misschien een beter antwoord op kan geven.
Sorry, ik ben klaar met discussieren met deze persoon. Wat we ook schrijven, hij legt het toch anders uit.......
 
Was helemaal niet de bedoeling om je persoonlijk aan te vallen, dat van het papagaaien was dan ook een algemene opmerking, en zoals je kan lezen was dat zelfs niet specifiek op dit bandentopic bedoelt maar dit is nu eenmaal een eigenschap van de mensen in het algemeen.
Verder vind ik je bijdrage waardevol om te lezen, een forum dient ten slotte om te discussieren en van elkaar bij te leren, dus voel je aub niet persoonlijk aangesproken.
Om verder te antwoorden, ik rij nu inderdaad met een motorscooter maar waar ik van spreek dateerd nog van toen ik nog met schakelmotoren reed. Ik twijfel zelfs of de diablo's of mpp in mijn bandenmaat verkrijgbaar zijn, mogelijk wel maar heb het nog niet nagekeken.

Ik zag het niet als een persoonlijke aanval, maak je niet druk, ik ben niet zo snel beledigd. Maar ik vind dat zulke "sweeping statements" wel onderbouwd moeten worden, anders doe je precies wat je anderen verwijt.

Ik wilde met mijn opmerking uitsluiten dat je een één op één vergelijking maakte tussen het weggedrag (en de vering) van een motorscooter en een gewone motor. Maar dat deed je dus al niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan