~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Vraagje aan de XT experts alhier. Ik ben op zoek naar wat meer informatie over de carburateurs die op de XT350 uit 1985 zitten.
Mijn broer heeft een jaartje geleden zo´n fiets gekocht. Het ding ziet er eigenlijk niet uit maar liep ontzettend mooi. Tot ongeveer anderhalve maand geleden. Hij begon te ploffen bij gas dicht draaien. Ook begon hij enorm te stotteren en te bokken. Daarna heeft hij de fiets eigenlijk niet meer aan het lopen gekregen. Mijn broer heeft bijna geen ervaring met motorrijden en is ook (nog) niet zo handig met sleutelen aan een motor. Hij heeft er dus ook nog nooit iets aan gedaan (in de zin van onderhoud o.i.d.)
Leuk om dus samen aan zijn oude gebakje te knutselen.
We hebben eerst de standaard dingen gecheckt. Bij het verwijderen van het luchtfilter zagen we dat de helft van het filter ´vergaan´ was. Er zat een gat in van een paar cm2. Ik zei dat het missende stuk filter zeer waarschijnlijk opgezogen is en dat het iets blokkeert in de carbs. Dus carbs er af en alles door gespoten met carburateurreiniger. Daarna met perslucht alles door geblazen. Ook heb ik er een revisie setje in gezet omdat de carburateur altijd bleef lekken. Dit was trouwens een waardeloos setje want de helft van de O-ringen zat er niet bij. (maar de carbs lekken nu niet meer.)
Ook waren de inlaatspruitstukken los gekomen van de aluminium ´flensen´ die er in zitten, dus grote kans op valse lucht. (Bekend probleem van deze spruitstukken als ik het zo lees op verschillende fora) Deze heb ik met speciale Loctite weer gelijmd. Nieuwe spruitstukken heb ik reeds besteld want het zal niet zolang goed gaan, heb ik het vermoeden.

Onderdelen die inmiddels vervangen zijn;
-luchtfilter
-bougie
-benzinekraantje (de oude lekte)
-diverse O-ringen, vlotternaald + zitting, en 2 pakkingen (vlotterbak en bovenste pakking van de primaire carb)
-uitlaatpakkingen.

Alles ingesteld zoals in het (Clymer) wphb staat omschreven.
De luchtschroef 2,5 slag uit.

De motor slaat niet aan. Alleen als ik deodorant in het luchtfilter spuit dan blijft hij lopen. Na ongeveer 10 sec. blijft de motor dan toch lopen.
Spelen met de luchtschroef heeft eigenlijk bijzonder weing effect, toerental blijft het zelfde, of ik de schroef nou een paar slagen in draai of 10 slagen uit.

Wat mij eigenlijk het minst duidelijk is, is de synchronisatie tussen de beide carbs. De vlinderklep van de secundaire carb moet open gaan als de gasschuif van de primaire carb 2.5mm open staat. Dit heb ik ook zo ingesteld, maar als ik nu het stationair toerental wil afstellen met de stationair (aanslag) schroef, dan verstel ik toch weer die 2,5 mm waarbij de sec. vlinderklep open gaat.
Eigenlijk moet ik dus eerst weten hoever de gasschuif van de primaire carb open moet staan, en pas dan kan je de vlinderklep van de sec.carb afstellen. Of zie ik iets over het hoofd?

Btw, ik heb dus nog geen compressie gemeten, noch de klepspeling, noch de ontsteking nagekeken. Omdat hij op deo wel loopt ga ik er vanuit dat het probleem zich in de carbs moet bevinden.

Er schijnt een zeer uitgebreide service manual van 300+ MB in pdf formaat te zijn, maar ieder link die ik kan vinden werkt niet.

Wellicht dat iemand van hier mij aan nuttige info kan helpen?
 
Je meet de opening van de gasschuif in de carb.
Je kan daar een boortje van 2,5 mm voor gebruiken, op die gasstand komt de synchronisatie schroef tegen de aanslag van de secundaire carb Het stationair afstellen verandert niets aan die 2,5mm
Synchroniseren staat ook de onderstaande link.

Compressie meten kan wel maar dan moet de de-compressie af gekoppeld worden.
Sowieso kut om te meten met een kickstarter.

Onder de plaatjes met preview staat “download” alwaar je hem kan downloaden

succes
 
Bedankt voor je reactie Raymond W.
Ik heb vanmiddag alle kruiskopjes vervangen door imbus. Dan knutselt toch ff wat fijner.
Ik heb de stationairschroef zover uitgedraaid dat de gasschuif nog helemaal naar beneden zit. De vlinderklep van de 2e carb gaat open als de gasschuif van de eerste carb 2,5mm omhoog is. Maar voor het stationair draaien zou dit toch eigenlijk niets uit moeten maken?
Hij zuigt door beide inlaatpoorten lucht aan, maar krijgt hij bij stationair draaien ook van beide carbs mengsel aangeleverd, of alleen van de eerste carburateur?
De vlinderklep van de 2e carb is immers volledeig gesloten bij stationair draaien.
 
2e carburateur gaat open als de gasschuif van de eerste carb 2,5mm gelift wordt. En dat is zeker geen half gas. Dat is eigenlijk al als je de gashendel zo'n beetje 1/6e geopend hebt.
We hebben het hier trouwens over de XT350, om verwarring te voorkomen. Ik kan me voorstellen dat het bij de grotere broertjes een andere afstelling vereist.
 
Bij mijn 91-er 3TB zat onder de ketting om de achterbrug een rubberen ring. Klopt het dat dat deze ring is?

Grt Fred

Schermafbeelding 2022-01-03 183327.jpg
 
Als t goed is zit die stalen ring er nog op. Ik zal zo even kijken. De rubberen ring was stuk gegaan, en daar heb ik een nieuwe voor gehaald. Nadeeltje is dat de achterbrug los moet.

Grt Fred
 
Als t goed is zit die stalen ring er nog op. Ik zal zo even kijken. De rubberen ring was stuk gegaan, en daar heb ik een nieuwe voor gehaald. Nadeeltje is dat de achterbrug los moet.

Grt Fred
Bij Ali zal het een stuk goedkoper zijn,maar daar heb je nu niets meer aan. :-) De Tenere heeft ook een achterbrug beschermer en die zijn duur bij Yamaha Ali heeft ze voor een derde van de prijs. 🤩
 
Op jouw foto zie ik duidelijk die ring zitten die bij mij stuk is.
Ik heb sowieso weinig en slecht gereedschap, en al helemaal geen sleutel/werkplaatsje of iets dergelijks.
Ik breng de motor lopend aan de hand (ik denk een uurtje) naar iemand die wel fatsoenlijk gereedschap heeft, en het voor mij kan fiksen.
De XT loopt heel licht, want de ketting zit er ook niet op.

Grt Fred
 
Vraag over WR-400 F
Ik heb in een overmoedige bui (net 50 gewrden 😀) een WR400F uit 99 gekocht.
Twee sets wielen erbij, blok en carburateur kortgeleden gereviseerd en de Proefrit of de SM velgen ging super. Nu krijg ik hem niet meer aan de praat (carburateur vermoed ik, heb wel vonk maar lijkt geen brandstof aan te zuigen)) en bij het wisselen van de wielen naar banden de spacers geplaatst. In eerste instantie draait het wiel soepel maar nu niet meer. Nu zijn spacers etc niet mijn expertise maar ik dacht het vrij netje gedaan te hebben. Tips en tricks? Waar moet ik op letten?
 
eerst eens kijken of de naven hetzelfde zijn..
bij de benzine afdeling eerst kijken of er überhaupt prut in je carb komt...
 
Kan inderdaad gewoon een verstopt brandstoffilter zijn.
Of gelijk wat anders, bij een WRF400... De meeste zijn intussen puinhopen.
 
dan zal je moeten uitzoeken welke naaf je heb..
en wat je carb betreft,
schoonmaken en afstellen..
je kan met starterpilot kijken of je brommer aanslaat..
suk7
 
Ik heb gisteren gewoon de XT weggebracht hier in Zoetermeer, naar een kerel die goed gereedschap, kennis, en een werkplaatsje heeft met van alles voor motoren. Ik ga hier niet achter in de tuin op mn knieen lopen knullen.
Doosje met nieuwe onderdelen meegegeven, en succ600 er mee :)

Inlaatspruitstukrubbers
carburateurrevisiesetje
luchtfilter
oliefilter

Grt Fred
 
Terug
Bovenaan Onderaan