Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Nét effe "de autoriteit" op het gebied van automobielen gebeld :
Bijna ALLE automerken hebben bypass-filters.
( Het staat zelfs verkeerd aangegeven in Wikipedia '( ,....moet nèt andersom zijn )
Vroeger waren het full flow filter systemen.
Tegenwoordig by-pass.
In zo'n filter zit een overstort-klep ,...en die staat vrijwel constant open , anders ploft dat filter , want die kan anders de oliedruk van de pomp niet eens aan .
( volgens zeggen gebeurt dat een enkele zeldzame keer, dat als die klep niet werkt , en dan blaast ie die dikke rubberen ring er zelfs tussenuit. )
----------------------------------------------------------
Heel vroeger tot in de 60er jaren zelfs motorblokken zonder olie-filter ,...of centrifugaal filter ( Fiat ) ,....of full-flow met losse papierfilter element .

Ik zal mijn autoboeken nog eens van zolder halen, maar dit is niet zoals ik het geleerd heb op school.
Oliedruk is nog geen 10 bar, dat houd zo'n filter echt wel, en die dikke ring zeker.

Motorblokken zonder filter is mij ook bekend, ik heb er nog een voertuig van. Die is uit 1980. ;)


nee,...niks daarvan ,...het is helemaal niet alleen maar een "laatste veiligheids werking" ,....bekijk het filmpje nou 'helemaal ,...en LEES wat er bij geschreven is.
Die klep opent gewoon altijd als je het gas intrapt !

Het staat fout in wikipedia vermeld.
Ik zoek dat boek van Shell ook nog op , ....en me maatje ( de garagehouder die ik erover opbelde had het helemaal bij het juiste eind )

Ik heb ooit aan een Opel Astra gewerkt van eind jaren 90, ik weet niet of die voor jou onder 'vroeger' valt of 'tegenwoordig'. Voor mij is het een moderne auto.
Die had in ieder geval een bypass klep, en de oliedruksensor zat vlak voor de oliefilter. Wanneer de olie dus via de bypass loopt gaat het oliedruklampje aan. Daaraan kon je dus precies zien wanneer de olie via de bypass gaat, alleen maar als het oliefilter heel vervuild is. Normaal gaat alles door de filter.
 
Wijlen mijn vader was auto-monteur bij een GM Dealer ,....voornamelijk Opel.
De check-valve ( kogel+veer klep ) zat bij die gietijzeren oudere Opel-motoren aan de de zijkant bij de distributie.
Het oliedrukventiel zat aan de onderkant van het blok bij de pomp.
Voor die oudere motoren bestond er een oliepomp-deksel met licht gewijzigd oliedruk-ventiel i.g.v. de oliedruk een beetje te laag werd.
( Het doet me een beetje denken aan de HD-aftermarket-foefjes van nu :) )
Of daar toen al bypass filters op waren gemonteerd weet ik niet ,...ik kan het 'm helaas niet meer vragen ,....de hele beste man is 5 jaar geleden al uitgestrooid.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eventjes wat youtube filmpjes bekeken over die olie-filters ,.....en ik maak me wel een beetje zorgen over de kwaliteit van die diverse merken....
Het ziet er mbt die HD-filters van binnen ook een beetje zielig uit , ....mbt een bypass klep wat op z'n plaats gehouden wordt met een lullig plastic in-klik-onderdeeltje :/
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mijn autoboeken nog eens van zolder halen, maar dit is niet zoals ik het geleerd heb op school.
Oliedruk is nog geen 10 bar, dat houd zo'n filter echt wel, en die dikke ring zeker.

Motorblokken zonder filter is mij ook bekend, ik heb er nog een voertuig van. Die is uit 1980. ;)




Ik heb ooit aan een Opel Astra gewerkt van eind jaren 90, ik weet niet of die voor jou onder 'vroeger' valt of 'tegenwoordig'. Voor mij is het een moderne auto.
Die had in ieder geval een bypass klep, en de oliedruksensor zat vlak voor de oliefilter. Wanneer de olie dus via de bypass loopt gaat het oliedruklampje aan. Daaraan kon je dus precies zien wanneer de olie via de bypass gaat, alleen maar als het oliefilter heel vervuild is. Normaal gaat alles door de filter.
Ja,.....dat laatste genoemde systeem is me bekend,......ik heb hier ,...eerlijk gezegd , over dit onderwerp eigenlijk nog nooit eerder diep over nagedacht,...ik vind het eigenlijk een beetje verwarrend nu.
( Ik ben overigens geen auto- , of motorfiets-monteur van beroep geweest )
Vroeger in m'n jeugd veel op de handen van m'n vader gekeken terwijl hij in dat garage-bedrijf aan het werk was.
Ik moest hem op jonge leeftijd al helpen als hij voor zichzelf een klus had aangenomen.
Dat laatste was nodig voor het gezin om financiëel rond te kunnen komen ,.....het vak "auto-monteur" was ( en inmiddels nóg steeds ) het slechtste betaalde beroep wat je maar kunt bedenken.
( en zéker gezien in verhouding tot wat je er allemaal voor moet weten en kunnen ,.....gewoon ronduit schandalig ! -O- )
Ik vond het beroep van mijn vader altijd wel heel interessant ,....en ik stak er ook nog wat van op .
( ...en ik ben 'm daar nog steeds heel danbaar voor )

Dat is wat de jeugd van tegenwoordig mist ,.....die zijn met hun twee linker handen amper in staat om nog een plank op een potlood-lijntje door te kunnen zagen ,...of om hun eigen lekke fietsbandje te kunnen plakken...
Inmiddels is dit zelfs een politiek-probleem aan het worden :
-Ze kunnen ook al niet meer rekenen
-Ze kunnen niet meer fatsoenlijk schrijven en lezen....

Waar moet 't godverdee allemaal heen ? -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik had een filter besteld bij NR1 voor de shovel , na een week was het er nog niet , en het zou ook nog ff duren dus order geannuleerd en naar de bosch gereden naar de dealer
Alleen bij nr 1 koste het 8,75 ( merk hiflow) en bij de dealer 20,50 🤪 in een echt Harley doosje , dat wel
NR 1 motor is een waardeloos bedrijf. Op hun site staat altijd een levertijd als je wat besteld / koopt. Mij is het al 3 x gebeurd dat ik na betaling. Enkele dagen later het bericht kreeg, dat t in bestelling staat bij leverancier. Daardoor weken wachten. Bij de derde keer was ik er klaar mee. Bestelling geannuleerd en geld terug.
 
NR 1 motor is een waardeloos bedrijf. Op hun site staat altijd een levertijd als je wat besteld / koopt. Mij is het al 3 x gebeurd dat ik na betaling. Enkele dagen later het bericht kreeg, dat t in bestelling staat bij leverancier. Daardoor weken wachten. Bij de derde keer was ik er klaar mee. Bestelling geannuleerd en geld terug.
Vroeger ging het wel maar je hebt gelijk
 
Ik heb sinds kort een TomTom rider 550 en ik moet dat ding nog definitief installeren. Ik zit een beetje te worstelen met over hoe ik de voeding ga aansluiten. Ik dacht een nieuwe kabel vanaf de accu te trekken maar was niet zeker welke soort kabel ik daarvoor zou gebruiken.
Nu zit ik net de voedingskabel van de TomTom te bekijken en nu valt mij eigenlijk op hoe dun die is. Is het een idee om die gewoon rechtstreeks op de koplamp aan te sluiten? Het lijkt me dat het extra opgenomen vermogen zodanig klein is dat dat niet voor problemen zorgt.
 
Ik heb sinds kort een TomTom rider 550 en ik moet dat ding nog definitief installeren. Ik zit een beetje te worstelen met over hoe ik de voeding ga aansluiten. Ik dacht een nieuwe kabel vanaf de accu te trekken maar was niet zeker welke soort kabel ik daarvoor zou gebruiken.
Nu zit ik net de voedingskabel van de TomTom te bekijken en nu valt mij eigenlijk op hoe dun die is. Is het een idee om die gewoon rechtstreeks op de koplamp aan te sluiten? Het lijkt me dat het extra opgenomen vermogen zodanig klein is dat dat niet voor problemen zorgt.
Dat is juist een heel goed idee om het zo te maken.
Het stroom-verbruik van zo'n TomTom is gewoon te laag om complexere maatregelen te verkiezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had de afgelopen twee dagen een BMW R1150RT op de heftafel staan. De koppelingsplaat was versleten. We, dhr @jgpeggeman en ik hebben er wel even wat uurtjes in moeten steken maar dat was het dan ook wel. Het steekt vrij simpel in elkaar. Wel ontiegelijk veel boutjes en we hebben er niet een overgehouden. Gezien de hydraulische bediening was er ook niks af te stellen.

7ab66a23-63ac-47b9-8c77-920dfcff6af1.jpeg


 
Mijn TT550 doet het nog steeds op z'n eigen batterij, die gaat verrassend lang mee. Pas als ik op meerdaagse vakantie ga wil ik het op boordspanning aansluiten en ga daar ook de koplamp voor gebruiken, uiteindelijk hangt daar ook nog een in onbruik geraakt stadslicht aansluiting vrij.
 
Ik blijf zo'n BMW toch nog altijd een beetje een wannabe Harley vinden, geen idee waarom.

Ik ben toch wel heel erg benieuwd, waar jij de overeenkomsten tussen zo'n BMW en een Harley ziet?

Voor mij zijn er twee modellen in het BMW gamma die overlap hebben met Harley:
1. De BMW R18 is een echte wannabee HD
2. De HD Pan-Am is een echte wannabee BMW GS

(en misschien zou je kunnen stellen, dat de nieuwe r12's een beetje wannabee sportsters zijn, maar de echte sportsters zijn er niet meer, en de nieuwe sportsters zijn weer HD wannabee's van een Indian Scout)
 
Terug
Bovenaan Onderaan