Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Wat heeft een bypass filter voor zin?
Vermoed dat het filter wel rondgepompt wordt langs filter en olie koeler.
Op de xr zit oliekoeler.
Weet niet of andere modellen dat ook hebben.
 
Oliekoeler is normaal niet standaard, enkele modellen uitgezonderd. De filters die ik ken zijn alleen full flow, is ook het meest logische en effectieve.
Voor mijn dyna heb ik tot nu toe steeds een K&N oliefilter gebruikt. Ik ga doorgaans gewoon voor een bekend merk, K&N, Champion, MANN...
 
Wat heeft een bypass filter voor zin?
Vermoed dat het filter wel rondgepompt wordt langs filter en olie koeler.
Op de xr zit oliekoeler.
Weet niet of andere modellen dat ook hebben.
Voorbeeld : De meeste auto-merken zijn al sinds begin 70-er jaren uitgerust met een by-pass oliefilter systeem ,....dus dat moet wel enorm veel zin hebben met km-standen waarbij bijv. "zomaar" 350.000 km zonder problemen op teller te behalen zijn.
 
Wat heeft een bypass filter voor zin?
Vermoed dat het filter wel rondgepompt wordt langs filter en olie koeler.
Op de xr zit oliekoeler.
Weet niet of andere modellen dat ook hebben.

De M8 blokken hebben ook een oliekoeler
 
Nagenoeg elke motor is dan ook van een moderner ontwerp dan een Harley blok.
Daarbij zijn de filters zelf altijd full flow aangezien je de complete filter inclusief behuizing vervangt. De bypass is in dit geval enkel een veiligheid voor alle het filter om wat voor reden dan ook te weinig olie door laat.
 
IMG_4309.png


Alle olie gaat door het filter. En inderdaad zijn alle schroeffilters voorzien van een klep of noem het een bypass als ie verstopt zou raken.

Oudere modellen hebben alleen een zeeffiltertje, en zodra die dicht gaat zitten ( wat wel eens voorkomt als je niet vaak genoeg ververst) heb je geen olie richting de koppen. En gaat de boel dus stuk.
 
Voorbeeld : De meeste auto-merken zijn al sinds begin 70-er jaren uitgerust met een by-pass oliefilter systeem ,....dus dat moet wel enorm veel zin hebben met km-standen waarbij bijv. "zomaar" 350.000 km zonder problemen op teller te behalen zijn.

Ik weet bij auto's niet beter of alle olie gaat door het filter, en na het filter naar de rest van het motorblok.
Een bypass hebben ze soms als het filter dicht zit, dat ken ik van bijvoorbeeld Opel.
Ken jij een merk en type auto noemen waarvan maar een deel van de olie door het filter gaat?
 
Ik had een filter besteld bij NR1 voor de shovel , na een week was het er nog niet , en het zou ook nog ff duren dus order geannuleerd en naar de bosch gereden naar de dealer
Alleen bij nr 1 koste het 8,75 ( merk hiflow) en bij de dealer 20,50 🤪 in een echt Harley doosje , dat wel
 
Ik weet bij auto's niet beter of alle olie gaat door het filter, en na het filter naar de rest van het motorblok.
Een bypass hebben ze soms als het filter dicht zit, dat ken ik van bijvoorbeeld Opel.
Ken jij een merk en type auto noemen waarvan maar een deel van de olie door het filter gaat?
Nét effe "de autoriteit" op het gebied van automobielen gebeld :
Bijna ALLE automerken hebben bypass-filters.
( Het staat zelfs verkeerd aangegeven in Wikipedia '( ,....moet nèt andersom zijn )
Vroeger waren het full flow filter systemen.
Tegenwoordig by-pass.
In zo'n filter zit een overstort-klep ,...en die staat vrijwel constant open , anders ploft dat filter , want die kan anders de oliedruk van de pomp niet eens aan .
( volgens zeggen gebeurt dat een enkele zeldzame keer, dat als die klep niet werkt , en dan blaast ie die dikke rubberen ring er zelfs tussenuit. )
----------------------------------------------------------
Heel vroeger tot in de 60er jaren zelfs motorblokken zonder olie-filter ,...of centrifugaal filter ( Fiat ) ,....of full-flow met losse papierfilter element .
 
Laatst bewerkt:
Ik had een filter besteld bij NR1 voor de shovel , na een week was het er nog niet , en het zou ook nog ff duren dus order geannuleerd en naar de bosch gereden naar de dealer
Alleen bij nr 1 koste het 8,75 ( merk hiflow) en bij de dealer 20,50 🤪 in een echt Harley doosje , dat wel
tja ,....remblokken , filters en dat soort zooi , is bij de HD-dealer altijd wel erg stevig geprijsd , -O-,....maar ja ,....er moeten er daar ook wel flink wat mondjes te eten worden gegeven ,.....en het glazen paleis huren ze denk ik ook niet voor een meiertje
 
tja ,....remblokken , filters en dat soort zooi , is bij de HD-dealer altijd wel erg stevig geprijsd , -O-,....maar ja ,....er moeten er daar ook wel flink wat mondjes te eten worden gegeven ,.....en het glazen paleis huren ze denk ik ook niet voor een meiertje
Ja er liep heel veel personeel
 
Ik moet het ook nog in een technisch boek van Shell hebben staan ,.....moet ik dan wel weer effe opzoeken ,.....maar doe ik graag
Nou dat hoeft ook weer niet. 😇


IMG_4315.jpeg


Even een plaatje van een willekeurig oliefilter geval. Olie gaat dus via het ene gat er in en de andere er uit. In je schroeffilter zit ook een groot gat en daar omheen kleine gaten, met daartussen het filter materiaal. ALLE olie wordt dus gefilterd, anders zou het ook niet veel nut hebben niewaar? 🤓
 
Even een plaatje van een willekeurig oliefilter geval. Olie gaat dus via het ene gat er in en de andere er uit. In je schroeffilter zit ook een groot gat en daar omheen kleine gaten, met daartussen het filter materiaal. ALLE olie wordt dus gefilterd, anders zou het ook niet veel nut hebben niewaar? 🤓
Inderdaad, ik vond het al wat vreemd dat het niet duidelijk is dat de opervlakte van het filter vele malen groter is dan de oppervlakte van het inlaatkanaal zoals dat ook hierboven op de foto te zien is. Mij hebben ze altijd verteld dat die overstortklep binnen in het filter alleen dient om de oliestroom mogelijk te maken mocht het filtermateriaal grotendeels verstopt komen te zitten.
Ik zou ook willen weten hoe men vastgesteld heeft dat die klep voortdurend open staat tijdens bedrijf. Aan de andere kant, bij een oliefilter met een plexiglas huis zou je dat in een proefopstelling wel kunnen zien.
 
Nou dat hoeft ook weer niet. 😇


Bekijk bijlage 1994852

Even een plaatje van een willekeurig oliefilter geval. Olie gaat dus via het ene gat er in en de andere er uit. In je schroeffilter zit ook een groot gat en daar omheen kleine gaten, met daartussen het filter materiaal. ALLE olie wordt dus gefilterd, anders zou het ook niet veel nut hebben niewaar? 🤓
Kijk de werking uit gelegd
 
Dankjewel SUPERDUC !!!!!!! ,....jij bent me vriend ! :t :t :t



"Wanneer de motor koud is of op hoge toeren draait zorgt de BYPASSKLEP ervoor dat de oliestroom voldoende is .
Dit wordt bereikt door de olie om het filter heen kan worden geleid , wat betekent dat de olie slechts gedeeltelijkwordt gefilterd.
Bij lage snelheden blijft de BYPASSKLEP gesloten."
------------------------------------------------------------------
Als het filter helemaal vervuild is en er teveel weerstand in het filter ontstaat , blijft de BYPASSKLEP constant geopend om de flow te kunnen waarborgen.
-----------------------------------------------------------------

Aldus de werking van het moderne oliefilter volgens de youtube film. ;)
 
Laatst bewerkt:
Das een goeie tip.
Maarre dus geen aftapplug onderin her carter.
Wel behoorlijk maf.
Je wisselt nieuwe olie en er blijft gewoon
25 % Ouwe vieze vette meuk achter.
Dan is gelijk je nieuwe olie verknalt.
Want oude olie verzamelt vaak toch een beetje benzine en dat breekt olie in een rap tempo af.
Heb ook nog gedacht om de banjo van de oliekoeler te openen.
Maar weet niet of er dan luchtbel in de koeler ontstaat.
Heb wel een pomp om olie uit het blok te zuigen dat is dan voor de volgende keer om uit te vogelen.
Maar hoe zit dat bij de andere grote blokken van de garley familie allemaal opdezelfde manier???
ben benieuwd
Zoveel olie zit er niet in het blok misschien 10 %
 
Nou dat hoeft ook weer niet. 😇


Bekijk bijlage 1994852

Even een plaatje van een willekeurig oliefilter geval. Olie gaat dus via het ene gat er in en de andere er uit. In je schroeffilter zit ook een groot gat en daar omheen kleine gaten, met daartussen het filter materiaal. ALLE olie wordt dus gefilterd, anders zou het ook niet veel nut hebben niewaar? 🤓
nee dus ,....NIET waar !,....bekijk het youtube-fimpje van Superduc maar eens aandachtig.
:)
 
Een by pass klep in een oliefilter zit er in om te voorkomen dat het papier vh filter niet kapot gaat als de druk door kouwe olie erg hoog is. En om te zorgen dat er olie blijft stromen als het filter dicht zit met vuil.
nee,...niks daarvan ,...het is helemaal niet alleen maar een "laatste veiligheids werking" ,....bekijk het filmpje nou 'helemaal ,...en LEES wat er bij geschreven is.
Die klep opent gewoon altijd als je het gas intrapt !

Het staat fout in wikipedia vermeld.
Ik zoek dat boek van Shell ook nog op , ....en me maatje ( de garagehouder die ik erover opbelde had het helemaal bij het juiste eind )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan