Haperen bij hoge toeren/versnelling

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.130
10.786
Rdam
Ik merkte van de week dat mijn thunderace opeens moeite heeft met hogere snelheden.
In 1-3 trekt ie zonder problemen door tot begrenzer, maar in zn 4 en 5 begint ie bij 5k te bokken en verder dan de 6k rpm lijkt ie niet te willen gaan.
Nu is het enige wat ik heb gedaan voordat dit probleem optrad de uitlaat los gehaald om een scheurtje te lassen.
Verder zit er verse olie, kvs en bougies in, kleppenspeling zit allemaal binnen tolleranties (2 maanden geleden gecontroleerd) en de carbs/luchtfilter waren nog helemaal schoon/goed zo op het eerste gezicht.

Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de bracket van het exup kabeltje was afgebroken (lees:weggeroest) tijdens het terug monteren van de uitlaat (kabel zelf zit er nog gewoon op) of zou ik richting carbs moeten kijken?
 
Ik merkte van de week dat mijn thunderace opeens moeite heeft met hogere snelheden.
In 1-3 trekt ie zonder problemen door tot begrenzer, maar in zn 4 en 5 begint ie bij 5k te bokken en verder dan de 6k rpm lijkt ie niet te willen gaan.
Nu is het enige wat ik heb gedaan voordat dit probleem optrad de uitlaat los gehaald om een scheurtje te lassen.
Verder zit er verse olie, kvs en bougies in, kleppenspeling zit allemaal binnen tolleranties (2 maanden geleden gecontroleerd) en de carbs/luchtfilter waren nog helemaal schoon/goed zo op het eerste gezicht.

Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de bracket van het exup kabeltje was afgebroken (lees:weggeroest) tijdens het terug monteren van de uitlaat (kabel zelf zit er nog gewoon op) of zou ik richting carbs moeten kijken?

Ik weet niet welke bracket je bedoelt, (fotootje?) maar het klinkt alsof je EXUP nu niet meer werkt, klopt dat?
 
beugeltje dat de kabel op zn plek houd.
Was al afgebroken, maar bleef "kleven" door de roest.
Geen idee of de exup nog werkt aangezien het probleem alleen in zn 4 en 5 lijkt voor te komen en of dat de oorzaak kan zijn.
Zal als het droog is foto maken

*edit*
mogelijk ben ik vergeten een onderdeeltje terug te plaatsen van de exup.
Zou een niet werkende exup voor deze issues kunnen zorgen?
 
Laatst bewerkt:
Ja. Deze klep reduceert in principe de gasstroom. Bij hogere toerentallen is de gasstroom in de uitlaat uiteraard hoger, maar dit wordt nu tegengehouden door de klep die dichtstaat. Daardoor ontstaat er een hoge druk in de uitlaat en houdt dit het gas tegen wat de motor uit de cilinders probeert te persen.
 
gisteren de exup weer teruggemonteerd zoals deze erop zat toen k em kreeg, maar hij blijft lastig doen.
Ik vermoed dat het dan komt door de bracket die de hendel op zn plek moet houden, die is namelijk losgeroest/gescheurt
Kan niet echt duidelijke foto makne, maar het rode deel is dus helemaal losgescheurd.
Hendel zelf zit op zn plek met de bout, maar de kabels lijken vrij los te zitten.
Ook lijkt er volgens de handleiding een spacer tussen de hendel en de achterkant te zitten, maar die zat er bij mij niet op :?
En even bestellen voor de zekerheid is ook niet echt een ding, want dat losse stalen busje van 1cm vragen ze €53 ex verzenden voor8)7
1567078370371.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan