Ahwel, weet jij toevallig wie er morgen op de RAI staat van URE?
Ik moet namelijk op maandag nog een relais-bordje op de stand krijgen, maar ik ga zelf woensdag pas. Kunnen jullie mooi voor postbode spelen
Lees het nu pas, dus je hebt er niet veel meer aan, maar je had natuurlijk even kunnen bellen, het nummer staat op de site (ook op zaterdag en zondag wordt er gewerkt).
Toch es een keer scammie's GPcircuit aandoen
Aanrader!
[me]Ducktape heeft al zin in komend weekend [/me]
Joh gewoon gassen met die bak
Echt inrijden hoeft tegenwoordig niet meer.
Kwestie van warmrijden en dan het toerental langzaam opvoeren...
Belangrijkste is dat je vooral veel toerental wisselingen hebt, dus bochtige trajecten opzoeken,
vol gas optrekken (tot een bepaald aantal toeren) en veel op de motor afremmen... verder vooral genieten en binnen de paar honderd km kan je al makkelijk op max zitten, zolang je dit maar niet continue doet...
Veel mensen rijden als zalfjes tot die eerste beurt en daarna gaan ze ineens rammen. Da's ook niet bepaald bevorderlijk... beter van het begin af aan goed warm rijden en daarna lekker stoken...
De zuigerveren moeten inslijten op de cilinderwand. Je wil dat de zuigerveren perfect aansluiten aan de cilinderwand, zodat er zo min mogelijk uitlaatgassen langs de zuiger in het carter komen (vermogensverlies) en ook zo min mogelijk olie boven de zuiger (olieverbruik). Dat gaat het best en snelst door de veren zo hard mogelijk tegen de cilinderwand aan te duwen. Hoe meer gas je geeft, hoe hoger de druk in de verbrandingskamer, dus hoe harder de veren tegen de wand gedrukt worden.
Dus eerst netjes warm rijden (vinden je lagers en andere passingen leuk), dan met redelijk wat gas optrekken. Nee, niet gelijk de begrenzer in, dat hoeft nou ook weer niet. Je moet hem/haar gewoon lekker laten werken. Daarna afremmen op de motor, zodat de slijtdeeltjes netjes afgevoerd worden.
Het is inderdaad veel beter om een paar dijkjes te pakken of de bergen in te gaan dan de eerste duizend km constant 120 rijden op de snelweg. Dat kost bijna geen vermogen, dus de veren worden bijna niet tegen de cilinderwand aangeduwd. Als je dan na 1000-1500 km ineens vol op het gas gaat zijn de scherpste randen van de hoonsporen al afgesleten, en slijten je zuigerveren dus bijna niet meer in op de wand. Mogelijk gevolg: minder vermogen en olieverbruik.
Ook is lange stukken rijden beter dan korte ritjes, omdat alles dan lekker op temperatuur kan komen.
De meeste (ongewenste) slijtage aan een motor vind plaats tijdens het starten (oliedruklagers die nog "droog" staan, en de opwarmperiode (geen optimale passing door verschillende uitzettingscoëfficiënten van verschillende materialen, afmetingen van het onderdeel en positie in het blok).
Bovendien, mocht er iets fout zitten in het blok (ontwerp / productiefout), dan heb ik liever dat hij tijdens het inrijden in de soep draait dan net buiten de garantieperiode.
Edit:
heel verhaal geschreven, vraag ik me toch af wat dit met het weekend te maken heeft....