Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Gereedschap deel XI "Tool Time"

Arduino (1½)

Dit is eigenlijk een tussenstukje. Ik heb het ooit in een iets gewijzigde vorm op het “racehelden van weleer”-forum gezet.

“Enige tijd geleden heeft een bezoeker het door Jan Thiel en Frits Overmars op het racehelden-forum aanbevolen boek “Practical Gas Flow” meegenomen naar Vietnam. Goed boek. Ik heb inmiddels de basis-versie van de flow-tester uit het boek gebouwd met een paar aanpassingen a.d.h. van www.flowperformance.com.

Omdat ik hier geen geschikte vacuummeter heb kunnen vinden gebruik ik de in het boek beschreven manometer met voor de zekerheid een potje ertussen. Gouden greep: bij de tweede test was het potje vol en de manometer leeg. Gelukkig dus niet in de stofzuiger.

Vervolgens aan het oefenen geweest met een reserve luchtfilterhuis + filter van mijn straatfiets. Ontzettend leuk! Ik heb nu een heeeeel klein beetje een gevoel gekregen wat allemaal mogelijk is. Binnenkort wat echte delen van de motor erop zetten.”

Dat heb ik inmiddels ook gedaan met wat delen van het inlaattraject. Ik wilde eigenlijk een iets nauwkeuriger/gemakkelijker aflezing hebben dan de watermanometer uit het boek. Daarbij gingen mijn gedachten naar de Arduino.....

Voor wie iets meer over mijn flow bench wil lezen zie http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,1455.msg47317.html#msg47317

Arduino (2)
========
Het meest logische om een flowmeter met een Arduino te bouwen leek mij een barometer-module. Na het overhandigen van een luttele VND 150.000 aan Lê (FredVN in "Vietnam") was ik de trotse eigenaar van een printplaatje van ca. 2*2 cm. met daarop een sensor en nog wat miniscule onderdeeltjes. Op internet vond ik de aansluitingsgegevens en een bijbehorend programma (sketch). Zie BMP085 Barometric Pressure Sensor Quickstart - SparkFun Electronics. Vier kabeltjes gelegd tussen Arduino en module, het programma gekopieerd en in de Arduino gezet en voila, het zaakje werkte in één keer.

Ik heb allereerst de uitlezing wat aangepast. Hij geeft nu een getal in plaats van de luchtdruk. Hoe lager de luchtdruk, hoe hoger de waarde. Getest met de losse stofzuiger, de basis van de eenvoudige flow bench. Het uiteinde van de slang bij het module gehouden en de waarde vloog omhoog. Het werkte!

De komende dagen wil ik het geheel inbouwen in een stukje pvc-pijp en dan verder testen. Ik ben met name nieuwsgierig of het geheel ook in de praktijk met mijn flow bench of direct op de motor zal werken en of de gekozen uitlezing zal voldoen. Het geheel kan dus nog steeds een mislukking worden. Maar ik heb dit deel toch alvast geplaatst om mensen op ideeën te brengen. Of natuurlijk mijn idee af te schieten. Mag uiteraard, maar alleen goed beargumenteerd. En “waardeloos” vind ik een “vrij zwak” argument.

Maar wees ervan verzekerd, alle reacties –zowel positief als negatief, maar zeker de opbouwende- worden zeer op prijs gesteld.

Wordt -ongeacht het resultaat- zeker vervolgd.

Het type flowmeter wat je ook zou kunnen maken met iets meer nauwkeurigheid is een orifice flowmeter. Je zet aan weerszijden van een plaat en druksensor, of beter: een drukverschilsensor. In de plaat maak je een gat wat je nauwkeurig opmeet.

De combinatie van drukverschil en diameter van het gat, en de dichtheid stellen je in staat vrij nauwkeurig de massa of volumestroom te berekenen.

Orifice plate - Wikipedia

Het type wat jij wilt maken kan ook. Maar ik je zult nog wel een tweede druksensor nodig hebben. Dan kun je hem laten werken als een pitotbuis.

Pitot tube - Wikipedia

Veel succes. Ik ben benieuwd.

Nu ben ik niet zo heel handig met van die basic terminal dingetjes, maar dit klinkt alsof je met de Arduino vrij simpel een synchroonmeter kunt bouwen.
Heb je daar misschien een spoor of nog mooier een linkje van?

jouw link naar sparkfun is niet compleet.

Arduino (3)

Om alle mogelijke kritiek, op- en aanmerkingen etc. voor te zijn heb ik er toch maar wat haast achter gezet en het barometer-module gisteren in een stukje pvc-pijp ingebouwd. Weer een test met de stofzuiger en een losse sonde. Het bleek dat het gat, waar het snoertje door naar binnen gaat, goed afgesloten moet worden, anders wordt de waarde nauwelijks hoger. Daarna ging het een stuk beter.

Ik verwacht dus dat het meten op mijn flow bench nu ook goed gaat -de basis daarvan is dezelfde stofzuiger- maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. De ultieme test moet ik ook nog uitvoeren: met een paar sondes de flow op de inlaat van de motor meten. Zal ik binnenkort een keer proberen.

Omdat ik toch lekker bezig was heb ik gisteren ook maar meteen het programma wat aangepast. Ik ben nu niet meer afhankelijk van een computer voor de uitlezing , maar zie de waardes rechtstreeks op een display (zie de foto). Ook zijn wat overbodige regels –voor zover herkenbaar- verwijderd.

Verder heb ik de startwaarde van de flow aangepast. Dat is nu de luchtdruk op het moment van opstarten. Op die manier begint mijn meting altijd ongeveer op 0. Ongeveer vanwege het altijd wel iets schommelen van de luchtdruk. Echt noodzakelijk is het niet: je meet de verschillen en niet de absolute waarde. Net als bij de watermanometer. Maar het staat wel netjes op die manier.

Op termijn wil ik het geheel zelfstandig maken dus de Arduino met uitlezing en voeding in een apart kastje bouwen. Een aantal onderdelen zijn inmiddels aangeschaft.

Als er mensen zijn die het willen nabouwen wil ik met alle plezier de listing, zoals ik hem nu gebruik, op het forum zetten.

Op de foto is de huidige testopstelling te zien. Van onder naar boven:
- Een testboard met het twee-regelig display
- De Arduino
- De pvc-pijp met daarin het barometermodule. Vanaf de bovenkant loopt de slang met probe.

@twin4life
Bedankt voor de reactie. Ik ben bang dat zelfbouw van een orifice flowmeter mijn kunde “iets” te boven gaat. Maar het is denkelijk ook niet echt nodig: je bent bij mijn eenvoudige flow bench niet geïnteresseerd in absolute waarden, maar in verschillen. Vandaar ook de huidige opzet met één barometermodule. Maar ik zal de links nog eens wat nauwkeuriger lezen en misschien verander ik nog wel van gedachten.

@halflive
Zo klinkt het wel ja. Gewoon even googlen op “synchronize carbs with Arduino” en je krijgt een heleboel links. Ik wil met de huidige opzet ook op de inlaat van de carb meten. Als dat werkt kun je mijn principe mogelijk ook gebruiken met meerdere barometermodules. De Arduino heeft 6 analoge poorten, 2 per module nodig dus je zou mogelijk een 3-cylinder kunnen synchroniseren. Wel nog even uitzoeken hoe je die andere 4 analoge poorten aanstuurt.

Voorlopig kom ik hier niet aan toe om dit uit te werken, maar ik zal in ieder geval het resultaat van mijn test laten weten. Dan kun je zelf aan de slag.

@Ramsteen
Hij is overcompleet: de forumprogrammatuur heeft de afsluitende punt meegenomen in de link. Het moet dus zijn: BMP085 Barometric Pressure Sensor Quickstart - SparkFun Electronics

[me="JAMF"]had Arduino posts eerder verwacht op Tweakers dan in het gereedschapstopic van MF
[/ME]
op zich wel een uitdaging op je eigen elektronische meetgereedschap te bouwen

Ehhhh.... wat is Tweakers?

Nee, laat maar, ik heb al gegoogled. Het zei en zegt me niets. Zelf had ik eerder aan Circuits online gedacht. Maar ik vind het wel goed zo.

Tweakers is waardoor wij motor-forum hebben

Niet dat het mij wat uitmaakt dat dit hier staat hoor, maar is het niet een beter een idee om een apart topic over de arduino te maken

Laatst bewerkt:

Snap ik. Voor het meten van een flow zal je bij elke versie een drukverschil moeten meten. Nu is je tweede druk de luchtdruk. Nu is die redelijk stabiel, maar je metingen zullen dus wel van dag tot dag gaan verschillen.

het is volgensmij ook afhankelijk van welk product je afneemt.
Bosch groen is tegenwoordig rotzooi.
Maar bosch blauw heeft hele goede produkten. haakse slijpers, bouwstofzuigers, klopboormachines en breekhamers. wij hebben een grote bosch blauw boor/breekhamer en dat ding word mishandeld gedurende 3 jaar al en werkt nog als de beste. Eniger reparatie was dat het snoer kapot getrokken was. stukje draad afknippen en weer aansluiten en klaar.

En voor combizagen en afkorters vind ik dewaltweer fijn. invalzaag van festo. rest accu gereedschap van makita en dan nog wat zaken van uponoren viega en flex.

Nadeel alleen is dat merken als makita, dewalt,bosch blauw, panasonic/milwaukee, hitatchi niet te betalen zijn voor hobby gebruik.

het probleem wat ik voorzie met die arduino meter, en wat je zelf nog wel gaat ontdekken.
is dat je straks 4 wild verspringende cijfers krijgt, waardoor je eigenlijk "niets ziet".
je zal dit moeten "dempen" of nog mooier dit vertalen naar 4 kolommen van losse LED's, zodat je verschillen ook met 1 oogopslag ziet terwijl je aan schroefjes zit te draaien.
wat ook mogelijk is: de digitale waarde vertalen naar een analoog signaal met een DAC (digitaal analoog converter) dan kan je volt paneel meters gebruiken.

edit: en inderdaad bij circuits online loopt veel kennis rond, een echte aanrader, ook voor mensen die zich wat in de elctronica willen verdiepen.

Laatst bewerkt:
@twinlife
Dat klopt. Je kunt geen vergelijkende metingen over verschillende dagen doen en mogelijk zelfs niet eens op dezelfde dag. Ik geef op dit moment wel de luchtdruk aan dus ik kan het een beetje in de gaten houden. Daarnaast begin ik, zodra ik de Arduino reset, weer met de luchtdruk van dat moment. Zolang ik dus maar niets vergelijk gaat het goed.

@trixo
Correct, maar daar heb ik bij mijn flowmeter denkelijk geen last van: ik hoef maar 1 getal te bekijken. Voor een synchrometer heb je gelijk. Ik heb inmiddels ook een grafisch display liggen maar dat heb ik nog niet aan de praat gekregen, maar ook niet veel tijd aan besteedt. Zodra blijkt dat de huidige opzet niet werkt ga ik daar wel eens naar kijken.

Ik ben in de markt voor een nieuwe accuboormachine, puur voor in en om het huis, hobbymatig. Zo'n 18V ding lijkt me wel gaaf, maar mss een beetje overkill. Nu is mijn oog gevallen om de volgende Bosch machine:
Bosch boormachine

Iemand ervaringen hiermee, tips voor andere boormachines (rond dezelfde prijs)?

Laatst bewerkt:
Tijdje terug hier informatie ingewonnen mbt aanschaf van een nieuwe accu boor/schroef.
Meestal vind men het dan ook fijn als de conclusie / uiteindelijke aankoop gepost wordt.

Mijn 12v Black & Decker is zelfs met de twee accu's op 100% niet meer in staat om boven de 500rpm te komen..dus tijd voor wat anders. Heeft hij toch netjes uitgehouden, zo'n 7 jaar.

De overstap naar de echt hogere klasse heb ik niet gemaakt, zeker gezien mijn wensen (18v, twee 2Ah accu's) en betaalbaarheid. Het is een Bosch PRS 18 LI-2 geworden, het 'topmodel' van Bosch groen in de bouwmarkten. Met de 25% korting én de €20 cashback actie, is hij net wat goedkoper dan in Duitsland. Normaal €239, nu dus €159.

Voor mij als amateur-thuisklusser zal het wel voldoende zijn

Ik zag vandaag ergens een oud Arduino topic voorbij komen waarin weer naar dit topic werd verwezen.

Misschien een algemeen topic waarin Arduino, AVR's, Pics en de Raspberry Pi aan bod komen?

Dat had ik inderdaad ook gezien en dacht eigenlijk dat de hier geposte posts daar ook waren geplaatst.

Juist door dat daar een link naar hier staat wordt het er volgens mij niet bepaald duidelijker van

Status
Niet open voor verdere reacties.