Garmin Zumo XT2

Zo vreemd, op het toestel vink ik aan 'zoeken naar updates'. Het toestel vindt nix, alles OK zegt hij.
Maar als ik hem even later bekabeld aan de Windows-PC aansluit en naar Garmin-Expres ga, zijn er opeens wèl updates.
En na 2 minuten zegt de PC alles is geupdate en alles is OK.
Vraag: komt dit bij jullie ook voor ? Dus alleen updaten bekabeld aan de PC?
 
Paar weken niet gebruikt en geeft bij navigatie gebruik geen update. Vervolgens XT opgeladen en geeft ook update van kaart en software 4.5 aan.
 
Heb sinds kort dat de batterij van me XT2 niet meer oplaad! Zowel thuis via de usb hele dag aan de lader en als je de stekker eruit haalt is die zo goed als leeg B|

En op de motor doet de navigatie het zolang contact aan staat. Moment dat contact uit is krijg ik direct de melding dat de batterij leeg is :?:?:?
De XT2 is net 4maanden oud!
 
Maat van mij had ook problemen met de xt2 en toen gebeld naar Garmin NL. Na gesprek, moest ie vervolgens een email beantwoorden en kreeg paar dagen daarna een email dat ie een vervangende XT2 krijgt. Eerst gratis opsturen en na ontvangst werd pas een andere XT2 opgestuurd.

Als de winkel waar je de XT2 hebt gekocht meteen een nieuwe geeft zou ik dat doen.
 
Maat van mij had ook problemen met de xt2 en toen gebeld naar Garmin NL. Na gesprek, moest ie vervolgens een email beantwoorden en kreeg paar dagen daarna een email dat ie een vervangende XT2 krijgt. Eerst gratis opsturen en na ontvangst werd pas een andere XT2 opgestuurd.

Als de winkel waar je de XT2 hebt gekocht meteen een nieuwe geeft zou ik dat doen.
Zal van het weekend wel even langs Coolblue rijden waar ik hem gekocht heb, en anders Garmin bellen.
tnx allen voor de info :t
 
Jou probleem is al opgelost lees ik, maar ik heb op de app net als bij jou ook niet de de Smartphone meldingen optie zoals in Peter zijn plaatje. Deze ook nooit gehad/gezien? Instellingen op de Zumo XT zelf gedaan zoals jij nu ook gevonden hebt. Ik heb een iPhone. Kan het nog zijn dat er kleine verschillen zitten in de app tussen Android en Apple? Heb jij toevallig een Android toestel Peter?
ff late reactie, heb een Android
 
Hoe te handelen om een Spoor onder een Route te leggen. (= Spoor continu tonen)

Dit kan interessant zijn, als b.v. blijkt dat het Spoor afwijkt van de Route. De Garmin XT2 ‘verzint’ dan terplaatse iets, waardoor er een verschil ontstaat tussen het oorspronkelijk bedoelde te rijden traject. En dit verschil is aan te tonen op het toestel. Het gaat als volgt:
  • Zet het juiste Gpx bestand op het toestel als Spoor en converteer naar Route.
  • Heb ervoor zorggedragen dat ze allebei staan in dezelfde rubriek.
  • Klik aan in het toestel ‘ALLE’
  • Begin met (in Alle) het Spoorbestand aan te klikken
  • Klik op het gereedschap icoontje links boven
  • Kies kleur (b.v. zwart), als de kleur in ieder geval maar afwijkt van de kleur in het Route-bestand
  • Kies Trackbreedte (zet deze op breedst)
  • Opslaan
  • Scroll nog verder naar beneden, en klik aan: ‘Bovenaan weergeven’
  • Er staat: ‘Deze track bovenop alle andere tracks op de kaart weergeven?’
  • Klik op Ja
  • Klik op OK (rechts onderaan, groen)
  • Klik op GA (rechts onderaan, groen)
  • Begin tot Einde
  • Klik nu op zwart vakje met witte pijltje (helemaal links onderaan)
  • Tik op Explore
  • Er staat nog steeds ‘Alle’ open als het goed is
  • Ga omlaag, en zoek hetzelfde Gpx-bestand met dezelfde naam als hierboven, maar dan als Route
  • Bij mij zijn dat de blauwe tekentjes
  • Klik het bestand aan
  • Als het goed is, zie je nu meteen het bewuste Gpx-bestand, en geheel omlijnd in de gekozen zwarte kleur
  • Klik op GA, rechts onderaan
  • Naar het beginpunt, groene vlag
  • Klik op OK.
  • Klik dan op Start
  • En voila, de gehele rit is nu omlijnd en bij eventuele verschillen volg je het Spoor.
 
Jij bent goed bezig. Dank je we

Hoe te handelen om een Spoor onder een Route te leggen. (= Spoor continu tonen)

Dit kan interessant zijn, als b.v. blijkt dat het Spoor afwijkt van de Route. De Garmin XT2 ‘verzint’ dan terplaatse iets, waardoor er een verschil ontstaat tussen het oorspronkelijk bedoelde te rijden traject. En dit verschil is aan te tonen op het toestel. Het gaat als volgt:
  • Zet het juiste Gpx bestand op het toestel als Spoor en converteer naar Route
Hele beschrijving, maar het beste is nog altijd een goede route te maken in bv BaseCamp en daar een track van te maken. Dan beide naar het toestel overzetten. Nu kun je ook prima de route rijden met herberekenen aan met de track eronder.
 
Ik ontdek net, dat de "via-punten" (dat zijn de z.g. harde punten) in een rit van MyRouteApp NIET worden opgenomen in de Route of het Spoor als je een Gpx exporteert via de Tread-app naar het toestel. Het lukt gelukkig wèl de "via-punten" te exporteren, als je het toestel verbindt met een kabel met de PC. In MyRouteApp doe je dat b.v. met Exporteren, en dan kiezen uit de juiste connector (Garmin Zumo XT). Als je daarna de Route of het Spoor opent op het toestel, dan importeer je eerst de nieuwe bestanden, en dan zie je later keurig de oranje vlaggetjes terplaatse (= de "via-punten"). Dit is echt handig als je b.v. persé langs een bepaald punt wil komen en er wil stoppen, b.v. een mooi uitzicht of een nette parkeerplaats. Dan hoef je niet telkens zo'n rit op te splitsen (wat ik eerst altijd deed). Misschien hebben jullie hier wat aan.
 
Yes! Geluid!

Vraag me alleen niet hoe dat gelukt is. Ik heb alleen een upgrade van Exo-com gedaan, de programmatuur van de speakers in de helm. Maar ik kan niet verklaren, waarom dit het probleem opgelost zou kunnen hebben.

Enfin, op de tafel werkt het nu. Als het droog wordt langs een paar flitspalen rijden.
Het heeft even geduurd voor droog weer en gelegenheid om te rijden op dezelfde dag vielen. Even zeldzaam als Pasen en Pinksteren op één dag. Maar eindelijk…

Mijn vaste flitspaal gaf geen geluid??????
Dus even de telefoon gecontroleerd. Leek allemaal goed, dus omgedraaid en opnieuw.
En jawel, een sirene.

Voor alle zekerheid nog wat extra gereden. Afwisselend een claxon en een sirene.
Ik vermoed dart de claxon uit de Zumo komt bij overschrijden max. snelheid en de sirene uit Flitsmeister.

Ga ik verder uitzoeken en op de volgende zeldzame dag testen.
 
Is er een manier om de XT2 toch te verbinden met Basecamp? Ik lees hier dat Basecamp de XT2 wel gewoon herkend, maar bij mijn Mac Mini (macOS Sonoma 14.1.2) krijg ik het het niet voor elkaar.
 
Moet gewoon werken, maar je dient alle overige programma’s volledig af te sluiten.
 
Alleen de programma's die gebruik maken van MTP, dat zijn er niet zoveel. Waarschijnlijk is het Garmin Express, die wordt standaard opgestart (kun je uitzetten bij de instellingen).
Het kan ook Android File Transfer zijn, daarvan is het automatisch opstarten wat lastiger uit te zetten: JaVaWa | MTP-toestellen en de Mac
Helaas, Garmin Express helemaal uitgezet. Mac opnieuw opgestart. En nu crasht Basecamp bij aansluiten van de XT2.

Erg jammer dat Garmin nog geen alternatief voor Basecamp heeft, een Tread app voor op de PC en Mac is toch wel het minimale wat je mag verwachten. Wel erg slecht weer van Garmin.

Edit: Garmin nu rechtstreeks op de Mac aangesloten ipv via een USB-C op de monitor. Nu crasht Basecamp niet meer en worden de kaarten ingelezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ontdek net, dat de "via-punten" (dat zijn de z.g. harde punten) in een rit van MyRouteApp NIET worden opgenomen in de Route of het Spoor als je een Gpx exporteert via de Tread-app naar het toestel. Het lukt gelukkig wèl de "via-punten" te exporteren, als je het toestel verbindt met een kabel met de PC. In MyRouteApp doe je dat b.v. met Exporteren, en dan kiezen uit de juiste connector (Garmin Zumo XT). Als je daarna de Route of het Spoor opent op het toestel, dan importeer je eerst de nieuwe bestanden, en dan zie je later keurig de oranje vlaggetjes terplaatse (= de "via-punten"). Dit is echt handig als je b.v. persé langs een bepaald punt wil komen en er wil stoppen, b.v. een mooi uitzicht of een nette parkeerplaats. Dan hoef je niet telkens zo'n rit op te splitsen (wat ik eerst altijd deed). Misschien hebben jullie hier wat aan.
Ik ben een overstapper van TT en de XT2 nog een beetje aan het uitzoeken.

@Thijs B., is het voor jou geen optie om POI's (in MRA) te gebruiken? Thuis op het scherm op de Garmin (heb er nog niet mee gereden) staat er dan ook een naam bij (bv 'Mooi uitzichtpunt' of 'rechtdoor om af te snijden'). Op die manier kan ik vanuit MRA-app gewoon de boel in de Thread-app gooien (de gpx heeft dan route, track en POI's)

De POI's in MRA (die zitten in een route) kan je kiezen uit een voorgedefinieerde lijst of zelf op de kaart pinnen. Op de XT2 kan je ook nog de icoontjes aanpassen van de POI's... Moet alleen nog uitzoeken hoe ik dat in 'bulk' doe vanuit MRA, want op de XT2 is dat wel wat gedoe!

En nog 1 vraag over je stappen plan: Zou je willen aangeven waarin je welke stap doet? Thread App? Xt2? PC? Thanks!...
 
Laatst bewerkt:
De Tread-app op mijn Iphone vernaggelt veel routes heb ik gemerkt. Werken met Garmin-Explore is wat mij betreft erg gebruikers-onvriendelijk. Daar ben ik mee gestopt.

Ik maak al mijn routes/ritten met MRA op een Windows-PC, daarna opslaan als een Gpx 1.2 (route, track, POI) op de PC. Daarna dat bestand kopiëren naar het micro-SD kaartje dat in de Garmin XT-2 zit.

En vandaar uit installeren op het toestel zelf, dat werkt het prettigst, althans bij mij .....
 
Bij mij ook, vind die werkroute zelfs makkelijk.
De thread app gebruik alleen om ...eigenlijk nergens voor.
In februari een cursus van MRA, eens kijken of het nog makkelijker kan.
Voor aldiegene die nog moeite hebben met de zumo xt2 en MRA....er staan diverse cursussen gepland met verschillend nivo
 
Als ik iets vervelend vind is routes met snoertjes over zetten. Omzetten van een track naar een route op de XT2 werkt tot nu toe echt prima en dan is werkt de Tread app ook naar behoren (gpx 1.1 met track en POI, geen route). En door de track zichtbaar te maken als dikke lijn (zie instructies Thijs B) zie je ook of het goed gaat. Eventuele 'verplichte' stop tussenpunten markeer ik als POI in MRA en deze gaan ook netjes mee.

De POI functionaliteit in MRA is sterk verbeterd (voorheen deed ik het met de VIA punten). Je kan kiezen uit 'voorgeselecteerde', maar eigenlijk voeg ik ze gewoon handmatig toe ('afsnijpunt', 'extra loop', 'kasteel', 'uitkijkpunt'). Mooie is dat je de tekst ook gewoon ziet op de XT2 tijdens het rijden...

Als ik zin heb zal ik een keer een blogje schrijven op mijn website over de XT2 (als TT overstapper), maar dan wil ik er eerst even goed mee gereden hebben...

Resultaat: Roze route + zwarte track (onder de route en een alternatieve route) + donkerrode alternatieve route

XT2.png


En hier een POI bij start alternatieve route (moet het wat korter gaan opschrijven)

POI.png
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je precies met de POI optue...ik ken dat binnen MRA alleen als dat ik POI kan activeren om op de kasrt bijv tankstations zichtbaar te krijgen.
Of bedoel de grafische icoontjrs zoals brandstof die je bij een punt kunt plaatsen ?
 
1) Als je in MRA een route open hebt staan, kan je via het hamburgermenu naar Points of Interest.
2) Klik tabje beheren
3) klik toevoegen
4) Klik ergens op de kaart (net iets naast de routelijn, anders zet 'ie een routepunt neer)
5) Geef het beestje een naam

De POI's worden per route opgeslagen en gaan mee in de gpx download. Je kan op de XT nog icoontjes kiezen, maar dat is mij teveel werk. Je kan de POI immers lezen en dat is voor mij genoeg...

In onderstaand voorbeeld heb ik de eerste 2 POI's uit de 'zoeklijst' aangevinkt en de rest handmatig toegevoegd... De POI komt overeen met het plaatje van de XT2 hierboven...

mra.png
 
Als ik iets vervelend vind is routes met snoertjes over zetten. Omzetten van een track naar een route op de XT2 werkt tot nu toe echt prima en dan is werkt de Tread app ook naar behoren (gpx 1.1 met track en POI, geen route). En door de track zichtbaar te maken als dikke lijn (zie instructies Thijs B) zie je ook of het goed gaat. Eventuele 'verplichte' stop tussenpunten markeer ik als POI in MRA en deze gaan ook netjes mee.

De POI functionaliteit in MRA is sterk verbeterd (voorheen deed ik het met de VIA punten). Je kan kiezen uit 'voorgeselecteerde', maar eigenlijk voeg ik ze gewoon handmatig toe ('afsnijpunt', 'extra loop', 'kasteel', 'uitkijkpunt'). Mooie is dat je de tekst ook gewoon ziet op de XT2 tijdens het rijden...

Als ik zin heb zal ik een keer een blogje schrijven op mijn website over de XT2 (als TT overstapper), maar dan wil ik er eerst even goed mee gereden hebben...

Resultaat: Roze route + zwarte track (onder de route en een alternatieve route) + donkerrode alternatieve route

Bekijk bijlage 1956267

En hier een POI bij start alternatieve route (moet het wat korter gaan opschrijven)

Bekijk bijlage 1956268
Zelfde hier, wil ook geen kabeltjes of BaseCamp meer gebruiken als het niet echt hoeft. Maakte sowieso al mijn routes al met MRA en voorheen met mijn oude zumo 550 importeerde ik die eerst weer in BaseCamp om de route op de juiste kaart te laten herberekenen en dan naar de Zumo te schoppen. Nu gewoon de route in MRA maken op wat voor device dan ook (tel. tablet op pc) en dan op de telefoon even in de Tread app zetten en hij staat automatisch op de XT2. Track gebruiken en gaan. Nu ook bij meerdaagse tochten alleen een tabletje mee en geen laptop meer nodig. Ideaal. FF wat uitzoeken wat het beste was want ik was voorheen gewent met routes en geen tracks te werken. Routes blijft een gekloot via de Treadapp vind ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan