Ex politiemotor kopen verstandig?

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
147
63
Tiel
Een vriend van mij die in de USA woont heeft een ex-politiemotor gekocht.
Ik vraag me af of dat verstandig is. Soms kun je hier ook wel een ex-politiemotor kopen.
Ik denk dat zo een ding erg mishandeld is. Vooral het met koude motor plankgas vertrekken. Of heel lang met slakkengangetje riden.
En dat geldt ook voor politieauto 's en brandweerauto 's , denk ik.
Er wordt altijd door techneuten gezegd dat een motor om zeep geholpen wordt door direct na de koude start vol vermogen en hoge toeren te gaan.
En dat lijkt voor hybride auto 's ook op te gaan Daar wordt de benzine motor ingeschakeld als er veel vermogen wordt gevraagd.
Hoe zijn de praktijd ervaringen hier onder jullie met motoren die "niet verwend worden" door netjes warmrijden en nooit korte ritjes??
 
Overigens heeft het brandweerkorps waar ik onlangs was, geen standverwarming meer. Ik zocht naar de stekker, die was er niet meer. Niet meer nodig. Hun voertuigen begrensden zelf het motorvermogen als de motor nog koud is, werd trots opgemerkt. Ik vroeg me hardop af hoe handig dat is als je écht haast hebt… Daarop kon men geen antwoord geven :+
De toerenbegrenzer van mijn BMW gaat ook in fasen omhoog van 4.000, 6.000 rpm naar 10.000 rpm. :)
 
De toerenbegrenzer van mijn BMW gaat ook in fasen omhoog van 4.000, 6.000 rpm naar 10.000 rpm. :)

en dan is er ook een verschil in een wedstrijd rijden op een circuit en op de openbare weg met blauwblauw/sirene zsm van het ene punt naar het andere komen.

Op het circuit ontkom je niet aan hoge toeren en uit het blok halen wat erin zit. Je weet waar je rijdt, wie er voor je rijden, glad asfalt, geen ander verkeer, geen kruisend verkeer, geen stoplichten enz enz.

Op straat gaat het om een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid. Kijk en zie mogelijkheden je weg af te korten, stil staan te voorkomen, langzaam rijden te voorkomen. Op straat heb je winst te halen in gelegenheden te zien om tijdwinst te pakken. Dat lukt niet als je bezig bent je motor in t rood te rammen, daar heb je rust en tactiek voor nodig.
De gevleugelde uitspraak tijdens het aanleren van spoedritten rijden is voor de leerlingen ook niet voor niets:" Kalm aan, we hebben haast" .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan