Ex politiemotor kopen verstandig?

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
147
63
Tiel
Een vriend van mij die in de USA woont heeft een ex-politiemotor gekocht.
Ik vraag me af of dat verstandig is. Soms kun je hier ook wel een ex-politiemotor kopen.
Ik denk dat zo een ding erg mishandeld is. Vooral het met koude motor plankgas vertrekken. Of heel lang met slakkengangetje riden.
En dat geldt ook voor politieauto 's en brandweerauto 's , denk ik.
Er wordt altijd door techneuten gezegd dat een motor om zeep geholpen wordt door direct na de koude start vol vermogen en hoge toeren te gaan.
En dat lijkt voor hybride auto 's ook op te gaan Daar wordt de benzine motor ingeschakeld als er veel vermogen wordt gevraagd.
Hoe zijn de praktijd ervaringen hier onder jullie met motoren die "niet verwend worden" door netjes warmrijden en nooit korte ritjes??
 
Ik weet dat justitie toen ze met de FJR reden er nogal wat in de handel zijn gekomen maar geloof maar dat die t onderhoud wel gehad hebben. En dat ze gebruikt zijn is niks mis mee, die jongens word wel op t hart gedrukt om daar fatsoenlijk mee om te gaan.
Ergo, niks mis mee om zo een aan te schaffen.
Maar ga jij er al vanuit dat ze de motor 'mishandelen' , kijk dan voor een exemplaar wat van een oud vrouwtje is geweest wat altijd binnen heeft gestaan.
😉
 
Ik ken genoeg mensen die echt geen gevoel voor techniek hebben. Die mishandelen hun auto en of motor door altijd met koude motor vol gas te gaan. En heel vaak hele korte stukjes rijden. Even 5 meter verplaatsen!! Onderhoud is voor hun de jaarlijkse APK keuring. En wat blijkt? Die motoren blijven het gewoon jaren prima doen . Soms denk ik, waarom ben ik toch zo bang uitgevallen.
 
Met auto's koop ik juist graag ex-lease bakken. Is dan geen politie spul, maar wordt ook mee omgegaan alsof t niet van jezelf is.

De reden dat ik dat doe is omdat ze:
- Schijtgoedkoop zijn.
- Direct koud mee gejaagd, maar wel over het algemeen lange ritten, minder stop/start is beter.
- De belangrijkste echter: Elke keer als de auto/dealer het aangeeft gewoon keurig ding naar de garage, maak alles maar, stuur de rekening maar naar de maatschappij/baas.

Als ze een boel slopen is een heleboel dus ook nieuw.
 
Ik ken genoeg mensen die echt geen gevoel voor techniek hebben. Die mishandelen hun auto en of motor door altijd met koude motor vol gas te gaan. En heel vaak hele korte stukjes rijden. Even 5 meter verplaatsen!! Onderhoud is voor hun de jaarlijkse APK keuring. En wat blijkt? Die motoren blijven het gewoon jaren prima doen . Soms denk ik, waarom ben ik toch zo bang uitgevallen.
Er zitten een paar missers in de logica...
 
Ik heb destijds deze ex-politie gekocht. Was niks mis mee. Behalve de gaten in de koffers voor zwaailicht en zo :P

1377794-3-2-2-779333.jpg
 
Zou zelf nooit een lease wagen of motor willen kopen die worden wel onderhouden maar slecht mee omgesprongen
Ach, ik heb nu al 2x een jonggebruikte ex-lease diesel gekocht (beide als poule-auto gebruikt). Geen centje pijn.

Corsa van 65dkm naar 285dkm gereden, toen is ie een halve meter korter gemaakt door busje achterop. Anders had dat ding nog jaren mee gekund.

Seat Leon nu ook al bijna 100dkm bijgeklokt. Enige klacht is een kraakje in het dashboard.

Je weet inderdaad niet hoe er in de lease periode mee om is gegaan, maar dat geldt net zo goed voor een niet-lease.

Op mijn werk is een gast die zn M3 in de toerenbegrenzer trekt als ie aan het eind vd werkdag de straat uit rijdt.... (en is geen lease ;))
 
Met auto's koop ik juist graag ex-lease bakken. Is dan geen politie spul, maar wordt ook mee omgegaan alsof t niet van jezelf is.

De reden dat ik dat doe is omdat ze:
- Schijtgoedkoop zijn.
- Direct koud mee gejaagd, maar wel over het algemeen lange ritten, minder stop/start is beter.
- De belangrijkste echter: Elke keer als de auto/dealer het aangeeft gewoon keurig ding naar de garage, maak alles maar, stuur de rekening maar naar de maatschappij/baas.

Als ze een boel slopen is een heleboel dus ook nieuw.
Maar als een lease auto aan het eind van zijn termijn/contract is wordt er niets meer aan gedaan.
Zelf ervaring mee, rij al bijna 30 jaar in bedrijfswagens.
Eerst waren ze eigendom en kon ik alles laten repareren, want ze hadden dan ook nog een goede inruilwaarde
Voor mij is het wel mijn 2e huisje, dus ben er zuinig op, netjes schoonhouden etc.
Dus als je die over kan nemen heb je er een prima koop aan, maar dat soort auto's moet je wel zoeken.
Leasemaatschappijen kunnen ontzettend moeilijk doen over onderhoud.
Vorig jaar wilden ze mijn banden niet vervangen, heb toen aan de contactpersoon gevraag dat als ik met mijn gezin in de vangrail terecht kom, ik hem dan ook kon bellen.
 
Ik heb twee keer een ex-politiemotor gehad: een BMW K1100LT en één van mijn huidige motoren, een Transalp 650.
Beide motoren waren/zijn in bovengemiddeld goede staat.
Je merkt het vooral aan alle bouten enzovoorts: niet kapot gesleuteld.
Er zullen vast wel slechte(re) exemplaren tussen zitten maar op basis van mijn steekproef van 2 exemplaren ben ik positief.
 
Volgens mij hangen alle brandweerauto's aan de 230V om de koelvloeistof warm te houden.
Is niet om de koelvloeistof warm te houden, is om alle apparatuur in de auto aan te kunnen houden en bij te kunnen laden.

En nou zijn brandweerauto's ook de slechtste voorbeelden. Die rijden alleen maar op hoog vermogen. Continu. En ook bij koude motor. Politiemotoren worden wat dat betreft meer warm gereden.
 
Laat ik nou het onderhoud aan de motoren van de politie van R,dam gedaan hebben en ik kan zeggen dat er authentieke slopers onder
die motoragenten zitten,ze slopen meer dan genoeg,ooit een nieuwe Transalp binnen gekregen waarvan de totale koppeling binnen 400km
vanaf nieuw totaal gesloopt was,een groot deel van de koppelingsplaten voering lag onder in het carter,dus diegene die de illusie
heeft dat agenten netjes op hun spullen zijn komt bedrogen uit,ze slopen genoeg,voordeel is wel dat alles gerepareerd word,
dat dan weer wel.Ook ooit eens staan praten met de chef die over het onderhoud gaat,de verhalen van die man laten
je haren overeind staan, ze slopen werkelijk alles aan politiewagens.
 
Laat ik nou het onderhoud aan de motoren van de politie van R,dam gedaan hebben en ik kan zeggen dat er authentieke slopers onder
die motoragenten zitten,ze slopen meer dan genoeg,ooit een nieuwe Transalp binnen gekregen waarvan de totale koppeling binnen 400km
vanaf nieuw totaal gesloopt was,een groot deel van de koppelingsplaten voering lag onder in het carter,dus diegene die de illusie
heeft dat agenten netjes op hun spullen zijn komt bedrogen uit,ze slopen genoeg,voordeel is wel dat alles gerepareerd word,
dat dan weer wel.Ook ooit eens staan praten met de chef die over het onderhoud gaat,de verhalen van die man laten
je haren overeind staan, ze slopen werkelijk alles aan politiewagens.
Zeker in de tijd dat ze nog op tweetakten reden?
 
Zeker in de tijd dat ze nog op tweetakten reden?
Nee,maar dat maakt niet uit,vroeger reed de lokale veldwachter op een 50cc 2takt motortje,dat ding stond ook regelmatig bij de
lokale fietsenmaker,ook toen sloopte ze al genoeg.:P En het idee dat een motoragent netjes de boel warm rijd kan ook
gelijk in de prullenbak,bij een oproep knallen ze zo snel mogelijk richting waar ze moeten zijn.
Persoonlijk zou ik ver weg blijven van een ex politie voertuig.
 
Laatst bewerkt:
Als je de motor koopt wetende dat je een ex politie motor koopt, een motor die potentieel een heel zwaar leven heeft gehad, en je hebt daar vrede mee, dan is er niks aan de hand.

Een nieuwe motor uit de showroom kan ook stuk :)
 
Die ouwe Belgische politie bmw die ik onder handjes had was echt heel netjes.
Alleen die weggeknipte bedrading van de toeters en bellen werkte behoorlijk op de zenuwen .
Wat een bende.

Maar mechanisch, voor z'n leeftijd en kilometers, was dat ding echt in een verbazende topstaat.

Maar.
Als je ze hier bij hun lokale garage wel eens ziet staan aan de overkant van het water denk je wel eens.
"oei.. " Die staan er wel heel vaak , hebben ze een 10 ritten voor de zomer nog niet vol ofzo ?
( op ten duur begin je redelijk de kentekens te herkennen zeg maar )
 
Die ouwe Belgische politie bmw die ik onder handjes had was echt heel netjes.
Alleen die weggeknipte bedrading van de toeters en bellen werkte behoorlijk op de zenuwen .
Wat een bende.

Maar mechanisch, voor z'n leeftijd en kilometers, was dat ding echt in een verbazende topstaat.

Maar.
Als je ze hier bij hun lokale garage wel eens ziet staan aan de overkant van het water denk je wel eens.
"oei.. " Die staan er wel heel vaak , hebben ze een 10 ritten voor de zomer nog niet vol ofzo ?
( op ten duur begin je redelijk de kentekens te herkennen zeg maar )

sommige motoren worden veelvuldig gebruikt voor trainingen/instructie. Dan gaan de banden en remmen ook harder eh.

Dat van de bedrading ken ik heel goed ja "oh hier loopt niet origineel draad, tot daar kan ik het zien zitten, *knip knip*" klaar

:')
 
Terug
Bovenaan Onderaan