echte snelheid, teller snelheid

JeGo

MF veteraan
10 okt 2007
4.744
59
weet iemand waarom je werkelijke snelheid lager ligt als de
snelheid op je kilometer teller?
 
Afwijkingen zijn onvermijdelijk (zelfs banden types / -slijtage spelen mee) dus voor de "veiligheid" zijn de meeste tellers iets te optimistisch afgesteld. Bovendien levert het vermakelijke visserslatijn op in het "Je hoogste snelheid ooit" onderwerp :+
 
Interessanter -vind ik- de gemiddelde marge die hier op zit. Rijd zelf met GPS en schrok laatst wel van de afwijking. Nu was dit een Sigma tellertje, dus die valt nog bij te stellen. Maar wat is nu de gemiddelde afwijking op een nieuwe motor?

Kan me vaag herinneren dat ik ergens ooit eens 10% voorbij heb zien komen, maar hoor het graag van ervaringsdeskundigen. Zijn toch vast wel mensen met een 2006/2007 motor met minder dan 10K op de teller en een GPS? Hoeveel wijkt de teller af bij:

  • 50 km/h;
  • 100 km/h;
  • 150 km/h;
 
Interessanter -vind ik- de gemiddelde marge die hier op zit. Rijd zelf met GPS en schrok laatst wel van de afwijking. Nu was dit een Sigma tellertje, dus die valt nog bij te stellen. Maar wat is nu de gemiddelde afwijking op een nieuwe motor?

Kan me vaag herinneren dat ik ergens ooit eens 10% voorbij heb zien komen, maar hoor het graag van ervaringsdeskundigen. Zijn toch vast wel mensen met een 2006/2007 motor met minder dan 10K op de teller en een GPS? Hoeveel wijkt de teller af bij:

  • 50 km/h;
  • 100 km/h;
  • 150 km/h;

Hoezo minder dan 10K op de teller :? Mijn motor heeft meer dan 70K op de teller een ook een tellerafwijking. Hoeveel precies weet ik niet. Boeit me eigenlijk niet zoveel :P
 
Afwijkingen zijn onvermijdelijk (zelfs banden types / -slijtage spelen mee) dus voor de "veiligheid" zijn de meeste tellers iets te optimistisch afgesteld. Bovendien levert het vermakelijke visserslatijn op in het "Je hoogste snelheid ooit" onderwerp :+
:^
En die 'veiligheid' heeft vooral te maken met de veiligheid van de fabrikanten. Elk meetinstrument heeft een afwijking, die statistisch te bepalen is. Een fabrikant wil het risico natuurlijk niet nemen dat zijn teller te weinig aangeeft, en hij een klant aan de lijn krijgt die een boete heeft gekregen (of erger) terwijl hij volgens de teller nog onder de limiet zat.
Ik kan me ook herinneren, al weet ik dat gedeelte niet helemaal zeker meer, dat een teller niet te weinig aan mag geven.
Vandaar dat ze het gemiddelde van de tellers te hoog afstellen, zodat ze ook als ze aan de ondergrens zitten, nog net genoeg aangeven. Dan krijgen ze geen problemen.
 
tuurlijk zijn kleine afwijkingen onvermijdelijk maar ik hoor vaak wat groter afwijkingen dan degene die door banden worden veroorzaakt
 
Ok, op de teller (voor zover ik het kon zien) 260km/h.....

En voor de volledigheid, A31 in Duitsland op een zondagmorgen.

full
 
Hoezo minder dan 10K op de teller :? Mijn motor heeft meer dan 70K op de teller een ook een tellerafwijking. Hoeveel precies weet ik niet. Boeit me eigenlijk niet zoveel :P
Ik ga er even vanuit (wellicht onterecht) dat hoe ouder de motor is, er ander factoren in het spel zijn die de afwijking beinvloeden. Daarom ben ik benieuwd naar hoe groot die afwijking fabrieks-af is.

Maar omdat de doelgroep '0 < x < 100km' vrij klein is, leek '0 < x < 10000km' me een stuk reëler... ;)
 
Ik heb het even geprobeert, maar ik heb moeite om het uit te leggen.
Het is in ieder geval verboden voor een snelheidsmeter om een lagere snelheid aan te geven dan er werkelijk gereden wordt. Door deze regeling moet een snelheidsmeter altijd iets meer moeten aangeven dan de werkelijk gereden snelheid, omdat er rekening moet worden gehouden met de foutmarge in de meting van het instrument.
 
Ik ga er even vanuit (wellicht onterecht) dat hoe ouder de motor is, er ander factoren in het spel zijn die de afwijking beinvloeden. Daarom ben ik benieuwd naar hoe groot die afwijking fabrieks-af is.

Maar omdat de doelgroep '0 < x < 100km' vrij klein is, leek '0 < x < 10000km' me een stuk reëler... ;)

Met een splinternieuwe auto

120 = 128 op teller
142 = 150 op teller
80 = 86 op teller
50 = 56 op teller
184 = 194 op teller
 
Laatst bewerkt:
aprilia sl1000 falco (2000): 127
yamaha r6 (2000): rond de 140....

Beide met de normale vertanding en de bandenmaat die er op hoort.

helaas zijn ze bij aprilia tegenwoordig ook weer mee gaan overdrijven als in die bouwjaren...
 
Laatst bewerkt:
wss ze tomtom... Vraag me wel af of tomtom ook nog is afwijking heeft?
Maar ik heb ook wel in een Renault gereden, en die teller was exact gelijk met de tomtom!
maar vooral met de motor, is het fijn om nog een beetje marge te hebben...
280 op de teller is weliswaar 265 echte km's, maar qua gevoel is het toch een dikke 280 :P en daar gaat et om!
 
Vergelijking fietscomputertje met de originele teller Yamaha XJ900F

teller = 50 fietscomputer =44
100 88
150 135
 
Met de Cbr600rr7 rijd je harder dan de teller aangeeft.
Staat er op de teller 68 dan zegt het bord U rijdt 75 en begint als een gek te flikkeren.
 
Met de Cbr600rr7 rijd je harder dan de teller aangeeft.
Staat er op de teller 68 dan zegt het bord U rijdt 75 en begint als een gek te flikkeren.

Ik vraag het me ook af, want de flitser staat wel afgesteld op tellersnelheid en niet op echte :+
 
aprilia sl1000 falco (2000): 127
yamaha r6 (2000): rond de 140....

Beide met de normale vertanding en de bandenmaat die er op hoort.

helaas zijn ze bij aprilia tegenwoordig ook weer mee gaan overdrijven als in die bouwjaren...

aprilia heeft het altijd al beter gedaan met die tellers ivm andere merken :Y

merk ik ook als ik op 210 zit met m'n rsje zit m'n kompaan met z'n rgv al ruim de 220 gepasseerd
 
De fout marge ligt tussen de 8 en 12 % en is vaak ook nog snelheids afhankelijk.
Bij mijn hayabusa was het ongeveer 8% bij 50 km/u en 12 % bij 300 km/u. De referentie is een Garmin 2820 gps.
 
Terug
Bovenaan Onderaan