Doorrijders topic. Weer of geen weer.

Vandaag een 'embrace the rain' tocht gedaan. Was er helemaal klaar mee dat mijn hele weekeind bankhangen werd door het weer.

Regenpak en Gore-Tex laarzen gepakt en gaan rijden. Ben vanuit Haarlem via Enkhuizen en de Markerweerdijk naar hert Woudagemaal gereden. Retour 320km. Onderweg stiekem nog best leuk gehad en zelfs een dubbele regenboog gespot.


Het gemaal draait nu overuren door de regen en is daardoor in werking te bezoeken. Normaal zijn dat maar enkele dagen per jaar. Mooi stukje techniek zo'n 100 jaar oud stoomgemaal.


20240103_152653.jpg
20240103_153221.jpg
20240103_152629.jpg
20240103_140617.jpg
 
Hier ook een doorrijder met 115km per dag. Rij op een NC750X DCT uit 2014 met nu ongeveer 130000km op de klok.
Alleen bij sneeuwval hou ik er mee op. Heb een gelamineerd Gore-tex pak gekocht in oktober van Stadler ; kost wat natuurlijk, maar
die 10 jaar garantie op waterdichtheid vond ik wel een goeie na 2 keer een pak dat binnen 3 jaar lek raakte.(buiten de garantie uiteraard:() Voor de echt koude dagen heb ik een verwarmd jack en handschoenen (dan vriest het dus) en natuurlijk het thermo ondergoed. Ik heb nog nooit iets gedaan aan roestpreventie bij de NC en als ik er naar kijk zijn alleen wat beugels wat wit uitgeslagen. Doe zelf het onderhoud en doe dan ook de controle op roest, maar dus nog niks te melden en dat na 7 jaar gebruikt te zijn jaarrond :t Heb een NT110DCT in bestelling die straks het stokje gaat overnemen; de NC is iets te krap bemeten voor het lijf en dat ga ik nu toch wel merken op mijn 57e.......................
 
Ondertussen gaat het hard met de neerslag in 2024. Sommige delen van het land hebben tussen 1 en 3 januari al meer dan 70% van de norm voor januari gehad aan regen. Met vandaag erbij is de kans groot dat sommige delen nu al boven de norm uitkomen.

Dat is een veel mooiere rit dan mijn woonwerk rit:t
Stukje verder hoop ik ook ;)

Hier ook een doorrijder met 115km per dag. Rij op een NC750X DCT uit 2014 met nu ongeveer 130000km op de klok.
Alleen bij sneeuwval hou ik er mee op. Heb een gelamineerd Gore-tex pak gekocht in oktober van Stadler ; kost wat natuurlijk, maar
die 10 jaar garantie op waterdichtheid vond ik wel een goeie na 2 keer een pak dat binnen 3 jaar lek raakte.(buiten de garantie uiteraard:() Voor de echt koude dagen heb ik een verwarmd jack en handschoenen (dan vriest het dus) en natuurlijk het thermo ondergoed. Ik heb nog nooit iets gedaan aan roestpreventie bij de NC en als ik er naar kijk zijn alleen wat beugels wat wit uitgeslagen. Doe zelf het onderhoud en doe dan ook de controle op roest, maar dus nog niks te melden en dat na 7 jaar gebruikt te zijn jaarrond :t Heb een NT110DCT in bestelling die straks het stokje gaat overnemen; de NC is iets te krap bemeten voor het lijf en dat ga ik nu toch wel merken op mijn 57e.......................
Welkom! Weer een doorrijder op een Honda NC750! Serieuse meters ook wel, 115km per dag.

Bijzonder dat je geen roestpreventie doet, staat de motor binnen of buiten?
 
Met die harde wind van de afgelopen weken heb ik nu ruim een week ff niet gereden.
Zeker nadat ik even 4 meter door meerdere rukwinden op de andere weghelft ben geblazen.

Voor morgen en overmorgen ziet het er weer wat rustiger uit.
Dus een tripje naar het werk in Venlo op donderdag (182 km) en een tripje naar Amsterdam op vrijdag (164 km) gaat weer lekker op mijn nieuwe v-strom 1050. Sinds eind augustus toch al ruim 10.000 km mee gereden.
 
Volgende week wordt vorst verwacht.
Hoe is jullie ervaring op de snelweg als het vriest? Is het daar sneller glad of juist niet? En dan met name 's nachts, als er dus weinig op gereden wordt. Eigenlijk wil ik niet 2 weken niet rijden, maar uitglijden op de snelweg zit ik ook niet op te wachten...

Heb gisteren en vanavond de auto gepakt vanwege de storm. Morgenavond gaat de motor weer mee naar werk.
 
Droge vorst is veel beter dan regen. Koud maar droog wegdek is voorspelbaar. Natte vorst vind ik wel behoorlijk scary.

Bij natte vorst rij ik heel voorzichtig in bochten en skip ik alle kleine buitenwegen.
 
snelweg word wel veel gebruikt dus lijkt me sterk dat het flink vriest daar, ik zelf rij ook gewoon door heb ook niks anders hiervoor een mp3 en daarvoor een zip
 
Droge vorst is veel beter dan regen. Koud maar droog wegdek is voorspelbaar. Natte vorst vind ik wel behoorlijk scary.

Bij natte vorst rij ik heel voorzichtig in bochten en skip ik alle kleine buitenwegen.
Hangt er inderdaad van af of de nattigheid volgende week al weg is voordat het gaat vriezen. -6 staat er op de voorspelling hier voor volgende week 's morgens.
 
en skip ik alle kleine buitenwegen.
Dit. Snelweg en doorgaande wegen in de stad zijn relatief veilig. Kleine buitenwegen moet je gewoon niet komen.

Ik dacht in de winter eens een file af te snijden met de auto. Ineens stond ik dwars op de weg, met m'n kont bijna in de sloot. Toen kwam ik er achter dat je met slecht weer amper de pechhulp kunt bereiken, en als je ze te pakken krijgt, kun je uren op wachten voordat je aan de beurt bent.
 
Gisteren onze eerste "echte" rijles gehad.
Ik" wat een vreselijk takkeweer, regen en harde wind." Onze instructeur:" Ach, we hebben alleen mooi weer en heel mooi weer om motor te rijden, en vandaag is het mooi weer."
No such thing as bad weather; just bad equipment.
Edit: morgenvroeg weer voor het eerst, ik zou het toch ook wel fijn vinden als het een keer niet regent hoor.
 
Volgende week wordt vorst verwacht.
Hoe is jullie ervaring op de snelweg als het vriest? Is het daar sneller glad of juist niet? En dan met name 's nachts, als er dus weinig op gereden wordt. Eigenlijk wil ik niet 2 weken niet rijden, maar uitglijden op de snelweg zit ik ook niet op te wachten...

Heb gisteren en vanavond de auto gepakt vanwege de storm. Morgenavond gaat de motor weer mee naar werk.
Snelwegen zijn meestal beter geprepareerd (met pekel) dan andere wegen.
Vooral op-/afritten zijn soms spannend.
Wat ik vooral nadeel vind, zeker 's nachts als je 130 mag is dat de wind chill nog extra toeneemt wegens snelheden >128 km/u.
Helemaal tegen de wind in, verder is het dan nog wel eens frisser dan overdag met een mager zonnetje.

Ach, dan merk je dat je helm wel ventilatie heeft, vind dat bij andere omstandigheden soms niet voelbaar.

:]En bij wind: vooral niet doorschakelen, maar terugschakelen. :]
Hoe lager de versnelling, hoe meer gyroscopisch effect (in je blok).
Natuurkunde werkt, echt!.
 
Snelwegen zijn meestal beter geprepareerd (met pekel) dan andere wegen.
Vooral op-/afritten zijn soms spannend.
Wat ik vooral nadeel vind, zeker 's nachts als je 130 mag is dat de wind chill nog extra toeneemt wegens snelheden >128 km/u.
Helemaal tegen de wind in, verder is het dan nog wel eens frisser dan overdag met een mager zonnetje.

Ach, dan merk je dat je helm wel ventilatie heeft, vind dat bij andere omstandigheden soms niet voelbaar.

:]En bij wind: vooral niet doorschakelen, maar terugschakelen. :]
Hoe lager de versnelling, hoe meer gyroscopisch effect (in je blok).
Natuurkunde werkt, echt!.
Bedankt voor de tip over de versnelling!
Had er niet aan gedacht om in een lagere versnelling te rijden, omdat m'n motor (in tegenstelling tot m'n auto) gewoon vaart kan maken bij harde wind in z'n hoogste versnelling. Zal komende nacht wel terugschakelen, aangenomen dat het waait.
 
Tja, als inwoner van Noord-Holland en berijder van de A9 ben ik wel gewend aan wind. Altijd schuin tegen en het liefst windkracht 8 of 9 uiteraard.
Ik laat me niet tegenhouden door wind iig, dan kan ik nog maar 50 dagen per jaar naar mijn werk op de motor......... Het helpt wel dat je na verloop van tijd precies weet waar je de rukwinden kan verwachten: voorbij de bomenrijen en vrachtwagens, bij de Wijkertunnel, Rottepolderplein en de afrit naar de A4 richting Schiphol:+
 
En ontspannen, laat de motor maar bewegen in de wind.
Wat ook helpt -geen idee waarom, heb er geen natuurkundige verklaring voor- is de knie uitsteken aan de kant de wind vandaan komt.
 
Tja, als inwoner van Noord-Holland en berijder van de A9 ben ik wel gewend aan wind. Altijd schuin tegen en het liefst windkracht 8 of 9 uiteraard.
Ik laat me niet tegenhouden door wind iig, dan kan ik nog maar 50 dagen per jaar naar mijn werk op de motor......... Het helpt wel dat je na verloop van tijd precies weet waar je de rukwinden kan verwachten: voorbij de bomenrijen en vrachtwagens, bij de Wijkertunnel, Rottepolderplein en de afrit naar de A4 richting Schiphol:+
Bekend stuk, brug over zijkanaal C rij ik ook vaak op de N202 en A9, daar kan je ook serieuze wind pakken.

Mijn oplossing meer gas voor meer stabiliteit en ontspannen en de krachten gewoon naar de motor laten gaan, laat de motor het oplossen

Tegen gewicht?
Ook, maar voornamelijk de verandering in luchtweerstand denk ik.

Wind duwd je een richting in, door de knie in de andere richting uit te steken creer je meer luchtweerstand aan die kant. Door een ongelijke weerstand wordt je automatisch naar de kant van meer weerstand getrokken(denk niet goed functionerende remmen van een auto, waarbij je afwijkt naar de kant waar je remmen wel goed functioneren).

Je hebt daardoor dus twee tegengesteld werkende krachten, die elkaar 'verhelpen'.
 
Bedankt voor de tip over de versnelling!
Had er niet aan gedacht om in een lagere versnelling te rijden, omdat m'n motor (in tegenstelling tot m'n auto) gewoon vaart kan maken bij harde wind in z'n hoogste versnelling. Zal komende nacht wel terugschakelen, aangenomen dat het waait.
En je been laten hangen zoals Rossi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan