Even een technisch intermezzo :
Zoals gezegd heb ik de CB450 met 1533 mijlen op de teller in mijn bezit gekregen, dat is inmiddels weer 3 jaar geleden. Na ik de motor heb nagekeken, het blok heb vastgezet, en de banden heb vervangen, ben ik ermee gaan rijden.
Uiteraard heb ik ook, voordat ik met de motor ben gaan rijden, de olie vervangen en heb ik het centrifugaal filter schoon gemaakt. Omdat de moderne oliën detergerend (reinigend) zijn is het belangrijk dit in het begin vaak te doen. Ondanks dat er maar 1533 mijlen op de teller stond ben ik daar niet vanuit gegaan, en dus kon er veel vuil loskomen. In het begin heb ik om de 250 mijl het filter steeds schoongemaakt en de olie verwisseld.
Zoals gewoonlijk bij het omschakelen naar een krachtig reinigende olie begonnen een aantal (uitgedroogde) oliekeerringen (kickstarter keerring, schakellaskeerring en de ontstekingskeerring) een beetje te lekken, maar na vervanging door nieuwe keerringen was dat snel verholpen.
Ook de pakkingen van het dynamodeksel en het koppelingsdeksel begonnen een beetje te zweten, en dat doen ze nu nog (worden ook vervangen deze winter).
Over het algemeen wordt het als een risico gezien om over te schakelen naar een moderne olie in een oudere fiets, en er doen derhalve nogal wat geruchten de ronde.
Ook bij mij begonnen een aantal pakkingen te lekken, en ook een aantal keerringen. Nu is het zo dat je dit kunt wijten aan de soort olie die je gebruikt, ik wijt het echter aan de staat van de pakkingen en keerringen. Als keerringen zijn verhard, en de veren aan de binnenzijde zijn verslapt zijn na 40 jaar is het niet meer dan logisch dat dat gebeurt. De reinigende werking van een moderne olie reinigt ook de aangekoekte laag op de keerring lip, waardoor deze gaat lekken.
Het is wel belangrijk om een olie te gebruiken met een basis viscositeit die door de fabrikant is opgegeven, in dit geval is dat een 30W.
Na de winter ga ik over op een vol-syntheet (Castrol Power RS Racing 4T / 10W-50), maar omdat de viscositeit erg afwijkt van de door Honda geadviseerde viscositeit van 30W moet ik een paar technische wijzigingen door voeren.
Omdat het smeer systeem van de Bomber erg afwijkt van de eerdere fietsen van Honda (bv de CB72/77 serie) kan je niet klakkeloos overgaan op oliën met een veel lagere viscositeit.
Ten eerste zijn de nokkenassen in een Bomber blok gelagerd in aluminium lagerkappen (dit zijn de zo kenmerkend voor de CB450 serie gevormde dekseltjes). Ten tweede is de opbrengst van de originele pomp (type plunjerpomp) nauwelijks toereikend voor dit blok.
Dit kenmerkt zich bv door de tijd die de olie nodig heeft om bij een koude start in de kop te komen, dit kan maar zo een minuut duren. Om te voorkomen dat de nokkenassen en de slepers te veel inslijten bij een koude start na een lange stilstand (bv winterstop), demonteer ik altijd de nokkenas deksels zodat ik de nokken even goed kan oliën (met de hand) tijdens de start. Als de CB450 K0 eenmaal regelmatig wordt gebruikt is dit niet meer nodig, er blijft dan genoeg olie hechten aan de nokken om schade te voorkomen.
Honda heeft dat ook onderkend, en een van de wijzigingen het volgende type CB450 (de CB450 K1, uitgebracht in 1968) heeft dan ook een grotere diameter zuiger (3 mm), wat resulteert in een grotere opbrengst.
Hier is de originele gietijzeren pomp uit een CB450 K0 :
en hier een (nieuwe) aluminium pomp voor de latere types :
Een CB72/77 kan wel gewoon op de veel dunnere vol-synthetische oliën draaien. Alles is gelagerd met kogel- of rol lagers. Ook draait de (tandwiel) pomp van een Honda CB72/77 veel sneller, en is de lek (terugslag), mits de pomp in goede staat is, veel lager.
Het hele olie distributie systeem in een Bomber is ontworpen vanuit een geheel andere filosofie dan de latere Honda motorblokken, derhalve is het niet verstandig een veel lagere viscositeit te gebruiken in dit blok, tenzij er een aantal ingrijpende technische wijzigingen plaats vinden.
Op dit moment ben ik een tweede CB450 K0 blok aan het opbouwen, die al deze wijzigingen krijgt, en zal derhalve ook een volsyntheet gaan gebruiken.
Hier zal een oliepomp in worden gebruikt van
Cappellini, deze dus :
Het filterhuis van Cappellini zal ik niet gebruiken, daar maak ik zelf een ander voor, op basis van een origineel oliefilterdeksel, zodat van buiten af niets te zien zal zijn
Dit blok zal (tijdelijk) in deze fiets zijn dienst doen, zodat ik op mijn gemak het originele blok kan "opkuisen".