BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Mooi die rode RT.
De rode onderste kant van de fender zou ik zwart maken.

De rode tip van de topkuip vind ik ook wel mooi; het maakt de RT minder tetris-look.
 
.....
3) De beugels vind ik bij mijn LC juist meer meegeven dan de beugels op mijn toenmalige 2010-DOHC. De beugels en het top-kofferrek zijn van kunsstof, terwijl ze volgens mij op de DOHC van aluminium waren.

Het is een bijzonder soort kunststof. Als ik er met de ring tegen aan tik, klinkt het, verhip metalig. Dus handig gedaan door BMW. El Cheapo duur doen.

Zou het kunnen zijn dat ze gewoon steviger zijn aangedraaid bij mij op Spätzi en bij jou op de ex-DOHC? Dat ie bij mij daarom “steviger” aanvoelt? Omdat het kunststof is moet je uiteraard oppassen met TE stevig aandraaien. Op enig moment zegt er iets “krak”.

Het geeft me wel vertrouwen bij het terug garage in duwen. Dat solide gevoel.

Net weer ff lekker binnendoor geslingerd. Ben erg in mijn nopjes met het brandstof verbruik. Kruipt aardig dicht tegen het verbruik dat ik op de RS had aan.

HSC doet het soepeler dan ik had verwacht. Ik had me ingesteld op een soort “touwtrekken-en-dan-ineens-loslaten” effect bij het wegrijden, maar het ging gewoon soepel (voor het stoplicht tegen de dijk op stil staand met HSC en vervolgens wegrijden).

Knipperlichtjes gaan helaas niet op basis van hellinghoek meting na een bocht uit. De nieuwe Multistrada’s hebben die functie wel. Aan de andere kant: dan wordt je een nog luiere rijder als je dat ook al niet meer hoeft te doen...
 
Het is een bijzonder soort kunststof. Als ik er met de ring tegen aan tik, klinkt het, verhip metalig. Dus handig gedaan door BMW. El Cheapo duur doen.

Zou het kunnen zijn dat ze gewoon steviger zijn aangedraaid bij mij op Spätzi en bij jou op de ex-DOHC? Dat ie bij mij daarom “steviger” aanvoelt? Omdat het kunststof is moet je uiteraard oppassen met TE stevig aandraaien. Op enig moment zegt er iets “krak”.

Het geeft me wel vertrouwen bij het terug garage in duwen. Dat solide gevoel.

Net weer ff lekker binnendoor geslingerd. Ben erg in mijn nopjes met het brandstof verbruik. Kruipt aardig dicht tegen het verbruik dat ik op de RS had aan.

HSC doet het soepeler dan ik had verwacht. Ik had me ingesteld op een soort “touwtrekken-en-dan-ineens-loslaten” effect bij het wegrijden, maar het ging gewoon soepel (voor het stoplicht tegen de dijk op stil staand met HSC en vervolgens wegrijden).

Knipperlichtjes gaan helaas niet op basis van hellinghoek meting na een bocht uit. De nieuwe Multistrada’s hebben die functie wel. Aan de andere kant: dan wordt je een nog luiere rijder als je dat ook al niet meer hoeft te doen...
Oh ik ben niet bang dat de steunen of topkofferrek zullen afbreken hoor.

De HSC moet ik nog eens ergens gaan oefenen, ik ben er nog geen vrienden mee en was tot nu weer vergeten dat mijn LC dat ook heeft (klinkt dat even slecht...).

Verbruik 1:20+ haal de LC makkelijk, rijstijl en wegtype afhankelijk.

De knippers staan en stonden bij de DOHC op niet-automatisch uit. Ik vond ze vaak te snel uitgaan.

Heeft je 1250 ook de schakelassistente?
 
Vandaag lekker motor gereden.
Mw.Ootje moest studeren in de buuRT van het pittoreske Berkenwoude. Mooi ritje, maar ze zou daar wel even bezig zijn.
Dus tijd genoeg om "even" het petflesje op te halen, welke in de stad West-Kapelle zou moeten liggen.
En ja hoor Daar wassie.

Het is toch altijd weer een end weg, maar wel weer leuk om de bootjes bijna over het strand te zien varen.
Ook de Zeelandbrug en het Hellegatsplein waren wel leuk om eens bereden te hebben.

Toch vanmiddag "effe" zo'n 475 km. wegge-eR-Teet. :) :)


img_20190709_142938-jpg.1408121
 
Laatst bewerkt:
Eens !

Ons reed destijds een 1150RT, en in de avonduren bij de intro, eind 2005, van de toen nieuwe 1200RT moest ik NOGAL wennen aan de vorm van de nogal (vond ik toen) hoekige 1-punt-2.
En dan helemaal die maffe beugel over de tank ; wat een totale onzin !

De LC heeft nog steeds (in mijn optiek) een te lange, een te zware neus. Vooral van opzij gezien.
En niet zo'n maffe tankbeugel (of een sooRTgelijk iets om een tanktas op vast te klikken).

Jaren later..., na een rode ;) en na wat sommigen vinden, een groene ;) 1.2 DOHC versie, kan ik en het model van de totale fiets, inclusief die lijpe tankbeugel nog steeds ENORM waarderen... :Y
De tanktas bevestiging op de oer 1200 is briljant. Ik kwam de motor niet op en af als de de tanktas er op zat, maar door het klik af-klik op systeem geen probleem. Nu heb ik geen tanktas meer.
Nadelen van de oer R1200RT: de spiegels, de spiegels en de spiegels. Ik zag net in de tour-de-fiets weer de R1200RT camera motoren met de extra spiegels op pootjes.
Kwa opbouw was de oer 1200 wel iets verfijnder dan de LC, van voor begint de oer 1200 wat oubollig te ogen.
De accu zit in de LC weer lastig weggebouwd, bij oer kijk je er zo bovenop als de buddy er af is.
“Elk voordeel hep z’n nadeel”.
 
De tanktas bevestiging op de oer 1200 is briljant. Ik kwam de motor niet op en af als de de tanktas er op zat, maar door het klik af-klik op systeem geen probleem. Nu heb ik geen tanktas meer.
Nadelen van de oer R1200RT: de spiegels, de spiegels en de spiegels. Ik zag net in de tour-de-fiets weer de R1200RT camera motoren met de extra spiegels op pootjes.
Kwa opbouw was de oer 1200 wel iets verfijnder dan de LC, van voor begint de oer 1200 wat oubollig te ogen.
De accu zit in de LC weer lastig weggebouwd, bij oer kijk je er zo bovenop als de buddy er af is.
“Elk voordeel hep z’n nadeel”.

De koppeling zit bij een LC dan wel weer mooi toegankelijk :+
 
Tsja, ieder zijn ding :)
Ik heb bijvoorbeeld geen facebook :+

Ik zie het meer als een leuke rit met een doel; je komt vaak op plekjes die je zelf niet uitgekozen zou hebben en dus gewoon voorbij gereden zou zijn.
Het zelfde als met landmark rallyes: de landmarken zijn bijzonder en zijn altijd interessant om iets over te weten te komen.
Net zoiets als geocachen: de VVV is overbodig.

Ik heb in ieder geval een leuke rit door het Zeeuwsche gehad. ;)
 
Ik ga waarschijnlijk zwichten voor zo’n ring om de tankdop waar je dan een tanktas op kan klikken...

Over krassen gesproken: hebben jullie aan de achterkant vd tank iets geplakt tegen krassen? Ik zit te dubben of ik daar niet iets van transparant siliconen tegen aan zal gaan plakken.
 
Ik ga waarschijnlijk zwichten voor zo’n ring om de tankdop waar je dan een tanktas op kan klikken...

Over krassen gesproken: hebben jullie aan de achterkant vd tank iets geplakt tegen krassen? Ik zit te dubben of ik daar niet iets van transparant siliconen tegen aan zal gaan plakken.

Daar heb je speciale transparante foliën voor.
Effe langs de wrapper
 
Ik ga waarschijnlijk zwichten voor zo’n ring om de tankdop waar je dan een tanktas op kan klikken...

Over krassen gesproken: hebben jullie aan de achterkant vd tank iets geplakt tegen krassen? Ik zit te dubben of ik daar niet iets van transparant siliconen tegen aan zal gaan plakken.
Mijn buik veroorzaakt geen krassen, de BMW Streetguard jas heeft geen krassende onderdelen en volgens mij zit ik niet pal tegen de tank aan. Het achterstuk van de tank is afgedekt met een grijs plastic stuk wat denk ik ook niet zo kras gevoelig is.
 
Ik ga waarschijnlijk zwichten voor zo’n ring om de tankdop waar je dan een tanktas op kan klikken...

Over krassen gesproken: hebben jullie aan de achterkant vd tank iets geplakt tegen krassen? Ik zit te dubben of ik daar niet iets van transparant siliconen tegen aan zal gaan plakken.

Achterkant van de tank? O-) :?
 
Achterkant van de tank? O-) :?
Ik denk dat als je over de tank van een motorfiets spreekt, meestal de brandstoftank bedoeld wordt, welke voor de meeste motoren een benzinetank is.
Deze tank heeft minstens gevoelsmatig een bovenkant (daar waar de vuldop zit), een voorkant (welke wijst naar het stuur), een onderkant (de kant die richting de motor wijst), de achterkant (waar je zakie ongeveer tegenaan zit), een linker- en rechter zijkant (meestal met reklame) en een binnenkant (welke nat gehouden wordt door de brandstof).
 
Ik denk dat als je over de tank van een motorfiets spreekt, meestal de brandstoftank bedoeld wordt, welke voor de meeste motoren een benzinetank is.
Deze tank heeft minstens gevoelsmatig een bovenkant (daar waar de vuldop zit), een voorkant (welke wijst naar het stuur), een onderkant (de kant die richting de motor wijst), de achterkant (waar je zakie ongeveer tegenaan zit), een linker- en rechter zijkant (meestal met reklame) en een binnenkant (welke nat gehouden wordt door de brandstof).

Als ik ergens met mijn zakie tegenaan zit is het de voorkant en niet de achterkant hoor! :}:P
Als ik op de motorfiets zit, is de voorkant van mijn tank waar ik tegenaan zit, wat jij met je zakie bedoeld. En is de achterkant van de tank de kant bij de stuurinrichting.
 
Bij mij zit de voorkant van de motor bij de koplamp en de achter kant bij de kentekenplaat. De kant van de tank het dichtst bij de voorkant van de motor ervaar ik dan ook als de voorkant van de tank... de kant van de tank die dichterbij de kentekenplaat noem ik de achterkant....

Mijn Option 719 motor heeft geen grijs plastic kapje op de tank richting koplamp zijde van mijn edele delen... wel een fraai stukje spuitwerk met biesjes. Ik denk dat ik de tip van Ootje ga opvolgen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan