BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 12

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja rijden jullie nog steeds ook met temp van 0 graden ?
Hoelang rij je dan gemiddeld en hoe is de voorziening in verwarming en kleding ?


Ik geloof dat min 17 mijn record is op de motor.
En dan niet een klein ritje rond de kerk, maar dagelijks woon-/werkverkeer van Boxtel naar Rotterdam. Dat is minimaal een uur per rit.
Handvat- en zadelverwarming zijn dan zeer aangename accessoires, en verder meerdere lagen kleding.
Ik ga deze week wel een paar nieuwe winterhandschoenen kopen, bij de huidige is de antisliplaag bijna helemaal versleten en dat komt de grip op het stuur niet ten goede.

Groeten,
Robert 8-)
 
Laatst bewerkt:
Zelf maak ik me niet druk over koud/warm maar over de grip van mijn twee wieltjes op asfalt waar een laagje ijs op kan zijn aangegroeid. Vorig jaar met de RS onderuit gegaan, met veel pijn en moeite zelf op beide benen kunnen blijven nadat ik overeind probeerde te komen: het stuk wegdek was daar verandert in een ijsbaan... Schade bleef beperkt tot 1 spiegels, kras op de koffer en plastic kleppendeksel beschermer naar zijn grootje. Heb naar aanleiding van die schuiver de RS voorzien van valbeugels. En mijn RT dus ook. Met mijn wederhelft afgesproken dat ik bij kans op aanvriezing de Mondeo pak. Ook beter voor de auto die eigenlijk te veel stil staat hier.... Maar als het droog is en blijft rij ik tot ongeveer -7, bij lagere temperaturen redt de handvatverwarming het niet meer om mijn handen van bevriezing af te houden. Daar zouden elektrisch verwarmde handschoenen wel weer een oplossing voor kunnen zijn, maar omdat er hier een Mondeo met wintersloffen voor mij op de oprit staat is de forse investering in dat soort handschoenen dus niet lonend. Voor mij is het dus structureel motorrijweer als de temperatuur boven 0 blijft zodat er geen kans op aanvriezing is. Bij lagere temperaturen kan ik alleen met een dagdienstje en droog weer met de RT op pad.
 
Laatst bewerkt:
Kijk! Nou komen de bikkels aan het woord. Dat geneuzel over de kleur van je spatbordverlenger kan me meestal maar weinig boeien :P ;)

Gisteren nog een retourtje Brussel gedaan: 's middags heen, presentatie geven, 's avonds weer terug. In totaal 5,5 uur en 540km onderweg. Voordeel is dat je buiten de spits lekker door kunt rijden; cruisecontrol op 160, handvat en zadelverwarming op maximaal, muziekje in de helm en voordat je het weet zit je weer thuis op de bank.

Meestal wordt ik toch wat meewarig aangekeken wanneer men ontdekt dat ik geen uitrijkaart voor de parkeergarage nodig heb.... maar in het Brusselse verkeer was ik toch blij dat ik op een tweewieler zat en niet hoefde aan te schuiven in de file. Zeker toen ik dezelfde rijstijl ging hanteren als de Belgische motorrijders was ik het centrum vlotjes door })
 
Laatst bewerkt:
...is anders wel heel belangrijk, die kleur van een spatbordverlenger... :/
 
Ja rijden jullie nog steeds ook met temp van 0 graden ?
Hoelang rij je dan gemiddeld en hoe is de voorziening in verwarming en kleding ?

Net als een mede forumlid is mijn temperatuurrecord -17. Gewoon woon/werk. Handvat-, en zadelverwarming aan i.c.m. goede (BMW) winterhandschoenen en meerdere lagen niet te dikke kleding onder een goed (BMW) motorpak. Ik zeg, wie maakt mij wat :] .

Wanneer het glad is of glad dreigt te worden wordt het vierwielig blik van stal gehaald. In november 2010 is mij overkomen dat ik 's-morgens met goed weer (droog en niet glad) van huis ging op de motor en dat de voorspelde sneeuw enkele uren eerder begon te vallen. Toch getracht op de motor naar huis te komen. Met als gevolg een glijpartij met relatief lage snelheid waarbij de motor ernstig beschadigd raakte door een aanraking met de onderkant van het blok tegen de hoek van een stoeprand. Zelf ben ik toen afgevoerd per ambulance met een gebroken wervel. Niet fijn :N
 
Als ik de straat kan uitkomen dan blijf ik dagelijks doorrijden ;)
Daarna kom ik op wegen die goed schoon gehouden worden en vol liggen met zout dus geen probleem. De dagelijks af te leggen afstand van zo'n 100km is de helft van de naamgenoot dus dat valt ook nog wel mee.
Aankomende bij de werkplek op Schiphol-rijk moet ik wel oppassen. M.n. de aflopende inrit naar de parkeergarage.
Recentelijk heb ik het nieuwe BMW Streetguard pak gekocht en dat bevalt erg goed!! Gebruik nu met de kou uiteraard wel het binnenvest (is dus ook los te dragen, wel grappig) en de extra hoge opzetkraag. En ander grappig detail is dat in deze kraag een helmmuts zit, die ik trouwens nog niet uitgeprobeerd heb.
Extra (onder)kleding is niet nodig. En zolang als het gaat rij ik met de zomerhandschoenen. De handvatverwarming wissel ik dan steeds af tussen de 2 standen. Dikke handschoenen vind ik echt 2x niks. Ik heb dan het gevoel dat ik geen knop meer kan vinden.
Vorig jaar ook een keer de motor op het werk moeten laten staan vanwege onverwachte sneeuw.
Voor deze winter het voornemen om in de straat een paadje vrij te houden van de sneeuw zodat ik toch altijd de mogelijkheid heb om met de motor op pad te gaan.....

 
Laatst bewerkt:
ik zit er serieus over te denken om er een setje heidenaus k60 of zo onder te leggen. Goed voor de psychologische grip tussen de oren als je eens in gladdigheid terecht komt.

Zoiets?

1028438016_cbLEk-L.jpg


[is een zijspan btw]
 
Laatst bewerkt:
Mijn originele BMW zadel met verwarming ligt nog op zolder, ik zit nog op mijn onverwarmde Corbin. Had eergisteravond sowieso geen last van kou. Wel een trui over mijn overhemd heen en een windstopper van Van der Kuin aan. Vorige week met vocht de HVV op 2, eergisteren voldeed 1. Ben er nog niet uit of ik het verwarmde zadel nog op de fiets ga doen. Dat zadel is slechts 9.000 km benut...
 
...moet daar nou een oranje, of een donkergrijze spatbordverlenger op...?



... ;) ...
 
Vroeger in mijn jongere jaren ook in de winter op de motor. Maar dat doe ik al een jaar of 20 niet meer. Het risico op gladheid en de pekel hebben me tot dat besluit gebracht. Buiten dat zit ik ook nog eens anderhalf tot twee uur per rit op de motor voor WWV. Ik ga wel lekker in de Vulva met zadelverwarming :) Noem me een watje..... :) Wel respect voor diegene die wel doorrijden!
 
black_bull over...:

Vroeger in mijn jongere jaren ook in de winter op de motor. Maar dat doe ik al een jaar of 20 niet meer.
Het risico op gladheid en de pekel hebben me tot dat besluit gebracht.
...vroeger zag ik het 'probleem' ook niet zo... :/
...locatie : Posbank, parkeerplaats Zeypenberg...

...straal bevroren daar boven op die 'hoogte'...
...gekkenwerk eigenlijk...

...januari 1986...
...minus 6 graden...

...samen met de vriendin van toen...

...en nix handvatverwarming, en nix zadelverwarming...


full
 
Hier ook niet zoon bikkel meer ... maar vroegah
winter '84/'85 van Heemskerk naar Ossendrecht en winter '85/'86 van Heemskerk naar Wezep, natuurlijk in militaire dienst en geen auto rijbewijs, was motor ordonnans dus ook nog eens bikkelen op zo'n Moto Guzzi, beide winters waren van het elfsteden soort met temperaturen tot -17
 
Vroeger in mijn jongere jaren ook in de winter op de motor. Maar dat doe ik al een jaar of 20 niet meer. Het risico op gladheid en de pekel hebben me tot dat besluit gebracht.

Noem me een watje..... :)

Idem, maar ik voel me meer een wijs geworden oudere jongere. :)
 

Achter mijn motor zie je het pad wat ik sneeuwvrij moet houden om bij de doorgaande weg te komen. De buren zijn daar ook heel blij mee. :+

Verder hoef ik alleen maar snelweg te rijden en die zijn over het algemeen goed te bereiden.
In de strenge wintertijd houd ik wel de weersverwachtingen goed in de gaten en kan ik in het uiterste geval met de auto gaan of gewoon een dagje thuis werken.
Toch is het me wel eens overkomen dat ik in Rotterdam was en dat het onderweg naar huis begon te sneeuwen.
De rit duurde toen iets langer, maar uiteindelijk veilig thuis gekomen. :]

En Ron, ik zeg een oranje spatbord verlenger.
Dan kunnen de mensen goed zien dat je een poetser bent. _O-

Groeten,
Robert 8-)
 
Laatst bewerkt:
...... was motor ordonnans dus ook nog eens bikkelen op zo'n Moto Guzzi, beide winters waren van het elfsteden soort met temperaturen tot -17

Ha leuk, ben ook motor ordonnans geweest. Heb alleen maar op de triumph gereden. In de leren tassen zat standaard 2 liter motorolie. Lekken en zuipen was ut!
Maar koud was het zeker. Speciale motorlaarzen en speciale handschoenen maakten het wat aangenamer. De handschoenen heb ik nog. Van die dikke leren dingen en dus zonder vingers. Behalve de duim dan ;)
Zelfs nog 1 keer op herhaling geweest en toen wel met de moto guzzi mogen rondknarren.
 
Ha leuk, ben ook motor ordonnans geweest. Heb alleen maar op de triumph gereden. In de leren tassen zat standaard 2 liter motorolie. Lekken en zuipen was ut!
Maar koud was het zeker. Speciale motorlaarzen en speciale handschoenen maakten het wat aangenamer. De handschoenen heb ik nog. Van die dikke leren dingen en dus zonder vingers. Behalve de duim dan ;)
Zelfs nog 1 keer op herhaling geweest en toen wel met de moto guzzi mogen rondknarren.
Ik heb de laatste Triumph's wel gezien maar niet bereden, zelfs twee keer op herhaling geweest !
Laatste keer reden ze net op de BMW R65 GS ... volgens mij als proef, helaas ook niet op gereden
 
Laatst bewerkt:
Hier ook niet zoon bikkel meer ... maar vroegah
winter '84/'85 van Heemskerk naar Ossendrecht en winter '85/'86 van Heemskerk naar Wezep, natuurlijk in militaire dienst en geen auto rijbewijs, was motor ordonnans dus ook nog eens bikkelen op zo'n Moto Guzzi, beide winters waren van het elfsteden soort met temperaturen tot -17

Off topic mode on

Ossendrecht, motorordonnans? Ik zeg Rijschool Bergen op Zoom, 4de rijopleidingscompagnie.

Zelf bij de Laro piloten gezeten, 3de rijopleidingscompagnie in 1981. Ik woonde toen nog thuis in... Heemskerk.

Off topic mode off
 
Wobbert kent het klappen van de zweep...:

Ha leuk, ben ook motor ordonnans geweest.

Heb alleen maar op de triumph gereden. In de leren tassen zat standaard 2 liter motorolie. Lekken en zuipen was ut!
Maar koud was het zeker. Speciale motorlaarzen en speciale handschoenen maakten het wat aangenamer. De handschoenen heb ik nog. Van die dikke leren dingen en dus zonder vingers. Behalve de duim dan ;)

Zelfs nog 1 keer op herhaling geweest en toen wel met de moto guzzi mogen rondknarren.
...ik had in dienst de functie van telexist... :Y
...verbindingsdienst derhalve...

...en dus een beetje lopen rammelen op een toetsenbord van 'n grote telexdoos, enzo...

...maar..., als wij op oefening waren, dan stonden onze telexmachientjes mooi droog in zo'n verwarmde shelter, achterop een 4 tonner DAF...

...berichtjes kregen wij , en verstuurden wij via allerlei manieren, maar..., ook zat berichtjes gingen via een broeder op een Guzzi...

...en dan waren wij in de winter op oefening, en dan kwam er zo'n arme donder op de naakte Guzzi aan ons deurtje kloppen...
...arme jongen..., hevig klappertandend, en soms meer dood dan levend...

...'kom maar FF binnen', zeiden we dan...
...hier is het lekker warm en droog...

...want ons waren zuinig op die kostbare apparatuur... ;)

...bekertje koffie haalden we dan even voor hem, en dan kon hij weer iets op verhaal komen...

...want sommige waren er ECHT beroerd aan toe... :/


...toptijd gehad in dienst ; plaatje v/d laatste oefening, een paar weken voor het afzwaaien, dus we hoefden niet meer echt...
full
 
Laatst bewerkt:
...berichtjes kregen wij , en verstuurden wij via allerlei manieren, maar..., ook zat berichtjes gingen via een broeder op een Guzzi...

...en dan waren wij in de winter op oefening, en dan kwam er zo'n arme donder op de naakte Guzzi aan ons deurtje kloppen...
...arme jongen..., hevig klappertandend, en soms meer dood dan levend...

:Y _O-

Erg herkenbaar ja. Op oefeningen was ik veel 'verdwaald' oftewel heel ergens anders......
En veel eetritjes gemaakt voor de zandhazen in de tentjes en putjes.....
Mooie tijd idd wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan