BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 12

Status
Niet open voor verdere reacties.
Had Motoport Goes geattendeerd op de vermelding "bouwjaar 2014" bij de '90-er. Dat mooie ding met DOHC is nl in 2013 in elkaar geknutseld. De BeemeRTs die in 2014 van de band rolden waren voorzien van waterkoeling. Krijg net antwoord dat ik geen gelijk heb. Volgens hun is het bouwjaar namelijk het jaar waarin de BMW is ingeschreven in het kenteken register en niet het jaar waarin deze is gebouwd. Ik vindt dat een gekke redenering. Het jaar waarin een motor is ingeschreven zou ik persoonlijk "jaar van inschrijving noemen"... Gekke domme consument die ik ben. Beetje denken dat een motor in elkaar is gezet in het jaar dat "bouwjaar" heet!

Maar goed, zelf ben ik bijgeschreven in de gemeente administratie van Utrecht op 17 april 1969. Het bouwproces was namelijk die dag ervoor definitief afgerond.. Bouwjaar 1969 dus. Dat terwijl de start van de bouw in 1968 was in de baarmoeder van wijlen mijn lieve moeder. Blijft verwarrende materie.

Heb desalniettemin Motoport Goes geadviseerd om bij de advertentie melding te maken over welk blok het gaat. Er hangt overigens wel een "bijna" LC prijskaartje aan die motor.

Deze is dan weer een klapje goedkoper, heeft dan wel weer 9.000 km meer op de telleRT, maar is al wel voorzien van valbeugels! Afgezien van de navsteun en de grote topkoffeRT (die dan wel minder fraai maar wel heul praktisch is!) is het potdorie gewoon mijn fiets! Die dan wel weer 9.000 km meer dan deze op de telleRT heeft...

Verders heb ik de geluiden over de geluiden van de waterhoofdjes nu al van meerdere kanten vernomen maar nog niet zelf mogen horen... Kan alleen maar melden dat ik vooralsnog me nauwelijks kan voorstellen dat er een boxer bestaat die nog soepeler loopt dan mijn R1200RT DOHC. En zo onwaarschijnlijk soepel schakelt. En dat zonder gear assist. Dus blijft mijn advies aan Richard: ga met beide varianten een stukje rijden. Staat of valt de beleving van de DOHC uiteindelijk wel bij hoe liefdevol deze is afgesteld. Niels van MSA (ja ja, ex Van Harten) heeft in ieder geval mijn RT f#cking nauwkeurig geharmoniseerd. Een absoluut verslavend genot om op te rijden.

Neemt niet weg dat ik rete nieuwsgierig ben naar die waterhoofdjes.... Zag ze zo gauw niet in het lijstje Sauerland, maar de kans dat ik er eentje live te zien krijg bij het BMW RT Forum treffen acht ik erg hoog...

Hou ons op de hoogte Richard! Leuk, zo'n motorjacht. Maar ook onrustig... Decisions decisions....
 
Laatst bewerkt:
Jeroen ; het is al sinds jaar und tag zo dat wij in Nederland de dag van eerste tenaamstelling van een voertuig zien als bouwjaar. Helaas moet ik zeggen.

Daarom is dat geneuzel ook altijd aanwezig dat als iemand een nieuwe auto koopt, hij/zij dat ding vooral niet op 31 december op naam wil hebben..., want..., een dag later is het ding handelstechnisch een jaar oud... :/

Daarom werken veel leasemaatschappijen ook met een tenaamstellingsdatum tot max 15 november. Wil je daarna een voertuig op naam zetten, en het loopt via een leasemaatschappij, dan moet er ongeveer wel een speciale reden voor zijn.
Enne..., voor een tenaamstelling na 15 november geven ze niet gauw toestemming.

Ben je als consument nou echter van plan om nog 1 keertje in je leven een auto te kopen, dan zet 'm gerust zo laat mogelijk op naam, want..., de geachte dealer wil, om zijn aantallen te halen, dan soms best leuk financieel uit de hoek komen.
En dat heeft dan alles weer te maken met bonusstructuur, doelstellingen, bla-die-bla-die-bla.



Ik heb zelf in een grijzer verleden een keer een nieuwe Suzuki GSX750E(S) gekocht. Op naam in mei 1985.
Om er dan later achter te komen dat het dubbel-overjarige-modellen waren vanaf de Japanse markt.
Bouwjaar 1983 om p'sies te zijn.

Toch wordt in zo'n geval het bouwjaar gezien als 1985, omdat tenslotte de eerste tenaamstelling plaats heeft gevonden in 1985.



Je kunt je ook vast nog wel herinneren dat 'we' ooit een keer, ook weer lang geleden, van die Mitsubishi Carisma posters voor de ramen mochten plakken. En dan kon je zo'n ding winnen. Of krijgen ; weet ik veel.

Nou..., de importeur had bedacht, om de Carisma leuk in de markt te zetten, dat stapels van die draken van auto's voorzien moesten worden van een tenaamstelling.
Om daarna de dealers te overladen met 'jong gebruikte' Carisma's die voor minder-meer de deur uit mochten.

Gouden actie (not...), want die dealers zaten plots tot over hun oren in de 'nieuw-oude' Carisma's...



In Duitsland kennen ze bijvoorbeeld dat geneuzel van kenteken op naam nog net in het oude, of net in het nieuwe jaar trouwens niet. Zet je daar je auto 15 december op naam, dan is het ding op 15 januari een maand oud, en niet een (bouw)jaar zoals ze dat hier denken te moeten doen.

Die Duitsers hebben het wat dat betreft een stuk slimmer bekeken. Want zoiets komt de doorstroming ook ten goede.

Uitleg : wij hebben wel honderden auto's weken moeten opslaan om dat geen hond in Nederland nog een auto op naam wil hebben in December. Maar..., een paar honderd auto's afleveren op 02 januari gaat organisatie-technisch ook niet.

Stapels met auto's had je dan staan. Met alle gevolgen van dien, want..., alle uren en materialen voor het technisch klaar maken hadden wij er al wel in zitten. Je moet extra ruimte huren om die dingen neer te zetten, je hebt kans op diefstal van onderdelen, en kans op schade, want je probeert de ruimte zo efficiënt mogelijk te benutten, plus dat het een giga-organisatie is om zo'n afleverperiode als grote dealer voor elkaar te boxen.

En het lukt altijd wel, maar..., om in de eerste 2 weken zo'n 250/300 nieuwe auto's afgeleverd te krijgen vergt nog wel iets denk-en-doewerk vooraf... ;)

En dat allemaal omdat wij zo krampachtig blijven vasthouden aan de regel dat de datum van eerste tenaamstelling wordt gezien als bouwjaar... :/



Heb ooit een demo-v/d-zaak door de strot gedrukt gekregen die al 3 jaar (!) in de diverse showrooms van onze dealerbedrijven rond zwierf. Bouwjaar 2006, op naam februari 2009, en dan wordt er daarna doodleuk geadverteerd dat het bouwjaar 2009 is..., terwijl het ding al bijna schimmel op de zuigers had groeien van het stilstaan.
 
Had Motoport Goes geattendeerd op de vermelding "bouwjaar 2014" bij de '90-er. Dat mooie ding met DOHC is nl in 2013 in elkaar geknutseld. De BeemeRTs die in 2014 van de band rolden waren voorzien van waterkoeling. Krijg net antwoord dat ik geen gelijk heb. Volgens hun is het bouwjaar namelijk het jaar waarin de BMW is ingeschreven in het kenteken register en niet het jaar waarin deze is gebouwd. Ik vindt dat een gekke redenering. Het jaar waarin een motor is ingeschreven zou ik persoonlijk "jaar van inschrijving noemen"... Gekke domme consument die ik ben. Beetje denken dat een motor in elkaar is gezet in het jaar dat "bouwjaar" heet!

Maar goed, zelf ben ik bijgeschreven in de gemeente administratie van Utrecht op 17 april 1969. Het bouwproces was namelijk die dag ervoor definitief afgerond.. Bouwjaar 1969 dus. Dat terwijl de start van de bouw in 1968 was in de baarmoeder van wijlen mijn lieve moeder. Blijft verwarrende materie.

Heb desalniettemin Motoport Goes geadviseerd om bij de advertentie melding te maken over welk blok het gaat. Er hangt overigens wel een "bijna" LC prijskaartje aan die motor.

Deze is dan weer een klapje goedkoper, heeft dan wel weer 9.000 km meer op de telleRT, maar is al wel voorzien van valbeugels! Afgezien van de navsteun en de grote topkoffeRT (die dan wel minder fraai maar wel heul praktisch is!) is het potdorie gewoon mijn fiets! Die dan wel weer 9.000 km meer dan deze op de telleRT heeft...

Verders heb ik de geluiden over de geluiden van de waterhoofdjes nu al van meerdere kanten vernomen maar nog niet zelf mogen horen... Kan alleen maar melden dat ik vooralsnog me nauwelijks kan voorstellen dat er een boxer bestaat die nog soepeler loopt dan mijn R1200RT DOHC. En zo onwaarschijnlijk soepel schakelt. En dat zonder gear assist. Dus blijft mijn advies aan Richard: ga met beide varianten een stukje rijden. Staat of valt de beleving van de DOHC uiteindelijk wel bij hoe liefdevol deze is afgesteld. Niels van MSA (ja ja, ex Van Harten) heeft in ieder geval mijn RT f#cking nauwkeurig geharmoniseerd. Een absoluut verslavend genot om op te rijden.

Neemt niet weg dat ik rete nieuwsgierig ben naar die waterhoofdjes.... Zag ze zo gauw niet in het lijstje Sauerland, maar de kans dat ik er eentje live te zien krijg bij het BMW RT Forum treffen acht ik erg hoog...

Hou ons op de hoogte Richard! Leuk, zo'n motorjacht. Maar ook onrustig... Decisions decisions....

Jeroen,

Wanneer ben je thuis? Kom ik effe langs kan je de brommer bekijken en beluisteren.

Soest - Lage Vuursche is tenslotte niet zo heel lang rijden.

Henk
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum.

Mijn laatste motorfiets was een 1200RT uit 2006 echter deze heb ik in 2011 verkocht om even te stoppen. Inmiddels begint het weer te kriebelen en overweeg ik weer 1200RT te kopen.
Wat ik me afvraag zijn er hier mensen op dit forum actief die recent zijn overgestapt van een "oud" model naar het nieuwste 2014 type?

Hoi en welkom naamgenoot ;)

Ik ben zelf anderhalf jaar geleden overgestapt op R1200RT DOHC, maar heb bewust niet gewacht op de LC. Ik vermoedde wat aanloop problemen en kinderziekten in het begin, en daar zit ik niet op te wachten voor de tochten die wij rijden. De DOHC R1200RT die ik nu heb is de fijnste boxer die ik tot nu toe heb gereden. We hebben er ontzettend veel plezier mee gehad tot nu toe, en dat blijft nog wel een paar jaar zo. Als de LC techniek voldoende rijp is dan overweeg ik wel om over te stappen, maar nu nog zeker niet! Al wil ik toch wel eens een proefritje wagen :P

Groet

Richard
 
...in dit filmpje kun je heel goed die mechanische (?) 1200-wethead geluidjes horen...
...klik...
 
He Ron,

Ik heb net de Youtube film bekeken van die GS. Inderdaad wat een herrie maakt dat ding.

Het brengt jezelf aan het twijfelen dus ik ben meteen naar de garage gelopen en heb mijn eigen LC gestart.

Man, dat klinkt totaal anders. Je hoort het uitlaatgeluid. En dat was het dan. De motorgeluiden uit mijn blok zijn niet te vergelijken met die GS. Bij mij hoor je alle ellende die jij opsomt dus niet. Waar het aan ligt weet ik niet. Bij tijd en wijle geniet ik van de enorme acceleratie die de LC je biedt. Hij wordt dus echt wel gebruikt. Ook de motorloop zou ik, in mijn geval, als erg fraai en stil omschrijven.

Zou het hier een GS 2013 model betreffen en is die van mij geblue-print...

Wat bij die van mij trouwens ook opviel is het erg lage olieverbruik en het heel lang niet verkleuren van de motorolie na de eerste verversing. De vorige 2010 RT die ik had verkleurde de olie veel sneller.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare ervaringen als Ron met de LC. Hele dag op gereden met duo. Veel mechanisch geluid uit het blok. Zeer hakerig schakelen met de quickshifter (ging later wel wat beter toen ik er aan begon te wennen. Zou voor mij een optie zijn die ik niet zou kiezen. Vind het ook een beetje onzin op een toerfiets....) Knoeperharde vering was ook onze ervaring. Al met al een behoorlijke afknapper toen. Uiterlijk en zit is wel helemaal geweldig (onze mening :) )
Misschien is het allemaal exemplarisch gezien de ervaringen van Hans. Laat mij nog maar een tijdje op de "2013 90'er" rijden en misschien over een paar jaar weer eens opnieuw proefrijden.
 
Overigens zojuist bijna de complete lampenwinkel vervangen door vision-lampen uit Eindhoven. Een heel stuk "witter" dan de originele kaarsjes (sorry Ron maar toch voor de zilvervisjes gekozen i.p.v. de gespoten variant :) ). Ik vind het mooi.




full





20141127_221419.jpg





In het "echt" is het kleurverschil overigens veel groter......

Kwam er overigens achter dat het in het achterlicht behoorlijk smerig kan worden...... In mijn ogen een behoorlijke bult zand aanwezig in de kap.
Eveneens het windscherm gecalibreerd :) en nog wat gespeeld met de 911.....
B.v. de beide dimlichten om en om uit en aan laten schakelen :)




20141127_203556.jpg





Volkomen nutteloos maar wel grappig :)
 
Laatst bewerkt:
:^


full



Overigens met 1 action lamp.
Had er eerst twee, maar eentje was snel stuk en is de andere nu groot licht geworden.
 
Laatst bewerkt:
die vision-lampen gingen bij mij altijd zo snel kapot |(
 
...je bedoelt die Extreme Vision prut enzo...
...die hoge-opbrengst H7 lampen...

...maar..., ik denk dat broeder-Bull de Silver Vision lampjes bedoelt...
...die chroomgekleurde knipperlichtjes...
 
Broedert Mart bedoelt idd de SilverVisions voor de knippers. De dimlicht kaarsjes zijn vervangen door de BlueMotovision en de stadslichtjes zijn ook zoiets. Iig blauw. Ik heb ze al jaren in de 1400 zitten met heel veel prettige kilometers ;)

Maar vanwaar de keuze voor oranje stadskaarsjes maar dan wel zilvervisjes voor de knippers?
 
...heel simpel ; in de koplamp heb ik xenon, en als stadslampjes had ik in den beginne van die LED-lampjes..., maar..., van 1 van die LED-stadslampjes is zo'n LED-je afgevallen :/ en dat ding ligt al jaren onder in het randje van de koplamp...

...die stadslichtjes heb ik toen er uitgehaald en vervangen door gewone stadslampjes..., maar..., die dingen geven een geel licht tov de xenon....

...en toen dacht ik..., dan maar geen 'geel' maar eigenwijs oranje...

...vandaar... :/
 
...Ron... over monarchistisch oranje, xenon en ledkaarsjes....:
...heel simpel ; in de koplamp heb ik xenon, en als stadslampjes had ik in den beginne van die LED-lampjes..., maar..., van 1 van die LED-stadslampjes is zo'n LED-je afgevallen :/ en dat ding ligt al jaren onder in het randje van de koplamp...

...die stadslichtjes heb ik toen er uitgehaald en vervangen door gewone stadslampjes..., maar..., die dingen geven een geel licht tov de xenon....

...en toen dacht ik..., dan maar geen 'geel' maar eigenwijs oranje...

...vandaar... :/

Xenon_ en led-kaarsjes heb ik ook over gedacht. Misschien als ie uit de garantie is. Waren toch wat issues met Xenon las ik ergens in de vorige 11 topics. Oranje lampjes is idd eigenwijs :) Niets mis mee want dat behoud het unieke karakter van iedere fiets en bezitter :)
 
...'t was wel koud vanmiddag... :/
...een paar plaatjes..., kon nog net mijn ijskoude vinger bewegen om de ontspanknop van de camera in te drukken...


...dus..., wat nou handvatverwarming ; beetje vent heeft dat niet nodig... 8-)
%28zl%29%2029%20November%202014%20%28a%29%20koud%20rondje%20gedaan%20%28c%29%20geen%20handvatverwarming-X3.jpg




...wel de koeler deels afgedekt ; vanwege het ontbreken van een oliekoeler thermostaat aan het ding...
%28zl%29%2029%20November%202014%20%28a%29%20koud%20rondje%20gedaan%20%28g%29%20oliekoeler%20deels%20afgedekt-X2.jpg




...en dat heb je nu hè..., die donkere dagen voor Kerst...; voor elke kerstdag, 1 lamp...
%28zl%29%2029%20November%202014%20%28a%29%20koud%20rondje%20gedaan%20%28e%29%20donkere%20dagen%20voor%20Kerst-X3.jpg




...'t groene zadeldekje past er trouwens bij daglicht verrassend goed bij... :Y
%28zl%29%2029%20November%202014%20%28a%29%20koud%20rondje%20gedaan%20%28dd%29-X3.jpg




...en we gaan 'die kant' op... :]
%28zl%29%2029%20November%202014%20%28b%29%20in%20de%20buurt%20van%20Staphorst%20%28a%29-X3.jpg




...ja..., dat zeg ik dus net... :/
%28zl%29%2029%20November%202014%20%28b%29%20in%20de%20buurt%20van%20Staphorst%20%28i%29-X2.jpg




...en een lekkere hete kop zwarte koffie was trouwens niet gek geweest...
%28zl%29%2029%20November%202014%20%28b%29%20in%20de%20buurt%20van%20Staphorst%20%28c%29-X2.jpg




...en vanmiddag, op een soort van aanraden van broeder motormaniac58, ook nog even MOTOR Magazine gehaald...; en inderdaad een mooi verhaaltje over de T509 955i...

...doet dit oude hart goed om te lezen dat het type 1999-2001 de klassieker in wording is... :Y

...snif... :')
 
Laatst bewerkt:
Tja, Tis geen motorweer, maar... *D
Wat is het stil op dit forum.
Dus hier maar een voorzet voor 5 december. *O*

De Sint dacht laat ik eens denken aan een motorminnend land,
echter toen knalde een band en moest hij lopend door Nederland.

Groet, Ab :}
 
Gister om 22:35 de rit van Schiphol naar huis aangevangen. Handvat verwarming standje 1, eigenlijk helemaal niet koud gehad. Vandaag op 4 wielen heen en weer Schiphol geweest, het had glad kunnen zijn, viel achteraf mee.. Kortom, nog een paar graadjes erbij en het is gewoon weer motorweer!

Maar hoe zit dat met die klapband? Dingetje uit het gedicht om te rijmen op "land" of actualiteitje??
 
abhteh schreef...:

Tja, Tis geen motorweer, maar... *D
Wat is het stil op dit forum.
...kep nog wel een Triumph foto... :+
...want de RT heeft voor het laatst op 01 November het asfalt gezien...

...maar het groene ding afgelopen zaterdag nog...



%28zl%29%2029%20November%202014%20%28b%29%20in%20de%20buurt%20van%20Staphorst%20%28e%29-X2.jpg




...en groot was de schrik toen er zomaar een beetje vloeistof onder de Triumph verscheen... :?

...bij nadere inspectie bleek de hele achterkant van de motor onder diezelfde fijn vernevelde vloeistof te zitten...

...achteraf natuurlijk dikke schuld...; had het koelvloeistof-overdrukvaatje veel te vol gekieperd...
...als in : boven het maximum...

...en dan zit er zo'n leuk overdrukslangetje op... :/
...waardoor het teveel aan die prut naar buiten kan...

...lang verhaal kort : ben je bij thuiskomst weer een uurtje extra bezig om die vette koelvloeistof overal tussenuit te krijgen... B|
 
Laatst bewerkt:
...in theorie kan je met een beetje gekuipte motor heel lang doorrijden...
...temperaturen onder nul kunnen heel goed op een RT ; want je zit behoorlijk uit de wind...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan