BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 12

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron, de geluiden van de LC van Henk vielen voor mij als luisteraar op korte afstand enorm mee. Kan me geen harde klakken herinneren toen hij weg reed, ik was juist content met de constatering dat mijn dorpsgenoten het verschil waarschijnlijk niet zullen horen. Zo dadelijk rij ik om 05:10 het dorp uit, ze zeggen dat ze dat nooit horen en er dus ook niet wakker van worden. Dat worden ze over een jaar of 5, 6 dus ook niet als ik, al dan niet gear shift assisted, op een LC weg rijdt.

Vwb die dikte van de wanden, de LC is al zwaarder dan de DOHC wegens de dubbele wanden waar het koel water door heen stroomt en het water zelf. Nog dikkere wanden en een R1200RT is net zo zwaar als een K1200GT...
 
Henk, ik vermoedde al wel dat het met de gear shift assist pro technisch mogelijk is om vanaf N dat systeem te gebruiken, maar had na jouw verhaal over jouw ervaringen daarmee al besloten dat je in de praktijk dat waarschijnlijk niet zo zal gebruiken maar van N tot 3 "ouderwets" met koppeling gaat schakelen, al was het alleen al wegens het comfort. Mocht ik in de toekomst ooit komen te rijden op zo'n motor, dan schat ik in dat ik uiteindelijk dat systeem precies zo ga gebruiken als jij dat doet. Je rectificatie is dus in technische zin helemaal juist en op zijn plaats, mijn toevoeging is dat in praktische zin het er hoogst waarschijnlijk op neer komt dat je van ,N naar 3 nog ouderwets gaat opschakelen. Neerschakelen dus weer met de gear assist. Overigens weet ik niet zeker of ik tzt zo'n motor zal zoeken. Om de R1150R van Karin soepel te houden, neem ik die ook zo af en toe (meer "af" dan "toe"). Elke keer dat ik richting aan moet geven wordt ik herinnerd aan het "muscle memory effect". Nadeel van veel rijden met gear assist pro zou voor mij persoonlijk dus kunnen zijn dat ik niet zo lief voor de R ben en deze dus zonder te koppelen probeer te gaan schakelen... Zo rem ik met de RT met het pedaal er bij, ook al is dat op de RT niet nodig. Maar zo blijft mijn rechter voet goed geprogrammeerd en rem ik op de R van Karin "vanzelf" ook met de achter rem...
Prettig weekend!

Jeroen, helemaal juist.
Jij ook prettig weekend
 
schakelen zonder koppeling doe ik regelmatig en gaat soepel en vlot. Ik geloof niet dat het schadelijk is vvor het mechaniek.
 
...koppelen zonder schakelen gaat ook erg goed... :/



...doe ik met regelmaat...
...gewoon 'n beetje lekker koppelen, enzo...
 
...eh..., dit is toch een RT topic... :?

...nou..., de RT dus... :/
 
Laatst bewerkt:
34MDST%20(2)-6aade63c3b.JPG



...heb zo eens zitten denken hè...
...want daar heb ik soms last van...

...om dat constante geluid van het 'getikker' van die injectoren bij de Waterhoofdjes, en dan met name bij de RT, iets te dempen, dan zou het toch mogelijk moeten zijn om de injectoren 'in te pakken' met een zacht schuim...

...U weet wel, van dat zachte verpakkingsfoam...

...de gasklephuizen bij de RT zie je tenslotte toch niet, plus dat waar de injectoren zitten, er geen beweegbare kabels lopen... ;)



...dan demp je in ieder geval dat metaal achtige 'geklepper' van die injectoren...



...zou in ieder geval mijn eerste projectje worden bij zo'n fiets... :Y
 
Ik vond dat getikker van de injectoren dan weer geen irritatiefactor :)
Die lag bij mij duidelijk bij de speedshifter en de harde vering (ondanks ESA-Comfort...)
Het is een beetje zoals de koppeling op een Duc... Hoort er bij en geeft de fiets het zogenaamde "karakter" :)
 
Overigens de BETA-0.1-versie klaar van de M&M-roadtrip-2015 :)

MenMs-motortrip-2015.jpg


Het voorbereiden van een dergelijke trip is al een deel van de fun :) Wel lekker dat de optie "bochtige wegen"nu in Basecamp aanwezig is. Het word misschien straks wel een verrassing wat de Zumo er mee gaat doen (herberekenen etc.....). Maar dat gaan we van tevoren wel testen uiteraard :)
We hebben er nu al zin. Gelukkig is gebleken dat het TT-zadel er voor zorgt dat mevrouw M weer langere tijd achterop de zoevende arrr-tee kan vertoeven. Pfjoew..... *O*
 
...waar zit die optie 'bochtige wegen' in BaseCamp... :?
 
.

...oh...
...bij mij niet... :/

...maar..., geeft bij mij aan dat er geen software update beschikbaar is...
...raar...

full





...wel bijzonder trouwens dat je, terwijl je gekozen hebt voor motorfiets, dat je dan kabelbanen kunt vermijden... :/

...zelf heb ik nog nooit de gedachte gehad om een keer lekker met de motor een kabelbaan te pakken...
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe versie van Basecamp downloaden? Komt niet via "Garmin Express" binnen.
Daar komen alleen de kaarten, toestelsoftware en GE zelf binnen.....

Via:
Garmin: BaseCamp Updates & Downloads
Versie 4.4.4
Waarschijnlijk is jouw versie nog van voor de oorlog..... :) :) :)
 
...mijn versie is 4.2.5... :/

...die 4.4.4 werkt ook op Windows XP...?
...voordat we dat geneuzel weer hebben natuurlijk...
 
XP???? Oeps. Zal ff kijken.

In de tussentijd wat met Basecamp, de route en GoogleEarth aan het "spelen" geweest.
En dan krijg je onderstaande :) :) :)
In "vogelvlucht" de route bekijken :9~
Very nice....

MenMs-motortrip-2015_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
<Garmin quote>
System Requirements:
Windows Vista Service Pack 2 or later is required. Machines with earlier operating systems can use BaseCamp 4.2.5.
</Garmin unquote>

Niet op XP dus. Word dus tijd om XP de deur uit te doen :)
 
...yep..., had het droevige antwoord inmiddels ook gevonden... :/

...onlangs bij de computerwinkel geweest, want mijn PeeCeetje heeft vrij recent hartgrondig de geest gegeven...
...PC is 6 jaren jong, en volgens de computerwinkelbaliemeneer was het economisch niet meer verantwoord om het ding ook nog Windows technisch naar de laatste stand te updaten...

...mwha..., zal wel...



...enne..., nog meer kosten daar zit ik deze week even niet op te wachten..., want..., afgelopen 4 dagen is de vaatwasser vervangen voor een nieuwe (oude was 11 jaren jong, dus dan overlijdt zo'n ding...), de wasdroger was kaduuk (oude is 11 jaren jong, dus dan gaat er iets kapot...), en tot overmaat van gezelligheid is die fijne verwarmingsketel er sinds vrijdag mee opgehouden (het ding is 11 jaren jong..., dus de softwarematig geprogrammeerde foutcode's steken nu de kop op)... :/


...de vaatwasser is zoals gezegd vrijdag vervangen voor een nieuwe met een extra rood lampje...
...de wasdroger heb ik zelf hersteld (thermostaat en verwarmingselement bleken te zijn doorgebrand)...
...en de verwarmingsketel zal vandaag worden 'geopereerd'...



...m.a.w., de bochtjes in de BaseCamp routes maak ik er dan zelf wel FF in... :/
 
Mmmmm..... PC'tje van 6 jaar is idd wel wat verouderd. In computertermen "bejaard". Maar Windows 7 moet nog wel kunnen. Het zal zeker niet flitsend draaien maar het draait wel. Ligt vooral aan de hoeveelheid geheugen. Heb hier nog een oud laptoppie (7 jaar oud) draaien op Windows 2012. Geen probleem voor studiedoeleinden.

En dat er veel apparaten stuk gaan in korte tijd is ook mij niet vreemd. Afgelopen jaar de vaatwasser, de wasmachine, de verwarmingsketel, het koffiezetapparaat (door zeer veelvuldig gebruik :9 ) moeten vervangen en het bankstel is ook aan vernieuwing toe...

Zelf bochies maken in Basecamp is natuurlijk ook heel goed te doen. Deze optie maakt het alleen wat makkelijker :)
 
...dus...6 jaar is al verouderd... B|
...mooi is dat...

...kun je nagaan hoe verouderd ik zelf al ben...





...maar..., om de lange wintermaanden door te komen...
...een hoop gezellige filmpjes...

...o.a. ook van de nieuwe RT... : klik... :W
 
Afgelopen zaterdag na wat gewik en geweeg ook een proefrit op de 2014 RT gemaakt.
De huidige fiets is een 2005 RT ( Rood / Zilver) en ik heb dus een paar generaties RT "overgeslagen "
Ik was eigenlijk op zoek naar een ESA uitvoering - een nieuwere dus- om de toenemende verkeersdrempel maffia een stap voor te zijn en tegemoet te komen aan de klachten van de ega-duo daarover
Goed: redelijk mooi weer, haast full optie test fiets in Ebenholz, en gaan.
Zeer goed afleesbaar dashbord, ik heb zo'n geel hesje en in de 2005'er zie ik met zonlicht tegen helemaal niets , behalve dit hesje in de dash.
Knoppen links-rechts: weer terug naar mijn Japanse tijd voor de richting aanwijzer, kwestie van wennen
Starten: geen trillingen en geluid -ik was voorbereid- als je het wil horen; hoor je het ook: de inspuiters. Storend : nee
1e versnelling: Klak, hé die kennen we niet van mijn 2005 'r
Verklaringen genoeg voor dit gedrag maar niet bijzonder voor een natte platen koppeling
Rijgedrag; Koppeling zeer licht te bedienen en schakelen zonder bijgeluid op geen enkel moment gehoord. De fiets had een shift-assist en ook dit gaat zonder problemen up- en down
Funkties en lampjes allemaal uitgeprobeerd en zeer logisch en makkelijk te bedienen. (richting aanwijzer af en toe niet :$ )
Rotondes; vergeleken met de 2005'r een stap vooruit, ik zit lager voor mijn gevoel en deze gaat toch makkelijker van de ene naar de andere kant.
Accelereren : tja geen vergelijk eigenlijk. Dit blok loopt als een turbine, haast vreemd voor een boxer. Op geen enkel toerengebied trillingen van belang
Wegligging: Op plaatsen waar de 2005'r nog enige pendel beweging maak -hogere snelheid, lange opritafrit- gaat de 2014'r zeer vertrouwd en zonder krimp door de bocht.
Nog wat minpunten: Ik had het gevoel nog wat versnelling te missen, voor je het weet ben je zeer illegaal op snelheid , maar door de trekkracht denk je dat je er nog niet bent.
Handvatten mogen wat dikker zijn naar mijn idee.
Navi; d'r moet zo'n dure navi 5 op (mijn Zumo 550 past dus niet)
Prijs: :(

Conclusie: voor alleen de ESA upgrade totale overkill, maar dat houden we binnenshuis.
Voor de rest, de fiets ++, de prijs - - ; even afkoelen maar O-)
 
Mooie fiets he Jack.....?
Er moeten idd wel heul veul centjes bijgelegd worden.....
Ooit komt er denk ik bij ons ook wel 1 in de garage te staan.
In een kek kleurtje, dat wel. Zwart of zo.... :9 8-)
Tot die tijd "behelp" ik me maar met de 90'er .... LOL x 100 ;)
 
Laatst bewerkt:
Tijdens het poetsen van de 90'er ook maar gelijk een oliekoelerrooster gemonteerd....
Ik verwacht nog wel dat ik deze mee laat spuiten samen met het deksel van de topkoffer.
Ben nog een beetje aan het piekeren over de kleur. Iig 1 van de kleuren op de 90'er....

20141208_215856.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan