Afgelopen zaterdag na wat gewik en geweeg ook een proefrit op de 2014 RT gemaakt.
De huidige fiets is een 2005 RT ( Rood / Zilver) en ik heb dus een paar generaties RT "overgeslagen "
Ik was eigenlijk op zoek naar een ESA uitvoering - een nieuwere dus- om de toenemende verkeersdrempel maffia een stap voor te zijn en tegemoet te komen aan de klachten van de ega-duo daarover
Goed: redelijk mooi weer, haast full optie test fiets in Ebenholz, en gaan.
Zeer goed afleesbaar dashbord, ik heb zo'n geel hesje en in de 2005'er zie ik met zonlicht tegen helemaal niets , behalve dit hesje in de dash.
Knoppen links-rechts: weer terug naar mijn Japanse tijd voor de richting aanwijzer, kwestie van wennen
Starten: geen trillingen en geluid -ik was voorbereid- als je het wil horen; hoor je het ook: de inspuiters. Storend : nee
1e versnelling: Klak, hé die kennen we niet van mijn 2005 'r
Verklaringen genoeg voor dit gedrag maar niet bijzonder voor een natte platen koppeling
Rijgedrag; Koppeling zeer licht te bedienen en schakelen zonder bijgeluid op geen enkel moment gehoord. De fiets had een shift-assist en ook dit gaat zonder problemen up- en down
Funkties en lampjes allemaal uitgeprobeerd en zeer logisch en makkelijk te bedienen. (richting aanwijzer af en toe niet
)
Rotondes; vergeleken met de 2005'r een stap vooruit, ik zit lager voor mijn gevoel en deze gaat toch makkelijker van de ene naar de andere kant.
Accelereren : tja geen vergelijk eigenlijk. Dit blok loopt als een turbine, haast vreemd voor een boxer. Op geen enkel toerengebied trillingen van belang
Wegligging: Op plaatsen waar de 2005'r nog enige pendel beweging maak -hogere snelheid, lange opritafrit- gaat de 2014'r zeer vertrouwd en zonder krimp door de bocht.
Nog wat minpunten: Ik had het gevoel nog wat versnelling te missen, voor je het weet ben je zeer illegaal op snelheid , maar door de trekkracht denk je dat je er nog niet bent.
Handvatten mogen wat dikker zijn naar mijn idee.
Navi; d'r moet zo'n dure navi 5 op (mijn Zumo 550 past dus niet)
Prijs:
Conclusie: voor alleen de ESA upgrade totale overkill, maar dat houden we binnenshuis.
Voor de rest, de fiets ++, de prijs - - ; even afkoelen maar