BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 12

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oké Ron, zo had ik jouw eerste bericht niet begrepen. Ben het wel helemaal met je eens. Paniek om niets, maar wel veel weggebruikers schrik aanjagen.
Wat een raar land zijn we toch aan het worden.
 
gaat het weer een beetje Meneer abhteh...? :

Je hebt het in elk geval dusdanig opgevrolijkt met dat super felle rood dat ik subiet een migraine aanval kreeg.


Groet, Ab
...had nog ergens een plaatje van een paar jaar geleden...
...van de DOHC-RT..., toen liep ik ook al met dat idee rond van die rode wielen...

full


full
 
Was dat voor of na de vH. zwarte GS met rode wielen. ?

...'t gaat om dat onnozele preventieve karakter...

Laat ze dat geld ergens anders voor besteden.

Hier is zo'n gemeente vent ook eens bezig geweest met zout managament.
Die ging in de zomer de wegens laten strooien, gewoon met 30 graden.

Het idee er achter was dat zout vocht aantrekt uit de lucht, vervolgens verdampt en daardoor het asfalt weer koelt, waardoor het asfalt minder beschadigd. |(

En zo iemand moet dan ons dorp besturen. B|
 
Laatst bewerkt:
...zo zout hebben wij het hier nog niet gegeten... :/
 
Ja mensen, er mag ook best eens een pluim uitgedeeld worden! Wij Nederlanders staan altijd vooraan als er kritiek te leveren valt, maar ik wil Niels van Motor Service Amersfoort alhier even in het zonnetje zetten. De verleiding om te zwichten voor gemak en mijn RT bij Harry Meijer in Lijnden voor een 20.000 km beurt aan te bieden was natuurlijk groot. Ze hebben me netjes met de coulance regeling voor de knopperij aan de linker kant van het stuur geholpen en de motor was door de vorige eigenaar bij Harry Meijer ondergebracht voor onderhoud. De factuur van de jaarbeurt (bij 15.000 km) zag er niet eens onredelijk uit.. Lijnden is voor mij persoonlijk wel praktisch: voor het werk motor inleveren en met lijntje 300 die ongeveer 100 meter van Harry Meijer vandaan stopt, naar Schiphol. MSA zit tegenwoordig in Ede, dan ben ik toch ff bezig op een vrije dag. Met de K75RT leenfiets naar huis gegaan afgelopen zaterdag en 's middags weer de RT opgehaald. Ook nu een reëel prijskaartje, de remschijven rondom hadden bij de vorige eigenaar een zwaar leven gehad (was ook aan het licht gekomen bij de aankoop keuring) en moesten worden vervangen. Maar Niels had ook nog tijd gevonden om de banden netjes op spanning te brengen (dat kan ik tegenwoordig zien op de BC) en de motor nog mooier af te stellen. Dat laatste kan ik dus merken. Man, wat loopt die boxer mooi! Ik had al geen KFR met deze fiets maar er ging een soort hoog frequent trilling door de machine heen bij snelheden hoger dan 120 km/u. Nu kan men dat als preventief beschouwen tegen bekeuringen.... Maar zonder trilling 150 km/u rijden kan mij toch wel bekoren.

De RT is voorzien van DOHC. Dat betekent dat de afstelling van de fiets niet vlot zou verlopen. Dus ofwel hij is wel iets vlotter verlopen dan ik had verwacht dan wel hij is bij de jaarbeurt afgelopen mei toch niet zo mooi afgesteld als Niels dat heeft gedaan. Ik vermoed na een half jaar en 4.400 km toch het laatste....

Is er dus, naast de gezelligheid, nog een reden om toch naar MSA te blijven gaan. Overigens kon ik zo ook eens een lijn motor rijden. Weet nu echt zeker dat een eventuele volgende fiets weer een BMW boxer zal zijn...
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dit sooRT dingen lees ik graag *D
Je zou er bijna voor naar Ede verhuizen :N

Misschien toch eens proberen.
 
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum.

Mijn laatste motorfiets was een 1200RT uit 2006 echter deze heb ik in 2011 verkocht om even te stoppen. Inmiddels begint het weer te kriebelen en overweeg ik weer 1200RT te kopen.
Wat ik me afvraag zijn er hier mensen op dit forum actief die recent zijn overgestapt van een "oud" model naar het nieuwste 2014 type?
Is het verstandiger om mij vooral te orienteren op een 2014 type of zal ik aan de voorloper voldoende plezier beleven.
Mijn idee is vooral toeren, alleen en/of met duo passagier en incidenteel een ritje naar kantoor.
Kortom ik ben nieuwsgierig naar gebruikers ervaring van het nieuwste type.

Alvast bedankt.
 
Welkom op MF Richard en helemaal bij het RT topic. !

Je woont redelijk dichtbij en bent nog eerder 50 als ik. *D

Ik heb weinig ervaring met nieuwe R1200RT's omdat ik een old skool R1200RT heb. :$

Er zal vast wel iemand posten die je kan adviseren. ;)
 
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum.

Mijn laatste motorfiets was een 1200RT uit 2006 echter deze heb ik in 2011 verkocht om even te stoppen. Inmiddels begint het weer te kriebelen en overweeg ik weer 1200RT te kopen.
Wat ik me afvraag zijn er hier mensen op dit forum actief die recent zijn overgestapt van een "oud" model naar het nieuwste 2014 type?
Is het verstandiger om mij vooral te orienteren op een 2014 type of zal ik aan de voorloper voldoende plezier beleven.
Mijn idee is vooral toeren, alleen en/of met duo passagier en incidenteel een ritje naar kantoor.
Kortom ik ben nieuwsgierig naar gebruikers ervaring van het nieuwste type.

Alvast bedankt.

Begin dit jaar, april/mei, ben ik overgestapt van een RT bj 2010 naar een RT LC. Er is een groot verschil merkbaar. Dit is voor 80% toe te schrijven aan de motor. Meer pk's en nm's. Waar de 2010 RT boven de 6000 toeren "buiten adem" raakt, gaat de RT LC onverdroten door richting toerenbegrenzer. Gevolg hiervan is dat ik de 2010 RT nooit in de begrenzer heb gehad en de RT LC onbewust al drie keer.

Verder stuurt het geweldig. Doet de 2010 versie ook. Leuke zaken zoals schakel assist pro en hill hold maken het leven op de RT LC wat makkelijker.

Na de ellende van de terugroepactie van de modellen met dynamisch ESA, de mijne dus ook, is het een prima machine. Het is allemaal wat verfijnder gemaakt. Dynamisch ESA is mooi en werkt ook. Of het in de praktijk nu het grote verschil maakt?

Ik heb geen spijt van de overstap naar de RT LC. Als het kan ga voor de RT LC.

Henk
 
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum.

Mijn laatste motorfiets was een 1200RT uit 2006 echter deze heb ik in 2011 verkocht om even te stoppen. Inmiddels begint het weer te kriebelen en overweeg ik weer 1200RT te kopen.
Wat ik me afvraag zijn er hier mensen op dit forum actief die recent zijn overgestapt van een "oud" model naar het nieuwste 2014 type?
Is het verstandiger om mij vooral te orienteren op een 2014 type of zal ik aan de voorloper voldoende plezier beleven.
Mijn idee is vooral toeren, alleen en/of met duo passagier en incidenteel een ritje naar kantoor.
Kortom ik ben nieuwsgierig naar gebruikers ervaring van het nieuwste type.

Alvast bedankt.

Welkom Richard!
Ook 1965 en ook Noord Holland :)
 
Welkom op MF Richard en helemaal bij het RT topic. !

Je woont redelijk dichtbij en bent nog eerder 50 als ik. *D

Ik heb weinig ervaring met nieuwe R1200RT's omdat ik een old skool R1200RT heb. :$

Er zal vast wel iemand posten die je kan adviseren. ;)

Druk met de (bijna) 50'ers en de "Noord Hollanders" :)
 
Uhhhh, maar kan iemand Richard1965 zijn vraag beantwoorden?

Richard, ik heb niet de nieuwste LC variant maar wel een RT voorzien van een blok dat nieuwer is dan jouw vorige RT had, een "oilhead" van bouwjaar 2010 voorzien van DOHC. Deze heeft recent zijn 20k beurt gehad en rijdt naar mijn smaak bijzonder soepel. Rond de 2.000 RPM gaat er een lekkere stevige roffel/brom door de motor, vanaf 2600 RPM verandert het blok in een soepel draaiend naaimachientje met een lekker stevig stuk power.

Persoonlijk heb ik 0 ervaring met "waterheads", maar lees tot op heden laaiend enthousiaste reacties van de gelukkige nieuwe eigenaren. Behalve dan als het op de knopperij aan komt. Bij mij is de knoppenset links een week of 6 geleden onder coulance vervangen maar ik heb ook al berichten gehoord van nieuwe LC RT's die ook al de knopperij onder garantie hebben moeten vervangen...

De LC is een tikje zwaarder dan de oilhead (dubbelwandig blok ten behoeve van de waterkoeling en natuurlijk het voorraadje water). Het blok laat zich ook iets nadrukkelijker horen. Het design van de kuip is net ff wat futuristischer dan dat van de oilheads.

Voordeel van de iets oudere DOHC varianten is natuurlijk wel het prijskaartje. Zelf ben ik bijvoorbeeld voor 13k geslaagd voor een Full Option (minus radio) fiets met topkoffer, tanktas, Corbin zadel en originele BMW zijkoffer binnentassen waarbij de fiets pas 15.900 km op de teller had staan toen ik hem ophaalde. De goedkoopste LC die ik tot op heden te koop zag staan, kostte nog altijd 19k...

Mijn advies: proefrijden.
 
Hier bijvoorbeeld een redelijk geprijsd 2010 model.

Deze staat bij Ruud de Jong in Enkhuizen. Ik heb niet zo'n goede ervaring met een proefrit met een "2007" R1200RT daar. De fiets bleek nl wel te zijn uitgerust met het remsysteem met de bekrachtigingspomp. Dit vraagt zeer goed en nauwkeurig uitgevoerd onderhoud. Vanaf 2007 zit de pomp niet meer op de RT. Dus deze fiets bleek (Kenny trok het serie nummer ff voor me na) van 2006. Bovendien matchte de kleur niet met de kleur volgens serienummer. Ruud biechte uiteindelijk wel netjes op dat het een schade fiets was... Hij bood voor mijn R1150RS €1.600,- als inruil, die heb ik uiteindelijk voor een paar honderd meer verkocht (via dit forum overigens). Maar goed, op de foto's ziet ie er netjes uit, niet te veel kilometers en met radio (maar zonder NAV IV... had die van mij dan weer wel).

De boefjes van Motoport Goes melden een bouwjaar van 2014 van deze, weliswaar zeer mooie jubileum uitvoering uit 2013... Heb ze net een berichtje gestuurd dat tenaamstelling niet hetzelfde is als bouwjaar...

Die ze ook wel hebben hoor, met een waterblok. Maar die is dan wel weer een stuk duurder.

Paar kilometertjes meer op de teller, en hup, bijna 3k er af.

Dus, als je ff snel kijkt op Veilingkijker gaat het in stapjes.... Van vóór bouwjaar 2010 heb je al een RT voor zo'n 5k. Voor dat geld koop je ook wel een DOHC fiets met ongeveer een ton op de telleRT.... Ex overheidfiets. Als je dat bedrag van 5k verdubbelt heb je een DOHC blok wat dan geen ex-overheidfiets is en een fractie van de kilometerstand heeft. En als je dat bedrag dan weer (bijna) verdubbeld heb je een waterblok... Persoonlijk vindt ik het financiële gat tussen een DOHC en een LC wat aan de grote kant... Maar goed, ik heb dan ook een DOHC... |(
 
Laatst bewerkt:
Eh... broeder Henk of te wel HV123456789 heeft enige toelichting gegeven.Dat altijd, al is het alleen maar voor de leut.

Oeps, ik heb te snel geveegd op mijn iPad zie ik!! Die reactie van Henk had ik niet eens gezien!

Enfin, de overweging voor Richard om ook het blok dat van de tekentafel kwam rollen tijdens zijn "motor pauze" in overweging te nemen in relatie tot de prijsverhouding met de LC heb ik dan ff toe kunnen voegen.

Gear assist en helling proef lijken me trouwens ook wel leuke goodies.. Heb mij DOHCeetje trouwens op sNeerlands wegen nog niet eens in de begrenzer kunnen trekken.... Omdat ik dan onherroepelijk ergens wat blik van achter zou zijn binnen gereden... Heb dus zelf niet de ervaring dat mijn RT op welk moment dan ook "buiten adem" is geweest. Kan ook met mijn wellicht wat voorzichtige rijstijl te maken hebben . . . (wat weer niet betekent dat mijn RT nooit boven de 120 km/u komt, integendeel zou ik willen zeggen, ik ben een dankbaar Flitsmeister gebruiker, ik geef mijn RT echter een beetje tijd om bij die 150 km/u te komen... Hoef ik me ook niet zo stevig aan het stuur vast te houden... En schrik ik niet zo hard bij de pomp).

Mij waarnemingen kunnen overigens ook wel doorspekt zijn door klein vleugje jaloezie richting de gelukkige LC rijders, dit sluit ik zeker niet uit.. :}
 
Laatst bewerkt:
Begin dit jaar, april/mei, ben ik overgestapt van een RT bj 2010 naar een RT LC. Er is een groot verschil merkbaar. Dit is voor 80% toe te schrijven aan de motor. Meer pk's en nm's. Waar de 2010 RT boven de 6000 toeren "buiten adem" raakt, gaat de RT LC onverdroten door richting toerenbegrenzer. Gevolg hiervan is dat ik de 2010 RT nooit in de begrenzer heb gehad en de RT LC onbewust al drie keer.

Verder stuurt het geweldig. Doet de 2010 versie ook. Leuke zaken zoals schakel assist pro en hill hold maken het leven op de RT LC wat makkelijker.

Na de ellende van de terugroepactie van de modellen met dynamisch ESA, de mijne dus ook, is het een prima machine. Het is allemaal wat verfijnder gemaakt. Dynamisch ESA is mooi en werkt ook. Of het in de praktijk nu het grote verschil maakt?

Ik heb geen spijt van de overstap naar de RT LC. Als het kan ga voor de RT LC.

Henk

Alsof de duvel er mee speelt.

Kom ik vanmiddag bij mijn bRommeRT en maak mij verder reisklaar. Contact aan en starten. Zie ik op het dashboard een waarschuwing van de ESA en zit er geen greintje vering meer in de fiets. ESA is ook niet meer te bedienen.

Ondanks de loftrompet over de "fiets" toch een onaangename verrassing. Belletje met de dealer leert dat er waarschijnlijk een software fout zit de ESA. Of ik de boel effe kan resetten door de min pool van de accu los te halen. Als dat niet werkt dient de afsleepdienst verwittigd te worden.

Hmmm.

Voordat ik begin met het verwijderen van tupperware om bij de accu te kunnen geraken, besluit voor de zekerheid nogmaals te starten om de werking van ESA te controleren.

Wat nu!!!

ESA waarschuwing is weg. Het veert weer en de ESA is weer te bedienen.

Morgen maar langs de dealer om de LC te laten uitlezen en kijken of er iets te vinden is.
 
Richard, late reactie maar welkom op dit forum

Rij zelf een > R1200RT en dus een DOHC zoals Jeroen dit beschrijft een wereld machine.
En natuurlijk lijkt een 2014 LC mij ook wel wat, maar (en dat rijmt) dat kost dan ook wel wat. :Y
Antwoord op jou vraag is dus voor mij niet te beantwoorden, en dan meer in de zin van ' het is maar net wat is je financiele ruimte en wat heb je er voor over' :W
Succes met je keuze.

Groet, Ab
 
Potverdorrie, zit ik even niet op te letten vliegen de opmerkingen op dit forum je om de oren.
Nou prima, maar morgenochtend loopt het wekkertje om half 5 weer af.
Dus voor alle meelezers, slaap lekker. :z :z :z

Groet, Ab
 
hv121456 schreef...:

Kom ik vanmiddag bij mijn bRommeRT en maak mij verder reisklaar. Contact aan en starten. Zie ik op het dashboard een waarschuwing van de ESA en zit er geen greintje vering meer in de fiets. ESA is ook niet meer te bedienen.

Ondanks de loftrompet over de "fiets" toch een onaangename verrassing. Belletje met de dealer leert dat er waarschijnlijk een software fout zit de ESA. Of ik de boel effe kan resetten...

Voordat ik begin met het verwijderen van tupperware om bij de accu te kunnen geraken, besluit voor de zekerheid nogmaals te starten om de werking van ESA te controleren.

Wat nu!!!

ESA waarschuwing is weg. Het veert weer en de ESA is weer te bedienen.
...heb exact hetzelfde gehad met de DOHC toen het ding een paar weken jong was, en wij in the middle of nergens, ergens in Wales zaten... :/

...ergens op een fraai landweggetje een foto maken, dus motor uit gezet...
...ik start het ding weer, en de vering ook zo hard als beton, en de ESA knop werkte niet meer...

...stukje gereden, maar de vering en demping bleef zoals het was...

...even boos gekeken, fiets van het contact af, en weer op het contact, starten, en alles weer zoals het hoorde...

...en nu een dikke 40.000 kilometer verder, nooit ergens meer last van gehad...
...het ding uiteraard laten uitlezen, maar er kwam toen destijds niets naar voren...

...fijn ; als die elektronica... :N




...oh..., en over het Waterhoofdjes-blok..., ik denk dat ik 1 van de weinigen ben die het GEEN lekkere motor vindt... :N
...de DOHC is in mijn beleving onderin soepeler, de Waterhoofd voelt bijna agressief aan, en happig op het gas...

...tel daarbij op de enorme bak mechanische geluiden vanuit het blok, de geluiden vanuit de versnellingsbak, en de geluiden vanuit de eindoverbrenging, en mijn keus zou gauw gemaakt zijn...

...enorm storend zijn ook de geluiden (alsof de kleppen niet zijn gesteld) die van de injectoren af komen...
...de gasklephuizen, en dus de injectoren staan nu recht onder je oren ongeveer, en injectoren hoor je altijd, maar bij de Waterhoofdjes is het wel heel extreem...

...maar vooral dus de op-1-stapeling van mechanische geluiden is in mijn beleving zeker niet van deze tijd, en al helemaal niet passend bij een motor voor dit geld...

...de DOHC is op alle fronten de stillere motor...
...oh..., en dat ride-by-wire gedoe van het Waterhoofdje heeft wel even gewenning nodig... :/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan