hv121456 schreef...:
Kom ik vanmiddag bij mijn bRommeRT en maak mij verder reisklaar. Contact aan en starten. Zie ik op het dashboard een waarschuwing van de ESA en zit er geen greintje vering meer in de fiets. ESA is ook niet meer te bedienen.
Ondanks de loftrompet over de "fiets" toch een onaangename verrassing. Belletje met de dealer leert dat er waarschijnlijk een software fout zit de ESA. Of ik de boel effe kan resetten...
Voordat ik begin met het verwijderen van tupperware om bij de accu te kunnen geraken, besluit voor de zekerheid nogmaals te starten om de werking van ESA te controleren.
Wat nu!!!
ESA waarschuwing is weg. Het veert weer en de ESA is weer te bedienen.
...heb exact hetzelfde gehad met de DOHC toen het ding een paar weken jong was, en wij in the middle of nergens, ergens in Wales zaten...
...ergens op een fraai landweggetje een foto maken, dus motor uit gezet...
...ik start het ding weer, en de vering ook zo hard als beton, en de ESA knop werkte niet meer...
...stukje gereden, maar de vering en demping bleef zoals het was...
...even boos gekeken, fiets van het contact af, en weer op het contact, starten, en alles weer zoals het hoorde...
...en nu een dikke 40.000 kilometer verder, nooit ergens meer last van gehad...
...het ding uiteraard laten uitlezen, maar er kwam toen destijds niets naar voren...
...fijn ; als die elektronica...
...oh..., en over het Waterhoofdjes-blok..., ik denk dat ik 1 van de weinigen ben die het GEEN lekkere motor vindt...
...de DOHC is in mijn beleving onderin soepeler, de Waterhoofd voelt bijna agressief aan, en happig op het gas...
...tel daarbij op de enorme bak mechanische geluiden vanuit het blok, de geluiden vanuit de versnellingsbak, en de geluiden vanuit de eindoverbrenging, en mijn keus zou gauw gemaakt zijn...
...enorm storend zijn ook de geluiden (alsof de kleppen niet zijn gesteld) die van de injectoren af komen...
...de gasklephuizen, en dus de injectoren staan nu recht onder je oren ongeveer, en injectoren hoor je altijd, maar bij de Waterhoofdjes is het wel heel extreem...
...maar vooral dus de op-1-stapeling van mechanische geluiden is in mijn beleving zeker niet van deze tijd, en al helemaal niet passend bij een motor voor dit geld...
...de DOHC is op alle fronten de stillere motor...
...oh..., en dat ride-by-wire gedoe van het Waterhoofdje heeft wel even gewenning nodig...