Jeroen ; het is al sinds jaar und tag zo dat wij in Nederland de dag van eerste tenaamstelling van een voertuig zien als bouwjaar. Helaas moet ik zeggen.
Daarom is dat geneuzel ook altijd aanwezig dat als iemand een nieuwe auto koopt, hij/zij dat ding vooral niet op 31 december op naam wil hebben..., want..., een dag later is het ding handelstechnisch een jaar oud...
Daarom werken veel leasemaatschappijen ook met een tenaamstellingsdatum tot max 15 november. Wil je daarna een voertuig op naam zetten, en het loopt via een leasemaatschappij, dan moet er ongeveer wel een speciale reden voor zijn.
Enne..., voor een tenaamstelling na 15 november geven ze niet gauw toestemming.
Ben je als consument nou echter van plan om nog 1 keertje in je leven een auto te kopen, dan zet 'm gerust zo laat mogelijk op naam, want..., de geachte dealer wil, om zijn aantallen te halen, dan soms best leuk financieel uit de hoek komen.
En dat heeft dan alles weer te maken met bonusstructuur, doelstellingen, bla-die-bla-die-bla.
Ik heb zelf in een grijzer verleden een keer een nieuwe Suzuki GSX750E(S) gekocht. Op naam in mei 1985.
Om er dan later achter te komen dat het dubbel-overjarige-modellen waren vanaf de Japanse markt.
Bouwjaar 1983 om p'sies te zijn.
Toch wordt in zo'n geval het bouwjaar gezien als 1985, omdat tenslotte de eerste tenaamstelling plaats heeft gevonden in 1985.
Je kunt je ook vast nog wel herinneren dat 'we' ooit een keer, ook weer lang geleden, van die Mitsubishi Carisma posters voor de ramen mochten plakken. En dan kon je zo'n ding winnen. Of krijgen ; weet ik veel.
Nou..., de importeur had bedacht, om de Carisma leuk in de markt te zetten, dat stapels van die draken van auto's voorzien moesten worden van een tenaamstelling.
Om daarna de dealers te overladen met 'jong gebruikte' Carisma's die voor minder-meer de deur uit mochten.
Gouden actie (not...), want die dealers zaten plots tot over hun oren in de 'nieuw-oude' Carisma's...
In Duitsland kennen ze bijvoorbeeld dat geneuzel van kenteken op naam nog net in het oude, of net in het nieuwe jaar trouwens niet. Zet je daar je auto 15 december op naam, dan is het ding op 15 januari een maand oud, en niet een (bouw)jaar zoals ze dat hier denken te moeten doen.
Die Duitsers hebben het wat dat betreft een stuk slimmer bekeken. Want zoiets komt de doorstroming ook ten goede.
Uitleg : wij hebben wel honderden auto's weken moeten opslaan om dat geen hond in Nederland nog een auto op naam wil hebben in December. Maar..., een paar honderd auto's afleveren op 02 januari gaat organisatie-technisch ook niet.
Stapels met auto's had je dan staan. Met alle gevolgen van dien, want..., alle uren en materialen voor het technisch klaar maken hadden wij er al wel in zitten. Je moet extra ruimte huren om die dingen neer te zetten, je hebt kans op diefstal van onderdelen, en kans op schade, want je probeert de ruimte zo efficiënt mogelijk te benutten, plus dat het een giga-organisatie is om zo'n afleverperiode als grote dealer voor elkaar te boxen.
En het lukt altijd wel, maar..., om in de eerste 2 weken zo'n 250/300 nieuwe auto's afgeleverd te krijgen vergt nog wel iets denk-en-doewerk vooraf...
En dat allemaal omdat wij zo krampachtig blijven vasthouden aan de regel dat de datum van eerste tenaamstelling wordt gezien als bouwjaar...
Heb ooit een demo-v/d-zaak door de strot gedrukt gekregen die al 3 jaar (!) in de diverse showrooms van onze dealerbedrijven rond zwierf. Bouwjaar 2006, op naam februari 2009, en dan wordt er daarna doodleuk geadverteerd dat het bouwjaar 2009 is..., terwijl het ding al bijna schimmel op de zuigers had groeien van het stilstaan.