BMW R1150RT koppeling

jgpeggeman

MF veteraan
Donateur
4 jun 2020
1.176
2.437
Kampen
Instagram
Een vraagje aan BMW R1150 rijders (of ex rijders) onder ons... (ik neem aan dat een R, RT, GS etc dezelfde koppeling hebben)

Ik heb sinds kort een andere motor naast mijn 1150RT, en nu valt het me pas op, hoe 'hoog' het aangrijpingspunt van mijn koppeling ligt... Ik moet de koppelingshendel bijna helemaal los laten, voordat deze pas aangrijpt. Zo ver ik nu kan beoordelen, slipt de koppeling (nog) niet door.

Nu vraag ik mij af of dit 'normaal' is, of dat de koppeling op zijn laatste benen loopt, of dat er nog wat aan af te stellen is (helaas een hydraulische koppeling)
 
Oplossing
Tafel is vrij, heb disse week wel even tijd.

IMG_8343.jpeg
Klopt mijn ervaring met politie motoren. Gebruikt dus....
Ik dacht al wel dat jij er wat vanaf moest weten.
Als dat ding 120000+ kilometers heeft gedraaid zal dat niet uitsluitend over de snelweg zijn geweest.
Lijkt zo’n koppeling een beetje op die van de R850 R (met telelever) of is het een heel ander ding? In mijn beleving lijkt bmw die al heel lang te gebruiken of iets wat er op lijkt. Volgens mij zag ik zo’n ding ook op m’n oude R75-5 zitten al was dat wel een beetje anders. Ach, we gaan het zien.
 
Ik dacht al wel dat jij er wat vanaf moest weten.
Als dat ding 120000+ kilometers heeft gedraaid zal dat niet uitsluitend over de snelweg zijn geweest.
Lijkt zo’n koppeling een beetje op die van de R850 R (met telelever) of is het een heel ander ding? In mijn beleving lijkt bmw die al heel lang te gebruiken of iets wat er op lijkt. Volgens mij zag ik zo’n ding ook op m’n oude R75-5 zitten al was dat wel een beetje anders. Ach, we gaan het zien.
Ik sleutel en rijdt niet graag op BMW. Ik weet alleen dat ze regelmatig stuk gaan.
 
Ik dacht al wel dat jij er wat vanaf moest weten.
Als dat ding 120000+ kilometers heeft gedraaid zal dat niet uitsluitend over de snelweg zijn geweest.
Lijkt zo’n koppeling een beetje op die van de R850 R (met telelever) of is het een heel ander ding? In mijn beleving lijkt bmw die al heel lang te gebruiken of iets wat er op lijkt. Volgens mij zag ik zo’n ding ook op m’n oude R75-5 zitten al was dat wel een beetje anders. Ach, we gaan het zien.
R850 is nagenoeg identiek… alleen is de R wat ‘naakter’ dan een RT
 
dan heb ik ten eerste in ieder geval een verse koppeling...

ten tweede heb ik kunnen voelen hoe een koppeling van een R1150RT aan hoort te voelen... (en dat is echt niet zo krap als wat het bij mij is)

Daarnaast zit ie echt tegen slippen aan, want ik hoef de hendel maar licht aan te raken, en dan gaat ie al slippen...

dus mijn grootste probleem is niet mijn gewoonte...

(en eigenlijk had ik gewoon hier niks moeten zeggen of vragen... deze reacties zijn namelijk voor mij in dezelfde trend als: "mijn remmen doen het niet lekker meer, want ik rem staal op staal" > reactie "dan zijn niet de remblokken het probleem, maar dan wil ik te hard remmen!")
Denk je er aan dat je spinlinen vet mee besteld of koppelingvet van luk .

De koppeling slaat in op de spinline .
De priseas is te kort en komt niet helemaal in de koppeling er bestaan koppelingsplaten die het hart verzet hebben ,die zou ik monteren.
 
ik zal het verhaal vanaf mijn kant ook maar eens even hier neerplempen... Zoals eerder hier genoemd, had @Willem aangeboden om bij hem in de schuur de koppeling te gaan wisselen... Het plan was om de kappen, uitlaat en andere losse delen alvast thuis te verwijderen, zodat het tijdens het sleutelen niet in de weg zou gaan liggen...

Na een uurtje sleutelen thuis, was de RT al flink 'naakt':
AP1GczOodygz3m990iXNX-6QIqX50znkh1GIpIITW1SoAVKsOfi8zMEEIbER91shanE5BWVDKEM-TAHA3gG5yfshtaCyyE4e_BDTVcp1fPRTXc4aNBSlm-YNXHyhmMqkq0ttNQWilvvrP77CSTuJQPFuOEZSrA=w995-h1326-s-no


Ik vond nog een leuke gimmick op de RT, en dat is een gapende holle ruimte onder de tank (voor de accu), waar na even logisch nadenken, de ABS computer gezeten moet hebben (en de ABS pomp?)
AP1GczNScEc0iaqYU_sZLCSj3HCWpEjH_Eczl3cjaxuEGOOhmT3l_QpeZoWtiVrXPsY4WxcH7OAYc1iS6-0A0IqKBMGVNq_6SRsu1areWETc-tin_s1AKxkzA91bmnao1Q7v4TjFncxp5MY-mQw5vgK9x1EZkw=w995-h1326-s-no


Vervolgens opgeladen op de aanhanger, en voor de nacht een kleedje er overheen
AP1GczPIuEojnQO92dWgxT5zTmuH4SKv7bMV0wmUU9C1-l_Aae3hi_l9cAhQtzDwb8o_YSixHfJbwZXzsVWaVqaT8U2EV64pfzjVnWdWjIXMbo7YtQAepsYCIE9Ky74fIkrLxU_jnPhKEl5o85Ndk9IiSbK7bQ=w1768-h1326-s-no


De volgende ochtend (vrijdag) met de BMW richting Willem (ziet er toch een beetje vreemd uit, zo'n RT zonder kappen)
AP1GczOU5VXVgqHiRj83-10bz2nqLr9Fnrdy51a28HrBGDgPB4e-Vqy5Aet2Yq20WixfUFLaYbMTxPUTecgRZeCXhXpVsrscomgPXqNpihnlJRNA8KCTSXA_E7LQbXAP6XKzabwMpq7ZeZtS0TIj1w4USG3dFQ=w1768-h1326-s-no


Een mooi plaatsje gekregen op de hefbrug
AP1GczOFUnZuA7atF3xDy-0fWAj82Nf7ymAGTiNMpbBuj_rOdVKWuxNNKDUouYHjdBEspGLFqmcLP1dZf67ONCMNmmj3Xjms2FStwURv8a0ehk9MpHqxHUWVZze8SxfS9IUXdHLG2nKrVTy7RpNdS01Lil98pA=w1768-h1326-s-no


En dan kan de grote sleutelklus beginnen... zo'n beetje alles vanaf het motorblok naar achteren moet gedemonteerd worden...
AP1GczMmeAWce1QZmhNWuskw0tKMeb3ogYBM1JBXpj5RNkRi36XQTB9fkC69eaAPXNuJ-wUxvU-QIenUQTjn5FyPadgqHgqxJUGK9CNonUICLi5X_Wb8SM9eq3_3GvMiCjRJrVMC9pehtGeyN92pEUQ5ZlrLnA=w1768-h1326-s-no


Het enige wat niet (un)plug-and-play was, is het kabeltje wat er voor zorgt, dat ik geen storing op mijn (niet meer bestaande) ABS unit krijg. Wat dus op zich logisch is, omdat het niet origineel is. Dus daar mocht de knip in
AP1GczNy6ioBuer-DkLuT_Kk1dEqL4VFkukDJyqEzZbV28eBXaMLQ8s-kUJryT9M7kiFaEeSr-Pq2TUMb0FpnUK1F82Kt0O4N3Cfz2aOBPalGPyXlxBW2q1We7BNN1W8ccfzkrGEg-SQkxxuuo1KW7liIeJERQ=w995-h1326-s-no


Wat kunnen ze lief samen knutselen zo he (mevrouw willem had wel erg haar bedenkingen, of het ooit nog weer goed zou komen met het grijze gevaarte, en wilde nog gauw even vastleggen dat we nog een soort van blij keken)
AP1GczOzsAU-EgMzR1l_kY5zZ7Hxb_b2UdLw_Y8DTJjaHvqAx9O723jWft3XUWw8XBPAtKR7J2iF1ypmzqkE8vKoDw4hRthG5ylu0rRAPq7vokWYd3_WgEr_C1q13Htdc1mz-KVBZWbGgx9N4L_31qJKCWPqLQ=w995-h1326-s-no


En na een paar uurtjes sleutelen, hadden we dan eindelijk het doel in zicht...
AP1GczNzvoD2vJOA7IzlGSQWx0m3O-OLebyHTjcKLZGs23qeOYP-OWCppaUaTSmHqkjB9Ha4VV0oqd98O9i4ojc7HpXGMi_QXfk8IXzqlNpb-r8xKb8PQcNq9sHGpqX08CTUJ_vjYAOkctNzRSlQYQhRF46g_g=w995-h1326-s-no


En ja hoor... het doel zelf is bereikt... Nu kunnen we eindelijk met de daadwerkelijke koppeling bezig gaan
AP1GczP3riRwmIVlxOTzU8kSVe8WaXuok5EdU-csIG6WeojPcvaEZ9a2WX69GuTyRDvRKs9wN7o98SKYTVK99aKyR8m6n99MK4rsPiSUw-fsn5GGrAPfqacs7r6zgbzu7KoUAvNd1TsuTLMWc60WcvM0_STvZw=w995-h1326-s-no


En na het verwijderen van de koppeling, was er weinig meer over van de oorspronkelijke glorie van de RT...
AP1GczOaqnLCbHs0dNGKB4jfxFnVHl7uFWWqXU7hdusD4auwAWzVPgc8F13xPhL15bd5QKElOVwONHWvKRr9JVpKg9c9nu3WnifgiXdAbPylKMLydvRJn_kRxPD5Nm5wdp7ZobHec5izF-YSrAZhlcI5NtdJxw=w995-h1326-s-no


Het opbouwen kon nu weer beginnen... De nieuwe koppeling er in (met de mooie speciale tool van Willem)
AP1GczMYkalqmcHYtUePhB8nkjLWQWEr7bwzAI5Wvos7YXhYpq8PqCd9C0Lqz8ZEwi_j3fB4W0-zyNezBkYloWRHr5UOZUNRtGwzMA7HayKzuFst_qwXLAK6PfoNshjBQgugTEkLmg60hAN22kjP-sMEgEmcwg=w1768-h1326-s-no


En vrijdag aan het einde van de middag hadden we de Duitsert al weer een mooi stuk in elkaar gezet.
AP1GczN6xNwvElpwoxXlP_EJc1iLY2qV5098bYRsLDL_V-CtBI0BQuGIw1266GP85V1yT8Bn5JC7dtbYYe6I6FmLqNukPEYJB4dGQ3X5_HdIK4fVnQ80gPTIWnY3VnK6zhI14nsMtOP6ssbsok0KSqQiPz2cxw=w1768-h1326-s-no


Zaterdagochtend de laatste dingen weer gemonteerd, en vervolgens moest de hele buurt ook weten dat er weer leven in de BMW zat...
 
Een vraagje aan BMW R1150 rijders (of ex rijders) onder ons... (ik neem aan dat een R, RT, GS etc dezelfde koppeling hebben)

Ik heb sinds kort een andere motor naast mijn 1150RT, en nu valt het me pas op, hoe 'hoog' het aangrijpingspunt van mijn koppeling ligt... Ik moet de koppelingshendel bijna helemaal los laten, voordat deze pas aangrijpt. Zo ver ik nu kan beoordelen, slipt de koppeling (nog) niet door.

Nu vraag ik mij af of dit 'normaal' is, of dat de koppeling op zijn laatste benen loopt, of dat er nog wat aan af te stellen is (helaas een hydraulische koppeling)

En om nog een antwoord te geven op mijn eigen vraag...

1. Zo'n hoge koppeling is dus niet normaal (met de nieuwe koppeling begint het aangrijpen al vanaf halverwege)
2. Koppeling vervangen was absoluut geen overbodige luxe (deze liep dus echt op zijn einde
 
Denk je er aan dat je spinlinen vet mee besteld of koppelingvet van luk .

De koppeling slaat in op de spinline .
De priseas is te kort en komt niet helemaal in de koppeling er bestaan koppelingsplaten die het hart verzet hebben ,die zou ik monteren.

Heb jij voor mij een adres waar ze dergelijke koppelingsplaten verkopen?
Ik kan ze niet vinden.
Ik heb een r1150 uit 2001 waarvan ik de koppeling zeer waarschijnlijk ook moet vervangen.
Ik heb ervaring met een andere met versleten splines dus als ik dit kan verbeteren doe ik dat graag.
 
Heb jij voor mij een adres waar ze dergelijke koppelingsplaten verkopen?
Ik kan ze niet vinden.
Ik heb een r1150 uit 2001 waarvan ik de koppeling zeer waarschijnlijk ook moet vervangen.
Ik heb ervaring met een andere met versleten splines dus als ik dit kan verbeteren doe ik dat graag.
Nou de eerste pagina op google kon je het al vinden.

 
Terug
Bovenaan Onderaan