Erwin P
Crashtest dummy
Dit jaar gaan we als lange vakantie naar Marokko op de motor, de gehele afstand over de weg.
Hiervoor heeft de vriendin natuurlijk een all-road achtige motor nodig (gezien de wegen en een stuk woestijn in Marokko), keuze genoeg zou je natuurlijk zeggen, klopt mits je niet klein bent.
Ze is 1.63 en ca 55kg dus motoren als de GS800/KTM990 etc gaan het bijvoorbeeld niet worden.
De eisen waar het aan moet voldoen:
- Rap genoeg voor de Europese wegen, hoeft geen 990 rap te zijn, maar een middagje 150/160 km/h knallen moet iig een optie zijn.
- Solide en off-road waardig genoeg voor de onverharde wegen en een paar lichte woestijn etapes. Daar hebben we geen haast en hoeven geen wedstrijd te winnen, maar op bestemming aankomen is wel prettig.
- Mogelijkheid om 2 koffers met kampeer materialen/kleding/gereedschap etc mee te nemen. Al pakken we vanuit outdoor/alpine ervaring redelijk licht en heb ik natuurlijk ook 2 koffers.
- Klein is fijn en niemand houdt van gewicht.
We hebben al het nodige rondgestruind en komen er eigenlijk op uit dat we niet echt weg komen in het off-road gerichte deel van het all-road segment. Dus compromissen moeten gesloten worden.
- V-strom 650
Te hoog/breed, verlagen kan blijkbaar goed, maar dan komt ie wel heel laag aan de grond. Weegt overigens praktisch hetzelfde als mijn 990.
- Kawasaki Versys 300
Is ook aan de hoge en brede kant, vooral niet zo ligt als het doet overkomen en lijkt wel adem te kort te komen.
- Honda Transalp/Afrika twin en Yamaha Teneré
Zijn ook te hoog.
- CB500X
De minst off-road gerichte zoals het nu lijkt, maar wat blijkt: Perfecte hoogte.
Nu ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met deze motor op gravel/zandpaden etc (op echte afstand en lange duur) en hoe hij zich houdt.
Opties als bagage rekken, handkappen, solide skidplate, all-road banden etc hebben we al wel gevonden.
Als er suggesties of ervaringen zijn horen we het graag!
Hiervoor heeft de vriendin natuurlijk een all-road achtige motor nodig (gezien de wegen en een stuk woestijn in Marokko), keuze genoeg zou je natuurlijk zeggen, klopt mits je niet klein bent.
Ze is 1.63 en ca 55kg dus motoren als de GS800/KTM990 etc gaan het bijvoorbeeld niet worden.
De eisen waar het aan moet voldoen:
- Rap genoeg voor de Europese wegen, hoeft geen 990 rap te zijn, maar een middagje 150/160 km/h knallen moet iig een optie zijn.
- Solide en off-road waardig genoeg voor de onverharde wegen en een paar lichte woestijn etapes. Daar hebben we geen haast en hoeven geen wedstrijd te winnen, maar op bestemming aankomen is wel prettig.
- Mogelijkheid om 2 koffers met kampeer materialen/kleding/gereedschap etc mee te nemen. Al pakken we vanuit outdoor/alpine ervaring redelijk licht en heb ik natuurlijk ook 2 koffers.
- Klein is fijn en niemand houdt van gewicht.
We hebben al het nodige rondgestruind en komen er eigenlijk op uit dat we niet echt weg komen in het off-road gerichte deel van het all-road segment. Dus compromissen moeten gesloten worden.
- V-strom 650
Te hoog/breed, verlagen kan blijkbaar goed, maar dan komt ie wel heel laag aan de grond. Weegt overigens praktisch hetzelfde als mijn 990.
- Kawasaki Versys 300
Is ook aan de hoge en brede kant, vooral niet zo ligt als het doet overkomen en lijkt wel adem te kort te komen.
- Honda Transalp/Afrika twin en Yamaha Teneré
Zijn ook te hoog.
- CB500X
De minst off-road gerichte zoals het nu lijkt, maar wat blijkt: Perfecte hoogte.
Nu ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met deze motor op gravel/zandpaden etc (op echte afstand en lange duur) en hoe hij zich houdt.
Opties als bagage rekken, handkappen, solide skidplate, all-road banden etc hebben we al wel gevonden.
Als er suggesties of ervaringen zijn horen we het graag!