Allroad voor kleine mensen?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.639
4.817
Lemelerveld
Dit jaar gaan we als lange vakantie naar Marokko op de motor, de gehele afstand over de weg.

Hiervoor heeft de vriendin natuurlijk een all-road achtige motor nodig (gezien de wegen en een stuk woestijn in Marokko), keuze genoeg zou je natuurlijk zeggen, klopt mits je niet klein bent.
Ze is 1.63 en ca 55kg dus motoren als de GS800/KTM990 etc gaan het bijvoorbeeld niet worden.

De eisen waar het aan moet voldoen:
- Rap genoeg voor de Europese wegen, hoeft geen 990 rap te zijn, maar een middagje 150/160 km/h knallen moet iig een optie zijn.
- Solide en off-road waardig genoeg voor de onverharde wegen en een paar lichte woestijn etapes. Daar hebben we geen haast en hoeven geen wedstrijd te winnen, maar op bestemming aankomen is wel prettig.
- Mogelijkheid om 2 koffers met kampeer materialen/kleding/gereedschap etc mee te nemen. Al pakken we vanuit outdoor/alpine ervaring redelijk licht en heb ik natuurlijk ook 2 koffers.
- Klein is fijn en niemand houdt van gewicht.

We hebben al het nodige rondgestruind en komen er eigenlijk op uit dat we niet echt weg komen in het off-road gerichte deel van het all-road segment. Dus compromissen moeten gesloten worden.
- V-strom 650
Te hoog/breed, verlagen kan blijkbaar goed, maar dan komt ie wel heel laag aan de grond. Weegt overigens praktisch hetzelfde als mijn 990.
- Kawasaki Versys 300
Is ook aan de hoge en brede kant, vooral niet zo ligt als het doet overkomen en lijkt wel adem te kort te komen.
- Honda Transalp/Afrika twin en Yamaha Teneré
Zijn ook te hoog.
- CB500X
De minst off-road gerichte zoals het nu lijkt, maar wat blijkt: Perfecte hoogte.
Nu ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met deze motor op gravel/zandpaden etc (op echte afstand en lange duur) en hoe hij zich houdt.
Opties als bagage rekken, handkappen, solide skidplate, all-road banden etc hebben we al wel gevonden.

Als er suggesties of ervaringen zijn horen we het graag!
 
Als de CB500X een prima hoogte is, moet een DL650 ook te verlagen te zijn zonder gelijk aan de grond loopt. Voor mij geldt precies hetzelfde, de DL650 is veel leuker dan de CB, wat an sich prima rijdt. Alleen komen er toch iets langere dogbones op van cosmo die een verlaging van 30mm geven.
 
Een F650/700GS in verlaagde toestand zou moeten lukken volgens mij.
Mijn vrouw (168cm) reed met een F700GS op originele hoogte met hoger comfortzadel.

Zo'n verlaagde GS heeft wel geen mogelijkheid tot het behouden van de middenbok en beperkt de hellingshoek in de bochten naar mijn mening net teveel... maar het is geven en nemen denk ik dan.

Voordeel van zo'n GS is dat het zwaartepunt vrij laag zit dankzij de benzinetank die onder het zadel zit....

Niet verlaagd maar een verlaagd zadel lukt misschien ook nog wel? Zou ik eerst proberen .


Succes, lijkt me wel een toffe trip voor jullie beiden.
 
Bij 150/160 km/u snelweggebruik valt mijn motor af.
Maar is dat ook wel realistisch?

Er is verder comfortabel snelweg mee te rijden als je 120/130 goed vind.
Het gewicht verslaat de genoemde motoren dik. En de handelbaarheid is ook wat waard. :? :}


Het standaard zadel heb ik met mijn 1.82 al vervangen door een hoog zadel en stuurverhogers.
Er is een verlaagd zadel leverbaar.

En er is er zelfs eentje te koop hier op het forum die drie centimeter verlaagd is. (Hoe even checken)

20180710_172928-jpg.1333366


tonnetje
 
Kijk op YouTube naar de offroad / onverharde wegen capaciteiten van de Honda CB500X. Verbluffend. Ik zou het wel weten hoor.
 
Kom net toevallig deze tegen op het internationale 310 forum. :$

Veel gestrande rijders onderweg en afgronden waar je zomaar in kan vliegen. O-)
 
We hebben een verlaagde DL650 gevonden die op redelijk haar maat was, pasten nog maar een baksteen op z'n kant onder dus heel overtuigd waren we niet.

Een F650 hebben we nog niet gezien bij een dealer in de buurt, ik heb zelf de oude 1998 gehad en die was wel aardig bokkig en snel klaar op de snelweg door die 1 cilinder, enig idee hoe dat met de nieuwe zit?
De F700 was toch niet heel anders dan de F800? Want bij de F800 was een ladder nodig _O-

150 a 160 leert mijn ervaring is heel realistisch op het moment dat je er gewoon even klaar mee bent. Vanaf net buiten Sauerland tot aan Nederland heb ik zelf een keer de hele weg 180+ aangehouden, was misschien wel veel van het goede dat wel, maar ik was er ook echt klaar mee:]

De 310 is gewoon te weinig. Als we nou in Marokko begonnen was het een ander verhaal, maar zo'n kleine 1 cilinder wordt een ergernis, vooral omdat ik natuurlijk wel heel veel meer motor bij me heb. Er komen nog koffers en al aan.

@James Bond: Ik sta er inderdaad versteld van. Moet je wel de nodige opties aan doen natuurlijk, maar zoals het lijkt valt het me mee.
Is er nog concurrentie van andere merken in deze klasse? Ik heb me tot op heden nooit zo verdiept in kleinere all-road motoren.
 
Een F650 hebben we nog niet gezien bij een dealer in de buurt, ik heb zelf de oude 1998 gehad en die was wel aardig bokkig en snel klaar op de snelweg door die 1 cilinder, enig idee hoe dat met de nieuwe zit?
De F700 was toch niet heel anders dan de F800? Want bij de F800 was een ladder nodig _O-


De F650/700GS heeft gewoon een tweecyl, dus dat bokken valt wel mee. ;)

De juiste zithoogte ken ik niet meer, maar valt volgens mij aardig te vergelijken met het nieuwe model...
De nieuwe F750GS heeft volgens de site volgende mogelijke zithoogtes: standaard: 815 mm, met laag zadel 790mm, met verlaginskit: 770mm.
De F850GS om te vergelijken: standaard: 860 mm, met laag zadel 835mm en met verlagingskist 815 mm

De verlaging combineren met een laag zadel zorgt echt wel voor een lage zit...
 
Ik zou zeker een lage fiets kiezen. Afgelopen zomer in de Alpen 3 BMW GS-sen full options zien vallen bij parkeerplaatsen, op een onverharde Alpenpas en bij manoeuvreren. De rijders waren te oud/stram en of simpelweg te klein /licht. Wat een armoede met die grote bakbeesten. Dat wil je toch niet. Stop er dan mee.

Mijn vrouw is ca 1.68m maar vond een Transalp 600 al aan de hoge kant. Nu veel meer lol en vertrouwen op een cb500 uit 2002. Oke, niet naar Marokko!
Mijn xrv750 is super, maar met die cb500 is het ook voor mij prima gassen ! (Ik gebruik die het meest...). Zelf zie ik mij over 10jaar op die cb500x rijden.

Succes en laat het hier weten waar je uitkomt.
 
  • Geweldig
Waarderingen: luwe
150 a 160 leert mijn ervaring is heel realistisch op het moment dat je er gewoon even klaar mee bent. Vanaf net buiten Sauerland tot aan Nederland heb ik zelf een keer de hele weg 180+ aangehouden, was misschien wel veel van het goede dat wel, maar ik was er ook echt klaar mee:]
Jij was er klaar mee, maar het is een motor voor je vrouw.
En als ze eventueel zou vallen moet ze hem ook zelf rechtop kunnen zetten neem ik aan?
Je kan er niet altijd bij zijn. :? (No offence, ik filosofeer even door)

Ik had vroeger een ZX-12R, dat blaast ook lekker over de snelweg daar. :Y _O-
(Motormaatje kon het goed bijhouden met een Bandit 1200, maar op een gegeven moment was ik hem ineens kwijt en heb de volgende benzinepomp een hele tijd moeten wachten)
 
Wees redelijk, besef dat je niets te bewijzen hebt en rustig met verlof bent, doe zelf een toezegging op die 150 km/u en koop je vrouw een versys 300 / gs 310 / crf 250 l rally / ...
Ze zal 3x meer plezier hebben aan de tocht.
 
Ff iets anders: Als je vrouw nog niet weet welke all-road bij haar past, heeft ze dan wel ervaring met off-road? In het geval van nee, is het dan wel handig om in Marokko gelijk off-road te gaan doen?
 
Ik had een heel klein vriendinnetje met een F650GS. De oude 1 cilinder. Die was goed te verlagen.
De eerder genoemde CB500X lijkt me prettiger bij 160km/h.
 
  • Wow
Waarderingen: luwe
Ten eerste dank voor de reacties!

Ik wist niet dat de F700 zoveel lager was, maar eens kijken of een dealer er 1 heeft staan!

Even iets over onszelf mbt karakter zegmaar. We zijn een jong stel van 26 en 24 dat graag aan extreme dingen als alpinisme, moshen, trekking etc doet. ''Rustig'' met verlof kennen we dan ook niet zo. Ze heeft inderdaad geen off-road ervaring (en ik ook weinig op grote all-road motoren), maar we gaan gewoon de uitdaging aan. Voak bin je te bange, zoals ze bij ons zeggen.

Ik heb zelf in Nepal met een UM DSR 250 (ca 1200km) en een CB150 ( ca 300km) off-road gezeten. De CB150 was geen succes vanwege de veerweg van een fiets, het gewicht van ruim 150kg en geen pk's. De DSR 250 was echter fantastisch. Daarmee heb ik ook wel een stuk op de enige goeie weg in dat land mee gepakt en 120 a 125 gehaald, maar moet er niet aan denken daarmee half Europa door te moeten. Zeker als daar nog koffers bij komen.

Realistisch gezien, zoals bij alle all-road trips, zullen we zo'n 80% op de weg zitten. De hele route door Frankrijk en Spanje hoort dr ook bij, vandaar dat we iets meer oempf nodig hebben, was het nou alleen Marokko dan had ik zelf ook wel een 250/450 1 cilinder uitgekozen.

Maar we hebben nu een aantal modellen om naar te gaan kijken en zodra het weer een beetje weer wordt gaan we een paar dagen besteden aan proefritten op verschillende modellen maken bij dealers!
- F650GS
- F700GS
- CB500X
- Versys 300X
- Benelli TRK 502
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste dank voor de reacties!

Ik wist niet dat de F700 zoveel lager was, maar eens kijken of een dealer er 1 heeft staan!

Even iets over onszelf mbt karakter zegmaar. We zijn een jong stel van 26 en 24 dat graag aan extreme dingen als alpinisme, moshen, trekking etc doet. ''Rustig'' met verlof kennen we dan ook niet zo. Ze heeft inderdaad geen off-road ervaring (en ik ook weinig op grote all-road motoren), maar we gaan gewoon de uitdaging aan. Voak bin je te bange, zoals ze bij ons zeggen.

Ik heb zelf in Nepal met een UM DSR 250 (ca 1200km) en een CB150 ( ca 300km) off-road gezeten. De CB150 was geen succes vanwege de veerweg van een fiets, het gewicht van ruim 150kg en geen pk's. De DSR 250 was echter fantastisch. Daarmee heb ik ook wel een stuk op de enige goeie weg in dat land mee gepakt en 120 a 125 gehaald, maar moet er niet aan denken daarmee half Europa door te moeten. Zeker als daar nog koffers bij komen.

Realistisch gezien, zoals bij alle all-road trips, zullen we zo'n 80% op de weg zitten. De hele route door Frankrijk en Spanje hoort dr ook bij, vandaar dat we iets meer oempf nodig hebben, was het nou alleen Marokko dan had ik zelf ook wel een 250/450 1 cilinder uitgekozen.

Maar we hebben nu een aantal modellen om naar te gaan kijken en zodra het weer een beetje weer wordt gaan we een paar dagen besteden aan proefritten op verschillende modellen maken bij dealers!
- F650GS
- F700GS
- CB500X
- Versys 300X
Je kan ook de Benelli TRK 502 nog op je lijstje zetten?
 
Mmm die ken ik helemaal niet eigenlijk, ervaring mee?
Ik heb al wel de specs gevonden, maar de zithoogte zegt natuurlijk niks zonder breedte.
We zetten hem er bij!

Een 500cc 2 cil is natuurlijk een super maatje.
 
Met een grote allroad kun je niet offroad rijden, en met een lichte offroad is het niet praktisch om naar Marokko te rijden.
En dan heb ik het nog niet over de banden gehad, banden die beide kunnen bestaan namelijk niet. En denk ook aan de slijtage.
 
Met een grote allroad kun je niet offroad rijden, en met een lichte offroad is het niet praktisch om naar Marokko te rijden.
En dan heb ik het nog niet over de banden gehad, banden die beide kunnen bestaan namelijk niet. En denk ook aan de slijtage.

Dus jij zegt gewoon niet gaan en thuis blijven...

Ik zal er even op in gaan.
- Met grote All-road motoren word continue off-road gereden en soms op snelheden die sommigen van ons op het asfalt niet aandurven. Of wij dat kunnen (leren), daar gaan we achter komen. Mooi rustig aan beginnen en zien waar het schip strand.
- Shit banden, helemaal niet over nagedacht! Wel klote dat er in Marokko geen enkele zaak zit die banden verkoopt 8)7
- Banden die beide kunnen bestaan wel degelijk, denk aan de Heidenau K60 etc. Verder heb je op TKC80's veel meer grip dan je zo denken op straat, maarja die slijten wel erg hard. Gelukkig hoeven we die keuze niet te perse te maken, zie vorige kopje.
- Verder verwijs ik even naar op OP: - Solide en off-road waardig genoeg voor de onverharde wegen en een paar lichte woestijn etapes. Hierbij heb ik het dus niet over extreem technische crossbanen of single tracks etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet antwoorden op vele vragen die ik hier niet gesteld heb wel.

De motor specifieke opmerkingen zoals die van Allan over de F700, Stoffels1980 over de TRK502 wist ik nog niet en dat waren ook antwoorden op mijn vraag.
We hebben een idee opgevat en dat gaat door (mits persoonlijke omstandigheden niet veranderen natuurlijk), we hebben ook een idee wat voor motor het zou moeten zijn en in die richting willen we er ook 1 kopen. Echter zijn er veel meer motoren dan wij kennen, vandaar de vraag.

Dat het verstandiger is om je thuis op te sluiten OF eerst gedurende 30 jaar lang via cursussen en trainingen ervaring op te doen om vervolgens tot de conclusie te komen dat perfect niet bestaat en je dus ook niet hoeft te gaan heb ik niet om gevraagd.
 
Ik zou zeggen de Honda crf250 rally, laat je niet beetnemen door ‘maar’ een 250 maar deze kunnen best mee met de grotere motoren. De snelheid van 156-160 staat niet echt in verhouding tot je andere wensen.
Ideale bagagemogelijkheden, zeker vanuit de Enduristanstal.
Laag in gewicht, mss een tikkeltje te hoog maar dat kan opgelost worden.
En offroad een zeer goede machine. Ik ken er enkele die hem hebben en er toch lovend over zijn. Sommigen zijn er ook daadwerkelijk mee in Marokko geweest, en vonden deze wel ideaal voor daar te rijden.
Onderhoudcyclus is ook in orde.

Hopelijk gaat Honda het prototype van de 450 rally werkelijk in productie nemen dan zal die vermoedelijk een betere optie zijn.
Maar daar ben je nu nog wel niets mee.
Ik geef wel mee dat ik voornamelijk alleen de modellen van Yamaha en Honda ken. Bij andere merken zal je vast ook wel opties hebben maar die ken ik dan niet.
 
Laatst bewerkt:
De 450 Rally zou inderdaad een hele goede optie zijn, we hadden er al naar gezocht en kwamen er achter dat die helaas nog niet bestaat. Een gewone 450L ombouwen naar Rally was ook een optie geweest (zo heel veel verschil zit er niet in natuurlijk). Maar zelfs van de 250 Rally is nog vrijwel niks 2e hands te krijgen om er op pas te maken.

Zoals aangegeven zou een 250/450 1 cilinder mijn 1e keuze zijn als we puur en alleen Marokko deden. Maar we zijn nog zo'n 6 a 8K km onderweg door Europa en we weten niet hoeveel en hoe gek we off-road willen doen.
Na de vakantie gaat de motor natuurlijk niet perse weg, maar wordt het ook hier haar motor als ze m niet zat is.
 
Ik vond in het zand mijn XR600 al zwaar en alle banden behalve enduro/mx ongeschikt. Maar ik moet bekennen dat ik er niet goed in ben.O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan