Zoekende: is een allroad wat voor mij?

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.342
Ridderkerk (ZH)
Ik rij nou al een jaar of 36 motor en heb er denk ik tussen de 50 en 75 gehad en dan overdrijf ik niet (ook veel voor de handel/opknappers). Begonnen met een FZR1000Exup, ontelbaar veel FZRren en een zooi R1en gehad. Naarmate ik ouder wordt (en zeer veel passieve buikspieren begin te ontwikkelen) twijfel ik steeds meer over welke motor nou mij echt bij me past.

Juist de uitschieters die ik heb gehad bevielen best goed zoals de Kawa Z1000 en de Yammie TDM. Rechterop, overzicht, ontspannen zit.

Het Harley midlife crisis uitstapje beviel niet. Lag vooral aan de zithouding: diepe zit met de benen en armen naar voren, een houding die ik alleen maar aanneem als ik zit te schijten en naar voren reik om een velletje pleepapier te pakken....:X

Nou ben ik op vakantie in Zuid Frankrijk, in Castellane en het is hier een motorrijders walhalla: alleen maar mooie slingerwegen en bergen in de prachtige omgeving van de Gorges du Verdon.

Het barst hier van de motorrijders en 80% zijn allroads: GSsen en Tigers, Multistrada's en alles daaromheen.

Ik dacht altijd dat dat onhandelbare hoge zware pakhuizen waren maar als ik zie hoe ze die hier een bocht in pleuren met 2 man en volle bepakking dan blijkt dat wel mee te vallen blijkbaar en begin ik ook iets te krijgen van: "toch wel gaaf zo'n ding".

Ik ben 54, 1,94 mtr, 125 kg pure spieren (denk ik) en mijn huidige motorpark is een Honda CBR1100XX en een Honda CX500Turbo.


Die eerste rijdt prima, maar is best saai, en die 2e rijdt nog niet maar is wel groot en hoog voor een sportieve motor en de zithouding bevalt me best.


Wellicht een beetje vooringenomen om dat in een allroad sectie te vragen maar wie kan me op weg helpen met wat gericht advies. Zou zo'n ding wat voor me zijn? Hoe rijdt zo'n pakhuis? Wat zou een beetje een leuke beginner zijn?


Voor/nadelen?

Bedankt voor de input.
 
Na een aantal jaren iets anders gereden te hebben weer naar een All-road gegaan. Bewust geen GS gekozen omdat iedereen zoiets rijdt en je met gemak, ook zonder enig verstand van motorrijden, de voetsteunen aan de grond rijd. Neemt niet weg dat een GS (heb ik zelf ook gereden) een zeer goede brommer is.
Gekozen voor iets lichters, KTM 890.
 
Hi! Dat je daar veel allroads ziet zegt best veel, en ook weer niet: huidige marktaanbod is vooral allroad en adventure. Bovendien in die omgeving veel gravelwegen, waar je ook nog gewoon mag rijden. Rechtop zitten, breed stuur en veel overzicht maakt ook dat je makkelijker, ontspannen harder kan rijden. K kom al jaren in Engeland (Ver. Koninkrijk) en op de kleinere weggetjes rij ik met mn (oude) Transalp (1991) niet echt langzamer dan op mn (bijna net zo oude) VFR (1994), terwijl die 2x het vermogen heeft. En dan heeft zo'n Transalp zeker niet de wegligging van GS'n enz. Voordeel is ook makkelijk bagage mee kunnen nemen. Succes met de afwegingen!
 
Of het wat voor jou is? Ik zou zeggen klim er eens op en ga rijden ( je mag op die van mij)
Ik heb recent de stap genomen om een allroad te kopen ( VStrom), en dat bevalt uitstekend. Stuurt verrassend goed, als vanzelf, je rijdt er echt zo mee weg. Mijn vfr is altijd een beetje vechten als het wat langzamer gaat, de strom is juist een feest om lekker te rijden zonder te denken: schiet nou eens op, rij door!
 
Denk dat er weinigen zijn die eens ze op een allroad rijden er terug vanaf willen...
Het is niet voor niets dat je die dingen het meest ziet rijden in de bergen.

Binnen het allroadsegment heb je nog een vrij uiteenlopende keuze ook, hele sportieve allroads zoals de MS of XR tot de allroads die ook niet vies zijn van wat uitdagingen off the road zoals de GS, Supertenere of Tiger.
 
Sorry, ik bleef hangen op CX500 Turbo…🤩

Rij sinds 1987 CX500. Wel eens op een 1200 GS gereden, maar niet lang genoeg om te kunnen adviseren. Maar toch overweeg ik ook wel eens een all road. Afgelopen weekend 1300 km op de CX gereden en mijn knieën beginnen af en toe op te spelen. Ik ben bijna 59. Iets grotere knie-hoek zou voor mij een reden kunnen zijn om een all road te overwegen.
 
Ik dacht altijd dat dat onhandelbare hoge zware pakhuizen waren maar als ik zie hoe ze die hier een bocht in pleuren met 2 man en volle bepakking dan blijkt dat wel mee te vallen blijkbaar en begin ik ook iets te krijgen van: "toch wel gaaf zo'n ding".

Dit dus. Ik ben nog maar een beginneling als het om bochtjes draaien gaat, maar de achterband van mijn Vstrom 1050 XT heeft geen schaamrandjes meer.

Ongelooflijk hoe simpel dat bakbeest zich laat besturen.
 
zoek eens een wat ouder XTtje op..
proefritje doen..
zijn er genoeg, helemaal in lafrance,
kan je er meteen één meenemen!
 
Ook ik heb vele motoren gehad, van Suzuki GT 550, GT 750, CBR 1000 , Buell X1 lighting Suzuki GS850, XJ 900, FJ 1100 en 1200 en nog veel meer wat daar tussen zit. Ook ik wilde een wat hogere motor, rechtop zitten en een twin, ik snap je verhaal dus volledig.
GS1200 geprobeerd, Varadero 1000 geprobeerd, beide prima fietsen maar niet voor mij. Via via een tip voor een hele knappe TDM 900, niet de jongste maar wel weinig kilometers. Proefrit gemaakt en ik was verkocht, het voelde alsof ik thuis kwam. Wel wat aanpassingen, was qua uiterlijk wat saai.
De topkoffer is er vanaf, die gaat alleen mee als er echt veel bagage mee moet.
Qua vermogen op papier zeker geen strepen trekker, maar het koppel maakt,
dat ondanks alle dikke fietsen die ik heb gehad met TDM nooit maar dan ook nooit vermogen te kort heb gehad.
Ik ben super blij met de overstap naar een wat hogere rechtop zittende motor. Of men een motor nou supersport, sport, tour, allroad, adventure of adventure/tour enof sporttour noemt, ik noem het plezier en fijn rijden. Daar gaat het mij om.

20220212_134041.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan