Airbag topic

Ja dat snap ik.. Heb nu een Dainese Misano 1-delig pak met airbag en die ventileert best. En hoor/lees dat het RST 4.1 Evo pak érg goed ventileert, ondanks de best wel omvangrijke airbag die daarin zit.
Ik heb pro series van RST (te koop..), ventilatie is prima, ook bij 30+ graden.
geen behoefte gehad om hem tussen de sessies door uit te doen.
 
Ik heb sinds dit seizoen ook de tech air 10. Zelf vind ik hem pokkewarm maar ben wel iemand die zich telkens kapot zweet als ik rij. Van mijn geperforeerd pak kan ik weinig genieten. Ook vind ik dat je nogal veel kledij rond je bovenlichaam hebt en ik merk dat ik iets minder bewegingsvrijheid heb daardoor. De opgegeven tijd dat je met een opgeladen pak doet klopt in de praktijk ook niet en het heeft verschrikkelijk lange laadtijd. Als de batterij helemaal leeg is dan moet hij toch een volle nacht opladen. Dit zouden ze volgens Damen wel aan het oplossen zijn via een software update die eraan komt. Gecrasht heb ik er nog niet mee gedaan dus over de werking kan ik (voorlopig *D) niks zeggen.
Kortom heb ik er dus een beetje spijt van dat ik hem gekocht heb en had ik liever gewoon de vest gehad die je in je pak kan vastmaken. Maar ik dacht ik ga voor het kleine prijsverschil toch voor de hogere graad van bescherming.
 
Ik rij ook een tech-air 10 airbag. Door de airbag op de borst zweet je daar iets meer natuurlijk. Maar zoals al geschreven tijdens het rijden merk je daar niks van. Met of zonder airbag is beide keren warm 🤣

Ik heb wel bewust voor de 10 gekozen ipv de race. Als ik dan toch veel geld ga uitgeven voor bescherming, dan wil ik ook de meeste bescherming.

Wat betreft het onderdak van de tech-air 10. Std wordt hij verkocht met zo’n ding met korte pijpjes. Ik vond het helemaal ruk dat je er dan een losse broek onder moet dragen. Zonder krijg ik altijd last van irritatie op m’n knieën.

Er is nu een lang onderpak tekoop voor de tech-air 10. Die heb ik nu 1 keer gebruikt, helemaal top 👍🏻

Alpinestars Race System Long 1-delig onderpak - buy cheap ▷ FC-Moto
 
Die onderpakken had ik gezien, wel stevig aan de prijs. Hoe is de pasvorm, ik ben 1.95 en 88 kg en vraag me af of het met mijn lengte ook goed zal zitten.
 
  • Eens
Waarderingen: C4rN
Je bedoeld alleen de lengte van de pijpen dan denk ik? De rest is gewoon exact gelijk aan je huidige pak.

Ik heb een L en de pijpjes komen gewoon tot op m’n enkels. Ik ben 1,85 lang.
 
@JC-GSX-R ik snap niet zo goed dat je last hebt van een losse lange onderboek, onder de TA10.
Die lange versie is daarom wel behoorlijk aan de prijs. Ik blijf bij de lange onderbroek, onder de TA10. Dat werkt bij mij goed.
 
@JC-GSX-R ik snap niet zo goed dat je last hebt van een losse lange onderboek, onder de TA10.
Die lange versie is daarom wel behoorlijk aan de prijs. Ik blijf bij de lange onderbroek, onder de TA10. Dat werkt bij mij goed.
Ik heb geen last van een extra lange onderbroek, maar vind het gewoon irritant dat er weer iets extra’s aan moet. Ook als je gauw ff moet pissen bijvoorbeeld met je pak aan.

Als ik helemaal geen lange onderbroek aan doe, dan krijg ik geïrriteerde knieën door het pak ofzo. Daarom heb ik die 200 euro (waar ik hem voor had) maar voor lief genomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Nog even een vraagje voor de tech air 10 rijders.

Mijn display laad niet op, opzich niet erg, maar ik weet dus niet of dat nu door die display komt of misschien iets in die band wat niet goed zit.

Als ik Connect met de app, dan staat er Status: connected, als ik de band vast doe veranderd die status niet, maar nu weet ik dus niet meer zeker of die status nou wel of niet veranderde als je de band vast maakt. Iemand die dat toevallig weer?

Aangezien de display niet oplaad kan in de status (2 lampjes aan, dus race mode) niet controleren.
 
Heb je de laatste firmware versies voor vest en display? Dan laat hij op de app zien hoe ver de interne batterij van de display is opgeladen.
Als je de band vast doet, moet je in de app ook de status kunnen controleren. En je kunt ook switchen naar straat modus, dus dan gaat hij ook echt 'aan' zonder dat je 60km per uur moet rijden.

Maar het lijkt me sowieso een gevalletje klantenservice.
 
Batterijstatus van de display kon ik al zien in de app, echter is er wel een update beschikbaar voor de display, maar die wil hij dus niet uitvoeren omdat de display niet connect/laad. Het enige wat ik dus kan doen is connecten (moeizaam) en al switchen tussen race of straat modus. echter verliest hij dan ook direct weer de gehele connectie als ik ga switchen. Ik zal Damen eens bellen vandaag.
 
Batterijstatus van de display kon ik al zien in de app, echter is er wel een update beschikbaar voor de display, maar die wil hij dus niet uitvoeren omdat de display niet connect/laad. Het enige wat ik dus kan doen is connecten (moeizaam) en al switchen tussen race of straat modus. echter verliest hij dan ook direct weer de gehele connectie als ik ga switchen. Ik zal Damen eens bellen vandaag.
Al geprobeerd het display een aantal uur op de band te laten laden? Pas na een tijdje gaan de lampjes weer wat aangeven.
 
Hier dan even een bescheiden review na +/- 500 straatkm's van het Mass airbag pak.

IMG-20230918-WA0026.jpg


Positief:
  • Nog geen gebruik van de airbag hoeven te maken 😁
  • Ondanks de airbag, een stuk soepeler dan mijn Damen runder leer pak.
  • Airbag nog steeds niet op hoeven te laden na +/- 2 maanden. Nog geen battery low waarschuwing gehad. Zet het pak wel na iedere rit uit en voor iedere rit aan.
  • Binnen 10 seconden wisselen tussen track en street mode. Voor zover ik begrepen heb is het verschil de km/u waarbij de airbag eventueel activeert.
Minder positief:
  • Ik drijf het pak al uit, voordat ik het aan heb. Het is toch wel een stukje warmer, zeker als je geen rijwind hebt. Dat gezegd hebbende, tijdens het rijden is het prima vol te houden, maar de borstperforatie doet voor mijn gevoel niet ontzettend veel.
  • Geen mogelijkheid om via een app te controleren of de airbag functioneel is. Wanneer je de hump openritst knippert het lampje groen, wat aangeeft dat het systeem operationeel is. Opzich voldoende, maar moeten toch iets op te merken hebben als Nederlander zijnde.
  • Misschien een keer een Showa sticker over de Öhlins poten van de Triumph plakken, want dit is natuurlijk vloeken in de kerk.
Helaas was pas mijn lange zomeronderbroek spoorloos verdwenen en zonder krijg ik helaas ook last van geïrriteerde knieën. Daarop even in de crosskist gekeken en daar een paar lange Alpinestars sokken uitgevist. Deze komen tot boven de knie en zijn verrassend dun. Was wat mij betreft een prima alternatief voor de lange onderbroek:
Screenshot_2023-09-18-18-12-04-43_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
leuke, nuttige review.

ik denk dat verschil straat/circuit niet zo zeer kms is maar andere logaritmen; op straat is het raken van een ander voorwerp (auto) aanleiding om te ploffen.

Geeft de app (misschien) toch aan of airbag operationeel is?
Mijn RST toont groen lampje (wat je niet ziet als ECU geplaatst is op rugprotector ;( ) maar de app geeft aan dat de airbag klaar is voor gebruik, hoeveel % accu resteert en welke modus (straat/circuit) actief is.

Veel plezier met je pak, en ik hoop dat je hem nooit nodig hebt…!
 
leuke, nuttige review.

ik denk dat verschil straat/circuit niet zo zeer kms is maar andere logaritmen; op straat is het raken van een ander voorwerp (auto) aanleiding om te ploffen.

Geeft de app (misschien) toch aan of airbag operationeel is?
Mijn RST toont groen lampje (wat je niet ziet als ECU geplaatst is op rugprotector ;( ) maar de app geeft aan dat de airbag klaar is voor gebruik, hoeveel % accu resteert en welke modus (straat/circuit) actief is.

Veel plezier met je pak, en ik hoop dat je hem nooit nodig hebt…!
Volgens mij is kmh bij Alpinestars wel verschillend. Op circuit vanaf 60 op de weg bij lagere snelheid.
Iets met snel weer op kunnen stappen en doorrijden.
 
leuke, nuttige review.

ik denk dat verschil straat/circuit niet zo zeer kms is maar andere logaritmen; op straat is het raken van een ander voorwerp (auto) aanleiding om te ploffen.

Geeft de app (misschien) toch aan of airbag operationeel is?
Mijn RST toont groen lampje (wat je niet ziet als ECU geplaatst is op rugprotector ;( ) maar de app geeft aan dat de airbag klaar is voor gebruik, hoeveel % accu resteert en welke modus (straat/circuit) actief is.

Veel plezier met je pak, en ik hoop dat je hem nooit nodig hebt…!
Even de handleiding erop nageslagen en het heeft inderdaad effect op het logaritme. Straat houdt rekening met aanrijdingen en race modus doet dit niet.
Zoals Roy aangaf zit er ook een verschil in de snelheid: straat vanaf 18 km/u en race vanaf 45 km/u.

Er is nog een vork sensor te koop, zodat op straat de airbag ook geactiveerd wordt wanneer je aangereden wordt als je bijv. bij een stoplicht staat te wachten. Misschien een mooie voor de kerst 😁

Het minder handige is dat er geen app bij is. Vooral wanneer je het pak aanhebt en twijfelt of je de airbag wel/niet geactiveerd hebt. Lampje zit in de hump, wat met wat kunst en vliegwerk net te zien is in een spiegel.

Hopen inderdaad dat het pak niet nodig zal zijn 🤞🏻
 
Dank voor de ervaringen heren :) :Y
Ga voor een TA10, met een maatpak van MASS denk ik komende winter *O*
Update :)
Toch geen TA10 + Mass pak geworden :+

Het is een RST 4.1 Evo kangaroo plofzakpak geworden :)

Paar redenen:
- Over de TA10 heb ik tamelijk wat zitten vragen/praten en gelezen van gebruikers, alsmede verkopers en lees (voor mij oncomfortabel veel) negatieve verhalen (in de trend/richting dat hij niet ploft als hij moet ploffen, niet goed aan gaat, service niet je-van-het, ...)
- TA10 + maatpak is een tamelijk kostbaar grapje (al vind ik het kosten plaatje wel van ondergeschikt belang)
- Het 4.1Evo pak kon ik in een hele fijne aanbieding kopen, dus was voor 1100 klaar, ipv bijna 3k *O*
- Ventilatie van het Evo pak schijnt súper goed te zijn, ook wel fijn :Y

103232_v42i_kangaroo_airbag_mens_leather_suit_blackblack-front-1704366480.png
 
Tja Helite e-techniek in het mass pak versus In&Motion e-techniek in het RST pak. Ik zou dezelfde keuze als jou maken.
Geen slecht woord over de kwaliteit van het Masspak en de Heliteairbag zelf overigens, maar een airbagvest is maar zo goed als de algorythmes die beslissen tussen wel of niet ploffen. En dan weet ik wel heel erg zeker dat Helite achterhinkt op zowel Alpinestars en In&Motion.
 
Tja Helite e-techniek in het mass pak versus In&Motion e-techniek in het RST pak. Ik zou dezelfde keuze als jou maken.
Nee ik bedoel niet het Mass pak die ze aanbieden met geïntegreerde plofzak, ik overwoog de alpinestars tech-air 10 met een Mass maatpak
 
Ah OK,
Sterk, want Alpinestars is intussen wel reeds heel lang bezig op circuit en de tech-air 10 heeft als airbag mogelijks de hoogste bescherming. Maar mijn voorkeur zou ook de In&motion zijn , maar als tweede alpinestars en als laatste Helite
 
Hoe past ie jou qua pasvorm, het rst pak?
Ik heb ook wel eens zo'n rst pak gepast, maar vond dat niet goed passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan