Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

AI mod.
Crew
Lid geworden
24 mrt 2003
Berichten
31.855
Waarderingsscore
18.174
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
Maar jullie hebben het steeds over de olie , maar wat zijn de gedachten hier over Slick 50 ????
Ken een echt goeie monteur die zweert er bij. Ik geloof niet in dat spul , heb jaren op het circuit gelopen maar ook nog nooit opgevangen dat iemand zoiets gebruikt.
Heeft iemand er ervaring mee ?? Komt U maar en ventileer uw gedachten hierover liefst met onderbouwing. :]

De ontwikkelaar en fabrikant van Teflon (ofwel PTFE) is Dupont. Die geeft zélf aan dat het spul niet geschikt is om in verbrandingsmotoren te worden gebruikt. Dat lijkt me best een aardige onderbouwing.
 
Ik heb SLICK50 in mijn eerste Jawa gedaan in 1993, ding was nog niet eens echt ingereden.
Jammer dat ik hem alweer zat was twee maanden later.
Was wel benieuwd naar de 'verbeterde' levensduur. :')
 
zo,....ik zie dat jullie weer door-gegaan zijn met deel 2 ...
Action-motorolie :

Die 15W40 , API : SF/CC is van een kwaliteits-norm uit de half jaren '70/half jaren '80 qua doping.
Een Honda'tje Nighthawk of Guzzi en alle ouwe meuk die er toen op de weg was , zal er z'n dorst mee kunnen lessen .
Ik heb ( zoals hier eerder vermeld ) enorme baat bij deze lagere gedoopte olie , zij het dan , dat ik
het ALLEEN gebruik in de PRIMAIRY van m'n HD ( reductie/koppelings-kast ).
Ik ben deze olie gaan gebruiken omdat deze olie ALLEEN maar dient voor het olie-bad voor een overbrengings-ketting en natte-platen koppelingskorf.
De voorsgeschreven 10W40 olie ( ook synthetisch ) zijn van een dusdanige hoge doping voorzien ( waaronder die JASO-MA dope ) , dat het de werking van mijn koppeling NIET ten goede kwam ,...deze begon hierdoor zgn "bubberend" aan te koppelen bij een warme motor.
Ik kwam op het idee om deze olie te gebruiken , omdat ik vroeger met m'n motors ( met ongeveer vergelijkbaar vermogen , zoals bijv m'n Laverda ) ook nooit problemen had met
m'n koppeling ( in die dagen zal de kwaliteit hooguit API : SE/CC geweest zijn ).
Dit bleek dus een enorme verbetering op te leveren ,....de koppeling in m'n HD werkte weer fantastisch met die Action 15W40.
(Ik heb dit trouwens ook daarna bij m'n HD-workshoppie verteld en daar ook zo'n kannetje afgeleverd ,....dit omdat er veel gëxpirimenteerd wordt met div soorten olie voor in de primairy ,....tot zelfs ATF aan toe )

In mijn Toyota Corolla 1300 kieper ik de bij de Action verkrijbare 10W40 API : SG
Volgens de Toyota dealer, en volgens m'n maatje die garagehouder is, is deze olie prima
voor m'n karretje. ;)

Heb je een motorfiets waarbij de fabrikant opgeeft dat er een hogere kwaliteit olie in moet ( API-norm ) , dan is het het veiligste om die raad maar op te volgen .
Is het zo dat de Action nog meer motor-oliën verkoopt , waabij die API-norm hetzelfde ( of hoger is ) als wat de fabriek opgeeft ( inclusief die JASO-MA notatie ) , dan kan ik NIKS verzinnen waarom je die olie niet aan zou kunnen schaffen , dan alleen als je lijdt aan decadente fancy merkjes-geile aankoopverslaving :/


Ja, dit is duidelijk; SLOTJE !

8-)
 
Ik heb SLICK50 in mijn eerste Jawa gedaan in 1993, ding was nog niet eens echt ingereden.
Jammer dat ik hem alweer zat was twee maanden later.
Was wel benieuwd naar de 'verbeterde' levensduur. :')


Ik heb blokken gezien waar die troep ook in was gekiepert. Daar word je niet vrolijk van zeg maar.
Die zooi mik je erin, maar ooit komt het er ook weer 'uit' Dan in de zin van aankoeken, afzetting en verstoppingen. Succes met rommel! Maar mij niet gezien.

8-)
 
Castrol GTX 10w40 van 4 euro per liter bij Hallfords.
Is dat goede kwaliteit?? (voor in de auto)
Het is een A-merk, dus JA?
Het is goedkoop, dus NEE?
Hoe kom ik erachter of het goed is of niet?
 
Hm sneeuw valt steeds sneller, wel ff de bougies bij twee motortjes vervangen.
De ene had een te koude bougie, de andere een te warme. :+

Lakafzetting bovenop de elektrode. :?

DSC_0210.jpg
 
Laatst bewerkt:
Castrol GTX 10w40 van 4 euro per liter bij Hallfords.
Is dat goede kwaliteit?? (voor in de auto)
Het is een A-merk, dus JA?
Het is goedkoop, dus NEE?
Hoe kom ik erachter of het goed is of niet?

Ja, dat is een prima motorolie , eigenlijk voor gebruik in auto's of motoren zonder natte koppeling.

API: SM

BP
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is een prima motorolie , eigenlijk voor gebruik in auto's of motoren zonder natte koppeling.

API: SM

BP

(sarcasme modus aan) Ik durf het toch niet aan.
Het is te goedkoop.
Als het nou 10 euro per liter was, ja dan wel natuurlijk.
Er zal wel mee geknoeid zijn.
Het zal wel het laatste restje zijn.
Of oude voorraad.
Daar MOET iets mis zijn.
(sarcasme modus uit)

Als het goedkoop is dan vertrouwen we het niet.

Een spreekwoord zegt:
Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het niet waar.

En de mensen die het zouden weten hebben waarschijnlijk zwijgplicht.
Ik kan me niet voorstellen dat er hier op MF geen mensen zijn die bij een "olieboer" of blender werken. En dus het antwoord weten.
Het zal wel altijd een raadsel blijven helaas.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan