Accu probleem(wederom)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ratz
  • Startdatum Startdatum
dit

Oké.

De generator bestaat uit drie wikkelingen, van elk waarvan één uiteinde aan de anderen verbonden is. De drie andere uiteinden zijn aan de regelaar verbonden. Die aftakking naar de draadboom waar ik het over had, loopt naar de lichtschakelaar. Daarmee wordt één wikkeling losgekoppeld als je het licht uitzet. Dat is denk ik vooral bedoeld om te voorkomen dat de regelaar te heet wordt.
In die schakeling kunnen door ouderdom storingen ontstaan. Bv. een draadbreek of een gecorrodeerd contact. Als dat het geval is, doet die derde wikkeling helemaal niet meer mee en laadt de accu onvoldoende bij.

Simpele oplossing: die aftakking loskoppelen en de draad van de regelaar en die van de generator rechtstreeks met elkaar verbinden. :]

en dit

Op zaterdag 19 juli 2003 08:17 schreef PeClaDan het volgende:
Vanmorgen de accu eruit gehaald;
Hoort daar geen accuvloeistof in te zitten :+ .... ;)

Dat ding staat helemaal droog :?
al na 2 maanden :(


gaan niet samen.
 
Op woensdag 23 juli 2003 22:11 schreef de ex zot het volgende:
diten ditgaan niet samen.

Ja, hoor.
Een accu wordt warm van snel opladen én van snel ontladen. In beide gevallen verdampt er water en zakt het accupeil.

De bovengenoemde modificatie is er bovendien een van de categorie: baat het niet, schaden doet het ook niet.
 
Ja, hoor.
Een accu wordt warm van snel opladen én van snel ontladen. In beide gevallen verdampt er water en zakt het accupeil.

De bovengenoemde modificatie is er bovendien een van de categorie: baat het niet, schaden doet het ook niet.

Mooi hoor, al die "kennis"
Nu ga ik huilen i.p.v. lachen.
 
In dat geval zou zijn accu binnen een half uur geheel leeg zijn.
Hij heeft de zwarte namelijk aan massa liggen.
een 750 dohc heeft 8 draden op de regelaar zitten namelijk
rood/wit = accu rechtstreeks
groen = massa
3x geel = dynamo
zwart = geschakelde plus
wit (dacht ik) = bekrachtiging rotor
groen2 = massa bekrachtiging rotor

Het is dus niet de regelaar van een 750 dohc van rond '82

makkelijk van meneer honda dat elke kleur op elke motor gelijk is.
Op dinsdag 22 juli 2003 22:54 schreef drsrob het volgende:Sorry, deze regelaar heb je niks aan. Hij is bedoeld voor een systeem van rotor met wikkelingen in een krans met wikkelingen en koolborsteltjes tegen de rotorwikkelingen (electro-magnetisch bekrachtige wisselstroomgenerator). Dus voor een CB DOHC.
De zwarte draad bekrachtigd de rotorwikkelingen meer of minder afhankelijk van de hoeveelheid benodigde stroom.

Jouw systeem heeft een vliegwiel met magneten en een spoelenkrans (magnetisch bekrachtigde wisselstroomgenerator). Deze levert altijd maximaal vermogen. Wat niet nodig is wordt door de regelaar afgevoerd (omgezet in warmte).
Op woensdag 23 juli 2003 00:04 schreef drsrob het volgende:
Bij het laadsysteem is zwart normaal de plus van de rotorwikkelingen. Maar als jij een bedradingsschema (of een motor, of een regelaar/gelijkrichter) voor je neus hebt liggen, moet ik je onmiddelijk gelijk geven. Ik doe het uit mijn hoofd.
En volgens mij heeft een electronische regelaar geen geschakelde plus nodig.

We hadden toevallig een oude CB750 staan en ik heb even gechecked. De Ex Zot had bijna helemaal gelijk. Alleen de massa bekrachtiging van de rotor is niet groen.
Die regelaar is dus toch niet van een CB DOHC.

Typisch genoeg heeft de Yamaha XJ550 dezelfde generator (de koolborstels zijn
zelfs identiek) maar geen dagverbruikersdraad.
Dat die regelaar een zesde (zwarte) draad heeft, hoeft dus inderdaad niet te betekenen dat het geen geschikte regelaar is. Kennelijk hebben Honda regelaars een geschakelde plus, waar Yamaha en Suzuki regelaars dat niet hebben.

Dus had ik, denk ik, ongelijk en is die regelaar toch geschikt '( :X
Als PeDeClan hem wil gebruiken zou hij dan als volgt aangesloten moeten worden:
geel op geel, wit/? en wit/?
rood op rood
groen op zwart/wit (= massa)
zwart op geschakelde plus (bijmaken, ik geloof dat de juiste kleur voor Suzuki oranje is)
 
Op donderdag 24 juli 2003 18:48 schreef drsrob het volgende:

Dus had ik, denk ik, ongelijk en is die regelaar toch geschikt '( :X
Als PeDeClan hem wil gebruiken zou hij dan als volgt aangesloten moeten worden:
geel op geel, wit/? en wit/?
rood op rood
groen op zwart/wit (= massa)
zwart op geschakelde plus (bijmaken, ik geloof dat de juiste kleur voor Suzuki oranje is)
Heeft geen ORANJE 'over'....
Op mijn SUUZ zit alleen de +, -, en 3 'dynamo'-aansluitingen... Dus aangesloten zoals HONDAnaarSUUZ........+ op +, - op -(groen) en de 3 overige(behalve zwart=schalekdraad)
 
Heeft geen ORANJE 'over'....
Op mijn SUUZ zit alleen de +, -, en 3 'dynamo'-aansluitingen... Dus aangesloten zoals HONDAnaarSUUZ........+ op +, - op -(groen) en de 3 overige(behalve zwart=schalekdraad)

De schakeldraad moet hoogstwaarschijnlijk wel aangesloten zijn.

Wat mij verbaast in dit hele topic, is dat je eerst moet gaan meten voor je iets gaat vervangen. Ik wil dus graag minimaal de laadspanning weten bij stationair toerental ( 13.9 volt had je toen gemeten dacht ik) bij +/- 2500 tpm en bij +/-5000 tpm met de oude regelaar erin.

Je mag bij geen enkel toerental boven de 15 volt komen. Kom je daar boven, dan de spanningsregelaar vervangen.
 
Heeft geen ORANJE 'over'....
Op mijn SUUZ zit alleen de +, -, en 3 'dynamo'-aansluitingen... Dus aangesloten zoals HONDAnaarSUUZ........+ op +, - op -(groen) en de 3 overige(behalve zwart=schalekdraad)
Nee, er kan ook geen oranje over zijn, want een Suzuki regelaar heeft geen geschakelde plus, maar een Honda regelaar wél.
Je zal dus ergens een oranje draad (ik heb 't nog even gechecked en de kleur klopt) moeten aftakken en op de zwarte draad van de Honda regelaar aansluiten.
Op donderdag 24 juli 2003 19:29 schreef de ex zot het volgende:Wat mij verbaast in dit hele topic, is dat je eerst moet gaan meten voor je iets gaat vervangen.
Ik denk dat de Ex Zot hier wel gelijk heeft.
 
Niet goed meer bij de les dan, op pagina 1 en 2 wordt hier wel degelijk over gesproken, ik heb zelfs aan PeClaDan de spanningen bij de diverse toerentallen doorgegeven, nu nog wachten tot ie een multimeter gekocht heeft :)

Ook dat ie niet boven 15V mag komen anders is spanningsregelaar kapot. Met de CB mod van zijn Suuz kan ie de spannigsregelaar gebruiken en de oudere modellen kun je openschroeven en bijregelen met een stelschroefje. Maar of ie de CB mod op de Suuz werkende krijgt :?

In ieder geval heeft ie nog wat te doen :)
 
Ik had al aangeboden om em bij mij thuis samen door te meten, maar hij heeft intussen een multimeter gekregen van z'n vrouw. ;) Staat gewoon allemaal in dit topic hoor. :P
Klopt........
ik ben nu een snelcursus 'meten' aan het volgen..... :Z <--is lui..... ;) ....
 
Motor rijd en start prima tot nu toe
na de goede |( massa te hebben aangesloten
 
Terug
Bovenaan Onderaan