- Onderwerp starter
- #76
Op dinsdag 22 juli 2003 20:48 schreef JohnK6 het volgende:
..............dynamo van een ouwe cb ...............
Ik heb ook al een spannings-regelaar van een CB....
zou een dynamo dan ook passen .......... ...... ....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Op dinsdag 22 juli 2003 20:48 schreef JohnK6 het volgende:
..............dynamo van een ouwe cb ...............
Ik heb ook al een spannings-regelaar van een CB....
zou een dynamo dan ook passen .......... ...... ....
Als ik 't goed heb heb jij een electro-magnetisch betrachtigde wisselstroomgenerator, dwz een vliegwiel met magneten en een spoelenkrans. Dat is anders dan die oude CB'sIk heb ook al een spannings-regelaar van een CB....
zou een dynamo dan ook passen .......... ...... ....
Ik moet van mening verschillen; ik heb er al twee accu's aan verloren (drooggekookt)pecladan een ding kan je aannemen van mij ik heb een oude auto en een oude motor! op ieder een optimate druppellader staan ,en bijv een jaar geen water in de accu bij hoeven te doen! hij houdt ze alleen maar op rust spanning ongeveer 12.8 volt
Een blauwe. .....Van welke CB heb je de spaningsregelaar?
Als hij in hars gegoten is, is het in ieder geval niet de regelaar van zo'n oude CB waar we het over gehad hebben.Een blauwe. .....
Volgens de 1 maakt het weinig uit welke spannings-regelaar je hebt, en de ander zegt, dat je die 'bij moet stellen'..
(in hars gegoten)
Als hij in hars gegoten is, is het in ieder geval niet de regelaar van zo'n oude CB waar we het over gehad hebben.
Hoeveel draden komen er uit en welke kleuren hebben ze?
Zelfde vraag voor je eigen regelaar..
Deze regelaar: 3 gele;1 rode;1 zwarte;1 groene
(groene losgelaten)
Eigenste: 1 rode; 1 zwarte; en 3 diverse kleuren(wisselstroom)
Oké.Deze regelaar: 3 gele;1 rode;1 zwarte;1 groene
(groene losgelaten)
Eigenste: 1 rode; 1 zwarte; en 3 diverse kleuren(wisselstroom)
Oké.
Sorry, deze regelaar heb je niks aan. Hij is bedoeld voor een systeem van rotor met wikkelingen in een krans met wikkelingen en koolborsteltjes tegen de rotorwikkelingen (electro-magnetisch bekrachtige wisselstroomgenerator). Dus voor een CB DOHC.
De zwarte draad bekrachtigd de rotorwikkelingen meer of minder afhankelijk van de hoeveelheid benodigde stroom.
Nou, altijd hetzelfde... Normaal is bij Honda zwart geschakelde +, maar bij latere modellen is wit/groen dagverbruikers, enz.In dat geval zou zijn accu binnen een half uur geheel leeg zijn.
Hij heeft de zwarte namelijk aan massa liggen.
een 750 dohc heeft 8 draden op de regelaar zitten namelijk
rood/wit = accu rechtstreeks
groen = massa
3x geel = dynamo
zwart = geschakelde plus
wit (dacht ik) = bekrachtiging rotor
groen2 = massa bekrachtiging rotor
Het is dus niet de regelaar van een 750 dohc van rond '82
makkelijk van meneer honda dat elke kleur op elke motor gelijk is.
Nou, altijd hetzelfde... Normaal is bij Honda zwart geschakelde +, maar bij latere modellen is wit/groen dagverbruikers, enz.
Bij het laadsysteem is zwart normaal de plus van de rotorwikkelingen. Maar als jij een bedradingsschema (of een motor, of een regelaar/gelijkrichter) voor je neus hebt liggen, moet ik je onmiddelijk gelijk geven. Ik doe het uit mijn hoofd.
En volgens mij heeft een electronische regelaar geen geschakelde plus nodig.
Belangrijker is of ik gelijk had met de aansluitingen van de standaard regelaar, want dan is er mogelijk een heel goedkope oplossing.
De oplossing die ik in gedachten had is nog veel goedkoper dan namaken...De standaard regelaar is volgens mij zoals jij schetst en dus heel goedkoop te maken/ op de sloop te krijgen.
[edit] ik doe het ook uit mijn hoofd. Jammer genoeg ben ik meer van motorfietsen vergeten als de meeste ervan weten. (drank he)
Hoeveel motoren hebben NiCa accu's?
Een loodaccu mag niet in een constante laadtoestand bewaard worden. Als er te lang geen reactie plaats vindt wordt het plaatoppervlakte bros en dus onbruikbaar. Dan kan je een volle accu hebben die na één keer starten al "leeg" is.
Dit is praktijk ervaring, dus mogelijk scheikundig niet juist geformuleerd, maar het klopt wel!
Is dat een optimateIII of aanverwant? Want die beloven dat ze precies doen wat je wilt, namelijk af en toe stukkie ontladen en weer druppelen en weer wat anders. En dan ook nog helemaal intelligent aangepast aan de toestand van je accu.Ik moet van mening verschillen; ik heb er al twee accu's aan verloren (drooggekookt)
Als je de weg nog weet...
Maar ff wat anders, zo'n 'druppellader' is dat een optimate ofzo, die meer kan als alleen druppelen? Want als je een (half) lege accu vol wilt druppelenzal 't een stuk langer dan 1 nachtje moeten. (Zou bijvoorbeeld 180uur laadtijd kunnen zijn.)
Wat ook nog kan is dat de startmotor of 't startrelais niet meer helemaal goed is.
Hoe zit het trouwens met de startproblemen van je 750...hoor er niets meer van..??
Jawel hoor, pas nog bij 't starten kwam de overbuurman even later naar buiten.hij hoort er zelf ook niks van
Ja, 't was 'n optimate III. En die doet ook wat hij beloofd. Maar dat continue laden (en ontladen?) doet wel water verdampen.Is dat een optimateIII of aanverwant? Want die beloven dat ze precies doen wat je wilt, namelijk af en toe stukkie ontladen en weer druppelen en weer wat anders. En dan ook nog helemaal intelligent aangepast aan de toestand van je accu.
Heb je niet gewoon een continu lader die voortdurend een kleine laadstroom levert?
Ik ga dat allemaal nakijken vanmiddag.
Ik ging er vanuit dat zwart de - was of de schakeldraad.....
Tjah, dus verkeerd gekozen........ ........
Er komt wel, tegen die tijd, een nieuwe regelaar op en een 'nieuwe' dynamo.......
Ik blijft niet aan het k*tkammen.... ....met slopers(met/over electronica)
Qua kleuren heb je gelijk volgens mij(van de Suzuki-spannings-regelaar).......
die kan je toch 'verschillend' op die andere 3 aansluiten
Dit staat op de spannings-regelaar:
12V
SH232-12 82
Shindengen