Accu probleem(wederom)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ratz
  • Startdatum Startdatum
Op dinsdag 22 juli 2003 20:48 schreef JohnK6 het volgende:
..............dynamo van een ouwe cb :P ...............

Ik heb ook al een spannings-regelaar van een CB.... :)

zou een dynamo dan ook passen :? .......... :Z ...... :) ....
 
Ik heb ook al een spannings-regelaar van een CB.... :)

zou een dynamo dan ook passen :? .......... :Z ...... :) ....

Van welke CB heb je de spaningsregelaar?
 
Ik heb ook al een spannings-regelaar van een CB.... :)

zou een dynamo dan ook passen :? .......... :Z ...... :) ....
Als ik 't goed heb heb jij een electro-magnetisch betrachtigde wisselstroomgenerator, dwz een vliegwiel met magneten en een spoelenkrans. Dat is anders dan die oude CB's
 
pecladan een ding kan je aannemen van mij ik heb een oude auto en een oude motor! op ieder een optimate druppellader staan ,en bijv een jaar geen water in de accu bij hoeven te doen! hij houdt ze alleen maar op rust spanning ongeveer 12.8 volt
 
pecladan een ding kan je aannemen van mij ik heb een oude auto en een oude motor! op ieder een optimate druppellader staan ,en bijv een jaar geen water in de accu bij hoeven te doen! hij houdt ze alleen maar op rust spanning ongeveer 12.8 volt
Ik moet van mening verschillen; ik heb er al twee accu's aan verloren (drooggekookt)

Ja, ik weet wat ik moet doen :Z

Ik ben gewoon lui 8-)
 
Van welke CB heb je de spaningsregelaar?
Een blauwe. :P .....

Volgens de 1 maakt het weinig uit welke spannings-regelaar je hebt, en de ander zegt, dat je die 'bij moet stellen'.. :?
(in hars gegoten)
 
En effe aan de druppelaar gehad(uurtje of 2 - 3), en hij was weer in orde.........
Wanneer ik weer vrij heb/erder thuis ben, gaat de dynamo er uit( eerst even de olie aftappen :P :9 ).....
Effe kijken of ze een 2dehandsje hebben, en anders(eigenlijk beter ja, gewoon opnieuw laten wikkelen etc....

 
Een blauwe. :P .....

Volgens de 1 maakt het weinig uit welke spannings-regelaar je hebt, en de ander zegt, dat je die 'bij moet stellen'.. :?
(in hars gegoten)
Als hij in hars gegoten is, is het in ieder geval niet de regelaar van zo'n oude CB waar we het over gehad hebben.
Hoeveel draden komen er uit en welke kleuren hebben ze?
Zelfde vraag voor je eigen regelaar..
 
Als hij in hars gegoten is, is het in ieder geval niet de regelaar van zo'n oude CB waar we het over gehad hebben.
Hoeveel draden komen er uit en welke kleuren hebben ze?
Zelfde vraag voor je eigen regelaar..

Deze regelaar: 3 gele;1 rode;1 zwarte;1 groene
(groene losgelaten)

Eigenste: 1 rode; 1 zwarte; en 3 diverse kleuren(wisselstroom)
 
Deze regelaar: 3 gele;1 rode;1 zwarte;1 groene
(groene losgelaten)

Eigenste: 1 rode; 1 zwarte; en 3 diverse kleuren(wisselstroom)

Raar dat ie het niet doet als de massa niet is aangesloten |(
Misschien leeft ie nog en doet ie het gewoon als je de groene aan massa legt.

[edit] ik weet de kleurcodes van zoekzoekie niet uit mijn hoofd, maar de zwarte van de zoekzoekie kan wel eens de massa zijn, terwijl de zwarte van de honda de geschakelde plus is.
dus Honda :
groen = massa
zwart = geschakelde plus
rood = + rechtstreeks
geel = wisselspanning dynamo

[edit2] ik zal ff kijken wat de zwarte van zoekzoekie is

[edit3] zwart op de zoekzoekie is massa.
je hebt het dus vollegig verkeerd aangesloten. bovendien denk ik niet dat je deze regelaar goed werkiend krijgt op jouw motor.
 
Laatst bewerkt:
Deze regelaar: 3 gele;1 rode;1 zwarte;1 groene
(groene losgelaten)

Eigenste: 1 rode; 1 zwarte; en 3 diverse kleuren(wisselstroom)
Oké.

Sorry, deze regelaar heb je niks aan. Hij is bedoeld voor een systeem van rotor met wikkelingen in een krans met wikkelingen en koolborsteltjes tegen de rotorwikkelingen (electro-magnetisch bekrachtige wisselstroomgenerator). Dus voor een CB DOHC.
De zwarte draad bekrachtigd de rotorwikkelingen meer of minder afhankelijk van de hoeveelheid benodigde stroom.

Jouw systeem heeft een vliegwiel met magneten en een spoelenkrans (magnetisch bekrachtigde wisselstroomgenerator). Deze levert altijd maximaal vermogen. Wat niet nodig is wordt door de regelaar afgevoerd (omgezet in warmte).

Die 3 diverse kleuren zijn geel, wit/groen, wit blauw en wit/rood, ja?
Geel en één witte kleur lopen rechtstreeks van generator naar regelaar.
De andere witte kleur is verschillend bij de regelaar en bij de generator en beide zijn aan de draadboom gekoppeld.

Nog steeds juist?
 
Oké.

Sorry, deze regelaar heb je niks aan. Hij is bedoeld voor een systeem van rotor met wikkelingen in een krans met wikkelingen en koolborsteltjes tegen de rotorwikkelingen (electro-magnetisch bekrachtige wisselstroomgenerator). Dus voor een CB DOHC.
De zwarte draad bekrachtigd de rotorwikkelingen meer of minder afhankelijk van de hoeveelheid benodigde stroom.

In dat geval zou zijn accu binnen een half uur geheel leeg zijn.
Hij heeft de zwarte namelijk aan massa liggen.
een 750 dohc heeft 8 draden op de regelaar zitten namelijk
rood/wit = accu rechtstreeks
groen = massa
3x geel = dynamo
zwart = geschakelde plus
wit (dacht ik) = bekrachtiging rotor
groen2 = massa bekrachtiging rotor

Het is dus niet de regelaar van een 750 dohc van rond '82

makkelijk van meneer honda dat elke kleur op elke motor gelijk is.
 
In dat geval zou zijn accu binnen een half uur geheel leeg zijn.
Hij heeft de zwarte namelijk aan massa liggen.
een 750 dohc heeft 8 draden op de regelaar zitten namelijk
rood/wit = accu rechtstreeks
groen = massa
3x geel = dynamo
zwart = geschakelde plus
wit (dacht ik) = bekrachtiging rotor
groen2 = massa bekrachtiging rotor

Het is dus niet de regelaar van een 750 dohc van rond '82

makkelijk van meneer honda dat elke kleur op elke motor gelijk is.
Nou, altijd hetzelfde... Normaal is bij Honda zwart geschakelde +, maar bij latere modellen is wit/groen dagverbruikers, enz.

Bij het laadsysteem is zwart normaal de plus van de rotorwikkelingen. Maar als jij een bedradingsschema (of een motor, of een regelaar/gelijkrichter) voor je neus hebt liggen, moet ik je onmiddelijk gelijk geven. Ik doe het uit mijn hoofd.
En volgens mij heeft een electronische regelaar geen geschakelde plus nodig.

Belangrijker is of ik gelijk had met de aansluitingen van de standaard regelaar, want dan is er mogelijk een heel goedkope oplossing.
 
Zeg PeClaDan, je hebt teovallig niet een elektrisch schema bij de handvan je Suzuki?
 
Nou, altijd hetzelfde... Normaal is bij Honda zwart geschakelde +, maar bij latere modellen is wit/groen dagverbruikers, enz.

Bij het laadsysteem is zwart normaal de plus van de rotorwikkelingen. Maar als jij een bedradingsschema (of een motor, of een regelaar/gelijkrichter) voor je neus hebt liggen, moet ik je onmiddelijk gelijk geven. Ik doe het uit mijn hoofd.
En volgens mij heeft een electronische regelaar geen geschakelde plus nodig.

Belangrijker is of ik gelijk had met de aansluitingen van de standaard regelaar, want dan is er mogelijk een heel goedkope oplossing.

De standaard regelaar is volgens mij zoals jij schetst en dus heel goedkoop te maken/ op de sloop te krijgen.

[edit] ik doe het ook uit mijn hoofd. Jammer genoeg ben ik meer van motorfietsen vergeten als de meeste ervan weten. (drank he)
 
De standaard regelaar is volgens mij zoals jij schetst en dus heel goedkoop te maken/ op de sloop te krijgen.

[edit] ik doe het ook uit mijn hoofd. Jammer genoeg ben ik meer van motorfietsen vergeten als de meeste ervan weten. (drank he)
De oplossing die ik in gedachten had is nog veel goedkoper dan namaken...
 
Ik ga dat allemaal nakijken vanmiddag.

Ik ging er vanuit dat zwart de - was of de schakeldraad.....
Tjah, dus verkeerd gekozen........ |( ........

Er komt wel, tegen die tijd, een nieuwe regelaar op en een 'nieuwe' dynamo.......

Ik blijft niet aan het k*tkammen.... :X ....met slopers(met/over electronica)

Qua kleuren heb je gelijk volgens mij(van de Suzuki-spannings-regelaar).......
die kan je toch 'verschillend' op die andere 3 aansluiten :?

Dit staat op de spannings-regelaar:
12V
SH232-12 82
Shindengen
 
Laatst bewerkt:
31167


excuse voor de slechte foto-scan. Maar duidelijk is de wisselstroom dynamo te zien op deze HD

rat-bike style :+
 
Hoeveel motoren hebben NiCa accu's?
Een loodaccu mag niet in een constante laadtoestand bewaard worden. Als er te lang geen reactie plaats vindt wordt het plaatoppervlakte bros en dus onbruikbaar. Dan kan je een volle accu hebben die na één keer starten al "leeg" is.
Dit is praktijk ervaring, dus mogelijk scheikundig niet juist geformuleerd, maar het klopt wel!

Maar een loodaccu mag je helemaal niet ontladen en dan bewaren (geladen bewaren is gewoon beter).
Accu's word idd lui als je ze niet regelmatig gebruikt, dit is heel goed te verhelpen met een paar keer ontladen en weer opladen (het beste is natuurlijk gewoon regelmatig gebruiken).
 
Ik moet van mening verschillen; ik heb er al twee accu's aan verloren (drooggekookt)
Is dat een optimateIII of aanverwant? Want die beloven dat ze precies doen wat je wilt, namelijk af en toe stukkie ontladen en weer druppelen en weer wat anders. En dan ook nog helemaal intelligent aangepast aan de toestand van je accu. :)

Heb je niet gewoon een continu lader die voortdurend een kleine laadstroom levert?
 
Als je de weg nog weet... ;)


Maar ff wat anders, zo'n 'druppellader' is dat een optimate ofzo, die meer kan als alleen druppelen? Want als je een (half) lege accu vol wilt druppelenzal 't een stuk langer dan 1 nachtje moeten. (Zou bijvoorbeeld 180uur laadtijd kunnen zijn.)


Wat ook nog kan is dat de startmotor of 't startrelais niet meer helemaal goed is. :?


JaJa daar weet meneer RDZ alles van, hé meneer RDZ.
Hoe zit het trouwens met de startproblemen van je 750...hoor er niets meer van..??
 
hij hoort er zelf ook niks van :X :X
Jawel hoor, pas nog bij 't starten kwam de overbuurman even later naar buiten.
ikke: had je dat gehoord?
hij: ja, wat was dat?
ikke: m'n brommert
hij: hmmm, nou is 't over zeker?
ikke: kweenie ik zie iig nergens een gat zitten


Was dus geen leven in & toen ineens een harde knal, alsof er een strijker af ging. :? Heb verder nog geen tijd gehad om verder te kijken. Nu weer met de 400 bezig. ;)
 
Is dat een optimateIII of aanverwant? Want die beloven dat ze precies doen wat je wilt, namelijk af en toe stukkie ontladen en weer druppelen en weer wat anders. En dan ook nog helemaal intelligent aangepast aan de toestand van je accu. :)

Heb je niet gewoon een continu lader die voortdurend een kleine laadstroom levert?
Ja, 't was 'n optimate III. En die doet ook wat hij beloofd. Maar dat continue laden (en ontladen?) doet wel water verdampen.
Ik had het vloeistofniveau dus in de gaten moeten houden en regelmatig op peil moeten brengen, dan was er niks aan de hand geweest.
Maar ja, lui hè 8-)
 
Ik ga dat allemaal nakijken vanmiddag.

Ik ging er vanuit dat zwart de - was of de schakeldraad.....
Tjah, dus verkeerd gekozen........ |( ........

Er komt wel, tegen die tijd, een nieuwe regelaar op en een 'nieuwe' dynamo.......

Ik blijft niet aan het k*tkammen.... :X ....met slopers(met/over electronica)

Qua kleuren heb je gelijk volgens mij(van de Suzuki-spannings-regelaar).......
die kan je toch 'verschillend' op die andere 3 aansluiten :?

Dit staat op de spannings-regelaar:
12V
SH232-12 82
Shindengen

Oké.

De generator bestaat uit drie wikkelingen, van elk waarvan één uiteinde aan de anderen verbonden is. De drie andere uiteinden zijn aan de regelaar verbonden. Die aftakking naar de draadboom waar ik het over had, loopt naar de lichtschakelaar. Daarmee wordt één wikkeling losgekoppeld als je het licht uitzet. Dat is denk ik vooral bedoeld om te voorkomen dat de regelaar te heet wordt.
In die schakeling kunnen door ouderdom storingen ontstaan. Bv. een draadbreek of een gecorrodeerd contact. Als dat het geval is, doet die derde wikkeling helemaal niet meer mee en laadt de accu onvoldoende bij.

Simpele oplossing: die aftakking loskoppelen en de draad van de regelaar en die van de generator rechtstreeks met elkaar verbinden. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan