Accu probleem(wederom)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ratz
  • Startdatum Startdatum
als de accu na een paar maanden droog is ,terwijl hij op peil! was kun je er donder op zeggen dat als hij niet lek is de laadspanning te hoog is geweest
 
als de accu na een paar maanden droog is ,terwijl hij op peil! was kun je er donder op zeggen dat als hij niet lek is de laadspanning te hoog is geweest

Dus, en een nieuwe accu, en een spanningsregelaar......€€€€€€€€!!
 
nog een opmerking voor je 13.9 is dus telaag bij draaiende motor ! moet minstens 14.5 zijn weer wat geleerd he 13.8 is alleen om de accu op spanning te houden druppelen ongeveer
Niet helemaal, althans volgens de boeken. bij 1000 toeren 12,5v, bij 2000 toeren 14,2 en bij 3000 en hoger 15 volt. De 13,9 van PeClaDan als dit bij stationair is kan dat wel kloppen natuurlijk :)
 
Niet helemaal, althans volgens de boeken. bij 1000 toeren 12,5v, bij 2000 toeren 14,2 en bij 3000 en hoger 15 volt. De 13,9 van PeClaDan als dit bij stationair is kan dat wel kloppen natuurlijk :)
Was idd met stationair-draaiende motor....

Maar nu dat de accu naar de accu-hemel is(platen zullen wel krom zijn), en waarschijnlijk ook de spannings-regelaar,
Is het dan schadelijk voor de electra om door te rijden :?
 
Vanmorgen de accu eruit gehaald;
Hoort daar geen accuvloeistof in te zitten :+ .... ;)

Dat ding staat helemaal droog :?
al na 2 maanden :(
Op zaterdag 19 juli 2003 08:59 schreef PeClaDan het volgende:Dus, en een nieuwe accu, en een spanningsregelaar......€€€€€€€€!!

Heb je die nieuwe accu elke nacht op die druppellader gehad? Want daar koken ze ook van droog. Zelfs de beste druppellader kookt de accu op den duur droog.
 
Nee was éénmalig.

Ben ik net bij een sloperij geweest die zo'n spannings-regelaar wel had liggen......draden doorgeknipt, en dat ding losgeschroeft...hebben ze daar alleen zo'n regelaar van een andere motor, of ik dan zelf effe uit ging zoeken waar de andere draden naartoe moeten :( <---ik is leek in dat soort dingen

Nieuw, orgineel van SUZUKI kosten ze rond de €185,-.... '(

De accuplaten zijn niet kromgetrokken, en had nog 76A....
De accuboer zei ook al dat dat door, de eerder hier aangegeven, overbelasting van spanning = regelaar
Vloeistof erbij, en de accu is weer goed................dit tot verbazing van de accuboer 8-)
 
Ja, het is gelukt...andere spanningsregelaar(van een CB.... :r .... ;) ....)
ik heb toch nog een beetje CB-bloed :X

Ik weet alleen niet of het uitmaakt hoe je de draadjes die van de dynamo komen, aansluit(ik heb maar gegokt op dezelfde volgorde als van de andere regelaar :P )

BRIKREPARATIE

full

 
dat is het zelfde als met accu,s die leeg verkocht! worden vloeistof erin en rijden gelijk spanning, dacht wel dat het de regelaar was!geluk ermee doei

Bijlage: SIMG009.JPG
 
dat is het zelfde als met accu,s die leeg verkocht! worden vloeistof erin en rijden gelijk spanning, dacht wel dat het de regelaar was!geluk ermee doei
Jep, maar ik hoop dat het dat was, want nu is de accu weer voorzien van loeistof, dus ik hoop dat ie het zo blijft doen.

Controle zal ik doen na een weekje ofzo......(dan heb ik namelijk vakantie ;) )
 
Vanmorgen starte ie gelukkig..2 uur later niet meer :( :(

De knippers doe bij het stoplicht weinig tot niets, als ik weer rijd, doen ze het weer(= meer spanning)
Zou het dan toch aan de dynamo liggen :?
 
als het de spanningsregelaar is die stuk is
wordt de accu gigantisch heet tijdens het rijden
heb me ook laten vertellen dat het niet zonder gevaar is om
er mee te blijven ronderijden aangezien uw batterij begint te koken
waardoor zuur over je motor en jezelf kan komen.
oppassen dus
 
Vanmorgen starte ie gelukkig..2 uur later niet meer :( :(

De knippers doe bij het stoplicht weinig tot niets, als ik weer rijd, doen ze het weer(= meer spanning)
Zou het dan toch aan de dynamo liggen :?
Als hij met een hoger toerental meer stroom geeft, laadt hij wel bij, maar misschien niet genoeg. Misschien is er te veel interne weerstand in de bedrading (oud). Je kan misschien een nieuwe plusdraad van de regelaar naar de accu plus trekken (wel een zekering ertussen doen!).
 
2uur later
Ik probeer de motor te starten...en hij starte :? :?




Als hij met een hoger toerental meer stroom geeft, laadt hij wel bij, maar misschien niet genoeg. Misschien is er te veel interne weerstand in de bedrading (oud). Je kan misschien een nieuwe plusdraad van de regelaar naar de accu plus trekken (wel een zekering ertussen doen!).
Dus hiermee omzeil ik dus een lange plus-draad in de bedrading die waarschijnlijk niet meer goed is?
Hoeveel mm dikte van de draad daarvoor te gebruiken, en welke amperage zekering is goed genoeg?...10A?
 
Laatst bewerkt:
quote: van iemand met een Suzuki Intruder:
De dynamo is stuk, althans werkt niet helemaal goed.
Toen ze de dynamo vorige keer hebben doorgemeten kwam er keurig 80 volt uit.
N.a.v. mijn verhaal hebben ze hem nog een keer doorgemeten, alleen ook nadat ze de motor flink heet hadden gestookt. Toen bleek dat hij bij hete motor "geen voldoende massa" had of zo. Er zou iets met de "wikkkelingen" van de dynamo niet goed zijn op dat moment.
(Dat zou veroorzaakt kunnen worden, doordat er te weinig olie in het motorblok zit, waardoor er te weinig koeling is en de dynamo ook te heet wordt.)


Net even de accu eruit gehaald....vloeistofpeil is niet gezakt, en de spanning is voldoende..............

Toch een combinatie van spanningsregelaar en dynamo dan maar :?
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel mm dikte van de draad daarvoor te gebruiken, en welke amperage zekering is goed genoeg?...10A?
In principe dezelfde dikte en dezelfde zekering als origineel (zek. als orig. hoofdzekering!)
 
Heb je die nieuwe accu elke nacht op die druppellader gehad? Want daar koken ze ook van droog. Zelfs de beste druppellader kookt de accu op den duur droog.

Het laadsysteem van een motorfiets is ook een druppellader, en het vloeistofpijl in mijn accu is na een jaar nog hetzelfde...
 
 
Laatst bewerkt:
geef de startmotor een eigen massa kabel.
en bel v/d bosch voor een ruilstartmotor. Weet je dat je startmotor goed is.
Als je accu niet wordt bijgeladen ken je niet ver rijden hoor..... is de accu door je ontsteking zo leeg. (oja voor de zot, ook de brandstof pomp van de injectie vreet stroom)
Alleen bij heel oude dynamos heb je een aparte spannings regelaar. Zit meestal in de dynamo
 
Laatst bewerkt:
Het laadsysteem van een motorfiets is ook een druppellader, en het vloeistofpijl in mijn accu is na een jaar nog hetzelfde...
Ja, maar terwijl je motor bijlaadt, neemt hij ook stroom af. Dat geeft een goede balans. Een druppellader laadt alleen maar bij en houdt de accu continue propvol. Daar kan een accu net zo slecht tegen als continue leeg staan (use it or loose it).
Als je de motor voor de winter op een druppellader zet, is het 't beste om de motor elke paar weken te starten en flink wat stroom te gebruiken (niet te veel tegelijk, da's ook slecht). Dat voorkomt ook dat je carburateurs vervuilen door oude benzine.
 
Ik lach me hier rot.
Wat een "kennis" is hier toch.
 
Op maandag 21 juli 2003 11:06 schreef drsrob het volgende:Ja, maar terwijl je motor bijlaadt, neemt hij ook stroom af. Dat geeft een goede balans.
...
Maar wel een balans die doorslaat naar de kant van bijladen :+ (om de accu vol te houden).
...
Een druppellader laadt alleen maar bij en houdt de accu continue propvol. Daar kan een accu net zo slecht tegen als continue leeg staan (use it or loose it).
...

Dat ligt aan het type accu, loodaccu's moeten bv. altijd geladen zijn om ze goed te houden (nooit ontladen bewaren) en NiCa mogen best leeg liggen (nooit vol bewaren).

...
Als je de motor voor de winter op een druppellader zet, is het 't beste om de motor elke paar weken te starten en flink wat stroom te gebruiken (niet te veel tegelijk, da's ook slecht). Dat voorkomt ook dat je carburateurs vervuilen door oude benzine.

Hiermee voorkom je dat de accu 'lui' word en schijnbaar dood is. Door hem af en toe te gebruiken of te ontladen en weer te laden hou je hem in conditie.
 
Op maandag 21 juli 2003 12:24 schreef jkoehorst het volgende:
Dat ligt aan het type accu, loodaccu's moeten bv. altijd geladen zijn om ze goed te houden (nooit ontladen bewaren) en NiCa mogen best leeg liggen (nooit vol bewaren).
Hoeveel motoren hebben NiCa accu's?
Een loodaccu mag niet in een constante laadtoestand bewaard worden. Als er te lang geen reactie plaats vindt wordt het plaatoppervlakte bros en dus onbruikbaar. Dan kan je een volle accu hebben die na één keer starten al "leeg" is.
Dit is praktijk ervaring, dus mogelijk scheikundig niet juist geformuleerd, maar het klopt wel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan