Kan ook nog an de spanningsregelaar liggen
Dynamo's gaan over het algemeen heeeeeeel erg lang mee
meestentijds zijn het spanningsregulatoren en accu's in erbarmelijke condities die de geest geven
Op zondag 13 juli 2003 17:15 schreef PeClaDan het volgende:Ik wist niet dat de spanningsregelaar er iets mee te maken had<---BAVARIAPROBLEEMPJE(weer wat geleerd dan)
Natuurlijk, kan dat de spanningsregelaar zijn
Die zorgt dat de startmotor voldoende spanning krijgt, toch?
PeClaDan, effe wachten jonge.
Effe een korte uitleg:
Dynamo levert de nodige wisselstroom, de gelijkrichter zorgt er voor dat het gelijkstroom wordt, je spanningsregelaar zorgt er voor dat als je dynamo/gelijkrichter meer spanning produceert dan +/- 14,8 Volt het overtollige wordt afgekapt zodat je je accu en elektra niet kapot maakt. Als je spanningsregelaar dit niet meer goed doet gaat je accu al rap naar de kl$te (Bij meer als een bepaalde spanning trekken je accu platen krom en dat is het einde van je accu).
Punt twee je accu levert zo'n 12 volt onder belasting en bij het starten kan je accu een 100Ampers startstroom leveren. Effe samen vatten, als je Startmotor nnnggghhh doet en de rest van je verlichting blijft functioneren is de dikke kabel of naar de massa slecht of die dikke naar je startmotor.
Ik hoop dat dit wat meer licht op de zaak werpt
Dank je...De blauwe pijl is de spannings regelaar.
De rode is waarschijnlijk een relay.... uuuhhhhh.... der zit volgens mij ook een relay tussen je startmotor een je accu (start relay). Als die een te hoge overgangs weerstand heeft krijgt je start motor ook nie genoeg spanning.
De gele pijl lijkt naar een doorverbindinkje te wijze
Oja, en bedankt voor de uitleg van de werking!!,
Maar waarom doet ie het dan wel met een duwtje en niet met de startknop??
Of word met een duwtje de spanningsregelaar omzeild?
Oja, kun je het meten of de spanningsregelaar of de startrelais kapot is?
Ik heb zelf geen multimeter(ik moet nog steeds zo'n ding halen(ik zet het wel op mijn verlanglijstje)
Als je de weg nog weet...Ik heb zelf geen multimeter(ik moet nog steeds zo'n ding halen(ik zet het wel op mijn verlanglijstje)
Als je de weg nog weet...
Maar ff wat anders, zo'n 'druppellader' is dat een optimate ofzo, die meer kan als alleen druppelen? Want als je een (half) lege accu vol wilt druppelenzal 't een stuk langer dan 1 nachtje moeten. (Zou bijvoorbeeld 180uur laadtijd kunnen zijn.)
Wat ook nog kan is dat de startmotor of 't startrelais niet meer helemaal goed is.
Ik zal het gaan nazien..........Om te kijken of de accu goed is kan je ook de contacten van het startrelais kortsluiten met een schroevendraaier. (startrelais zit rechts, relais links is knipperlichtrelais)
Als de startmotor dan wel start licht het niet aan de accu. Het kan dan ook iets heel simpels zijn, zoals ingebrande contacten in de startknop.
Dan gok ik zomaar dat je ruim 18 uur moet opladen van leeg naar vol. (niet druppelen maar opladen dus)Op maandag 14 juli 2003 16:57 schreef PeClaDan het volgende:Een 12V 10-35Ah uitgang 12CDC-2A.......(uit mijn hoofd.. )
Op dinsdag 15 juli 2003 09:18 schreef roestendoenze het volgende:Iets afspreken kan best, maar ikke redelijk druk dus ff alleen als je er iets aan denkt te hebben.
Dus dynamo kan het ook wel zijn, spanningsregelaar, startmotor,startrelais...zucht............nog een opmerking voor je 13.9 is dus telaag bij draaiende motor ! moet minstens 14.5 zijn weer wat geleerd he 13.8 is alleen om de accu op spanning te houden druppelen ongeveer