Accu-bewaker / beschermer? Wat is er te koop?

Wing64

MF'er
3 aug 2023
129
116
Elburg
Hallo,
Enige tijd geleden was ik een artikel tegengekomen waarin naar een produkt verwezen werd die je aan kunt sluiten op je accu richting stroomverbruikers waarbij de stroom alleen doorgegeven wordt als de motor is gestart, en de accu weer enigszins op spanning is. Na het uitzetten van de motor wordt de stroomtoevoer weer afgesloten.

Wie weet welk produkt dit is en waar deze te koop is?
 
Wat is de functie hier van? Dat je iedere dag je klok opnieuw mag instellen i.p.v. 2x per jaar? Of dat je startonderbreker helemaal van de leg raakt? Of pas je liever je hele draadboom aan in plaats van een accu van goede kwaliteit te gebruiken?

De laatste keer dat een fiets bij mij moest overwinteren heb ik de minpool van de accu los gehaald. Dat werkte prima. Is dat geen optie?
 
Nee nee, deze unit wordt alleen gebruikt om de extra stroomgebruikers mee te kunnen voorzien van stroom of af te sluiten. Ik wil proberen de originele bedradingen onaangetast te raken. Een optie is uiteraard om bijvoorbeeld af te tappen van de bedrading van de lampen. Maar dan moet ik op die bedrading inbreken. Bij een BMW heb je een accesoirestekker. Dan kun je het daarop pluggen. Bij een Z650 (mijn dochter heeft deze week een nieuwe gekocht) weet ik nog niet of ze een accesoirestekker hebben. Daarom ben ik op zoek naar deze automatische schakelaar die ik tussen de accu en de handvatverwarming en navigatiehouder kan plaatsen. De accu wordt dan nooit ontladen als deze stroomverbruikers per ongeluk nog aan staan. Dat is de opzet.
 
Om het makkelijk te maken voor een ieder:

Healtech Thunderbox
E8545445-AEF4-4078-A259-DAADE82FECBE.jpeg
 
Heb hem al op 3 motoren ingebouwd.. werkt prima dat ding.

Voordeel is dat je alles van de motor intact kan laten. Je hoeft nergens iets af te takken om een relais aan te sturen. Dat ding meet zelf wanneer de motor loopt en de spanning hoger wordt; en schakelt dan na een paar seconden de accessoires aan die erop aangesloten zitten.
Als je de motor uit zet gaat het het weer automatisch uit.

Bijv. die Oxford heated grips met zo'n intelligente controller werken op dezelfde manier..

Een relais is altijd het beste.. maar als je dat niet wilt is dit een optie. (Dit ding kan je trouwens ook op deze manier aansluiten).
 
Yep; maar wel een stuk netter. En minder gekloot met solderen/kabelschoentjes krimpen en alle meuk eromheen. Zelfs een kleuter van 3 kan dit installeren want als je iets verkeerd aansluit schakelt hij niet aan.
 
Nee nee, deze unit wordt alleen gebruikt om de extra stroomgebruikers mee te kunnen voorzien van stroom of af te sluiten. Ik wil proberen de originele bedradingen onaangetast te raken. Een optie is uiteraard om bijvoorbeeld af te tappen van de bedrading van de lampen. Maar dan moet ik op die bedrading inbreken. Bij een BMW heb je een accesoirestekker. Dan kun je het daarop pluggen. Bij een Z650 (mijn dochter heeft deze week een nieuwe gekocht) weet ik nog niet of ze een accesoirestekker hebben. Daarom ben ik op zoek naar deze automatische schakelaar die ik tussen de accu en de handvatverwarming en navigatiehouder kan plaatsen. De accu wordt dan nooit ontladen als deze stroomverbruikers per ongeluk nog aan staan. Dat is de opzet.
Je gaat het nog uitleggen ook _O-
 
Eigenlijk zou een beetje motorfabrikant standaard een aantal aansluitingen moeten maken om e.e.a. aan te sluiten.
De gemiddelde persoon wil toch zijn telefoon opladen / navigatie erop etc..
 
Ik ben zéér geinteresseerd omdat ik veel gebruikers heb die door blijven draaien als ik de motor stop. De intelligentie neemt echter toe en het komt steeds vaker voor dat de boordspanning niet de laadspanning is maar de accuspanning, dan treedt het probleem toch weer op, tenzij er een regelbare uitschakelvertraging in zit
 
Eigenlijk zou een beetje motorfabrikant standaard een aantal aansluitingen moeten maken om e.e.a. aan te sluiten.
De gemiddelde persoon wil toch zijn telefoon opladen / navigatie erop etc..
Een fabrikant interesseert het niks dat jij de kabelboom voorziet van stroomdiefjes, knoeipijpjes, en een verdwaald stuk ducktape.
Die 3 cent voor een stekker is alles wat telt.

En de motor laten staan op het ontbreken van een stekker doet niemand.
En de dealer leeft ervan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan