Accu probleem(wederom)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ratz
  • Startdatum Startdatum

Ratz

MF veteraan
Lid geworden
19 apr 2003
Berichten
71.456
Waarderingsscore
16
Ik had al eerder aangegeven dat de vorige eigenaar zo'n ruim een jaar met zijn accu 'deed'.
Nu heb ikzelf een nieuwe accu gekocht(de oude accu ingeleverd/nalaten kijken(geen startcapaciteit meer) ongeveer 2 maanden, en daar verder geen problemen mee gehad.

Wederom beginnen de start-problemen :(

Om zeker van te zijn dattie vanmorgen starte, heb ik hem vannacht aan de druppelaar gelegd.
Vanmorgen: niet starten |( :(

Ik heb gisteren nog zo'n 150km's gereden, dus de accu zou moeten opladen, anders zal de Dynamo(?) wel kaduuk zijn, maar als ik de accu al een nacht aan de druppelaar had liggen, zou ie toch ook moeten starten??

oja, de motor heeft 2maanden geleden een kleine beurt gehad, dus daar zal het wel niet aan liggen(bougies)

Met een kort stukje aanduwen, start ie meteen, dat weer wel :?
 
Laatst bewerkt:
Kan ook nog an de spanningsregelaar liggen
Dynamo's gaan over het algemeen heeeeeeel erg lang mee
meestentijds zijn het spanningsregulatoren en accu's in erbarmelijke condities die de geest geven
 
Kan ook nog an de spanningsregelaar liggen
Dynamo's gaan over het algemeen heeeeeeel erg lang mee
meestentijds zijn het spanningsregulatoren en accu's in erbarmelijke condities die de geest geven
Ik wist niet dat de spanningsregelaar er iets mee te maken had :? :? (weer wat geleerd dan)<---BAVARIAPROBLEEMPJE

Natuurlijk, kan dat de spanningsregelaar zijn :)
Die zorgt dat de startmotor voldoende spanning krijgt, toch?

Vanmorgen teruggekomen om ?? :? ?uur(nademiddag(ritje van +300km)) en wilde hem net starten.....NOPPES :( ..

De druppelaar geeft een geel indicatie-lampje aan(dat is toch dat ie niet in goede conditie is(de accu) toch :? )
Na 5 minuten is het lampje weer groen.

Met starten geeft ie een 'ik trek de accu-leeg'geluidje(ja, ik weet anders niet hoe het uitteleggen ;) ), maar de lampen blijven gewoon branden.......
Nou, dus maar even de spannings-regelaar opzoeken danmaar
 
Laatst bewerkt:
Okee, wat zie ik hier?:
full


Ja sorry, ik weet het echt niet :+
 
Op zondag 13 juli 2003 17:15 schreef PeClaDan het volgende:Ik wist niet dat de spanningsregelaar er iets mee te maken had :? :? (weer wat geleerd dan)<---BAVARIAPROBLEEMPJE

Natuurlijk, kan dat de spanningsregelaar zijn :)
Die zorgt dat de startmotor voldoende spanning krijgt, toch?

PeClaDan, effe wachten jonge.

Effe een korte uitleg:

Dynamo levert de nodige wisselstroom, de gelijkrichter zorgt er voor dat het gelijkstroom wordt, je spanningsregelaar zorgt er voor dat als je dynamo/gelijkrichter meer spanning produceert dan +/- 14,8 Volt het overtollige wordt afgekapt zodat je je accu en elektra niet kapot maakt. Als je spanningsregelaar dit niet meer goed doet gaat je accu al rap naar de kl$te (Bij meer als een bepaalde spanning trekken je accu platen krom en dat is het einde van je accu).

Punt twee je accu levert zo'n 12 volt onder belasting en bij het starten kan je accu een 100Ampers startstroom leveren. Effe samen vatten, als je Startmotor nnnggghhh doet en de rest van je verlichting blijft functioneren is de dikke kabel of naar de massa slecht of die dikke naar je startmotor.

Ik hoop dat dit wat meer licht op de zaak werpt :)
 
Even een voltmetertje op de + en - polen van de accu met een lopende motor,moet de spanning zo'n 13,8 - 14,0 volt wezen [met licht aan misschien iets minder] maar mag niet 12volt zijn, of daaronder komen.
Is eigenlijk hetzelfde wat backfire zegt maar dan iets anders geformuleerd
En de druppellader [naam zegt het al] kan geen volledig lege accu opladen.
Trouwens slechte contacten [ook massa] kunnen ook zulke ellende veroorzaken.
succes.
 
Laatst bewerkt:
Net alle contacten....contactbaar gemaakt ;) ........even een duwtje gegeven......mee gereden......ik kom terug, en weer hetzelfde probleem......

Het zal de spanningsregelaar dan wel zijn......(waar dat ding ook moge zitten(zie vorige foto(kan iemand dat effe zeggen aub :} ))


De druppelaar geeft aan wanneer een te lege accu is, en dus niet kan opladen, en ook wanneer dus de accu in goede staat is.
(net even de gebruiksaanwijzing gelezen :Z )

Oja, en bedankt voor de uitleg van de werking :} !!,
Maar waarom doet ie het dan wel met een duwtje en niet met de startknop??
Of word met een duwtje de spanningsregelaar omzeild?
 
Laatst bewerkt:
Okee, wat zie ik hier?:
(Afbeelding)

Ja sorry, ik weet het echt niet :+

De blauwe pijl is de spannings regelaar :P .

De rode is waarschijnlijk een relay.... uuuhhhhh.... der zit volgens mij ook een relay tussen je startmotor een je accu (start relay). Als die een te hoge overgangs weerstand heeft krijgt je start motor ook nie genoeg spanning.

De gele pijl lijkt naar een doorverbindinkje te wijze :?
 
De blauwe pijl is de spannings regelaar :P .

De rode is waarschijnlijk een relay.... uuuhhhhh.... der zit volgens mij ook een relay tussen je startmotor een je accu (start relay). Als die een te hoge overgangs weerstand heeft krijgt je start motor ook nie genoeg spanning.

De gele pijl lijkt naar een doorverbindinkje te wijze :?
Dank je...
Die gele pijl (startrelais :? )
 
Hij doet het wel met een duwtje omdat er net genoeg spanning in de accu zit om
'm te laten lopen,maar niet om de startmotor rond te draaien
is de accu echt helemaal leeg,kan je heeeeel lang duwen.
 
Oja, en bedankt voor de uitleg van de werking :} !!,
Maar waarom doet ie het dan wel met een duwtje en niet met de startknop??
Of word met een duwtje de spanningsregelaar omzeild?

Dat zit naar mij idee zo:
Als je motor draait draait ook je dynamo. Als de dynamo draait geeft ie spanning af. Met die spanning kan dan je onsteking de bougie ontsteken. Als je je motor
dus aan duwt heb je geen accu nodig. Dan kan je dynamo alle spanning leveren.

:)
 
Goh, zo leer je nog eens wat......... :} :} :} :}

Oja, kun je het meten of de spanningsregelaar of de startrelais kapot is?

Ik ga meestal naar een dump in Tilburg, maar het is ook wel leuk, als je weet dat dat ding zeker kapot(of niet natuurlijk) is ;)

Ik heb zelf geen multimeter(ik moet nog steeds zo'n ding halen(ik zet het wel op mijn verlanglijstje :) )
 
Laatst bewerkt:
Oja, kun je het meten of de spanningsregelaar of de startrelais kapot is?


Ik heb zelf geen multimeter(ik moet nog steeds zo'n ding halen(ik zet het wel op mijn verlanglijstje :) )

Multimeter echt doen kost maar een paar euro

Startrelais is altijd dat geval waar de zware draad aan zit welke van de accu + pool afkomt en de zware draad welke naar je startmotor loopt. Controleren is simpel, als je beide zware draden losmaakt en je drukt de startknop in hoor je een klik. Nu moet je met multimeter aansluiten op beide aansluitingen voor de startmotor (meestal met een m6 moer), de multimeter op Ohm zetten en hij moet dan 0 aangeven. Ook kun je een batterij en een lampje gebruiken, lampje moet branden als je de klik hoort. Startrelais is niets meer dan een schakelaar.

Spanningsregelaar kun je ook meten, maar ik weet niet hoe dit bij zo'n gsx zit. Waarschijnlijk is het ook tegelijkertijd een gelijkrichter en dan moet je wel weten welke draad waarvoor dient. Misschien iemand die wat meer weet van nieuwere modellen.

Als je de bedrading weet dan kun je de spanningsregelaar meten als de motor loopt anders niet. Ook de max spanning welke hij door laat verschilt nogal, bij oudere honda CB modellen (jaren 70) kan dat tot zelfs 15V zijn.
 
Oh ja, leg je accu eerst eens aan een acculader voor een nachtje, kijken wat ie dan doet. :)
 
Ik heb zelf geen multimeter(ik moet nog steeds zo'n ding halen(ik zet het wel op mijn verlanglijstje :) )
Als je de weg nog weet... ;)


Maar ff wat anders, zo'n 'druppellader' is dat een optimate ofzo, die meer kan als alleen druppelen? Want als je een (half) lege accu vol wilt druppelenzal 't een stuk langer dan 1 nachtje moeten. (Zou bijvoorbeeld 180uur laadtijd kunnen zijn.)


Wat ook nog kan is dat de startmotor of 't startrelais niet meer helemaal goed is. :?
 
Als je de weg nog weet... ;)


Maar ff wat anders, zo'n 'druppellader' is dat een optimate ofzo, die meer kan als alleen druppelen? Want als je een (half) lege accu vol wilt druppelenzal 't een stuk langer dan 1 nachtje moeten. (Zou bijvoorbeeld 180uur laadtijd kunnen zijn.)


Wat ook nog kan is dat de startmotor of 't startrelais niet meer helemaal goed is. :?

Ja ik weet de weg nog(wil wel een keer langskomen hoor of vice-versa), en heb inmiddels al een multimeter van mijn eega 'afgetroggeld' })

Nee is geen OPTIMATE.........Eentje van Technic(gewoon simpel ding, maar hij geeft wel aan alsdat de accu in goede of slechte staat is(Rood, Geel,Groen)
Een 12V 10-35Ah uitgang 12CDC-2A.......(uit mijn hoofd. O-) . :Z )
 
Laatst bewerkt:
Probeer de motor eens te starten met behulp van een auto accu d.m.v. startkabels.
Doet ie dan nog niks, dan de startmotor eens nakijken (koolborstels) of de kabels naar de startmotor.

Als de spanningsregelaar stuk is, doet volgens mij de verlichting het ook niet meer, die haalt dan n.l. de stroom uit de accu totdat de accu leeg is.
En met een electronische ontsteking kun je dan ook niet meer verder rijden. (is iig. bij een auto zo)
 
Om te kijken of de accu goed is kan je ook de contacten van het startrelais kortsluiten met een schroevendraaier. (startrelais zit rechts, relais links is knipperlichtrelais)
Als de startmotor dan wel start licht het niet aan de accu. Het kan dan ook iets heel simpels zijn, zoals ingebrande contacten in de startknop.
 
Om te kijken of de accu goed is kan je ook de contacten van het startrelais kortsluiten met een schroevendraaier. (startrelais zit rechts, relais links is knipperlichtrelais)
Als de startmotor dan wel start licht het niet aan de accu. Het kan dan ook iets heel simpels zijn, zoals ingebrande contacten in de startknop.
Ik zal het gaan nazien..........
Ik moet alles nog nazien eigenlijk...... O-) ......(als het wat koeler word)

knipperlicht-relais, zit onder mijn tank trouwens
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 14 juli 2003 16:57 schreef PeClaDan het volgende:Een 12V 10-35Ah uitgang 12CDC-2A.......(uit mijn hoofd. O-) . :Z )
Dan gok ik zomaar dat je ruim 18 uur moet opladen van leeg naar vol. (niet druppelen maar opladen dus)

Die 2A geeft nl. volgens mij aan dattem max 2amperes levert. In het begin (bij geheel lege accu) zallie dat ook doen, maar al snel zallie bijvoorbeeld net onder de 1ampere zakken.


Iets afspreken kan best, maar ikke redelijk druk dus ff alleen als je er iets aan denkt te hebben. ;)
 
Nou de dynamo is het, denk ik,niet , want als ie loopt, laad de accu op.........
[lopend, 13,9V]

Kan de startkabels niet vinden, dus kan niet testen offie op de startkabels wel start :(
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 15 juli 2003 09:18 schreef roestendoenze het volgende:Iets afspreken kan best, maar ikke redelijk druk dus ff alleen als je er iets aan denkt te hebben. ;)

Indien te druk, geen probleem. ;( ....ik groei er wel weer over heen....... ;) ...
Eind volgende week is de eigenaar van een zaak waar ik altijd kom terug van vakantie. Hurkx
Breng hem daar wel naartoe dan....
Ik kom erzelf niet meer uit :+

Iig bedankt voor het aanbod :)
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen de accu eruit gehaald;
Hoort daar geen accuvloeistof in te zitten :+ .... ;)

Dat ding staat helemaal droog :?
al na 2 maanden :(
 
nog een opmerking voor je 13.9 is dus telaag bij draaiende motor ! moet minstens 14.5 zijn weer wat geleerd he 13.8 is alleen om de accu op spanning te houden druppelen ongeveer
 
nog een opmerking voor je 13.9 is dus telaag bij draaiende motor ! moet minstens 14.5 zijn weer wat geleerd he 13.8 is alleen om de accu op spanning te houden druppelen ongeveer
Dus dynamo kan het ook wel zijn, spanningsregelaar, startmotor,startrelais...zucht............ ;( ..........

:)
Maar ik ga even eerst met die accu terug naar de winkel......
 
Terug
Bovenaan Onderaan