SRX 600, herstart

:$
Ik wordt er bijna verlegen van

Het is echt heel leuk om mee bezig te zijn, zeker nou het een beetje begint te lukken.
Het is nog bijlange na geen professionele kwaliteit.
Als ik het zou polijsten dan zie je waarschijnlijk alleen maar butsen en deuken.
Maar dat ga ik dus ook niet doen. ;)

De bedoeling is om het een beetje ruiger, doorleefd, te houden.
Dat moet wel lukken
 
Alle lassen tot zover zijn ook aan de binnenkant gelast.
Ik heb steeds aan één kant een las met toevoeg materiaal gelegd, en de doorlassing aan de binnenkant nog een keer gevloeid.
20230102_153530.jpg

Las aan de buitenkant
20230102_153543.jpg

Doorlassing
20230102_154053.jpg

Doorlassing nog een keer gevloeid.
Dat trucje komt ook van YouTube
Als je dat met een hoeklas doet, buitenkant eerst lassen, dan trek je de las zo naar binnen. Dan krijg je een heel mooi binnen hoek lasje.

Edit
Dit had ik al eens gepost, zag ik 8)7
 
Laatst bewerkt:
De tank is voorlopig eventjes ver genoeg.
Ik las hem nog niet dicht zodat ik, indien nodig, nog wat kan aanpassen.
Ik ben met het kuipje aan de gang gegaan.
En een van de dingen die daarvoor eerst moest gebeuren was het verlagen van de voorvork.
De bovenste kroonplaat is niet heel erg bescheiden van afmetingen en de originele clip-ons zitten daar nogeens bovenop.
Dus de voorvork steekt heel lelijk boven de tank uit.
IMG-20230204-WA0013.jpeg

Zoiets was het dus, met een eerste opzetje van het kuipje.
Ik heb de vorkpoten 8 cm ingekort, een nieuw ontwerp van de bovenste kroonplaat gemaakt en een tijdelijke kroonplaat van karton en Ducttape gemaakt.
En dat ziet er dan zo uit,
IMG-20230213-WA0004.jpeg

Met een tweede opzetje van het kuipje ziet het er al veel beter uit.
De tankdop wordt zo ongeveer het hoogste punt, precies zoals het hoort bij een caféracer.

Ik heb inmiddels de voorkant van het kuipje klaar. Het definitieve ding is een beetje groter geworden dan het dingetje hierboven.
Zover ben ik nou

20230221_201124.jpg

De zijkanten van het kuipje moeten nog in aluminium gemaakt worden. De ophanging van het kuipje nog afwerken en dan kan ik met de achterkant aan de gang.
Ik heb me laten vertellen dat het echt beter is om de achterkant van het frame af te slijpen en nieuwe framebuizen in de lijn van onderkant tank te maken.
Wie ben ik om dat niet aan te nemen van de heren Kwastert en EHE.
Dus dat staat op de planning zodra de voorkant wat verder is.
Ik pruts lekker verder.
 
En er is weer wat gebeurd.
De zijkanten zijn aan het kuipje gelast, de achterkant is van het frame geslepen en de nieuwe framedelen zitten eraan.
Alles hangt nog met hechtlasjes en Ducttape aan elkaar maar de nieuwe lijn is goed zichtbaar.
En ik ben er blij mee.
Aan alles wat je nou ziet moet nog een heleboel gebeuren maar ik wil eerst de grote lijnen klaar hebben voordat ik de dingen ga afwerken.
IMG-20230310-WA0017.jpeg

Achterkant eraf
20230312_123005.jpg

20230312_123016.jpg

20230312_123030.jpg


Tot zover ben ik wel content met hoe het geworden is. Het frame ombouwen maakt het wel een stuk fraaier, vind ik.
Het is nou nog heel erg open maar dat wordt vanzelf opgevuld met de carburateurs, olieleiding, rempomp, nog een paar kleine hoekschoortjes in het frame en dat soort prullaria.

Nou verder met het zitje en het kontje wat dus ook de olietank wordt.
Weer aan het plaatwerk dus *D
 
Ik ben bezig met het kontje wat ook gaat fungeren als olietank.
Vraagje aan de SRX / XT 600 kenners.
Komt de inhoud van het tankje heel kritisch?
Als de motor lang stilstaat dan zou de olie naar het carter gelekt kunnen zijn.
Als er meer olie in de tank zit kan er dus ook meer olie naar het carter lopen.
Kan dat kwaad?
Uit het oogpunt van koeling lijkt het mij wel wenselijk om meer olie in de tank te hebben. Dan is er meer tijd om af te koelen.

Sneak pre-view van het kontje
IMG-20230327-WA0016.jpeg

20230327_200413.jpg
 
Ik zou niet te groot gaan. Dat duurt een eeuwigheid om op te warmen. Bovendien, als je het hele kontje vult heb je zoveel koelend oppervlak dat de olie nooit meer warm wordt. Ik zou niet groter als 1,5 tot twee liter gaan.
 
Als de motor lang stilstaat dan zou de olie naar het carter gelekt kunnen zijn.
Als er meer olie in de tank zit kan er dus ook meer olie naar het carter lopen.
Kan dat kwaad?
Stel je voor dat er meer olie in het kontje zit dan er in het carter past. Als alles terug het carter in gelekt is en je wil starten, dan moet je zuiger nog wel rond kunnen. Met teveel olie in het carter, moet er ergens iets wijken. De olie zal niet met één omwenteling allemaal terug zijn gepompt naar het tankje/kontje.

Kijk even naar de laatste versie van de motorfiets die met dit luchtgekoelde blok rond reed en houdt dat aan. Dat is de TT600R van 1998-2004 en daar staat een oliehoeveelheid van 2.8 liter voor een oliewissel met filter. Voor een compleet droog gereviseerd blok staat 3.3 liter. Ga je op 3 liter zitten, dan zal het nooit teveel zijn.

Je krijgt die hoeveelheid olie gemakkelijk warm. De TT600R heeft ook een aparte tank met redelijk wat koeling, en toch kreeg ik de olietemperatuur op de snelweg naar 135*C. Met offroad raggen liep de olietemperatuur de schaal van 145*C uit. Om die reden reed ik ook met veel dikkere olie dan voorgeschreven. Het liefst met 10W60, dan bleef er nog een beetje oliedruk over. Dunnere olie wordt op die temperaturen waterdun.

En je rijdt continu met een zweetreet rond.
Met de temperaturen die ik met dit motorblok gemeten heb, heb je een serieus goed punt!
 
De zweetreet is al ingecalculeerd.
Het kontje zit helemaal los van het zitje en er komt een hitteschildje aan de achterkant van het zitje waardoor er altijd nog pakweg één of twee cm lucht tussen mijn kont en het tankje zit.

Ik ga ervanuit dat deze opzet minimaal net zo goed koelt als de originele.
Dan ga ik ook maar voor de originele hoeveelheid olie.
Niet meer en niet minder.
En als na verloop van tijd blijkt dat er veilig wat meer bij kan, dan gooi ik er wat meer in.

20230328_061829.jpg

Het prototype van het hitteschildje.
Het zitje is een beetje gewijzigd dus deze wordt het niet meer, maar het wordt wel zoiets in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met het kontje wat ook gaat fungeren als olietank.
Vraagje aan de SRX / XT 600 kenners.
Komt de inhoud van het tankje heel kritisch?
Als de motor lang stilstaat dan zou de olie naar het carter gelekt kunnen zijn.
Als er meer olie in de tank zit kan er dus ook meer olie naar het carter lopen.
Kan dat kwaad?
Uit het oogpunt van koeling lijkt het mij wel wenselijk om meer olie in de tank te hebben. Dan is er meer tijd om af te koelen.

Sneak pre-view van het kontje
Bekijk bijlage 1861970
Bekijk bijlage 1861971
Enigste risico van olie die naar het carter lekt is dat bij starten de keerringen uit het blok geperst worden.
 
Ik ben niet zo bang voor wet sumping. Yamaha had daar lang niet zo veel problemen mee als de Engelsen met hun plunjerpompen. En anders zie ik Slijptol heel goed in staat een elektronisch klepje er tussen te zetten.
 
Ik ben niet zo bang voor wet sumping. Yamaha had daar lang niet zo veel problemen mee als de Engelsen met hun plunjerpompen. En anders zie ik Slijptol heel goed in staat een elektronisch klepje er tussen te zetten.
Er zit al een klepje tussen maar als het rubber deel te hard is geworden of er zit vuil tussen dan wil het wel eens lekken.
Nr 22 23 24
 
Laatst bewerkt:
Zodra het aluminium klaar is, en dat duurt nog wel eventjes, ga ik met de motor zelf aan de gang.
Dan zal ik dat klepje eens opgraven en kijken hoe het erbij staat.
Goeie tip in ieder geval

Wat Halflive zegt kan ook maar het streven is om het hele ding zo simpel mogelijk te houden.
Dus ongeveer net zoveel poespas als op een hardcore enduro uit 1980 zat.
Een electronisch gestuurd klepje staat dus niet echt op het verlanglijstje.
 
Laatst bewerkt:
Het is een tijdje stil geweest hier maar er is weer heugelijk nieuws.
De tank is klaar.
Ik had de bodemplaat klaar, de vulopening en de tank zelf maar dat moest nog samengesteld worden.
En dat is afgelopen week gebeurd.

20240318_085252.jpg
IMG-20240311-WA0008.jpeg

De vulopening heb ik aan de binnenkant gelast zodat de dop zo laag mogelijk kan liggen.
20240318_085232.jpg
20240318_085207.jpg

Een berg laswerk aan de bodemplaat.
Die vierkante blok is voor de benzinekraan.
Die moet er zo ver onderuit steken omdat hij achter de framebuis verstopt zit.
En je moet hem onder het rijden wel op reserve kunnen zetten. ;)

Met het afsoppen kwamen er toch nog een paar lekjes tevoorschijn.
Eentje zat op de naad van 2 platen en tot twee keer toe lekte het weer nadat ik de las glad had gemaakt.
Waarschijnlijk toch wat spanning in de plaat.
Dus de derde keer heb ik het lasje maar laten zitten.
Een schoonheidspukkeltje zullen we maar zeggen.
20240318_085242.jpg

In het geheel valt het amper op en een natte knie van de benzine is ook niet fijn.

20240318_085136.jpg

Tot zover dus.
Het is allemaal zeker niet superstrak maar de grote lijn vind ik wel heel leuk.
Bij de klassieker races zijn ze ook niet allemaal hoogglans.
Het zal weer wel even duren voordat er weer wat te melden valt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan