Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
Lid geworden
24 okt 2009
Waarderingsscore
4
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?

Dat wilde ik net posten, bepaalde Kreidler raceblokjes (de echt oude) hadden zo'n roterende inlaat. Later hadden ze radiaal geplaatste inlaat.
Overigens, wat in Duitsland bijzonder was, was in Japan standaard ;) De Yamaha FS1 heeft van '69 t/m '72 roterende inlaat gehad, daarna membraan (op het carter), alletwee 'radiaal'. Vanaf '86 kregen ze weer roterende inlaat (2RU blokjes)
[afbeelding]
Nummer 20 is het schijfhuis

[afbeelding]
Nummer 13 de schijf. De schijven van de 1e type's waren van volgens mij bakeliet, de latere versie's van een soort wit kunststof (soort van POM achtig iets ofzo). Aftermarket/imitatie-versies van een soort geperste vezel shit
de foto's die jij plaatst zijn 'gewone' roterende systemen (dus axiaal op de krukas)

of bedoel je dat '69-'72 radiaal is, en het blokje op de foto's een later type is, waarbij het weer axiaal is?

Tegenwoordig stappen de buitenboordmotor fabrikanten weer terug op 2-takt, ook voor de hogere vermogens. Met de komst van (directe) injectie is er veel meer mogelijk.
Maar zoals hier, in dit topic, is het meer dromen en fantaseren dan doen. Leuker is om b.v. een bestaande V4 (RD500 o.i.d.) de moderniseren. Modern rijwielgedeelte, injectie bouwen, dat soort geintjes.
Een 1000cc V4 2-takt gaat nergens over :P
Als je iets aparts wilt, bouw dan een sneeuwscooter blok in een motorfiets ofzo, van die Polaris blokken, 3-cilinder 800/900cc o.i.d., 2-takt :P

Moderniseren van een RD500 is al een keer gedaan, door mij ;-)
> Het RD500 Project! Deel 2

volgens mij heeft ene mr Konig het ooit bedacht, en heeft steuer het overgenomen (correct me if I'm wrong)

Yep en verbeterd

1391917595_646449455f_o.jpg

1391917601_dc7c383acd_o.jpg

Een paar mooie filmpies over König

Laatst bewerkt:
de foto's die jij plaatst zijn 'gewone' roterende systemen (dus axiaal op de krukas)

of bedoel je dat '69-'72 radiaal is, en het blokje op de foto's een later type is, waarbij het weer axiaal is?
axiaal <--> radiaal omgewisseld, my bad. Het is alletwee hetzelfde soort roterende inlaat

Film, oké nou dan moet je deze eens bekijken, over Kim Newcombe en de König 4cilinder boxer tweetakt, een blok bedoeld voor speedboten in een motorframe, Agostini en MV Agusta kregen er nachtmerries van......

0.3168.jpg

Laatst bewerkt:
Boek,film.. hier in de buurt woont Noud vd Aa,in zijn bedrijf heeft hij heel wat motorenstaan oa een zijspan met konigmotor,hij rijd er nog elke zomer wedstrijden mee,en moet altijd achteraan starten,schitterend om te zien hoe de een na de ander ingehaald word,en een geluid heerlijk,als je dat een keer gehoord hebt vergeet je het nooit meer.

Volgens mij reed hij al vrij snel (of zelfs gelijk) met remschijven, en nu voor de classic demo's is het ding weer op trommels gezet. Geschiedenisvervalsing. :P

Laatst bewerkt:
Boek,film.. hier in de buurt woont Noud vd Aa,in zijn bedrijf heeft hij heel wat motorenstaan oa een zijspan met konigmotor,hij rijd er nog elke zomer wedstrijden mee,en moet altijd achteraan starten,schitterend om te zien hoe de een na de ander ingehaald word,en een geluid heerlijk,als je dat een keer gehoord hebt vergeet je het nooit meer.

Als die heel blijft inderdaad, gaat ook regelmatig kaduuk, tis een beetje alles of niks.....

Zojuist even naar de winkel gelopen om Motor Rijder van december te kopen(nederlands belgisch tijdschrift) en wat staat er op pagina zeven? Een idee over een Suzuki RGV600. Toeval? Of zit hier een journalist van Motorrijder mee te lezen :+

@ m-eijkholt er zijn nu genoeg ideeën dacht ik zo, wanneer stop je met fantaseren en ga je bouwen ? Heb je al een idee wat je als basis gaat gebruiken ?

Ik ga voorlopig nog niks bouwen aan 2-takt, eerst mijn huidige cbr blade projectje afmaken en dan op zoek naar een koper zodat ik weer budget heb, tussendoor de nieuwe werkplaats betreden *D
tweetakt komt straks wel, nu eerst de studie afmaken en verder knutselen.

Die dingen blijven toch tot de verbeelding spreken, studiemodelletje van een paar jaar geleden.
Suzuki RGV600
[afbeelding]

Tja prachtig ding om te zien natuurlijk, maar zoiets gaat er never nooit niet komen. Japaners zullen heus wel gezien hebben wat er met bimota gebeurd is. Ken iemand die zo V-due nieuw had gekocht, maar hij ruilde hem al weer in toen er nog 500 km op de teller stond en krap 2 maanden oud was. Wat een drama van een motor. :X

Terug
Bovenaan Onderaan