Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Ga ze vanavond wel even aan schrijven of e.e.a nog leverbaar is en of een 13mm brembo pomp gaat werken; die is leverbaar met het zelfde "klassieke" uiterlijk als mijn remkant (zowel met als zonder aangebouwd reservoir) met reservoir zou ik even moet overleggen met iemand die dat reservoir kent of dan het chokehevel nog past. Anders is het reservoirloze exemplaar beter.

Ik heb nog wel tijd om info en onderdelen te verzamelen voor het weer winter is...........
 
Dat koppelings cilindertje komt op de plek van de hevel en drukt direct tegen de koppelingsdruklager .
Dat "Z"stukje zit op de plek van de hevel zelf en houd de cilinder op zijn plek
Er zit duidelijk geen grote zuiger in
Dat is dan ook waarom een standaard rempomp niet werkt. Een standaard koppelings slave heeft een zuiger van ongeveer 25mm. Deze valt in de bak en heeft dus een heel klein zuigertje van tussen de 15 en 20mm. Als je de foto bekijkt lijkt het alsof er een dekseltje op geschroeft zit vanaf de achterkant.
 
Niet geschroefd althans dacht het niet zit er geklemd in met een dunne O-ring en wordt met de "Z "stuk op zijn plaats gehouden .
ik heb er later een RVS carrosserie ring tussen gelegd .

Dacht zo uit mijn hoofd dat er een getrapte zuiger in zit waarvan de dunnen deel de bak ingaat op de plek van de "druktafel"het werkdeel is groter van diameter alleen de maat daarvan heb ik niet meer in mijn oude hooft zitten .
Maar meer dan 22mm zal dat denk ik niet zijn .
 
De originele Guzzi zuigers zullen niet veel groter zijn die vallen namelijk in de zelfde uitsparing in het versnellingsbak deksel en de originele koppelingspomp van Guzzi (in ieder geval het klassieke type wat ik zou willen gebruiken) is 13mm, dus wie weet is het een 1 op 1 oplossing.
Groter maken van een hydraulische pomp heb ik wel al eens voor elkaar gekregen (11mm pomp geschikt gemaakt voor een 13mm zuiger) maar kleiner maken gaat waarschijnlijk een grotere uitdaging zijn in verband met de uitlijning van de gaten van en naar het reservoir.....
 
Die met een Hydraulische koppeling van af de fabriek hebben een andere bak/deksel waardoor er een grote koppelings zuiger gebruikt wordt .
Ik had met dat idee al lopen spelen maar kon zonder veel aan het deksel te verbouwen niet toepassen .
Gelukkig kon ik die cilinder doorverkopen .

1713796458214.png
 
@RJS heeft een ander hendel met een soort hulpveer. Die kun je ook instellen, de veer helpt het hendel mee indrukken. Gaat super licht, je voelt amper weerstand.
 
Antwoord van Radical Guzzi is binnen; ja de set is nog leverbaar, nee het werkt niet met de standaard PS13..... je hebt een 10mm koppelingspomp nodig....... dus de wedervraag is alweer gesteld...... is die leverbaar in de gewenste uitvoering of moet je dan een bestaande pomp aanpassen?
 
Ja... maar dat is wel een redelijk ander model hendel en 2 verschillende hendels asn het stuur is een no go....

Bovendien moet de choke hendel passen (zit nu ook op de koppeling)

Kortom.. uitdagingen zar😀
 
zal vanavond thuis (zit nu braaf op mijn werk) effe fototje maken van mijn huidige setup....... Hardsolderen e.d. is overigens geen probleem maar lassen van gegoten aluminium delen daar heb ik de kennis en spullen niet voor....... voor nu ben ik gewoon aan het oriënteren wat er te koop is (niet zo heel veel) en wat ik verder nodig zou hebben
 
Ik heb twee verschillende hendels aan mn stuur, één is zwart, de andere blank. En daar heeft me nog nooit iemand op gewezen. Tuurlijk, ik had ook liever twee dezelfde, maar bij mij gaat het éérst om het rijplezier, dan om de looks. Iets met prioriteiten stellen. Brembo heeft de RCS pomp nou eenmaal niet met blanke hendels.
 
Ik ben in dat opzicht een achterlijke autist.... Twee verschillende hendels is een no go.... Einde verhaal
 
Ik heb ook een hele fijne koppeling.... alleen de bediening is wat zwaar, dat is een beetje een standaard issue met alle oude guzzi's
 
kun je de huidige pomp niet verbussen naar 10 mm....pijpje erin
Dat zou mijn oplossing ook zijn. Pijpje draaien. pomp in de oven op 200 graden, pijpje met passende stalen drift een nachtje in de vriezer. Effe snel meppen en daarna die twee gaatjes doorboren. Zuigertje haal je uit een revisieset voor een 10mm pomp.
 
Ook daar is allemaal aan gedacht en dat zou een prima oplossing kunnen zijn als de aansluiting van de zuiger op het hendel gelijk is.

Dit is in ieder geval het huidige hendel... Wat exact gelijk is aan het remhendel
Bekijk media item 1359343
Ondertussen zit ik overigens ook op het guzziforum te snorren in een topic over een mousetrap constructie.. Gewoon als vergelijk... Persoonlijk zou ik een hydraulusche oplossing mooier vinden, strakker, eenvoudiger en minder onderhoud.. Maar je kunt dan niet veel winst halen kwa overbrenging omdat de slag van het hendel dan onvoldoende is...

Maar zo veel lichter hoeft nu ook weer niet... Denk ik dan... Maar het is wel ernstig interesant om het allebei te proberen en te vergelijken...

Voor nu vanavond alleen even de kabel gecontroleerd en die loopt netjes licht zonder koppeling eraan... Wel las ik op het Moto Guzzi forum dat de positie van de hefboom achter op de bak ook behoorlijk effect kan hebben en dat die in rust exact haaks op de drukstift moet staan, dus dat ga ik morgen even controleren... weet niet meer of ik daar bij de eerste opbouw aandacht aan heb besteed..
 
Ook daar is allemaal aan gedacht en dat zou een prima oplossing kunnen zijn als de aansluiting van de zuiger op het hendel gelijk is.

Dit is in ieder geval het huidige hendel... Wat exact gelijk is aan het remhendel
Bekijk media item 1359343
Ondertussen zit ik overigens ook op het guzziforum te snorren in een topic over een mousetrap constructie.. Gewoon als vergelijk... Persoonlijk zou ik een hydraulusche oplossing mooier vinden, strakker, eenvoudiger en minder onderhoud.. Maar je kunt dan niet veel winst halen kwa overbrenging omdat de slag van het hendel dan onvoldoende is...

Maar zo veel lichter hoeft nu ook weer niet... Denk ik dan... Maar het is wel ernstig interesant om het allebei te proberen en te vergelijken...

Voor nu vanavond alleen even de kabel gecontroleerd en die loopt netjes licht zonder koppeling eraan... Wel las ik op het Moto Guzzi forum dat de positie van de hefboom achter op de bak ook behoorlijk effect kan hebben en dat die in rust exact haaks op de drukstift moet staan, dus dat ga ik morgen even controleren... weet niet meer of ik daar bij de eerste opbouw aandacht aan heb besteed..
Ik vind altijd fijner dat die net wat groter staat dan haaks. Dan zit je gemiddeld je hele slag rondom haaks. In plaats van vanaf de eerste milimeter al steeds verder van haaks.

De route van de kabel doet ook heel veel.
Probeer maar eens max links en rechts ingestuurd of er verschil is met hoe zwaar het gaat.
Hoe meer knik des te zwaarder is mijn ervaring.
Dus ook even kijken of de kabel wel de mooiste route heeft wat dat betreft
 
En de vetten/olie in de kabel.
Zonder weerstand heb je dit niet nodig.
Maar zodra er belasting op komt maakt dit het een stuk prettiger.
 
Ook daar is allemaal aan gedacht en dat zou een prima oplossing kunnen zijn als de aansluiting van de zuiger op het hendel gelijk is.

Dit is in ieder geval het huidige hendel... Wat exact gelijk is aan het remhendel
Bekijk media item 1359343
Ondertussen zit ik overigens ook op het guzziforum te snorren in een topic over een mousetrap constructie.. Gewoon als vergelijk... Persoonlijk zou ik een hydraulusche oplossing mooier vinden, strakker, eenvoudiger en minder onderhoud.. Maar je kunt dan niet veel winst halen kwa overbrenging omdat de slag van het hendel dan onvoldoende is...

Maar zo veel lichter hoeft nu ook weer niet... Denk ik dan... Maar het is wel ernstig interesant om het allebei te proberen en te vergelijken...

Voor nu vanavond alleen even de kabel gecontroleerd en die loopt netjes licht zonder koppeling eraan... Wel las ik op het Moto Guzzi forum dat de positie van de hefboom achter op de bak ook behoorlijk effect kan hebben en dat die in rust exact haaks op de drukstift moet staan, dus dat ga ik morgen even controleren... weet niet meer of ik daar bij de eerste opbouw aandacht aan heb besteed..

Ik had op mijn K100 ook een vrij zware koppeling. Niet aangesloten leek de kabel in orde.
Toen ik voor de 2e keer in vrij korte tijd de binnenkabel kapot had heb ik binnen/ buitenkabel compleet vervangen.
Gewoon een goedkope fietsenkabel. Daarna ging de koppeling echt een heel stuk lichter.
Je kunt een losse kabel dus niet heel goed beoordelen op slijtage.
 
Mouse trap ben ik mee bezig geweest maar de kabel ging niet lang mee mijn uitvoering was met te kleine bocht waardoor de kabel te snel sleet .
IMG-20181202-121212-1.jpg

Ban daarom naar Hydrauliek overgegaan .
Die naast de bak kwam te zitten was van Magura maar die ging lekken langs de trekstang en was niet lichter dan de kabel .
Nu met een koppelingscilinder van Aprilia welke flink is aangepast
Resultaat voor je het vraagt kost me nu minder dan de helft aan kracht om de koppeling te bedienen dan met kabel
Foto tijdens de opbouw fase
IMG-20210721-143809.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan