uitlaat coaten

RJS

Rookie
6 jan 2020
29
49
Wie heeft er ervaring in het poedercoaten/ spuiten dan wel ceramisch laten coaten van uitlaten?
Mijn hele uitlaat systeem is gespoten met de spuitbus, na het stralen.
Ik vind nu na slechts een jaar rijden dat het er niet echt meer super uit ziet.
vroeger op mijn eerste motor een vervangingsdemper gehad met zwart emaille, daar gebeurt echt niets mee!
Dat ceramisch coaten lijkt me wel duurzaam, maar totaal geen gebruikers ervaring.
En nee chroom is geen optie voor mijn legergroene span.
 
Er zit hier iemand op het forum die veel met Cerakote doet, ook uitlaten. Even zoeken.
 
Bedankt voor het meedenken,mooi om te lezen !
Ik bedoelde eigenlijk uitbesteden, ik wil en kan dit niet zelf.
Wil mijn uitlaten nog net zelf demonteren, dan wegbrengen en compleet gecoat ophalen.
Zijn er bedrijven die dit kunnen verzorgen?
 
Je kunt het ook bij hem uitbesteden, hij is zelfs certified applicator lees ik net.
 
Die zijn ceramisch gecoat, als het goed is door Ceracoat zelf, destijds door een restaurateur van klassieke voertuigen ergens in limburg, alles is toen opgestuurd naar Engeland..

Wel waarschuwing gehad toen hij het spul aannam omdat vooral de voorbochten heel veel diepe pitroest hadden en hij niet wist of er genoeg vlees over zou blijven na het stralen.

Daar heb ik verder niets meer over gehoord en ik heb het spul gecoat teruggekregen, maar erg tevreden ben ik er niet mee, want de roest komt er gewoon doorheen terug en ik heb het inmiddels al een paar keer bij zitten werken met hittebestendige lak omdat het er niet uitziet.

Nogmaals e.e.a. kan te maken hebben met de slechte staat van het systeem, maar bijvoorbeeld de uitlaatdemper was best nog in hele goede staat en in ieder geval zonder pitting, die is ook heel mooi strak geworden na het coaten maar ook daar komt op de plaatsen waar de ergste roest zat (wielzijde) de roest gewoon weer door de coating heen.

De eerste keer dat ik dat zag was er zelfs nog geen meter mee gereden maar had het gewoon een paar jaar ztil gestaan in een redelijk vochtige schuur. Heb toen nog geprobeerd om contact op te nemen met het restauratie bedrijf, maar die is gestopt, niet alleen met ceracoat (dat deed hij er gewoon bij) maar het hele bedrijf bestaat gewoon niet meer, best jammer leek mij een aardige kerel.
 
Mooie motor de ural. Met of zonder zijspan aandrijving?
Wat wil je weten over Cerakote?
Mvg Peter (thimpu)
Ural zijspan, met Moto Guzzi ( stiekum nog mooier dan een Oerknal vind ik)
Ik wil mijn uitlaat coaten omdat de spuitbusverf er nu al snel de roest weer doorheen laat schijnen.
Dus zoek ik een wat definitievere oplossing.
 
Hoi.
Ik doe zelf ook Cerakoten maar er zijn verschillende maar er zijn verschillende factoren die mee spelen bij het coaten.
Meest voorkomende problemen zijn het het niet goed ontvetten voor het stralen.
Als er vet of olie of roest onderzit hecht de coating niet. Na het ontvetten en stralen moet alles in de oven voor 1 tot 2 uur op 150graden om te kijken of er nog ergens vet of olie uit treed.
Als dat het geval is moet alles opnieuw.
Ook kan het zijn dat er verkeerde straal grit is gebruikt. Men moet korund / aluminium oxide gebruiken om een goede ets laag te krijgen met de coating. Glasparel is rond en snijd niet in de oppervlakte in.
Ook mag er alleen vetvrije en schoon straalgrid gebruikt worden anders word alles weer vettig.
Na het ontvetten en stralen alleen alles aanraken met handschoenen want het vet op de huid is al genoeg om te verontreinigen.
Let op met roest pitten. Deze zullen niet verdwijnen daar de coating maar 0,05 tot 0,1mm dik is (ligt er aan welke coating je gebruikt) en niks vloeit vol en dus alle beschadigingen zullen blijven zien.
Niks word gemaskeerd. Zie eerste 2 foto’s.
Daar kun je niks tegen doen.
Ook moet alles goed stof vrij geblazen worden voor het spuiten zonder dat er vocht in de lucht zit.
Spuiten is ook belangrijk dat de goede laagdikte er is met voldoende lucht anders krijg je droogspray en dat is poreus.
Dus al met al is het een hele procedure die je niet zomaar even doet.
Wat ook veel mensen tegenvalt is de prijs. Doordat je dit allemaal moet doen zit er een kostenplaatje aan vast en de coating kost incl verzendkosten naar NL al ongeveer 120euro voor 500ml. Voor een uitlaat heb je al snel 150 tot 200ml nodig.
Dan moet met de luchtgedroogde ook de tijd geven om uit te harden, dit is met normale temperatuur minimaal 5 dagen en als het wat koeler is zeg ik al snel 6 tot 7 dagen voordat het geheel is uitgehard.
Dus al met al kan er veel fout gaan.
Maar als het goed behandeld is kan het kersen rood heet worden zonder problemen.
Succes met Cerakoten.
 

Bijlagen

  • IMG_6206.jpeg
    IMG_6206.jpeg
    370,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5256.jpeg
    IMG_5256.jpeg
    639,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0510.jpeg
    IMG_0510.jpeg
    506,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0523.jpeg
    IMG_0523.jpeg
    543,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0504.jpeg
    IMG_0504.jpeg
    570,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5968.jpeg
    IMG_5968.jpeg
    368,3 KB · Weergaven: 0
Dat pitting zichtbaar blijft kan ik bevestigen, dat wist ik ook vantevoren... Had alleen niet verwacht dat de roest zo snel terug zou komen...
 
Dat kan door een paar omstandigheden gebeuren.
Of de roest is onder in de pitting er niet uit gestraald, dus daar zal hij niet hechten en vocht kan daar intrekken.
Of er is doorheen gestraald zodat de roest van de binnenzijde door roest naar de buiten zijde.
Bij oude uitlaten is het ook vaak dat er olie of vetten echt in het ijzer getrokken is en deze pas zichtbaar worden na het goed ontvetten (aceton) en stralen als deze voor langere tijd in een hete oven hebben gezeten en deze olie of vetten uit treden en zichtbaar worden (zie foto).
Of roet - roest - aangekoekt vet aan de binnenzijde door te weinig vlees of gaten in de oppervlakte naar buiten treden.
Cerakote is eigenlijk ontwikkeld voor vuurwapen maar word tegenwoordig voor veel gebruikt, van deurklinken tot waterkranen tot zelf op game consoles (kunstof) en heb zelfs een keer het chrome van een drumstel moeten doen die ging roesten van het zweet tijdens drummen en hij iets zocht wat zouten/zweet bestendig zou zijn.
Maar voor remklauwen is het super daar het remolie bestendig is.
 

Bijlagen

  • IMG_0390.jpeg
    IMG_0390.jpeg
    127,3 KB · Weergaven: 0
Het was verder ook geen echt verwijt naar de coating, de basis was slecht; ik had alleen gehoopt dat het geheel "gered" zou worden door de coating...
Het is een redelijk bijzonder en zeldzaam uitlaat systeem wat al vele jaren niet meer gemaakt wordt.. Een BSM vervangend uitlaat systeem voor Moto Guzzi's met zijspan, een 2 in 1 systeem met de demper aan de linkerkant... Zo ver mogelijk bij het span vandaan.

Het exemplaar wat ik had was ook toevallig gevonden oude voorraad, wel nieuw maarvook toen al uit productie.. Misschien blijven liggen omdat ie niet door de kwaliteitscontroles was gekomen ofzo, het chroom was vreselijk slecht zeker van het stuk waar de bochten samen komen was op sommige plaatsen de messing? ondergrond zichtbaar... Dat was ook de reden voor de slechte staat, het heeft vanaf het begin geroest als een dolle.. Terwijl de motor in kwestie jaren lang als dag dagelijks vervoer gebruikt is ook in winter en pekel...

Volgende stap wordt waarschijnlijk een rvs repkica...
 
Laatst bewerkt:
Ja. Blijft lastig om oude onvervangbare delen te vinden, preserveren of op te knappen.
Met een goede lasser en veel hobby uren is er veel redden maar die zijn moeilijk te vinden.
Had zelf het probleem met mijn uitlaat van mijn cbr1000.
Succes met de verdere restauratie en happy riding 👍🏻
 

Bijlagen

  • IMG_3119.jpeg
    IMG_3119.jpeg
    734,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3120.jpeg
    IMG_3120.jpeg
    652,5 KB · Weergaven: 0
  • 41100169-07aa-4a4e-870a-2d000f1a5692.jpeg
    41100169-07aa-4a4e-870a-2d000f1a5692.jpeg
    65,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3217.jpeg
    IMG_3217.jpeg
    720,9 KB · Weergaven: 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan