Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Vandaag een km of 150 gereden en een paar keer het gas wat verder open getrokken als volgens de borden was toegestaan.....
Met de nieuwe hogere achterband is het toerental op kruissnelheid 100-120km/u 5000-6000 toeren in 5 en bij 7000 toeren is de koek een klein beetje op en is de puf er duidelijk uit....... maar dan rij ik wel 150 met nog flink gas over........ alleen dat gasgeven doet verder niets anders als de klank van de inlaat een beetje anders maken... net zoals met het originele 18 inch achterwiel draait de motor hoger door in toeren in de 4e versnelling, maar dat is verder geen ramp, je mag overal toch maar 100 en ik heb dan in de 5e genoeg over om de autos met aanhanger/caravan e.d. gewoon fatsoenlijk in te halen zonder dat dat een half uur kost....

En de issue uit het verleden wat ik dacht dat aan het te grote achterwiel lag (origineel 130/70 H18) heeft dus waarschijnlijk meer te maken gehad met een slechte afstelling bovenin, want de top was toen 140 bij gas tegen de stuit en als je dat een paar honderd meter gedaan had ging de motor steeds meer inhouden tot je weer van het gas afging......

Omdat we de boel vorig jaar niet fatsoenlijk startend en lopend kregen heb ik haar op een gegeven moment weggebracht en zijn uiteindelijk de gasbuizen en naalden vervangen en is de sproeierbezetting ook flink gewijzigd, de carburateurs kwamen van een SP3 die ze niet afgesteld kregen en zijn onder garantie vervangen; de oude carburateurs heb ik toen gekregen van de dealer en ik heb daar jaren solo mee gereden en nooit issues gehad; motor heeft er zelfs mee op de rollenbank gestaan en blafte er 68pk uit aan het achterwiel (Le Mans 1000 Lafranconi Competizione uitlaatsysteem, 36mm carbs ipv 30 en door een bevriende tuner geflowde koppen)

Toen het span er aan ging bleek uiteindelijk alleen dat de boel bovenin bij vol gas verre van ideaal was... dat is nu weg (althans ik rij in ieder geval bij 140 in 5 bij lange na geen volgas meer terwijl deze band effectief bijna exact even groot is als het oiginele achterwiel...

Bekijk media item 1359318ook het brandstof verbruik is flink verbeterd... bij 159km getankt en er ging maar net iets meer als 10 liter in

Kortom dikke blij, achterband was voldoende om de combinatie iets lager in de toeren te krijgen en de rijdbaarheid iets te verbeteren...
En de hogere achterkant is voldoende gecompenseerd met het grotere zijspan wiel en de iets langer gemaakte voorvork, het geheel rijdt nog steeds heel lekker en bij 100-110 op de snelweg zit je ook relaxed met 1 hand aan het stuur zonder problemen.

Toen zijn we doorgereden (of eigenlijk teruggereden want hij woont 10 minuten verderop) naar mijn maatje met de Kwallie....
 
Laatst bewerkt:
Daar hebben we eerst de regelaar vervangen......
Bekijk media item 1359319
En daarmee leken alle problemen opgelost, het accu waarschuwings lampje brand weer heel netjes als je het contact aanzet... maar de oplettend lezer/plaatjeskijker zal op bovenstaande foto wel zien dat de stator er inmiddels ook weer afgehaald was... het lampje ging namelijk ook gewoon niet meer uit......... ook niet als je gas gaf... en de metingen op de gele draden van de dynamo varieerden van 0,5 volt tot 20 volt....

Nu had ik vorige week al gezien dat de gele draden in slechte staat waren, de isolatie brokkelde af toen we de stekkers vervingen e.d. ook de statorzijde was fors geoxideerd maar daar had ik niet veel aandacht aan besteed omdat ze wel gewoon vast zaten...

Vanmiddag echter wat foto's gedeeld met Leotje60 omdat ik bang was dat de stator rotter was als ik in eerste instantie dacht en de metingen wel heel erg afweken van afgelopen week.
Bekijk media item 1359316
Bekijk media item 1359314
Door de verteerde isolatie aan de uiteindes van de draden is de kans ongeveer 150% dat er sluiting is geweest tussen de 2 gele draden en dat daarmee de laadproblemen zijn begonnen.

Verder schrok ik een beetje van deze loopsporen op de rotor
Bekijk media item 1359317
en de hoeveelheid roest aan de binnenkant van de stator
Bekijk media item 1359313
In overleg met Leo ga ik eerst nieuwe draden aan de stator zetten en hopen dat deze de sluitingen heeft overleefd, maar heeft iemand een idee waar de loopsporen vandaan komen en of het zin heeft om de roest weg te poetsen of loopt hij dan teveel risico om de isolatie van de windingen te beschadigen?

Volgende week in ieder geval verder met deel drie van de vrolijke avonturen van de kwallieman..
 
Laatst bewerkt:
Daar hebben we eerst de regelaar vervangen......
Bekijk media item 1359319
En daarmee leken alle problemen opgelost, het accu waarschuwings lampje brand weer heel netjes als je het contact aanzet... maar de oplettend lezer/plaatjeskijker zal op bovenstaande foto wel zien dat de stator er inmiddels ook weer afgehaald was... het lampje ging namelijk ook gewoon niet meer uit......... ook niet als je gas gaf... en de metingen op de gele draden van de dynamo varieerden van 0,5 volt tot 20 volt....

Nu had ik vorige week al gezien dat de gele draden in slechte staat waren, de isolatie brokkelde af toen we de stekkers vervingen e.d. ook de statorzijde was fors geoxideerd maar daar had ik niet veel aandacht aan besteed omdat ze wel gewoon vast zaten...

Vanmiddag echter wat foto's gedeeld met Leotje60 omdat ik bang was dat de stator rotter was als ik in eerste instantie dacht en de metingen wel heel erg afweken van afgelopen week.
Bekijk media item 1359316
Bekijk media item 1359314
Door de verteerde isolatie aan de uiteindes van de draden is de kans ongeveer 150% dat er sluiting is geweest tussen de 2 gele draden en dat daarmee de laadproblemen zijn begonnen.

Verder schrok ik een beetje van deze loopsporen op de rotor
Bekijk media item 1359317
en de hoeveelheid roest aan de binnenkant van de stator
Bekijk media item 1359313
In overleg met Leo ga ik eerst nieuwe draden aan de stator zetten en hopen dat deze de sluitingen heeft overleefd, maar heeft iemand een idee waar de loopsporen vandaan komen en of het zin heeft om de roest weg te poetsen of loopt hij dan teveel risico om de isolatie van de windingen te beschadigen?

Volgende week in ieder geval verder net deel drie van de vrolijke avonturen van de kwallieman..
Dat ziet er niet best uit nee.
 
Ik denk dat die loopsporen op de rotor er bij horen. Dat had ik ook. Ik heb mijn nieuwe stator er met de voelermaat op gezet. Maar je hebt eigenlijk geen bewegingsruimte. Ik denk dat het beweging in de krukas is bij hogere toerentallen.
Mocht je de stator niet meer kunnen redden. Het ding zit ook in sommige Ducati's en die zijn makkelijker te vinden en goedkoper.
 
Nee, ik had wel wat roest op de stator, maar niet zo dik. Het is natuurlijk onbehandeld weekijzer en zit in een niet geheel vocht dichte omgeving.
 
loopt hij dan teveel risico om de isolatie van de windingen te beschadigen?
Ik zou het ergste even met de hand wegpoetsen, dan loop je geen risico.

Op mijn SP3 was hij van binnen niet zo roestig. Fijne dynamo, levert meer vermogen dan de Bosch die op de eerdere modellen zit, en ook al bij lagere toerentallen.

Wat heb je voor een regelaar gemonteerd? De originele was onderbemeten.
 
roest kan je rustig wegschuren van het ijzer; zolang je de wikkelingen maar niet raakt met het schuurpapier

dan goed schoonblazen zodat er geen roestdelen tussen de wikkelingen blijft zitten, dan ijzer even inspuiten met een beetje lak.

roesten doet het toch; het is bijna altijd SiFe en dat roest nu eenmaal heel erg graag en heel erg snel. Zolang het maar niet helemaal door gerot is zodat de onderlinge blikjes tot diep in het pakket elektrisch verbinding maken met elkaar zal je er niks van merken. Zijn alle blikjes wel kortgesloten tot diep in de rotor, dan zal die meer demping opleveren als die rond draait en dus vermogen gaan kosten, maar dan moet het wel echt serieus mis zijn hoor
 
Inmiddels begrepen van de kwallieman dat hij van een andere vriend begrepen heeft dat je zeker niet moet proberen om de stator te repareren want dan kan je hele motor in brand vliegen.....

Hij gaat een andere stator bestellen dus...
 
  • Wow
Waarderingen: EHE
Vandaag niets aan de kwallie gedaan eigenaar kon niet...

Dus lekker 180km weggetikt door Zeeland samen met mijn dochter.. en ook met iemand in de bak gaat het met het grotere achterwiel prima...

Gewoon lekker met het verkeer meehobbelen is ca 5000 toeren.. maar met de nieuwe afstelling rij ik dan met het gas zowat dicht... gas open em de combinatie gaat er nog steeds vlot genoeg vandoor om comfortabel en veilig in te kunnen halen

16 inch achterwiel is prima.. maar die lage band was net een stap te ver... deze band is echt veel prettiger rijden
 
Laatst bewerkt:
Wel aan het einde even file mogen rijden, en ook op de rontondes in zeeland had ik al wat last...,

Even afwachten of het een stukje gewenning is en het verbeterd in de komende kilometers... Anders is het project voor de volgende gedwongen winterstop (ook de laatste volgens mij) ook alweer bedacht....
Een hydraulische koppeling....
 
Met het einde bedoel ik de brug... Die lekker vol stond vanwege een of andere stomme voetbalwedstrijd...

Verder heb ik inderdaad ook de zuidhollandse eilanden gereden, maar ik ben wel degelijk ook in zeeland geweest.. Richting bergen op zoom, hellegatsplein rechtsaf richting zierikzee, dan richting renesse, hellevoetsluis en de A15, door de benelux richting Gouda omdat dochterlief onderweg verzonnen had dat ze een nieuwe helm wilde gaan halen in Capelle....
Dus toen zaten we weer aan de verkeerde kant van de brug...

Lekker rondje, snelwegen en N wegen... Boenderen.... Heerlijk
 
En om alvast een voorschot te nemen op de komende winter??

Kent iemand deze oplossing/heeft er ervaring mee?
Bekijk media item 1359342
Wotdt gemaakt door Radical Guzzi in Duitsland... je laat daarmee in tegenstelling tot de ombouwset die Lamers bijvoorbeeld aanbiedt ook het hevel achterop de bak volledig vervallen...

Is dat wat?
 
Hier zou ik inderdaad voor gaan. Die half hydraulische oplossing lees je toch van dat de actuator gaat lekken. Om te proberen kan je eerst zo'n setje uit china bestellen.
En als je echt creatief wil zijn maak je zelf zo'n actuator achterop de bak. Je hebt hier een plaatje van een voorbeeld. Dan heb je alleen een revisie setje van een andere motor nodig voor de zuiger en de keerring.
 
Voor het geld wat ze hier voor vragen kun je bijna niet zelf gaan lopen klunzen, bovendien denk ik niet dat ik ver genoeg gevorderd ben om kritische delen als koppelingsbediening zelf te maken...... toleranties zijn daarin wel redelijk belangrijk..........

Verder ben ik het met je eens; het is een verbluffend eenvoudig concept.
 
1713773351678.png

Deze set zit op mijn Mille al van af de 1990 naar volle tevredenheid .Probleem is dat je wel de bij passende koppelingspomp moet hebben .
Oja ik heb de mijne van Moto Special als set gekocht in 1990
Na wat ik indertijd begreep is de pomp op het stuur aangepast in diameter zuiger dus een standaard pomp kan een probleem geven
Koppeling laat zich beter doceren en wat lichter te bedienen door e de wrijving van de kabel kwijt bent
Nu na 200.000 km nog steeds geen storing wel een paar keer de vloeistof ververst datdanweerwel
 
Het is inderdaad betaalbaar. Maar omdat jij toch van knutselen houdt leek het me wel een uitdaging. Die van Radical Guzzi glimt me ook teveel. Hij lijkt niet geanodiseerd.
 
Die van mij is ook gewoon onbehandeld alu ziet er niet veel slechter uit als het blok/bak .
Na de reis door Amerika heen waar tweemaal de koppelings kabel brak is deze set erop gekocht
Oorzaak van dat breken was een slecht uigevoerde plaatsing van nok waar de kabel mee op de bak zit en de vorm van de hevel achter op de bak .
Hierdoor schuurde de binnenkabel tegen de stelbout waar de kabel doorloopt en de kabel daardoor sleet .
 
Laatst bewerkt:
Als het voor het knutselen is zou ik eerder het versnellingsbak deksel aanpassen zodat je 1 op 1 de complete koppelingsbediening van een "moderne" guzzi kunt gebruiken...
Daar heb je dan echt veel meer werk aan.... kan ik weer 10 jaar alleen maar kletsen en fotos plaatsen😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan