Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

eerst naafje maar eens op zijn plek en de remklauwen weer monteren....
Bekijk media item 1358675
Bekijk media item 1358676
Bekijk media item 1358682dat ene boutje heeft me een paar uur gekost, ik kwam er niet bij om het moertje erop te frotten, tot ik dus de bovenste klauw wegkantelde en e.e.a van bovenaf probeerde

Dan die neus er maar eens opfrommelen....
Bekijk media item 1358680dat past allemaal alsof het ervoor gemaakt is.....

Wiel daadwerkelijk monteren was ook een redelijk drama de opening in het spatbord is kleiner als de banden (ook bij het originele wiel...) bij een autowiel is dat niet zo'n issue want die kun je er schuin in kantelen.....

Met dit wiel is dat dus niet mogelijk, uiteinelijk (bak lag toch al los voor) gewoon de bak een eind opgetild en het wiel over de naaf geschoven....
Bekijk media item 1358683
Bekijk media item 1358681
Bekijk media item 1358674
Vind het best geslaagd, bak moet aan de achterkant een fractie opzij, daar loopt het spatbord aan. en misschien uiteindelijk de opening in het spatbord een fractie groter maken zodat je het wiel netjes recht op de spiebanen kunt drukken, schuin werk met die lange bus waar het wiel op moet niet echt optimaal
 
Laatst bewerkt:
Kei mooi :Y

Heb je de vering vervangen door een stang? Inveren is zo te zien niet echt veel plek voor zo :?
De zijspan bak moet een klein stukje verschoven worden.. band loopt inderdaad aan nu... maar dat wisten we... het geheel is net iets breder geworden als het originele wiel..

Wiel loopt voor helemaal vrij, maar achter net tegen het spatbord als de boel inveert... de veerweg van EZS is origineel ook maar een paar cm...
 
Laatst bewerkt:
toch ook nog even de onderste voorbevestiging gemonteerd.... dat ging niet helemaal soepel en het opgesoldeerde dunne plaatje heeft het niet overleeft (als je zo hard moet slaan met een vuistje van 5 kilo??? dan moet je eigenlijk gewoon gelijk stoppen, want je krijgt dan nooit meer het bevestigingsoog in de juiste positie gedraaid... om over verstellen van toespoor maar even helemaal niet te beginnen...)
Maar dat is achteraf een koe in zijn de kont kijken....

uiteindelijk de buis er met net zoveel moeite weer uit gekregen en een stuk ingekort, toen ging het nog steeds niet diep genoeg... nog een keer goed naar de originele pijp gekeken en die loopt in de laatste 3-4cm redelijk taps, alsof er een bizar lange zoekrand aan zit...

dat ook maar nagemaakt... en toen kon je de buis er met de hand inschuiven als je een bandenwipper tussen de klem-ogen zette.... ook kon je m gewoon draaien......

Netto resultaat van een uurtje meppen en aanpassen:
Bekijk media item 1358685
Nu is de hoogte van de neus echt perfect voor een klassiek span...
Bekijk media item 1358684
 
Mijn JAG had 4 van die wielen, nooit een probleem geweest.
moer met passende sleutel en bijbehorende koperen hamer vast slaan.
duurt iets langer dan bij Max Verstappen.
 
Dat doe ik soms op een dag.
Sterker nog, ik heb dit jaar al twee dagen gepland staan dat ik dat ga doen. Op de motor.
 
maakt denk ik niet zo heel veel verschil... 4 kleine boutjes of 1 hele hele grote...... moer heeft fijne draad, conische passing op de wielnaaf.... en is voor de rechterzijde van een MG..... is volgens de verkoper van de verloopbus wel belangrijk in verband met de draairichting van het wiel en loslopen van de moer.... ofzo....
 
maakt denk ik niet zo heel veel verschil... 4 kleine boutjes of 1 hele hele grote...... moer heeft fijne draad, conische passing op de wielnaaf.... en is voor de rechterzijde van een MG..... is volgens de verkoper van de verloopbus wel belangrijk in verband met de draairichting van het wiel en loslopen van de moer.... ofzo....
Ik denk als je lager vast loopt en de binnenste ring gaat mee draaien. Dan is het beter dat het stroef gaat lopen met eventueel feestelijke bijgeluiden, dan dat het je wielmoer eraf laat lopen.
 
Die oude klassieke zijspannen hadden bijna allemaal 1 grote moer. Nooit gehoord dat dat een probleem zou zijn (maar ik hoor ook niet alles wat er op de wereld gebeurd). Rechtse draad rechts en linkse draad links toch? Net als een fiets crank.
 
Deze week niet heel veel kunnen doen.. maar vandaag weer lekker lopen romnelen... schoorstang even vastgezet zodat ik de boel veilig kan verplaatsen....

Voor de grap de oude hevestiging er naast gehouden....
Bekijk media item 1358705En ik denk dat het redelijk gelukt is om het toespoor niet te veel te veranderen....

Dan de boel naar buiten.....
Bekijk media item 1358706En ook bij daglicht is het een knap wieltje..

Ps: ik denk dat er een busje tussenuit is gevallen... het lijkt of de neus weer iets hangt... omdat de bak nog bijgesteld moet worden had ik nog niet de moeite genomen om de voorkant vast te zetten aan het frame

Snel maar weer naar binnen....
Bekijk media item 1358704Maar zo kan ik een stuk beter aan de achterkant van de motor werken...

Er staat een andere achterband klaar... net 1 maatje hoger..
En ik heb destijds 3 zwevende schijven klaargemaakt maar die van het achterwiel nog niet gemonteerd...

Ohja... en omdat ik de band wil wisselen ga ik gelijk proberen de velg tubeless te maken..... gewoon omdat het kan...

Deze vriend staat inmiddels ook netjes op zijn permanente plaats... daar kan ik beugeltjes bij gasn maken voor de nieuwe besturing (hoofdschalelaar en frequentieregelaar)
Bekijk media item 1358703
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan