(Zuiger)veer demper voorvorkpoot

Eric1977

MF veteraan
16 mei 2010
2.337
1.230
Ede
Goedenavond allemaal,

Ik heb dit al geplaatst in mijn topic over glijbussen, maar daar wordt het over het hoofd gezien, ben ik bang.
Wat is het probleem? Ik ben bezig met het opknappen van de voorvorkpoten van mijn Suzuki gsx650fa uit 2010. Naast de glijbussen heb ik ook de (zuiger)veer van de demper vervangen. Hiervoor heb ik onderdeelnummer 5119631F00 besteld. Bij het plaatsen blijft de demper echter steken op deze veer, terwijl deze met de oude veer moeiteloos naar binnen glijdt.
Ik zie twee mogelijke oorzaken: 1: de veer is niet juiste. Op de onderste foto is te zien dat de nieuwe veer (de zwarte) een fractie groter is dan de oude (de gele). Ik gebruik verschillende websites bekeken, maar zie nergens een andere veer.
2. Ikzelf ben het probleem en doe iets verkeerd. Aangezien de demper met de oude veer moeiteloos naar binnen gaat, zie ik eigenlijk niet waar het mis kan gaan.
Hebben jullie enig idee? Alvast bedankt!

20240128_163504.jpg
20240128_163448.jpg
20240128_163431.jpg
20240128_163349.jpg
 
Ik denk wel dat het de goede ring is. Maar zoals Janbros al schrijft, oude is versleten, slapper en dus makkelijk in te brengen. Nieuwe zal veel strakker zijn en het kan zijn dat je er hulpgereedschap voor nodig hebt om het in te brengen? Beetje vergelijkbaar zoals ze ook zuigers met zuigerveren in de cilinders plaatsen?
 
de oude was versleten en spande niet meer ?
op 1 of andere manier de ring toepitsen als je hem er in de poot steekt.

Ik denk wel dat het de goede ring is. Maar zoals Janbros al schrijft, oude is versleten, slapper en dus makkelijk in te brengen. Nieuwe zal veel strakker zijn en het kan zijn dat je er hulpgereedschap voor nodig hebt om het in te brengen? Beetje vergelijkbaar zoals ze ook zuigers met zuigerveren in de cilinders plaatsen?

Zou het kunnen dat, net als bij de zuigerveren, de zuigerveer opening moet aanpassen? Zo maar een bedenksel.
Dankjewel voor het meedenken!

De oude was inderdaad versleten en toonde veel krassen aan de zijkant. Als ik de demper in de binnenpoot plaats sluit de opening zodra deze bij de uitsparing voor de keerring komt. Voor zover ik zie helemaal. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets meer dwang uit kan oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan