Olieverbruik (ook na nieuwe zuiger(veren)/klepseals)

MrProper

MF veteraan
9 mrt 2008
7.467
1.725
kop van nh
Beste,

Mijn Honda PCX 125 met ongeveer 35k op de klok verbruikt wat olie. plusminus 100 a 150 ml op 400 km.
niet schrikbarend, wel irritant (gezien er maar 800 ml totaal in gaat is het niveau peilstok al vrij snel droog).

Nou heb ik een tijdje geleden een nieuwe cilinder, zuiger, zuigerveren en klepseals gemonteerd. the usual suspects zegmaar.
Cilinder + zuiger was echter weinig aan te merken, en het olieverbruik is onveranderd. Hij rookt niet, lekt niet, en ook de airbox is schoon.
iemand enig suggestie waar dat ding in godsnaam z'n olie laat?

bvd voor het meedenken!
 
Wat heb je gedaan voordat je de klepseals( klephoedjes) monteerde en hoe?
Zuigerveren voorspanning niet te laag? (Zie ook de vrolijke vrienden van VW met olie slurpende motoren.)
Btw tegenwoordig hoef je niet altijd een blauwe walm uit de uitlaat te krijgen als de motor olie wordt verbrand. Iets met synthetische olie.
Kleppen op de zittingen licht ingeslepen met klepslijp pasta. Daarna dichting gecontroleerd door een badje remmenreiniger voor een paar uur te laten staan. Die waren wel dicht. Zuigerveren waren goed. Klepseals licht geolied voor montage, net als de rest.
 
Kleppen op de zittingen licht ingeslepen met klepslijp pasta. Daarna dichting gecontroleerd door een badje remmenreiniger voor een paar uur te laten staan. Die waren wel dicht. Zuigerveren waren goed. Klepseals licht geolied voor montage, net als de rest.
Bedoelde ik niet helemaal. Eigelijk de vraag was wat heb je met klepsteel kop gedaan, voordat je klephoedjes erover heen schoof?
 
Nieuwe Yamaha's verbruiken nog steeds als vanouds olie..
Dat is bijna een verkoopargument geworden.. 😉
En zo zijn er wel meer.

Maar je hebt gelijk; de tijden dat 1L/ 1000km nog als slijtagemaat werd aangehouden liggen achter ons.
Als vanouds?

Ik heb in meerdere Yamaha’s nog nooit een druppel hoeven bijvullen.
 
Als je klepgeleiders te veel speling hebben is zijn je klepseals zo versleten.
Heb je de juiste zuigerspeling?(=zuigerveerspanning)
Heb je enige foto's van de halve revisie?
klepgeleiders kun je makkelijk zien...even volgas rijden, en dan met het gas dicht uit laten rijden...en daarna weer vol open..als je dan een pluim ziet zijn het je geleiders...als ze erg versleten zijn al bij gas dicht....motor zuigt dan tegen dichte gasklep, en zal overal proberen lucht naar binnen te zuigen, dus ook langs je geleiders
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
In mijn omgeving ken ik er meerdere met R1 / R6, en op een enkele uitzondering na verbruiken ze, ondanks véél jonger dan mijn XS Triple, allemaal olie...
Ongetwijfeld heeft dat met rijstijl te maken.
Ik ken meerdere mensen met een R1/mt09/mt07 die geen olieverbruik hebben. (7motoren, inclusief m'n vorige mt09 na 44k kilometer en ongeveer 40 circuitdagen)
 
nahhh minder idee. tis een lichte scooter die al snel toeren maakt en blijft maken. die krijgt met die 15 niet genoeg smering koud denk ik.
Ik ga sowieso eerst 10w40 proberen. dat was een andere optie volgens Honda. 15w50 word nergens genoemd.
in mijn triump zit 10w60,zou 10w40 moeten,
Op advies van de dealer.(circuitgebruik)
Niet te bang zijn tis een honda :t
 
Als je klepgeleiders te veel speling hebben is zijn je klepseals zo versleten.
Heb je de juiste zuigerspeling?(=zuigerveerspanning)
Heb je enige foto's van de halve revisie?
nope, alleen nog een cilinder + zuiger hier op de werkbank liggen.
klepgeleiders, allemaal prima tips. maar ik ga geen bovenblok kopen voor een scooter met een dagwaarde van 800 euro.
Los van het feit dat ie in elkaar zit en het 4 uur duurt om dat blok er onder vandaan te peuteren. :X
 
in mijn triump zit 10w60,zou 10w40 moeten,
Op advies van de dealer.
Niet te bang zijn tis een honda :t
in mijn speed triple zat 15w50 idd. lekker schakelen :)
maar die triple kon ik lachend met max 3000 rpm naar mn werk tuffen. Die kolere honda maakt na 10 meter al 6000 rpm als het er niet meer zijn _O-

maargoed, je hebt me om. ik pleur eerst een liter action valvoline 10w40 er tegenaan. als dat werkt, grote blij. zo niet dikker geschut :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan