Zijspanrijden algemeen: tips en antwoorden

AnMu

Rookie
15 jul 2005
4
0
zuidbroek
:] Hallo :]
Ik ben een beginnend zijspanrijder en ben al helemaal verslaafd.
Rijles gehad bij Rob Teffer en nu bezig om alles in praktijk te brengen.
Ik heb een knalgele '85 k100 met eml bak gekocht.
Ik rij al 15 jaar solo (st1100) en altijd met de motor op vakantie geweest.
Nu wil ik dat voortzetten met de kinderen in de bak.
Tijdens het rijden al heel wat ideen en vragen opgedaan.
Zoals deze: Wat is de snelheid die gemiddeld aangehouden wordt op de snelweg.
Afgelopen week ook gereden met veel wind en regen en dan is het bij 110 km/h alle hens aan dek ! Een tweede vraag is: Ik ben op zoek naar smalle kinderzitjes(>12 kg) voor in de bak aangezien mijn binnenmaat 73 cm is; zijn er bepaalde merken o.i.d. geschikt ?
Aangezien de gekochte motor van '85 is geef ik hem eerst een grote beurt en wellicht even helemaal laten uitlijnen in Hengelo. Ik ben een beginneling maar toch ben ik al van mening dat het span nog niet goed staat afgesteld.
Zo eerst genoeg, en ik hoop dat we er een leuke topic aan kunnen toevoegen.
Groet, AnMu
 
Eerste kilometers (500-1000) is het beter de kinderen thuis te laten.

Een zijspan rijden is zo anders.
Oppassen met de rechter-bochten. Voor je het weet komt je bak omhoog.
Is het zijspan geremd ? Ook daar rekening mee houden dat de motor scheef kan trekken tijdens het remmen.

Je banden slijten 2x zo snel als bij solo zelfs als je rustig rijd.

Verder veel plezier met het rijden.

Gr,
Henk
 
tweede vraag is: Ik ben op zoek naar smalle kinderzitjes(>12 kg) voor in de bak aangezien mijn binnenmaat 73 cm is; zijn er bepaalde merken o.i.d. geschikt ?
Misschien eens zoeken op websites over meerlingen (als in tweeling/drieling enzo)
Daar komen dit soort dingen ook regelmatig aan bod.

Ik kan mee ook herinneren dat rond de 'fietsaanhanger' ook deze vraag rijst. Omdat daar ook geen twee zitjes naast elkaar passen.


En verder welkom. Later is ik groot ben :o wil ik ook zoiets kombinatie aanschaffen waar ik 2 kids in kwijt kan. *O*
 
om maar een duit in het zakje te doen....
gooi de eerste kilomaters een zak zand op de bodem van je bak
het liefst 40kg.
maakt het eerste rijden wat rustiger ;)
 
yep, gaa eerst bochten en noodstoppen oefenen op een parkeerplaats, voel wanneer de bak omhoog komt, en experimenteer met insturen, je zult merken dat je redelijk vlot de bocht rechtsaf kunt nemen, als je GELEIDELIJK instuurt, 1 rukje en de bak zit aan je oren. bedenk ook dat in bochten naar rechts een tikje onder je zijspanwiel genoeg kan zijn om te kantelen(troep langs de kant, drempel etc)
net als je denkt dat je het doorhebt word het gevaarlijk.
ik wil je niet bangmaken maar spanrijdne moet je echt leren en er gebeuren veel nare ongelukken met beginners..
 
maar als je eenmaal geproefd hebt van het rijden met een bak :9~ :9~

zou niet anders meer willen hoor, ben al jaren verslaafd :Y
 
jongens, jongens, hij schrijft dat hij les gehad heeft bij rob, dan kan hij intussen echt wel wat.
die bak is ook wel zwaar genoeg en zal dus niet zomaar omhoog komen, hoewel wat gewicht extra altijd prettig is.

om met het uitlijnen te beginnen:
je vind hier of verder op het net wel basisinstellingen voor een combinatie.
een eml combinatie heeft meestal weinig vlucht en zeker 4 cm toespoor.
bij een kilometer of honderd in't uur moet hij zonder aan je stuur te duwen of trekken gewoon rechtuit rijden.
als hij naar rechts trekt geef je hem wat meer vlucht en als hij naar links trekt wat minder (als je maar iets vlucht overhoud)
anders zal je met het toespoor moeten gaan rommelen.

een k100 is naar mijn inzicht een fantastische trekker.
rechtoe rechtaan techniek zonder poespas en een hoop koppel.
je hoeft inderdaad alleen gewoon onderhoud te doen en hij heeft bijna het eeuwige leven.

110 vind ik wel een mooie snelheid voor de snelweg.
en inderdaad, bij flinke wind heb je dan je handen vol.

is hij intussen wel omgebouwd naar korte naloop en kleine wielen?
15" autowielen zijn practisch onverslijtbaar, die vervang je meer op leeftijd
 
yep, gaa eerst bochten en noodstoppen oefenen op een parkeerplaats, voel wanneer de bak omhoog komt, en experimenteer met insturen, je zult merken dat je redelijk vlot de bocht rechtsaf kunt nemen, als je GELEIDELIJK instuurt, 1 rukje en de bak zit aan je oren. bedenk ook dat in bochten naar rechts een tikje onder je zijspanwiel genoeg kan zijn om te kantelen(troep langs de kant, drempel etc)
net als je denkt dat je het doorhebt word het gevaarlijk.
ik wil je niet bangmaken maar spanrijdne moet je echt leren en er gebeuren veel nare ongelukken met beginners..
Yep, dat adviseerde Jan Koedood mij ook, nèt vóór ik als totale beginneling dacht in 1 keer naar Tholen te kunnen gaan rijden ...
Ik geef eerlijk toe, dat dat telefoongesprekje mijn leven heeft gered! :}

Ik heb zelf nog nooit zijspanlessen gehad, en sluit me volledig aan bij Sammie en Q! Gewoon wat ballast in de bak, en oefenen.
 
4 cm toespoor? da's wel errug veel!

dat ligt er aan welke bril je op hebt.
4 cm toespoor en soms wel 5 is voor moderne spannen op platte banden.
die lopen over het algemeen behoorlijk harder als 80 á 90 km/h.
dan heb je zoveel toespoor nodig om de enorme luchtweerstand te compenseren.

jouw dnepr kan je beter gewoon op de klassieke 2,5 cm toespoor zetten anders rijdt het als een draak.


@AnMu ik ben niet van de meerlingen maar zat te denken aan van die piepschuimen schaalstoeltjes.
die kosten niet de wereld en zijn vrij smal.
ze zitten gewoon op hun plek met driepuntsgordels en zijn in auto's zeer veilig.
eventueel kan je ze nog versmallen met een warme draad of een schuurklos.
 
ah, dus relatieve toepsporing, net als 4 haren op je hoofd, da's wel weinig, maar 4 haren in je soep is weer veel..
 
:] Mijn combinatie is geremd en reeds voorzien van korte naloop en 15" wielen. Wat zijn die eendewieltes schaars geworden, alleen Michelin levert ze nog (2 x zo duur als voorheen Firestone)
Ik rij momenteel met 50 kg zand. Hij begint trouwens wat te waggelen als ik op de snelweg rijd. 't Is niet verontrustend maar waar moet ik naar kijken; wellicht achtervering of bandenspanning ?
 
beginnen met de bandenspanning, die moet zeker als je snelwegkilometers gaat maken flink wat hoger zijn als je solo gewend bent.
Ik rij zelf met een EZS bakkie aan een Guzzi, 2.5bar in het spanwiel, 3.0 achter en 2.8 voor onder de trekkert (die overigens nog steeds op haar originele motorbandjes staat)
kruisnelheden van 130-140 zijn heel goed te doen met deze combi, maar ik heb her en der begrepen dat dat een uitzondering is bij een on-aangepaste fiets (standaard voorvork e.d.)

wat betreft het kinderzitje moet je gewoon even goed rondkijken, mijn bak is voorzien van een kuipstoel(met smalle zitting) waar momenteel naar volle tevredenheid een maxi-cosi in staat.
Wel is de bak flink geballast omdat mijn dochter (1 jaar) nog niet zwaar genoeg is om veilig te compenseren voor 2 volwassenen op de motor.
 
:] Mijn combinatie is geremd en reeds voorzien van korte naloop en 15" wielen. Wat zijn die eendewieltes schaars geworden, alleen Michelin levert ze nog (2 x zo duur als voorheen Firestone)
Ik rij momenteel met 50 kg zand. Hij begint trouwens wat te waggelen als ik op de snelweg rijd. 't Is niet verontrustend maar waar moet ik naar kijken; wellicht achtervering of bandenspanning ?


probeer eens smartbanden , michelin eendenbanden hebben veel te slappe wangen
moturist heeft het over een ander soort band gehad ,ik dacht pneumant o.i.d

nagekomen edit: ik heb nog even gestruind op 't net, hal kendall heeft het een en ander gepubliceert over het wat en hoe van zijspannen.
het technische deel vind je hier: http://www.sidecar.com/Files/SC%20Manual.pdf
op sidecar.com bij http://www.sidecar.com/Hal.htm vind je nog meer lectuur van hal.

hou wel in je achterhoofd dat het erg amerikaans is, hij komt ook op het lumineuze idee om 2cv banden te gebruiken, je weet zelf hoe dat rijd.
voor hem is het logisch, waar vind je in amerika smalle stijve banden, onder hun auto's zitten brede slappe rubbers.
 
Laatst bewerkt:
dat bedoel ik maar........... zelfs DE goeroe himself is het met me eens over de bandenspanning........
Ikke niet :P . Ik stop er rondom 3 bar in (maar als ik bij de pomp wegrij is er al weer 0,3 bar uit :+ ).
 
:] Ok, ik ga morgen gelijk mijn bandenspanning nakijken.
tjongejongejonge.. wat gaat dat toch fijn dat rijden; lekkere combi trouwens, voelt allemaal erg vertrouwd aan.
Ik heb nu al 14 dagen dag in dag uit gereden, kilometers maken he
 
Terug
Bovenaan Onderaan