Zijspanrijden algemeen: tips en antwoorden

AnMu

Rookie
15 jul 2005
4
0
zuidbroek
:] Hallo :]
Ik ben een beginnend zijspanrijder en ben al helemaal verslaafd.
Rijles gehad bij Rob Teffer en nu bezig om alles in praktijk te brengen.
Ik heb een knalgele '85 k100 met eml bak gekocht.
Ik rij al 15 jaar solo (st1100) en altijd met de motor op vakantie geweest.
Nu wil ik dat voortzetten met de kinderen in de bak.
Tijdens het rijden al heel wat ideen en vragen opgedaan.
Zoals deze: Wat is de snelheid die gemiddeld aangehouden wordt op de snelweg.
Afgelopen week ook gereden met veel wind en regen en dan is het bij 110 km/h alle hens aan dek ! Een tweede vraag is: Ik ben op zoek naar smalle kinderzitjes(>12 kg) voor in de bak aangezien mijn binnenmaat 73 cm is; zijn er bepaalde merken o.i.d. geschikt ?
Aangezien de gekochte motor van '85 is geef ik hem eerst een grote beurt en wellicht even helemaal laten uitlijnen in Hengelo. Ik ben een beginneling maar toch ben ik al van mening dat het span nog niet goed staat afgesteld.
Zo eerst genoeg, en ik hoop dat we er een leuke topic aan kunnen toevoegen.
Groet, AnMu
 
Eerste kilometers (500-1000) is het beter de kinderen thuis te laten.

Een zijspan rijden is zo anders.
Oppassen met de rechter-bochten. Voor je het weet komt je bak omhoog.
Is het zijspan geremd ? Ook daar rekening mee houden dat de motor scheef kan trekken tijdens het remmen.

Je banden slijten 2x zo snel als bij solo zelfs als je rustig rijd.

Verder veel plezier met het rijden.

Gr,
Henk
 
tweede vraag is: Ik ben op zoek naar smalle kinderzitjes(>12 kg) voor in de bak aangezien mijn binnenmaat 73 cm is; zijn er bepaalde merken o.i.d. geschikt ?
Misschien eens zoeken op websites over meerlingen (als in tweeling/drieling enzo)
Daar komen dit soort dingen ook regelmatig aan bod.

Ik kan mee ook herinneren dat rond de 'fietsaanhanger' ook deze vraag rijst. Omdat daar ook geen twee zitjes naast elkaar passen.