Dit betekent waarschijnlijk voor de meesten einde verhaal zijspannen, voor mij toch zeker.
Ben met zijspan begonnen omdat ik van de auto af wil en zo goedkoper wil rijden. Een L4 op de papieren ga je niet gauw vinden...
Mijn vorig spannetje dat nu bij Doudou staat zou wel in aanmerking komen voor een goedkeuring (alhoewel, MuZ fabriek is gestopt), maar gezien de kosten is het voor zo'n motor niet waard.
Waarom doen overheden altijd zo moeilijk
Klickstart, jawel, het is zo dat bepaalde oude merken van zijspannen zoals oude EML, Russen, nieuwe EML, EZS, en alle Duitse fabrikanten een conformityeitsverklaring hebben of leveren. Van Honda, Suuz, BMW, etc..kan je dit niet krijgen. Van een gewone zijspanboer die je een bak levert, ga je dat ook niet krijgen. Enige alternatief is de procedure van eenmalige konformiteitskeuring, en dat kost kolen...
Natuurlijk blijft het feit dat in B (en zeker ook in NL) veel grijze zijspannen rondrijden, de meerderheid zeg maar. is dat legaal of illegaal. Strict is dit illegaal, laat er geen twijfel over bestaan. De wetgever lijst duidelijk de minimum vereisten (zie post hierboven). Ben je grijs (dus zonder specifieke L4 goedkeuring) dan kan je niet anders doen dan je span zo goed mogelijk conform maken. Er zijn minder dan 0.01% zijspannen t.o.v. andere voertuigen, aan wat zijspannen nu moeten voldoen is niet zo algemeen geweten....dus het blijft een gegeven (zelfbouwspannen) in de zeer grijze zone, je kan er niet omheen.
Natuurlijk moet je hier ook weer het onderscheid maken tussen voertuigen (ook zijspannen dus!) van voor 1972 an voertuigen erna. In B werden PVGs (Process Verbaal van goedkeuring, sinds enkele jaren vervangen door de CE Konformiteitsverklaring) ingevoerd begin de jaren 70tig (was het nu 71 of 72). Daarvoor bestond dat niet. Heb je een span van voor die tijd, bewezen door de Fahrzeugbrief (datum van eerste ingebruiksdtelling staat er altijd op) dan is er geen plicht tot konformiteit, het bestond daarvoor niet...het voertuig beantwoorde toen gewoon aan the code of practise van een fabrikant.
De meeste zijspannen zijn grijs en rijden grijs, dat is het einde verhaal. De grote vraag is en blijft, wat als de EU toch een jaarlijkse schouwingsplicht invoerd in alle EU landen (in de meeste is dat reeds zo...), welke criteria gaan dan gehanteerd worden ? Dit zeker niet alleen met zijspannen, maar ook motoren . Welke motor rijd nog rond conform de gelijkvormigheid fabrikant, bekijk de Harleys maar eens, is slechts één voorbeeld.