Wat het voertuig betreft heb je gelijk.Dag Oma.
Meer dan 14 dagen geleden!
Wouw!
Dan hebben de rijders/lezers zitten slapen, misschien?
Ik had altijd geleerd dat de wet geldt van het land waar het voertuig geregistreerd staat.
Ik heb indertijd met m'n Dnjepr met Nederlands kenteken gereden, in Duitsland, waar het type niet was goed gekeurd.
Het zou van de gekke zijn als je in een Europees land wel met een bepaalde motor, of met een span met passagier, mag rijden, dat dan in een ander land verboden zou zijn.
Nu ja, Europa maakt ons gek met allerlei rare wetten, dat weer wel....
Ik kom niet vaak in Spanje, dat weer niet, maar ik zou die plaatselijke flikken mooi een bon laten uitschrijven, als ik daar met passagier in de bak zou rijden.
En ik zou die bon aanvechten, en niet betalen, nooit betalen.
(Makkelijk praten, dat geef ik toe, ik kom niet vaak in Spanje, en heb op het moment geen span...)
En het lijkt me van de gekke!
Groeten,
Doudou
Dag Oma.
Meer dan 14 dagen geleden!
Wouw!
Dan hebben de rijders/lezers zitten slapen, misschien?
Ik had altijd geleerd dat de wet geldt van het land waar het voertuig geregistreerd staat.
Ik heb indertijd met m'n Dnjepr met Nederlands kenteken gereden, in Duitsland, waar het type niet was goed gekeurd.
Het zou van de gekke zijn als je in een Europees land wel met een bepaalde motor, of met een span met passagier, mag rijden, dat dan in een ander land verboden zou zijn.
Nu ja, Europa maakt ons gek met allerlei rare wetten, dat weer wel....
Ik kom niet vaak in Spanje, dat weer niet, maar ik zou die plaatselijke flikken mooi een bon laten uitschrijven, als ik daar met passagier in de bak zou rijden.
En ik zou die bon aanvechten, en niet betalen, nooit betalen.
(Makkelijk praten, dat geef ik toe, ik kom niet vaak in Spanje, en heb op het moment geen span...)
En het lijkt me van de gekke!
Groeten,
Doudou
In principe is alles mogelijk. Maar hoe het specifiek bij jullie in BE zit durf ik niet hardop te roepen. Bert111 heeft vorig jaar nog avonturen met een nieuwe fiets beleefd en op kenteken gekregen. Ghiske heeft een moderne R1200 met een zijspan.ik heb nooit echt stil gestaan bij zijspannen...Zijn er ook motoren waar je een zijspan van mag maken?
Ik heb een BMW r850r uit '99, mag ik daar een zijspan van maken? Ik denk het niet, maar vraag het toch....want ik wil het zeker weten
hmmm Als het mogelijk zou zijn zou ik van mijn motor een zijspan willen maken.....waarvan ik de zijspan er ook weer af kan halen en weer als twee wieler verder willen rijden.
Maar hoe dat zit met belasting enzo...
op kenteken gekregen dat wel , maar rijdt wel illegaal rondIn principe is alles mogelijk. Maar hoe het specifiek bij jullie in BE zit durf ik niet hardop te roepen. Bert111 heeft vorig jaar nog avonturen met een nieuwe fiets beleefd en op kenteken gekregen. Ghiske heeft een moderne R1200 met een zijspan.
zijspan afhalen , dat is een utopie , zoals gezegd , dat doe je 1 x en daarna nooit meer , en als je een beetje van het zijspan wilt profiteren zal je toch moeten uitkijken naar schommelvork , naloopversteller enz...hmmm Als het mogelijk zou zijn zou ik van mijn motor een zijspan willen maken.....waarvan ik de zijspan er ook weer af kan halen en weer als twee wieler verder willen rijden.
Maar hoe dat zit met belasting enzo...
Ik heb gisteren de verzekering gebeld, aangezien ik sinds afgelopen zaterdag de zijspan klaar en aan m'n motor geknoopt hebIk vraag me dan wel af of die verzekeraar nog iets uitkeert als je een ongeval krijgt...
Een zijspan is een accessoire. Voor koffers hoef je ook niet te keuren. Voor een zijspan ook niet, we zijn hier niet in Duitsland!Oma ff gereanimeerd...Ik heb gisteren de verzekering gebeld, aangezien ik sinds afgelopen zaterdag de zijspan klaar en aan m'n motor geknoopt heb. Die maakte er überhaupt géén probleem van, alleen dat m'n motor een aanvulling moet hebben/krijgen in het taxatierapport (aangezien het een waarde vermeerdering is).
Wel wil ik volgende week het RDW nog bellen en vragen of de motor met zijspan gekeurd moet worden of niet. Dat is mij nl niet duidelijk.
Net zo als het onderwerp "knipperlicht" is mij nog niet helder of dat verplicht is of niet.
Ik heb/had het niet op m'n solo motor ... stak gewoon m'n poot uit en dat werkte prima voor mij...
Heb wel voor-/achter- en remverlichting op het zijspan aangesloten.
Een zijspan is een accessoire. Voor koffers hoef je ook niet te keuren. Voor een zijspan ook niet, we zijn hier niet in Duitsland!
Als je de zoekfunctie gebruikt op "verlichting zijspan" kom je in discussies waarin lijstjes met eisen staan. Per bouwjaar is de plaats en de wijze van verlichting verschillend. Je moet in ieder geval een wit positielicht en rood achterlicht op de bak hebben. Knipperlichten zijn meestal ook verplicht, maar mogen ook op de motor zitten.
Een zijspan is een accessoire. Voor koffers hoef je ook niet te keuren. Voor een zijspan ook niet, we zijn hier niet in Duitsland!
Als je de zoekfunctie gebruikt op "verlichting zijspan" kom je in discussies waarin lijstjes met eisen staan. Per bouwjaar is de plaats en de wijze van verlichting verschillend. Je moet in ieder geval een wit positielicht en rood achterlicht op de bak hebben. Knipperlichten zijn meestal ook verplicht, maar mogen ook op de motor zitten.
Als je een voertuig categorie L4e wil hebben moet je het als dusdanig laten keuren. In verschillende EU landen kan dat, maar in Nederland heeft de RDW daar geen kaas van gegeten.Een zijspan is een voertuig ..!!!
als zijnde omschreven : al dan niet afneembaar verbonden
aan de zijkant van een fiets , bromfiets of motorfiets.
Een motorfiets met zijspan valt in de categorie L4e :
Uitleg… een tweewielig motorvoertuig met zijspanwagen ,
uitgerust met een motor , met een cilinderinhoud van meer
dan 50 cm³ , indien het een motor met inwendige verbranding
betreft , of met een door de constructie bepaalde maximum
snelheid van meer dan 45 km / h
Een gewone solo motor is L3e.
Zou je zijspan een accessoire zijn , dan mag je met je combinatie
niet breder mogen zijn dan 2 meter ( afmeting van een solomachine )
Met een beetje heden ten daagse zijspan combinatie mag je 254 ,9 cm
zijn ( eis is niet breder dan 2 , 55 M ) .
Als je nog meer wil weten….. zoek ik het op.
Als je een voertuig categorie L4e wil hebben moet je het als dusdanig laten keuren. In verschillende EU landen kan dat, maar in Nederland heeft de RDW daar geen kaas van gegeten.
Zoals wij zijspan rijden zou in Duitsland in de categorie wahlweise vallen, een motor waar je voor het weekend een zijspan aanhangt. Zoals je dat met een Ural of een Jawa kan doen.
Je mag het van mij L4e noemen, maar zo staat het niet op je kenteken.
En wat mij betreft blijft dat zo!
Vond HIER een duidelijk stukje van "Baksteen" ... Voor die van mij geldt dus moet niet mag wel. Dat geeft me de nodige tijd om er eens goed over na te denken of en hoe het zou willen gaan doen. Ben helemaal gewend om m'n poot uit te steken ...Een zijspan is een accessoire. Voor koffers hoef je ook niet te keuren. Voor een zijspan ook niet, we zijn hier niet in Duitsland!
Als je de zoekfunctie gebruikt op "verlichting zijspan" kom je in discussies waarin lijstjes met eisen staan. Per bouwjaar is de plaats en de wijze van verlichting verschillend. Je moet in ieder geval een wit positielicht en rood achterlicht op de bak hebben. Knipperlichten zijn meestal ook verplicht, maar mogen ook op de motor zitten.
Dat stukje praat alleen over de bak. Als er vanuit de fabriek knippers op je motor zaten. En dat is volgens mij vanaf '76 standaard, moeten die er wel op zitten.Vond HIER een duidelijk stukje van "Baksteen" ... Voor die van mij geldt dus moet niet mag wel. Dat geeft me de nodige tijd om er eens goed over na te denken of en hoe het zou willen gaan doen. Ben helemaal gewend om m'n poot uit te steken ...